full-version-e-biznes-nowa-gospodarka_ebizng.pdf

(19271 KB) Pobierz
664734976 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADO WY ROZDZIA£
E-biznes.
SPIS TRECI
Nowa gospodarka
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Autor: Tomasz Teluk
T³umaczenie: M. Pancewicz, W. Zio³o
ISBN: 83-7197-844-8
Format: B5, stron: 236
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Nowoczesne technologie teleinformatyczne zmieniaj¹ otaczaj¹cy nas wiat w zawrotnym
tempie. Zmiany dotycz¹ wszystkich dziedzin naszego ¿ycia: pracy, nauki, robienia
zakupów, stosunków spo³ecznych, prowadzenia interesów, a nawet religii.
Ksi¹¿ka ta ma za zadanie przybli¿yæ czytelnikowi najwa¿niejsze zagadnienia, które
unaoczniaj¹ transformacjê procesów gospodarczych i spo³ecznych w ci¹gu ostatnich lat.
Ksi¹¿ka stanowi przewodnik dla wszystkich, których fascynuje wirtualna rzeczywistoæ.
Rzeczywistoæ, która jest nam coraz bli¿sza, staj¹c siê codziennoci¹. Czytelnik dowie
siê wiêc, co to jest e-learning, telepraca, elektroniczny podpis, outernet, technologie
mobilne, GPS, VoIP. Autor stara siê przybli¿yæ czytelnikowi najwa¿niejsze zagadnienia,
które przedstawiaj¹ transformacjê procesów gospodarczych i spo³ecznych w ci¹gu
ostatnich dwóch lat. Czytelnik znajdzie tu du¿o informacji dotycz¹cych rynku polskiego,
a w szczególnoci dane o firmach, które dobrze funkcjonuj¹ w nowej rzeczywistoci
gospodarczej.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
664734976.001.png 664734976.002.png 664734976.003.png 664734976.004.png
Spis treci
Od Autora
7
R OZDZIAŁ 1. Technologia i gospodarka
9
Krajobraz po bitwie..............................................................................................................9
Czy powinnimy ba si globalizacji? ...............................................................................16
Upiory globalizacji.............................................................................................................20
Czas na e-reengenering.......................................................................................................24
Dekada technologicznej prosperity ....................................................................................29
E-podpis: zgodnie z dyrektywami biurokracji ...................................................................32
Kolonizacja internetu..........................................................................................................37
R OZDZIAŁ 2. Marketing ery internetu
43
Bezporednio, czyli przez internet .....................................................................................43
Zmierzch CD — wyzwanie dla producentów ....................................................................48
Dotrze do klienta...............................................................................................................51
Rzeczywisto jak reklama.................................................................................................54
Informacje dobre i złe.........................................................................................................58
Jaka firma, taki kontent ......................................................................................................62
E-mail na podsłuchu...........................................................................................................66
PR-owiec incognito ............................................................................................................69
W pogoni za klientem.........................................................................................................70
Internetowe glejty...............................................................................................................74
Witajcie w ci:kich czasach!..............................................................................................78
Jeden na jednego.................................................................................................................83
Wicej e-PR! ......................................................................................................................90
Euro w ka:dej kieszeni.......................................................................................................93
Nie ma rozwoju bez wolnoci gospodarczej ......................................................................96
R OZDZIAŁ 3. Wiedza i praca
99
Cyfrowe nauczanie.............................................................................................................99
Marnowany potencjał.......................................................................................................101
Europa pomaga bezrobotnym...........................................................................................102
Ostra konkurencja na rynku serwisów o rynku pracy ......................................................104
Internet w dziale zasobów ludzkich .................................................................................107
HR-Manager.....................................................................................................................109
Na bezrobocie — mniej pracy..........................................................................................110
