fotografia-kulinarna.-od-zdjecia-do-arcydziela full version.pdf

(27835 KB) Pobierz
888071396.022.png
Spis tre ci
WST P
7
ROZDZIAŁ 1: PODSTAWY FOTOGRAFII
11
Zrozumie podstawowe zasady fotogra i cyfrowej
11
Omawiamy zdj cie
12
Omawiamy zdj cie
14
Typy plików: RAW i JPEG
16
Balans bieli
19
Trzy składowe ekspozycji: przysłona, czas otwarcia migawki i czuło ISO
23
Zadania na koniec rozdziału
31
ROZDZIAŁ 2: SPRZ T FOTOGRAFICZNY
33
Narz dzia pracy
33
Omawiamy zdj cie
34
Omawiamy zdj cie
36
Aparaty cyfrowe
38
Obiektywy i ogniskowe
43
Statywy i akcesoria
48
Sprz t o wietleniowy
50
Zadania na koniec rozdziału
53
ROZDZIAŁ 3: O WIETLENIE
55
Techniki o wietlania ywno ci
55
Omawiamy zdj cie
56
Omawiamy zdj cie
58
Zobacz wiatło
60
Charakter wiatła
61
wiatło tylne jest najlepsze
66
Rodzaje wiatła
74
Akcesoria do modelowania wiatła
79
Zadania na koniec rozdziału
86
ROZDZIAŁ 4: STYLIZACJA I REKWIZYTY
89
Sztuka prezentacji potraw
89
Omawiamy zdj cie
90
Omawiamy zdj cie
92
Co wzi pod uwag podczas stylizacji
94
SPIS TRE CI 5
888071396.023.png 888071396.024.png 888071396.025.png 888071396.001.png 888071396.002.png 888071396.003.png
 
Zapewni najlepsz jako
96
Podstawy stylizacji potraw
99
Wskazówki i sztuczki
104
Stylizacja z u yciem rekwizytów
116
Zadania na koniec rozdziału
123
ROZDZIAŁ 5: KADROWANIE I KOMPOZYCJA
125
Udoskonalaj zdj cia poprzez dobr kompozycj
125
Omawiamy zdj cie
126
Omawiamy zdj cie
128
Odnajdywanie równowagi
130
Perspektywa i kadrowanie
134
Ogniskowa, kompresja perspektywy i bia ostro ci
142
Ostro
146
Kształty, linie i kolory
149
Zadania na koniec rozdziału
155
ROZDZIAŁ 6: OBRÓBKA ZDJ
W PROGRAMIE ADOBE ® PHOTOSHOP ®
157
Uwydatnianie najlepszych fragmentów zdj cia
157
Omawiamy Adobe Photoshop
158
Rozpocz cie pracy
162
Praca z plikami RAW
164
Podstawy Photoshopa
179
Sztuczki i triki w Photoshopie
192
Ostatnie poprawki
203
Zadania na koniec rozdziału
209
ROZDZIAŁ 7: ZA KULISAMI
211
Fotogra a ywno ci od pocz tku do ko ca
211
Omawiamy zdj cie
212
Omawiamy zdj cie
214
Mał e z makaronem linguine
217
Czekoladowe fondue
225
Koszyk z wi niami
233
Chleb bananowy
243
Sajgonki z krewetkami
249
Tosty francuskie
257
Piero ki z farszem wieprzowym
265
Makaron na widelcu
273
Podsumowanie
281
SKOROWIDZ
282
6
FOTOGRAF IA KULINARNA. OD ZDJ C IA DO ARCYDZIEŁA
888071396.004.png 888071396.005.png 888071396.006.png 888071396.007.png 888071396.008.png 888071396.009.png
 
ZOBACZ WIATŁO
Kiedy tworzysz fotogra , tak jak podczas gotowania, im lepsze składniki, tym lepsze rezultaty. Jednym
z takich składników jest wiatło. Je li b dziesz u ywał wiatła wysokiej jako ci, masz o wiele wi ksze
szanse otrzyma pi kn fotogra .
O wietlanie potraw w fotogra i nie jest czym nadzwyczaj skomplikowanym. Je li stawiasz pierwsze kroki
w fotogra i, ten temat mo e wydawa Ci si zniech caj cy i zagmatwany, jednak uwierz mi — nie jest.
Na pocz tku wiatło na fotogra i mo na łatwo przeoczy . Poniewa widzimy je ka dego dnia, przyjmu-
jemy je takim, jakie jest, i nie zwracamy wi kszej uwagi na cienie, kierunek, intensywno , barw i tak
dalej. Nasz mózg uzupełnia sobie szczegóły i sprawia, e wszystko wygl da wietnie, w zwi zku z tym
na zdj ciach mo emy po prostu przegapi pewne rzeczy, jak na przykład niechciane cienie czy jasne
plamy wiatła.
Pami tam, e najwi kszy post p w karierze zrobiłam, kiedy zacz łam widzie wiatło. Widziałam nie tyle
rzeczy, na które padało, czy to, jak jasne było — widziałam, gdzie padało na twarzach ludzi, sk d docho-
dziło, w jaki sposób si ciemniało i jak zmi kczało kraw dzie cieni czy odbijało si od fasad budynków.
Poczułam, jakbym dopiero pierwszy raz zacz ła naprawd u ywa oczu.
Kiedy ju Twoje oczy b d wy wiczone na tyle, by wsz dzie widzie wiatło, o wietlenie zdj cia stanie
si mniej skomplikowane i tajemnicze. Zaczniesz zauwa a t złot po wiat , jak dodaje na twarzy
wiatło słoneczne na 20 minut przed zachodem, czy te t niesamowit ilo wiatła, jak mo na znale
po zacienionych stronach budynków. Kiedy b dziesz widzie wiatło, „skomplikowane” techniki o wietle-
niowe, takie jak ł czenie kilku lamp z zachowaniem proporcji mocy wiatła, wydadz si mniej onie mie-
laj ce. Kiedy wiatło stanie si zycznie widocznym składnikiem Twoich fotogra i, który potraktujesz jako
zupełnie osobn cało , b dziesz w stanie w du o bardziej efektywny sposób zapanowa nad wygl dem
swoich zdj .
W fotogra i ywno ci, tak jak w innych gatunkach fotogra i, istniej ne style i sposoby o wietlania
zdj cia. W tym rozdziale zamierzam zapozna Ci z mo liwie najwi ksz liczb narz dzi, które b dziesz
mógł wykorzysta zgodnie z własnymi upodobaniami. Mój styl o wietlania potraw pomaga mi uzyska
jasny, czysty wygl d dania, ale to oczywi cie nie oznacza, e powiniene o wietla potrawy dokładnie tak
jak ja. Wypracowanie mojego obecnego stylu pochłon ło mi wiele czasu i wymagało eksperymentowania,
jednak staram si go stale rozwija i ulepsza techniki o wietlania. Gor co zach cam Ci do spróbowania
tego samego, by mógł tworzy swoje własne niezwykłe fotogra e.
60
FOTOGRAF IA KULINARNA. OD ZDJ C IA DO ARCYDZIEŁA
888071396.010.png 888071396.011.png 888071396.012.png 888071396.013.png 888071396.014.png 888071396.015.png
 
CHARAKTER WIATŁA
Ka dy typ wiatła jest inny. wiatło, które wida w rodku dnia, jest zupełnie inne ni ciepłe wiatło, które
widzimy na godzin przed zachodem sło ca. wiatło ze wietlówki w kuchni nie jest takie samo jak
wiatło ze zwykłej arówki wolframowej Twojej lampki nocnej. Ró ne ródła wiatła tworz ne kolory
i nastrój, maj te n intensywno .
To oczywi cie nie oznacza, e jeden typ wiatła jest lepszy ni drugi, ale prawd jest, e pewne ródła
wiatła s lepsze dla pewnych typów fotogra i. W fotogra i portretowej i krajobrazowej idealne wia-
tło w plenerze jest na godzin przed zachodem sło ca i na godzin po nim, a fotografowie pracuj cy
w studiu znaj sposoby manipulowania wiatłem lamp błyskowych dla uzyskania na swoich fotogra ach
odpowiedniej dramaturgii lub delikatno ci. Ka dy z tych typów wiatła wprowadza inny nastrój, co cz sto
okre la si jako charakter wiatła.
BARWA
Barwa u ywanego w fotogra i ywno ci wiatła jest niezwykle wa na. Szczerze radz trzyma si barw
zbli onych do wiatła dziennego, takich jak barwa wiatła słonecznego b d lampy błyskowej. W roz-
dziale 1. omówiłam, jak „temperatura” wiatła wpływa na kolor i wygl d fotogra i i jak nale y go kompen-
sowa , dostosowuj c balans bieli b d fotografuj c w formacie RAW i dostosowuj c balans bieli podczas
postprodukcji (zdj cie 3.1). Je li fotografujesz w formacie JPEG, musisz by bardzo ostro ny w kwestii
ustawienia balansu bieli. Je li kolor jest niewła ciwy, bardzo prawdopodobne jest, e na zdj ciu pozo-
stanie pomara czowoczerwonawy odcie wywołany przez — powiedzmy — zwykł arówk . Dziwny
i nietypowy odcie na fotogra i potrawy po prostu nie jest apetyczny. U ywanie najpi kniejszego (i naj-
wła ciwszego) w swoim charakterze typu wiatła w poł czeniu z poprawnie ustawionym balansem bieli
zapewni najlepsze mo liwe kolory na fotogra ach.
ROZDZIAŁ 3: O WIETLENIE 61
888071396.016.png 888071396.017.png 888071396.018.png 888071396.019.png 888071396.020.png 888071396.021.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin