..................................
do przeprowadzenia zajęć z żołnierzami kompanii obsługi lotnisk
z „ Kształcenia obywatelskiego”
w dn. ...........................r.
TEMAT: T 17 – Możliwość uczestnictwa żołnierzy w życiu kulturalnym jednostki wojskowej i garnizonu.
CEL: Scharakteryzować podstawowe formy działalności kulturalno-oświatowej w jedno- stce i garnizonie. Wskazać możliwości i miejsca kulturalnego spędzenia czasu wol- nego w placówkach kulturalnych garnizonu i okolicy.
METODA: Teoretyczna
CZAS: 2 x 45’
MIEJSCE: Świetlica kompanii.
POMOCE SZKOLENIOWE:
q Zarządzenie Nr 6 MON z dnia 26.02.1999 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej w resorcie obrony narodowej.
q Zajęcia prowadzić całością pododdziału.
Lp.
Zagadnienie
i czas
Treść zagadnienia
Wskazówki metodyczne
1.
Wstęp
5’
- przyjęcie meldunku,
- sprawdzenie obecności,
- podanie tematu i celu zajęć.
2.
Część
główna
80’
Cele i zadania wojskowych ośrodków kultury
Działalność kulturalno-oświatowa to wszelkie działania mające na celu upowszechnianie i współtworzenie kultury. W Siłach Zbrojnych RP działalność ta stanowi jeden z ważniejszych elementów procesu wychowania i kształtowania określonych postaw żołnierskich, jest integralną częścią systemu wychowania wszystkich żołnierzy. Istotą działalności kulturalno-oświatowej jest:
- współuczestniczenie w kształtowaniu postaw żołnierzy zgodnych z wymogami służby wojskowej;
- kulturalne, moralne, intelektualne i emocjonalne rozwijanie osobowości uczestników działań, instytucji i osób zajmujących się w wojsku upowszechnianiem i animacją kultury;
- stwarzanie żołnierzom warunków do regeneracji sił psychicznych i fizycznych. Uczestnictwo żołnierzy w działalności kulturalnej w wojsku jest dobrowolne.
Jednakże dowódcom i wychowawcom wojskowym nie powinno być obojętne, czy podwładny i wychowanek uczestniczy czy też nie uczestniczy w imprezach kulturalnych, jakie proponuje mu wojsko. Proponowane żołnierzom różne formy aktywności kulturalnej to propozycje godnego i kształcącego spędzenia czasu wolnego, to również propozycje rekreacji i odnowy psychicznej.
Wyspecjalizowanymi ogniwami prowadzącymi działalność kulturalno - oświatową w wojsku (jednostce wojskowej) są:
- sekcja społeczno - wychowawcza (oficerowie do spraw społeczno - wychowawczych) - kieruje działalnością kulturalną i oświatową w jednostce wojskowej i poszczególnych pododdziałach. Sprawuje merytoryczny nadzór nad pracą kół zainteresowań, klubu żołnierskiego, biblioteki żołnierskiej i działaniem animatorów kultury w jednostce wojskowej;
- klub garnizonowy - jest to placówka zajmująca się upowszechnianiem i organizowaniem działalności kulturalnej na terenie garnizonu oraz udzielaniem pomocy merytorycznej i metodycznej jednostkom wojskowym znajdującym się na terenie garnizonu. Zadaniem klubu jest pobudzanie środowiska garnizonu do uczestnictwa w imprezach kulturalnych organizowanych przez klub i inne ośrodki kulturalne w garnizonie;
- klub żołnierski - organizator pracy kulturalnej w jednostce wojskowej. Działalność kulturalna klubu polega na organizowaniu imprez kulturalno -oświatowych w pododdziałach, umożliwianiu żołnierzom uczestnictwa w ruchu amatorskim, wypożyczaniu książek, wspomaganiu dowódców pododdziałów w działaniach mających na celu poprawienie estetyki pomieszczeń pododdziałów. Jednostki wojskowe prowadzą działalność kulturalno-oświatowa w następujących formach:
• wieczory literackie i muzyczne, koncerty estradowe, muzyczne, przedstawienia teatralne;
• projekcje filmowe, spotkania autorskie, wystawy twórczości artystycznej;
• konkursy, przeglądy, wycieczki;
• imprezy turystyczno-sportowe, rajdy, gry i zabawy towarzyskie.
Możliwości uczestnictwa w działalności kulturalnej
prowadzonej na terenie jednostki wojskowej i w okolicy
Uczestnictwo w imprezach kulturalno-oświatowych organizowanych w jednostce wojskowej jest dobrowolne. Czas wolny żołnierze mogą spędzać w sposób zgodny z ich indywidualnymi potrzebami i upodobaniami. Uczestnictwo w imprezach oświatowych, kulturalnych czy też sportowych powinno stanowić formę wypoczynku, relaksu i regeneracji sił fizycznych i psychicznych.
Na terenie każdej jednostki wojskowej funkcjonują różne instytucje i ośrodki pracy kulturalno-oświatowej. Działają różnorodne koła pracy twórczej, koła zainteresowań, kluby miłośników, sekcje zrzeszające ludzi, którzy czas wolny poświęcają na doskonalenie własnych umiejętności czy poznawanie nowych i ciekawych dziedzin życia. Możliwości przyłączenia się, działania razem z członkami tych kół, sekcji lub klubów jest wiele - wystarczą jedynie chęć i umiejętność racjonalnego zagospodarowania swego czasu wolnego.
Uczestnictwo w życiu kulturalnym jednostki wojskowej może wyrażać się poprzez:
- przynależność do kół zainteresowań działających na terenie jednostki wojskowej, w klubie żołnierskim czy w klubie garnizonowym;
- czytelnictwo książek;
- uczestniczenie w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych organizowanych w okolice macierzystego garnizonu;
- poznawanie zabytków kultury, sztuki sakralnej, sztuki ludowej, znajdujących się na terenie garnizonu i w jego najbliższej okolicy;
- pracę w zespołach i sekcjach specjalistycznych, np. Polskim Towarzystwie Turystyczno-Krajoznawczym, którego koła działają niemal w każdej jednostce wojskowej;
- działalność sportową, przynależność do sekcji sportowych, drużyn i zespołów.
Zadania dla wykładowcy kształcenia obywatelskiego:
• w porozumieniu z kierownikiem klubu żołnierskiego, przedstawić możliwości uczestnictwa w imprezach kulturalno-oświatowych organizowanych przez klub oraz działające na terenie jednostki wojskowej koła i sekcje zainteresowań;
• wskazać żołnierzom zasadniczej służby wojskowej możliwości korzystania ze zbiorów biblioteki żołnierskiej i biblioteki klubu garnizonowego, zorganizować lekcję w bibliotece (ze współudziałem pracowników bibliotek);
• wskazać możliwości organizowania wycieczek turystycznych i krajoznawczych z wykorzystaniem pomocy merytorycznej i finansowej klubu żołnierskiego;
• zapoznać żołnierzy z ośrodkami kultury i muzeami działającymi na terenie garnizonu. Przedstawić miejsca pamięci narodowej, wskazać zabytki i historyczne budowle znajdujące się na terenie garnizonu;
• wskazać możliwości samodzielnego zwiedzania miejsc o znaczeniu historycznym, krajobrazowym lub poznawczym, znajdujących się na terenie garnizonu i w jego najbliższej okolicy.
3.
Zakończenie
- podsumowanie zajęć,
- pytania kontrolne.
OPRACOWAŁ:
....................................
lewaPnaP