KKK, 1897-1927.pdf

(106 KB) Pobierz
3473840 UNPDF
Artykuł drugi
UCZESTNICTWO W ŻYCIU SPOŁECZNYM
I. Władza
1897 "Społeczność ludzka nie może być dobrze zorganizowana ani wytwarzać 2234 odpowiedniej
ilości dóbr, jeśli jest pozbawiona ludzi sprawujących prawowitą władzę, którzy stoją na straży praw
i w miarę potrzeby nie szczędzą swej pracy i starań dla dobra wspólnego" 16 .
"Władzą" nazywa się upoważnienie, na mocy którego osoby lub instytucje nadają prawa i wydają
polecenia ludziom oraz oczekują z ich strony posłuszeństwa.
1898 Każda wspólnota ludzka potrzebuje władzy, która by nią rządziła 17 . Ma ona swoją podstawę
w naturze ludzkiej. Jest konieczna dla jedności państwa. Jej rola polega na zapewnieniu, na ile to
możliwe, dobra wspólnego społeczności.
1899 Władza, której domaga się porządek moralny, pochodzi od Boga: "Każdy niech będzie
poddany władzom, sprawującym rządy nad innymi. Nie ma bowiem władzy, która by nie
pochodziła od Boga, a te, które są, zostały ustanowione przez Boga. Kto więc przeciwstawia się
władzy - przeciwstawia się porządkowi Bożemu. Ci zaś, którzy się przeciwstawili, ściągną na siebie
wyrok potępienia" (Rz 13, 1-2) 18 .
1900 Obowiązek posłuszeństwa domaga się od wszystkich okazywania władzy należnego jej
uznania oraz szacunku i - stosownie do zasług - wdzięczności i życzliwości osobom, które ją
sprawują.
Święty Klemens Rzymski, papież, jest autorem najstarszej modlitwy Kościoła za sprawujących władzę polityczną 19 :
Daj im zatem, Panie, zdrowie, pokój, zgodę i stałość, aby sprawowali bez przeszkody tę władzę, którą Ty im
powierzyłeś.
To Ty sam przecież, Władco Nieba, Królu wieków,
dajesz synom ludzkim chwałę i godność,
i władzę nad tym, co jest na ziemi.
Ty więc, o Panie, kieruj ich wolą według tego,
co jest dobre i miłe w Twoich oczach,
aby sprawując zbożnie, w pokoju i z łagodnością
daną im przez Ciebie władzę,
zyskali łaskę Twoją 20 .
1901 Jeśli władza odwołuje się do porządku ustanowionego przez Boga, to jakakolwiek "forma
ustroju politycznego i wybór władz pozostawione są wolnej woli obywateli" 21 .
Różne ustroje polityczne są moralnie dopuszczalne pod warunkiem, że dążą do uprawnionego
dobra wspólnoty, która te ustroje przyjmuje. Ustroje, których natura jest sprzeczna z prawem
naturalnym, porządkiem publicznym i podstawowymi prawami osób, nie mogą urzeczywistniać
dobra wspólnego narodów, którym zostały narzucone.
1902 Władza nie otrzymuje prawowitości moralnej sama z siebie. Nie powinna być sprawowana w
sposób despotyczny, lecz działać na rzecz dobra wspólnego jako "siła moralna, oparta na wolności i
świadoma ciężaru przyjętego obowiązku" 22 :
O tyle prawo ludzkie ma istotne znamiona prawa, o ile jest zgodne z prawym rozumem. Wówczas jest jasne, że
pochodzi od prawa wiecznego. O ile zaś nie jest zgodne z rozumem, nazywa się prawem niegodziwym. W takim
bowiem przypadku nie ma istotnych przymiotów prawa, ale jest raczej jakąś formą przemocy 23 .
1903 Władza jest sprawowana w sposób prawowity tylko wtedy, gdy troszczy się o dobro wspólne
danej społeczności i jeśli do jego osiągnięcia używa środków moralnie dozwolonych. Jeśli
sprawujący władzę ustanawiają niesprawiedliwe prawa lub podejmują działania sprzeczne z
porządkiem moralnym, to rozporządzenia te nie obowiązują w sumieniu. "Wtedy władza przestaje
być władzą, a zaczyna się bezprawie" 24 .
3473840.015.png 3473840.016.png 3473840.017.png 3473840.018.png 3473840.001.png 3473840.002.png 3473840.003.png 3473840.004.png
 
1904 "Jest wskazane, by każda władza była równoważona przez inne władze i inne zakresy
kompetencji, które by ją utrzymywały we właściwych granicach. Na tym właśnie polega zasada
<<państwa praworządnego>>, w którym najwyższą władzę ma prawo, a nie samowola ludzi" 25 .
II. Dobro wspólne
1905 Zgodnie ze społeczną naturą człowieka, dobro każdego pozostaje w sposób konieczny w
relacji z dobrem wspólnym. Może być ono określone jedynie w odniesieniu do osoby ludzkiej:
Zamknięci w sobie samych, nie żyjcie jedynie dla siebie w przekonaniu, iż jesteście już usprawiedliwieni, ale
gromadząc się razem, szukajcie tego, co pożyteczne dla wszystkich 26 .
1906 Przez dobro wspólne należy rozumieć "sumę warunków życia społecznego, jakie bądź
zrzeszeniom, bądź poszczególnym członkom społeczeństwa pozwalają osiągnąć pełniej i łatwiej
własną doskonałość" 27 . Dobro wspólne odnosi się do życia wszystkich. Od każdego domaga się
roztropności, a szczególnie od tych, którym zostało powierzone sprawowanie władzy. Opiera się na
trzech istotnych elementach:
1907 Po pierwsze, zakłada poszanowanie osoby jako takiej. W imię dobra wspólnego władze
publiczne są zobowiązane do poszanowania podstawowych i niezbywalnych praw osoby ludzkiej.
Społeczność powinna umożliwić każdemu ze swych członków urzeczywistnienie swego powołania.
W szczególności dobro wspólne polega na korzystaniu ze swobód naturalnych niezbędnych do
rozwoju powołania ludzkiego; są nimi: "prawo... do postępowania według słusznej normy własnego
sumienia, do ochrony życia prywatnego oraz do sprawiedliwej wolności, także w dziedzinie
religijnej" 28 .
1908 Po drugie, dobro wspólne domaga się dobrobytu społecznego i rozwoju społeczności. Rozwój
jest syntezą wszystkich obowiązków społecznych. Z pewnością do władzy należy rozstrzyganie - w
imię dobra wspólnego - między różnymi partykularnymi interesami. Powinna ona jednak zapewnić
każdemu to, czego potrzebuje on do prowadzenia życia prawdziwie ludzkiego: wyżywienie, odzież,
opiekę zdrowotną, pracę, wychowanie i kulturę, odpowiednią informację, prawo do założenia
rodziny 29 itd.
1909 Dobro wspólne stanowi wreszcie pokój , czyli trwałość i bezpieczeństwo sprawiedliwego
porządku. Tak więc wymaga ono, by władza przy użyciu godziwych środków zapewniała
bezpieczeństwo społeczności i jej członkom. Stanowi podstawę prawa do słusznej obrony osobistej
i zbiorowej.
1910 Jeśli każda wspólnota ludzka posiada dobro wspólne, które pozwala jej uznać się za taką, to
właśnie we wspólnocie politycznej znajduje ona swoje najpełniejsze urzeczywistnienie. Do państwa
należy obrona i popieranie dobra wspólnego społeczności cywilnej, obywateli i instytucji
pośrednich.
1911 Coraz bardziej pogłębia się wzajemna zależność ludzi. Rozszerza się ona stopniowo na całą
ziemię. Jedność rodziny ludzkiej, obejmującej osoby cieszące się równą godnością naturalną,
zakłada powszechne dobro wspólne . Domaga się ono organizacji wspólnoty narodów zdolnej
"zaradzać różnym potrzebom ludzi, zarówno na tych odcinkach życia społecznego, do których
należą: wyżywienie, zdrowie, wychowanie, praca, jak i w pewnych specjalnych sytuacjach
mogących tu i ówdzie występować... zaradzenia biedzie uchodźców rozproszonych po całym
świecie... wspomagania emigrantów oraz ich rodzin" 30 .
1912 Dobro wspólne jest zawsze ukierunkowane na rozwój osób; "od... porządku (osób) winien być
uzależniony porządek rzeczy, a nie na odwrót" 31 . 1881 Porządek ten opiera się na prawdzie, jest
budowany w sprawiedliwości i ożywiany miłością.
III. Odpowiedzialność i uczestnictwo
1913 Uczestnictwo jest dobrowolnym i szlachetnym zaangażowaniem się osoby w wymianę
3473840.005.png 3473840.006.png 3473840.007.png 3473840.008.png 3473840.009.png
społeczną. Jest konieczne, by wszyscy, stosownie do zajmowanego miejsca i odgrywanej przez
siebie roli, uczestniczyli w rozwoju dobra wspólnego. Obowiązek ten jest nierozłącznie związany z
godnością osoby ludzkiej.
1914 Uczestnictwo urzeczywistnia się najpierw w podjęciu zadań, za które ponosi się
odpowiedzialność osobistą ; człowiek uczestniczy w dobru drugiej osoby i społeczności przez troskę
o wychowanie w swojej rodzinie i przez sumienność w pracy 32 .
1915 Obywatele powinni, na ile to możliwe, brać czynny udział w życiu publicznym . Sposoby tego
uczestnictwa mogą się różnić zależnie od kraju czy kultury. "Na pochwałę zasługuje postępowanie
tych narodów, w których jak największa część obywateli uczestniczy w sprawach publicznych w
warunkach prawdziwej wolności" 33 .
1916 Uczestnictwo wszystkich w urzeczywistnianiu dobra wspólnego pociąga za sobą, jak każdy
obowiązek etyczny, wciąż ponawiane nawrócenie uczestników życia społecznego. Oszustwo i
różne wykręty, przez które niektórzy uchylają się od przestrzegania prawa i przepisów odnoszących
się do obowiązków społecznych, powinny być zdecydowanie potępione jako niezgodne z
wymaganiami sprawiedliwości. Należy troszczyć się o rozwój instytucji, które poprawiają warunki
życia ludzkiego 34 .
1917 Do sprawujących władzę należy umacnianie wartości, które pobudzają zaufanie członków
społeczności i skłaniają ich do służby na rzecz bliźnich. Uczestnictwo zaczyna się od wychowania i
kultury. "Słusznie możemy sądzić, że przyszły los ludzkości leży w rękach tych, którzy potrafią dać
następnym pokoleniom motywy życia i nadziei" 35 .
W skrócie
1918 "Nie ma... władzy, która by nie pochodziła od Boga, a te, które są, zostały ustanowione przez
Boga" (Rz 13,1).
1919 Każda wspólnota ludzka potrzebuje władzy, by trwać i rozwijać się.
1920 "Wspólnota polityczna i władza publiczna opierają się na naturze ludzkiej i należą do
porządku określonego przez Boga" 36 .
1921 Władza jest sprawowana w sposób prawowity jeśli dokłada starań o dobro wspólne
społeczności. Aby je osiągnąć, powinna używać środków moralnie godziwych.
1922 Różne ustroje polityczne są uprawnione pod warunkiem, że dążą one do dobra wspólnego.
1923 Władza polityczna powinna być pełniona w granicach porządku moralnego i zapewniać
warunki korzystania z wolności.
1924 Dobro wspólne obejmuje "sumę warunków życia społecznego, jakie... zrzeszeniom bądź
poszczególnym członkom społeczeństwa pozwalają osiągnąć pełniej i łatwiej własną doskonałość"
37 .
1925 Dobro wspólne opiera się na trzech istotnych elementach: poszanowaniu i popieraniu
podstawowych praw osoby; dobrobycie, czyli rozwoju dóbr duchowych i ziemskich społeczności;
pokoju i bezpieczeństwie społeczności i jej członków.
1926 Godność osoby ludzkiej zakłada poszukiwanie dobra wspólnego. Każdy powinien troszczyć
się o budowanie i wspieranie instytucji, które poprawiają warunki życia ludzkiego.
1927 Do państwa należy obrona i popieranie dobra wspólnego społeczności cywilnej. Dobro
wspólne całej rodziny ludzkiej domaga się organizacji o charakterze międzynarodowym.
3473840.010.png 3473840.011.png 3473840.012.png 3473840.013.png 3473840.014.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin