Teoria wychowania - zagadnienia.doc

(29 KB) Pobierz
Zagadnienia na egzamin z teorii wychowania

Zagadnienia na egzamin z teorii wychowania

 

1.      Teoria jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot badań, struktura, metodologia, geneza i rozwój

2.      Czy pedagogom potrzebna jest nauka teoretyczna? Znaczenie teorii w sprawnym działaniu

3.      Wartość i wartościowanie jako podstawowe pojęcia. Dzieje kategorii wartość.

4.      Ontologia humanistycznych wartości

5.      Klasyfikacja wartości z uwagą na te na których zasadza się wychowanie

6.      specyfika aksjologicznej struktury człowieka Strużewskiego

7.      Znaczenie aksjologii w wychowaniu – pedagogika jako nauka silnie zorientowana na wartości czy cele wychowania?

8.      Ideał wychowania – pojęcie, rodzaje, składniki

9.      Znaczenie ustanawiania ideałów wychowania w pedagogice

10.  Istota celów wychowania – cechy, rodzaje

11.  Znaczenie uświadamiania sobie celów przez wychowawcę i wychowanków

12.  Źródła celów wychowania

13.  Koncepcje teoretyczne odnoszące się do ustanawiania celów

14.  Postawy wobec życia jako naczelne cele wychowania

15.  Teleologia wychowania jako wyodrębniony dział filozofii wychowania

16.  Proces wychowawczy jako nadawanie i odbiór wpływów wychowawczych

17.  Modelowanie – zasadnicza metoda wychowawczego oddziaływania

18.  Presja sytuacyjna – zastosowanie, znaczenie i zagrożenia

19.  Trening a tworzenie nawyków i przyzwyczajeń

20.  Funkcje nadawania znaczenia w internalizacji norm moralnych i ról społecznych

21.  Istota ludzka przedmiotem zabiegów wychowawczych – spojrzenie przedstawicieli różnych nauk na specyfikę człowieka

22.  Konstytutywne cechy osoby ludzkiej

23.  Znaczenie budowania autorytetu nauczyciela w procesie wychowania

24.  Porównanie pojęć autorytet

25.  Wychowanie autorytatywne, autorytarne i autokratyczne, ich ocena.

26.  Typologie autorytetów moralnych i pedagogicznych

27.  Zasady o których powinien pamiętać pedagog wskazując wychowankom autorytety moralne.

28.  Poszanowanie godności człowieka w edukacji

29.  Godność jako postawa wbudowana w charakter człowieka

30.  Rola pojęcia godność w humanistyce, pojęcie godności w historii etyki oraz w paktach człowieka

31.  Typologia godności

32.  Postawy przeciwne godności

33.  Specyficzne cechy osób postępujących godnie – analiza autobiograficzna

34.  Błąd w wychowaniu – pojęcie i rodzaje

35.  Przyczyny błędów

36.  Sposoby minimalizacji zachowań błędnych nauczyciela

37.  Skutki błędów w wychowaniu

38.  Narzędzia diagnostyczne do badania błędów i analiza błędnych zachowań rodziców i nauczycieli

39.  Poglądy i idee wychowania wg:
> J. Korczaka
> J. W. Dawida
> Stefana Kunowskiego

40.  Altruizm lub radość życia w wychowaniu – do wyboru.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin