KARTA PRACY INSTRUKTORA
do przeprowadzenia zajęć z terenoznawstwa
TEMAT : Określanie stron świata za pomocą busoli AK
CEL:
1. Uczyć szkolonych budowy i przeznaczenia busoli AK
2. Uczyć szkolonych określania kierunku północnego za pomocą busoli AK
CZAS : regulowany zmianą grup
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE :
-Busola AK
-plan pracy
1
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Baczność!! Uczył was będę określania stron świata za pomocą busoli AK. Spocznij!!
Ma to na celu zapoznać żołnierzy z budową i przeznaczeniem busoli AK oraz uczyć was określania za jej pomocą kierunku północnego.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
PRZEZNACZENIE I BUDOWA BUSOLI AK :
1) Busola AK służy do określania kierunków stron świata, pomiaru azymutów, orientowanie mapy oraz wyznaczenia w terenie wyznaczonego kierunku działania. Igła busoli służy do wskazywania kierunku północy magnetycznej. Wartości każdej działki busoli wynosi 100 tys. Co odpowiada 6 stopniom. Działki opisane są co 5 tys. Zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
2) Budowa busoli AK :
a) pudełko
b) przykrywka
c) lusterko
d) limbus
e) pierścień z podziałką
f) krawędź z podziałką
3) Określenie północy za pomocą busoli AK:
a) otworzyć wieczko tak aby w lustrze można było obserwować igłę magnetyczną
b) północ na limbusie ustawić na zero
c) trzymając busolę poziomo na wysokości, wycelować w kierunku północnym przy czym igła magnetyczna powinna znajdować się na osi limbusu północ – południe
d) za pomocą przyrządów celowniczych odnaleźć na kierunku północnym charakterystyczny przedmiot terenowy
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Omawiam przebieg zajęć, zadaję pytania kontrolne, wskazuję najlepszych, odpowiadam na pytania szkolonych, wystawiam oceny, zadaję pacę na naukę własną.
Stoją na zbiórce i słuchają
Stoją na zbiórce, słuchają, odpowia-dają na pytania, zadają pytania
......................................
lewaPnaP