Zagadnienia na egzamin z teorii wychowania
1. Teoria jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot badań, struktura, metodologia, geneza i rozwój
2. Czy pedagogom potrzebna jest nauka teoretyczna? Znaczenie teorii w sprawnym działaniu
3. Wartość i wartościowanie jako podstawowe pojęcia. Dzieje kategorii wartość.
4. Ontologia humanistycznych wartości
5. Klasyfikacja wartości z uwagą na te na których zasadza się wychowanie
6. specyfika aksjologicznej struktury człowieka Strużewskiego
7. Znaczenie aksjologii w wychowaniu – pedagogika jako nauka silnie zorientowana na wartości czy cele wychowania?
8. Ideał wychowania – pojęcie, rodzaje, składniki
9. Znaczenie ustanawiania ideałów wychowania w pedagogice
10. Istota celów wychowania – cechy, rodzaje
11. Znaczenie uświadamiania sobie celów przez wychowawcę i wychowanków
12. Źródła celów wychowania
13. Koncepcje teoretyczne odnoszące się do ustanawiania celów
14. Postawy wobec życia jako naczelne cele wychowania
15. Teleologia wychowania jako wyodrębniony dział filozofii wychowania
16. Proces wychowawczy jako nadawanie i odbiór wpływów wychowawczych
17. Modelowanie – zasadnicza metoda wychowawczego oddziaływania
18. Presja sytuacyjna – zastosowanie, znaczenie i zagrożenia
19. Trening a tworzenie nawyków i przyzwyczajeń
20. Funkcje nadawania znaczenia w internalizacji norm moralnych i ról społecznych
21. Istota ludzka przedmiotem zabiegów wychowawczych – spojrzenie przedstawicieli różnych nauk na specyfikę człowieka
22. Konstytutywne cechy osoby ludzkiej
23. Znaczenie budowania autorytetu nauczyciela w procesie wychowania
24. Porównanie pojęć autorytet
25. Wychowanie autorytatywne, autorytarne i autokratyczne, ich ocena.
26. Typologie autorytetów moralnych i pedagogicznych
27. Zasady o których powinien pamiętać pedagog wskazując wychowankom autorytety moralne.
28. Poszanowanie godności człowieka w edukacji
29. Godność jako postawa wbudowana w charakter człowieka
30. Rola pojęcia godność w humanistyce, pojęcie godności w historii etyki oraz w paktach człowieka
31. Typologia godności
32. Postawy przeciwne godności
33. Specyficzne cechy osób postępujących godnie – analiza autobiograficzna
34. Błąd w wychowaniu – pojęcie i rodzaje
35. Przyczyny błędów
36. Sposoby minimalizacji zachowań błędnych nauczyciela
37. Skutki błędów w wychowaniu
38. Narzędzia diagnostyczne do badania błędów i analiza błędnych zachowań rodziców i nauczycieli
39. Poglądy i idee wychowania wg:> J. Korczaka> J. W. Dawida> Stefana Kunowskiego
40. Altruizm lub radość życia w wychowaniu – do wyboru.
butterflymeg