2
I E-biznes. Nowa gospodarka
Jaka przyszło rynku pracy?...........................................................................................111
Po MBA po zasiłek...........................................................................................................112
Mened:erowie a globalizacja ...........................................................................................114
Humanici na mened:erów! .............................................................................................115
Niepełnosprawny przedsibiorca......................................................................................116
Nowe mo:liwoci dla niepełnosprawnych.......................................................................118
Internet dla niepełnosprawnych........................................................................................119
Liberalni mened:erowie poszukiwani!.............................................................................120
Proces rewolucyjnych zmian funkcji kierowniczych.......................................................123
R OZDZIAŁ 4. Praktyka nowej gospodarki
129
Barter po polsku ...............................................................................................................132
Biznes na Serio.pl.............................................................................................................136
Europa dla małych i rednich firm ...................................................................................141
Ekspresem na warszawski parkiet....................................................................................143
Wpierw człowiek, potem maszyna...................................................................................147
Bunkry danych..................................................................................................................151
Elektroniczne Eldorado ....................................................................................................154
Coraz wicej VoIP............................................................................................................158
Internetowe translatorium.................................................................................................160
Inwazja GPS.....................................................................................................................165
Komórkowe płatnoci.......................................................................................................169
Apetyt na jabłka................................................................................................................172
R OZDZIAŁ 5. Nowa gospodarka, nowy *wiat
177
Globalna siatka.................................................................................................................177
Internet, paEstwo, utopia ..................................................................................................180
Cybermisjonarze...............................................................................................................187
Wypowiedzie wojn USA!.............................................................................................193
Elektroniczna demokracja ................................................................................................198
Wykształceni w sieci........................................................................................................202
Mój dom — moje biuro....................................................................................................206
R OZDZIAŁ 6. Internet na wesoło
213
D ODATEK A Psychocybernetyka — sprawd0 predyspozycje swojego charakteru
219
Skorowidz
227
Rozdział 5.
Nowa gospodarka,
nowy wiat
Na globalnym rynku nie ma miejsca na monopole. Omnipotencja ICANN jest sol w oku
wielu korporacji. Buntuj si take operatorzy narodowych domen. Jaki kształt przybie-
rze internet w nastpnej fazie?
Globalna siatka
Na pocztku sierpnia 2001 r. IBM ogłosił, e prowadzi zaawansowane prace nad tech-
nologi, która w najbliszym czasie pozwoli zrobi& kolejny krok na drodze rozwoju in-
ternetu. Rewolucyjna technologia okre(lana jest jako „grid vision”. Owa „wizja siatki”
opiera si- na załoeniu, e kady komputer domowy sprz-ony z innymi tego typu ma-
szynami moe sta& si- superkomputerem o nieograniczonej mocy.
Temat podchwycili publicy(ci „The New York Times”, którzy zacz-li od spekulacji na
temat zaangaowania finansowego w przedsi-wzi-cie. IBM milczy na temat (rodków
przeznaczonych na badania, ale dziennikarzom udało si- ustali&, e moe by& to kwota
porównywalna z wcze(niejszym wsparciem dla producenta systemu operacyjnego Li-
nux. W gr- wchodzi wi-c ok. miliarda dolarów. — Szefem projektu jest Irving Wla-
dawsky-Berger — pisze Steve Lohr na łamach NYT — prace prowadzone s w USA,
w Wielkiej Brytanii oraz w Holandii.
Obecnie internet wykorzystywany jest głównie jako (rodek komunikacji poprzez www,
poczt- elektroniczn, która pozwala na transmisj- tekstu, obrazu oraz muzyki. Idea siat-
ki jest bardziej ambitna. — Liczymy, e www stanie si- motorem informacji, a w dal-
szej perspektywie czasowej b-dzie to mechanizm rozwizujcy problemy społeczne —
przyznaje Ken Kenedy, profesor Rice University.
Marzenia o energii płyncej z komputera, która okae si- czym( na kształt elektryczno(ci,
maj swój pocztek w latach 50. Pocztkowo były to eksperymenty prowadzone w Mas-
sachusetts Instittute of Technology pod hasłem sprz-enia człowieka z maszyn. Potem
nastpiła eksplozja bada< nad sztuczn inteligencj, sieciami neuronowymi, chaosem.
178
I
Rozdział 5.
Jednak najbardziej znan technologi siatki jest program SETI@home . Od 1999 r. za
pomoc aplikacji łczcej miliony domowych komputerów naukowcy szukaj (ladów
inteligencji pozaziemskiej.
Rzd czy korporacje?
W Stanach Zjednoczonych nad projektami dotyczcymi siatki (ang. grid — przyp. auto-
ra ) pracuj rzdowe agencje: Departament Obronno(ci i Energii, Narodowa Fundacja
Nauki oraz Pa<stwowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej.
W Wielkiej Brytanii powstaj centra bada< zlokalizowane od Southampton po Belfast.
Brytyjski rzd wyłoył na ten cel 170 mln dolarów. Jeden z twórców przedsi-wzi-cia,
Tony Hey podkre(la zalety siatki, która umoliwia prowadzenie bada< np. nad bezin-
wazyjnymi metodami w chirurgii tanim kosztem. — Ostatnia rzecz, o jakiej my(l
szpitale, to uruchomienie swoich własnych centrów, w których byłyby ulokowane kom-
putery — uwaa Hey.
Jednak nie mona wykluczy&, e te szlachetne inicjatywy s przykrywk pragmatycz-
nych działa<. Wykorzystanie komputerów domowych moe słuy& rzdom do skompli-
kowanych prac nad technologiami militarnymi. Wi-kszy dost-p do prywatnych sieci
moe oznacza& take zwi-kszenie kontroli nad osobistymi zasobami oraz indywidual-
nym wykorzystywaniem maszyn.
Znane jest zaangaowanie IBM w tzw. projekty otwarte. Finansowanie Linuksa czy
projekt Globus zyskały akceptacje szefów firmy. Z siatk eksperymentuj take Pfizer,
Ericsson, Hitachi, BMW, Glaxo, Smith-Kline oraz Unilever.
Nie da si- ukry&, e przedsi-biorcy wyło kolejne miliony na badania, je(li inicjatywa
przyniesie pierwszy konkretny efekt np. nadziej- na wzrost produktywno(ci. Innowa-
cyjno(& jest atrakcyjna dla biznesu pod jednym warunkiem: musi przynosi& zysk.
W cieniu Ester Dyson
ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) to organizacja, która
standaryzuje system teleinformatyczny obejmujcy kul- ziemsk. ICANN trzyma w r--
ku cał sie&. Zarzdza wszystkimi adresami i numerami IP. Centrala danych oparta jest
na Root Server A, urzdzeniu ulokowanym w miejscowo(ci Herndon w Wiginii, nieda-
leko Waszyngtonu. 9 pomocniczych serwerów ulokowanych jest w USA, a po jednym
w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz w Japonii.
Nic dziwnego, e o wpływy w ICANN walcz rzdy i korporacje całego (wiata. Przez
lata, za kadencji Billa Clintona, na czele tej organizacji stała nieugi-ta Ester Dyson. —
Rzd ameryka<ski dy do kontroli szyfrowania informacji w internecie. Rzd dy do
tego, aby kontrolowa& obywateli swego kraju — grzmiała pani Dyson na II Forum Te-
leinformatyki w Legionowie w 1996 r.
Ta ekscentryczna przywódczyni, ubrana zwykle w dinsy i adidasy, została sklasyfiko-
wana przez prestiowy miesi-cznik „Forbes” na 86. miejscu w(ród 100 najbardziej
wpływowych osobisto(ci współczesnego (wiata. Celem Dyson było zachowanie nieza-
leno(ci ICANN oraz kontrolowanie poczyna< organizacji przez samych internautów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin