KONSPEKT ZAJEĆ RUCHOWYCH W WODZIE
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu
Fizjoterapia II rok, II stopień, studia stacjonarne
Prowadzący: Alicja Frysztak, gr 3
Temat: Zajęcia rehabilitacyjne w wodzie z użyciem makaronów.
Miejsce zajęć: kryta pływalnia
Czas zajęć: 30 min
Przybory: makarony
Charakterystyka grupy: grupa mieszana, pływająca, w wieku 23- 25 lat
• odciążenie stawów i kręgosłupa
• poprawa giętkości ciała
• wzmocnienie mięśni grzbietu, stóp i pośladków
• obniżenie napięcia mięśni tonicznych oraz ułatwienie korygowania postawy
• zwiększenie ruchomości stawów
• rozwijanie mięśni i ułatwienie likwidacji celulitu
• zwiększenie elastyczności mięśni, ścięgien i więzadeł
• zwiększenie wytrzymałości organizmu, poprawa kondycji ruchowej i równowagi
• zwiększenie pojemności wyrzutowej serca oraz siły mięśni związanych z oddychaniem
• uwalnienie endorfiny wpływa korzystnie na samopoczucie
• wysmuklenie sylwetki
• redukcja tkanki tłuszczowej
• aktywne i przyjemne spędzenie czasu wolnego
• poprawa funkcjonowania układu krążenia
• poprawa pracy serca
• zwiększenie wydolności płuc
• przyspieszenie procesów metabolicznych
• obniżenie ciśnienia krwi
• obniżenie wrażliwości zakończeń nerwowych
Część zajęć
Cele
Przebieg zajęć
Czas trwania / ilość powtórzeń
Uwagi metodyczno- organizacyjne
1.wstępna
( 5- 10 min)
• Zmotywowa-nie do intensywnej pracy.
• Przygotowa-nie do części głównej
· Zbiórka.
· Sprawdzenie obecności.
· Omówienie celów zajęć.
2 min
Zbiórka w szeregu.
• Rozgrzanie organizmu, pobudzenie do wysiłku.
1. ćw. oddechowe ( wznos kkg + wdech nosem, opuszczenie + wydech ustami)
2.marsz w miejscu
3.bieg w miejscu
4.podskoki
5. skręty tułowia
6. ćw. oddechowe ( wznos kkg bokiem + wdech nosem, opuszczenie + wydech ustami)
3 min
Ćwiczenia na brzegu basenu.
• Rozgrzanie organizmu i przygotowa-nie do pracy.
7. wydłużone w fazie wydechy pod wodą
8.wyścigi par (1 osoba biegnie i ucieka 2 osobie, która ją goni i próbuje złapać makaronem, do połowy basenu i zmiana)
9.przepłynięcie dowolnym stylem na plecach z makaronem
10. przepłynięcie dowolnym stylem na klatce piersiowej z makaronem
11."korek"(przyciągnięcie kolan do klatki piersiowej oraz obięcie ich kkg pod wodą + wydłużony wydech ustami aż do wynurzenia pleców)
5x
1 min
1 długość basenu
3x
Ćwiczenia w wodzie.
Ćwiczący zajmują tory pływackie.
Na torze powinna być parzysta liczba osób.
2. główna (15-20 min)
• Wzmocnienie mm kkg, kkd, tułowia
• pobudzenie nawyku prawidłowej postawy
• zwiekszenie koordynacji przez pracę z makaronem
• pobudzenie integracji przez ćwiczenia w grupie
1.chwyt makaronu na szerokość barków, na wysokości bioder, zanurzanie i wynurzanie go przez zginanie kkg, jednocześnie kkd przyciągamy do klatki piersiowej i obracamy się o 360 stopni
2.chwyt makaronu na szerokość barków + przyciąganie go do klatki piersiowej+ wykroki kkd
3. chwyt makaronu na szerokość barków, na wysokości bioder+ przeskoki przez makaron w przód i w tył
4.kładziemy makaron na wodzie, łapiemy za oba jego końce i wykonujemy skręty tułowia w prawo i w lewo
5.kładziemy makaron na wodzie, łapiemy za oba jego końce i wykonujemy skręty tułowia w prawo i w lewo+ podskoki
6.chwytamy oba końce makaronu do jednej ręki i przekładamy go do drugiej za plecami i przed klatką piersiową (nad wodą oraz pod wodą)
7.makaron wynurzamy do wyprostowanych kkg+ wdech, zanurzamy+ wydech
8.wkładamy makaron między nogi, łapiemy się brzegu basenu i jedziemy na rowerze
9.p.w.j.w. i przyciągamy oraz odpychamy się od brzegu
10.p.w.j.w. przyciągamy do klatki piersiowej kolana
11.p.w.j.w. przyciągamy kolana do klatki piersiowej, a następnie prostujemy się i kładziemy sie na wodzie
12.zagarniamy wodę makaronem
13.płyniemy na plecach+ makaron w wyprostowanych kkg
14.płyniemy na klatce piersiowej+ makaron w wyprostowanych kkg
15. "korek"
16.zabawa "tunel"- ćwiczący ustawiają się jedna osoba za drugą, unoszą makarony i układają w kształcie tunelu, nastepnie przechodzą przez tunel od końca i stają na początku tworząc znów tunel
2x
Ćwiczący stoją przy brzegu basenu, maksymalnie zanurzeni w wodzie (bez głowy).
Ćwiczenie wykonujemy raz szybciej, raz wolniej, by różnie dozować opór wody.
Najpierw oba na raz, następnie po skosie raz jedno raz drugie.
3.końcowa ( 5- 10 min)
· Rozluźnienie pracujących podczas ćwiczeń mięśni.
· Zrelaksowa-nie po intensywnym wysiłku
1.pozycja tyłem- utrzymywanie się na wodzie w bezruchu- „gwiazda”.
2.”strzałka” na plecach
3. „strzałka” na klatce piersiowej
2.podskoki w wodzie z zanurzeniem i wydechem pod wodą
Czynności organiza-cyjno- porządkowe
· Wytwarzanie nawyku utrzymywania porządku i określonego toku na zajęciach.
· Podsumowa-nie zajęć.
· Motywacja poprzez gratyfikację (pochwały).
· Omówienie zajęć.
· Podziękowanie i pożegnanie grupy.
tomaszowianka