Czynności pobudzające motywację do czynności grafomotorycznych .doc

(27 KB) Pobierz
Ćwiczenia pobudzające motywację do czynności grajmotorycznych

Ćwiczenia pobudzające motywację do czynności grafomotorycznych.

 

 

Dzieci mało sprawne ruchowo nie lubią rysować. Często dotyczy to także dzieci leworęcznych. Nie widząc wyraźnych efektów swojej pracy szybko się zniechęcają i nie ponawiają nowych prób. Aby zachęcać je do rysowania można zorganizować tzw. Zabawy w rysowanie. Zaczynamy od czynności najprostszych: rysowania patykiem na piasku, mazania palcem po papierze itp., które nie wymagają specjalnych umiejętności . Później można organizować zajęcia indywidualne, lub lepiej grupowe i stosować różnorodne formy takie jak np.: malowanie palcami – dzieci moczą palce lub całe ręce w farbie i malują na dużych arkuszach papieru najpierw indywidualnie na temat dowolny później na wspólnym arkuszu z innymi dziećmi.

Dziecko przy mazaniu kolorowymi farbami rozluźnia się, zmniejsza się jego napięcie mięśniowe, uwalnia się od zahamowań pokonuje lęk, wzmacnia zaufanie we własne siły.

-         Ślady – pozostawione na papierze odcisków dłoni i stóp umoczonych w farbie – dziecko poznaje schemat swojego ciała, wzmacnia  poczucie własnego „ja” poznając nazwy poszczególnych palców (kciuk, wskazujący, duży, serdeczny, mały) . Dzieci mogą wykonać wspólną kompozycję z odcisków swych rąk na jednym arkuszu papieru.

-         Malowanie grubym pędzlem( 1 cm grubości) na dużych arkuszach papieru.

-         Malowanki – niespodzianki – dzieci pokrywają farbą rysunek wykonany przez dorosłego świecą. Dziecko jest mile zaskoczone gdy jego oczom ukazuje się obrazek.

-         Obrysowywanie dłoni i stóp – dzieci obrysowują je kredą lub ołówkiem, ozdabiają w dowolny sposób ( np. portret swój lub kolegi) podpisując własnym imieniem. Można obrysować ręce wspólnie z rodzicami z terapeutą a później spróbować je podać sobie tak jak na kartce. Bliskość, kontakt fizyczny z drugą osobą daje dużo pozytywnych emocji.

-         Obrysowywanie całego ciała – dzieci obrysowują ciało swojego kolegi a następnie go ozdabiają np. malując farbami i grubym pędzlem.

-         Obrysowywanie przedmiotów takich jak: klucze, ekierki, klocki, zabawki itp. , które później można wyciąć, przykleić tworząc różne kompozycje.

-         Rysowanie wg Szablonów – rysowanie wzdłuż ścianek różnorodnych otworów: figury geometryczne, litery, cyfry a później ich zamalowywanie, wycinanie.

-         Zabawa w „mapę” – dorosły ustawia na dużym arkuszu samochód i maluje dwie równoległe linie oznaczające ulicę. Dzieci dorysowują inne ulice, drzewa, jezioro, trawę, itp. Mogą też dolepiać elementy z plasteliny np.  góry czy ustawić klocki np. domy. Ciekawym dopełnieniem będą postacie ludzi, zwierząt itp.

-         Zabawy ruchowo- słuchowo- wzrokowe- są pomostem pomiędzy powyższymi ćwiczeniami a samodzielnym rysunkiem. Jest to wykonanie schematów rysunkowych w formie zabawy

-         1) rysowanie piosenki- dorosły śpiewa rytmiczną piosenkę- dziecko rysuje jej schemat: np.: do piosenki o deszczyku wystukuje kredką świecową krople deszczu ślad kresek na kartce

-         2) rysowanie wyliczanki- wyliczanka to rytmiczna piosenka lub wierszyk służący do wybrania jednego dziecka z grupy. Jest ona związane z gestem, który łatwo zilustrować rysunkiem ( pionowe kreski )

-         3) szlaczki recytowane i śpiewane – wraz z jednoczesnym wypowiadaniem wierszyka lub piosenki dziecko rysuje szlaczki

-         4) rysowanie wierszyka – dorosły mówi wierszyk ilustrując go rysunkiem, zawsze powtarza go tak samo, z czasem dziecko naśladuje to i próbuje samo wykonać rysunek.

-         Rysowanie prostych schematów- dorosły rysuje jakiś prosty schemat dołączając jakąś bajeczkę, opowiadanie, wierszyk, piosenkę .Np. literę E można przekształcić w dziką prerię, J w tory kolejowe, F drzewo a O jabłuszko. Warto też łączyć kilka schematów np. jeż może nieść jabłko do spiżarni.

-         Próby samodzielnego rysowania – obecność dorosłego jest nadal bardzo konieczna. Jeśli rysunki są jeszcze „słabe” dziecko może doprowadzić brakujące elementy, dorosły może odgrywać co przedstawia rysunek. Atmosfera spokoju, życzliwości i humoru jest nieodzowna. Każda próba rysowania przez dziecko powinna być chwalona, jako prace eksponowane na wystawie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin