OiZ_6(1).pdf

(715 KB) Pobierz
Organizacja i zarz ą dzanie
Ludzie i motywowanie
Czynnik ludzki w organizacji
Czynnik ludzki to konkretne jednostki i grupy ludzkie
• wypełniające struktury organizacyjne oraz
• realizujące w organizacjach zarówno obowiązki i zadania
wynikające z pełnionych przez siebie ról
• jak i swoje własne, prywatne cele i dążenia.
1
966962382.010.png
 
Czynnik ludzki w organizacji
Zasoby ludzkie stanowią:
• Społecznąrezerwęorganizacji,
• Zapas ludzkiej energii i wiedzy, umiejętności i nawyków, które
można:
• Skierowaćdo realizacji misji i celów organizacji,
• Ale które mogątakże samoistnie oddziaływaćw najróżniejszy
sposób na organizacjęi jej otoczenie
Czynnik ludzki w organizacji
Wycena wartości firmy lub organizacji prowadzi do określenia:
2
966962382.011.png 966962382.012.png 966962382.001.png 966962382.002.png
 
Wycena kapita ł u ludzkiego
Wycena kapitału ludzkiego
Precyzyjna wycena mało prawdopodobna –brak powszechnie
zaakceptowanej i stosowanej metodologii wyceny,
Używa sięjedynie metaforycznych pojęć, które pozwalają
porównywaćwartośćzasobów ludzkich w czasie i między
organizacjami,
Najczęściej stosowane sąwskaźniki pozwalające na pomiar:
Poziomu wykształcenia pracowników,
Środki wydane na ich szkolenie i rozwój,
Czynniki bez wyceny:
Doświadczenie,
Talent,
Kultura organizacji.
Wycena potencja ł u spo ł ecznego
Wycena potencjału społecznego
Pozwala na podkreślenie kluczowej roli zasobów ludzkich w
procesach rozwoju i zmiany w organizacji.
3
966962382.003.png
 
Charakterystyczne cechy zasobów ludzkich
Efekt synergii– więzi łączące ludzi, dynamika grup i kultura
zjawisko współpracy w grupach, coświęcej niżefekt sumy przypadkowo
dobranych jednostek
Określona wielkośći struktura – kwalifikacje, stażpracy, wiek, płećitp.
Decydująo finansowych kosztach pozyskiwania, utrzymywania i rozwoju,
ewentualnej redukcji,
Różne motywacje uczestników – tworząpotencjałi wartość
motywacja –skłonnośćdo działania wynikająca z potrzeby lub dążenia
działającego
Zmienne uwarunkowania sytuacyjne
Dostępnośćinformacji (kompletność, rzetelność, aktualność),
Dynamika grupowa (przemiany wzajemnych relacji między ludźmi),
Przemiany postaw (emocjonalny stosunek do różnego rodzaju obiektów i
procesów i wynikający z tego skłonnośćdo określonych działań),
Fizyczne środowisko pracy,
Zadania .
Zarz ą dzanie zasobami ludzkimi
Kształtowanie cech zasobów ludzkich by wartośćpotencjału
ludzkiego organizacji była maksymalna i maksymalnie sprzyjała
realizacji misji i zadań.
Diagnozowanie potencjału społecznego organizacji (opis i ocena),
Angażowanie nowych pracowników o pożądanych charakterystykach,
Zwalnianie najmniej przydatnych pracowników na podstawie diagnozy i
w oparciu o prognozę
Planowanie karier –kolejnych stanowisk i zadańdla określonych osób,
po spełnieniu nie warunków i na podstawie prognozy zadań
Monitorowanie przebiegu karier –obserwacja i analiza wykonywania
zadańprzez konkretne osoby
Rozwój , czyli zwiększanie potencjału ludzkiego za pomocąświadomego
zdobywania przez nie kwalifikacji i doświadczeńi kształtowania
umiejętności współpracy w zespole,
Motywowanie –oddziaływanie na zwiększenie intensywności starańw
wykonywaniu powierzonych zadańi celów.
4
966962382.004.png
 
Strategiczny wymiar zarz ą dzania zasobami ludzkimi
Zachowania w rolach pe ł nionych w organizacjach
Sytuacja zawodowa pracownika
Charakterystyki zespołu najbliższych współpracowników
(liczebność, struktura, stabilność, współdziałanie, rywalizacja, konsultacje,
wykonywanie poleceń),
Cechy wykonywanych zadań
(powtarzalność, wymagany poziom kwalifikacji, intensywnośćpracy, stopień
uzależnienie od innych, możliwośćobiektywnej oceny jakości, ilośćpracy),
Sytuacja prawna uczestników organizacji
(charakter umowy o pracę, warunki jej rozwiązania, gwarancje stabilności
pracy, poziom ryzyka odpowiedzialności własnej),
Fizyczne warunki wykonywanych zadań
(poziom uciążliwości pracy, wyposażenie stanowiska pracy, temperatura,
poziom hałasu, zatłoczenie, godziny pracy),
Wynagrodzenie
(relatywna wysokośćw stosunku do innych kolegów z zespołu, warunki i
szanse awansu, płacowego, uzyskiwania dodatkowych dochodów),
Sytuacja formalna
(miejsce w strukturze, obowiązki, władza, odpowiedzialność, prestiż),
Dostęp do informacji
(kompletność, regularność, szybkość, aktualność).
5
966962382.005.png 966962382.006.png 966962382.007.png 966962382.008.png 966962382.009.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin