busola ak.DOC

(37 KB) Pobierz
PLAN PRACY INSTRUKTORA

 

KARTA              PRACY INSTRUKTORA

do przeprowadzenia zajęć z terenoznawstwa

 

TEMAT  : Określanie stron świata za pomocą busoli AK

CEL: 

1.     Uczyć szkolonych budowy i przeznaczenia busoli AK

2.     Uczyć szkolonych określania kierunku północnego za pomocą busoli AK    

 

CZAS : regulowany zmianą grup

 

ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE :

       -Busola AK    

       -plan pracy

 

 

PRZEBIEG SZKOLENIA

 

LP

CZYNNOŚCI INSTRUKTORA

CZYNNOŚCI SZKOLONYCH

 

 

 

1

             

              CZĘŚĆ WSTĘPNA

 

Baczność!! Uczył was będę określania stron świata za pomocą busoli AK. Spocznij!!

Ma to na celu zapoznać żołnierzy z budową i przeznaczeniem busoli AK oraz uczyć was określania za jej pomocą kierunku północnego.

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA

 

PRZEZNACZENIE I BUDOWA BUSOLI  AK :

 

1)     Busola AK służy do określania kierunków stron świata, pomiaru azymutów, orientowanie mapy oraz wyznaczenia w terenie wyznaczonego kierunku działania. Igła busoli służy do wskazywania kierunku północy magnetycznej. Wartości każdej działki busoli wynosi 100 tys. Co odpowiada 6 stopniom. Działki opisane są co 5 tys. Zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

 

2)  Budowa busoli AK :

a)      pudełko

b)     przykrywka

c)      lusterko

d)     limbus

e)      pierścień z podziałką

f)       krawędź z podziałką

 

3)     Określenie północy za pomocą busoli AK:

a)         otworzyć wieczko tak aby w lustrze można było obserwować igłę magnetyczną

b)         północ na limbusie ustawić na zero

c)         trzymając busolę poziomo na wysokości, wycelować w kierunku północnym przy czym igła magnetyczna powinna znajdować się na osi limbusu północ – południe

d)         za pomocą przyrządów celowniczych odnaleźć na kierunku północnym charakterystyczny przedmiot terenowy

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA

 

Omawiam przebieg zajęć,  zadaję pytania kontrolne, wskazuję najlepszych, odpowiadam na  pytania szkolonych, wystawiam oceny, zadaję pacę na naukę własną.

 

Stoją na zbiórce i słuchają

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoją na zbiórce, słuchają, odpowia-dają na pytania, zadają pytania

 

 

                                                                                 OPRACOWAŁ

                                                                           ......................................

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin