Performans (notatki).docx

(17 KB) Pobierz

Carlson Performans

Sztuki performatywne wymagają fizycznej obecności wyszkolonych czy wprawnych istot ludzkich, które demonstrując swoje umiejetnosci tworza performans.

Przebrani w kostiumy odgrywają dla widzow improwizowane bądź wyreżyserowane wydarzenia

By dac namiastke japońskiego zycia kulturalnego

Przemiana w fikcyjna postac jest performansem ponieważ w gre wchodzi pokaz konkretnych artystycznych umiejetnosci

Sechner „zachowane zachowanie” udawanie ze jest się kims innym, zachowania swiadomie oddzielone od osoby je podejmującej-pozateatralne odgrywanie rol. Zachowane zachowanie kladzie akcent na pewien dystans poniedzy jaznia a zachowaniem, podobny do dystansu pomiędzy aktorem a rola odgrywana przez niego na scenie

Nigdy nie sa takie same

Swiadomoscperformasu” może przeniknąć ze sceny, obrzędu, czy innej szczególnej, wyraźnie określonej sytuacji kulturowej do codziennego zycia.

Uczestnicy sa swiadomi, ze graja pewna role.

2 odmienne pojęcia performansu. Jedno związane z pokazem umiejetnosci, drugie z pokazem uznanego i kulturowo skodyfikowanego wzorca zachowan.

Ocena performansu nie należy do performatora tylko do obserwatora. Performans jest zawsze performansem dla kogos, dla jakiejś publiczności która go postrzega i ocenia jako performans,

Powrot ciala,

Totalne, zmysłowe poznanie kultury,

Radykalny empiryzm-odrzucagranice pomiędzy obserwatorem a obserowowanym, daje poczucie bezpośredniej, czynnej, „pełni istnienia’, studiowanie doswiadczen przedmiotow i dzialan w których samemu się uczestniczy. Wymaga skupienia się na zywym doświadczeniu, które wiaze się ze wspolgra, wspoldzialaniem,

Reprezentacja ciala,

Dramatyzacja zbiorowych mitow i opowieści.

Performans tozsamosci

Teatralne przedstawienie

 

 

Schechner performatyka r2

Performanse wyznaczają tozsamosc, tworza petle czasowe, przeksztalcaja i ozdabiają ciało, opowiadają historie,

„odtworzone zachowanie”- działania przećwiczone które wpierw opanowano i wypróbowano,

Urywki zachowan można przedstawić i odtwarzac, zyja własnym zżyciem.

Zachowanie jest symboliczne i refleksyjne, aby odczytac jego znaczenia trzeba posiadac wiedze. Znaczenia konwencjonalne, wzorce kulturowe, warunki odbioru,

Granica miedzy udawaniem a rzeczywistoscia zaznaczona jest konwencjonalnie, poprzes samo wydzielenie odrebnego obszaru

Funcje performansu: zabawić, tworzyć cos pięknego, ustanawiać lub zmieniac tozsamosc, budowac lub podtrzymywać wspolnote,

Performans można zrozumieć na wiele sposobow. Kazde działanie, wydarzenie, zachowanie, można rozpatrywać jako performans.

Wymowne symbole kultury japońskiej

 

 

 

Goffman człowiek w teatrze zycia codziennego

Nie znając danej osoby, obserwatorzy mogą czerpać odpowiednie wskazówki z jej zachowania i powierzchowności,

Na wyrazistość jednostki skladaja się 2 rodzaje symbolicznej działalności, wrazenia które ona przekazuje i  które wywoluje. Piwerwsze to symbole werbalne, drugie to komunikowanie się teatralne, symboliczne, niewerbalne, przypuszczalnie pozbawione wyraźnej intencji przekazywania informacji.

„fasada osobista”- odnośnie rodkow wyrazu, które sa najmocniej związane z samym wykonawca. Częściami mogą być insygnia związane z pozycja i urzędem, stroj, plec, wiek, cechy rasowe, postrura, wygląd, sposób mowienia, mimika, gesty itp.

Powierzchowność: odnosi się do bodzcow pouczających nas o społecznych statusach wykonawcy, informuje nas również o tym, w jakim rytualne jednostka bierze aktualnie udział

Jednostka z reguly wyposaza swoja dzialalnosc w znaki pozwalajacedramatycznie oswietlic i ydobyc z cienia przemawiajace na jej korzyść fakty

Jednostka w trakcie interakcji musi wyrazić to co chce zakomunikować

Nowa rola do odegrania

 

 

Schechner ulica jest scena

Miejsce publiczne

Wykorzystuje się najróżniejsze tereny

Rytualizacja- w ćwiczeniach przekazach odbiorze

Rozmycie tozsamosci, odgrywanie kogos innego

 

 

 

FLOW

1.       Wyzwanie, trzeba znaleźć się w sytuacji wymagającej konkurencji

2.       Satysfakcja z dobrze zrobionego kostiumu odegranej roli, danie z siebie wszystko

Stroje wzbogaceniem zycia

Trzeba zaangazowac wszystkie posiadane umiejetnosc: talent aktorski, manualny, plastyczny,

Nie zdaje sobie sprawy z własnej osoby jako czegos odrębnego od wykonywanej czynności- jest całkowicie skoncentrowany, swobodny

Jasno zdefiniowane cele i realizacja swojego podstawowego celu, realizacja daje satysfakcje, inf zwrotna formy wyrazania

Całkowite skoncentrowanie na bierzacym działaniu

Kontrola nad wydarzeniami 3 min skit

Utratasamo swiadomosci-flow

Utrata poszucia czasu

3.       Wykonanie nie z mysla o nagrodzie ale dlatego ze samo wykonanie stanowi nagrodę

4.       Zaangażowanie, brak nudy,

Zgłoś jeśli naruszono regulamin