fotografia-kulinarna.-od-zdjecia-do-arcydziela full version.pdf
(
27835 KB
)
Pobierz
Spis tre
ci
WST
P
7
ROZDZIAŁ 1: PODSTAWY FOTOGRAFII
11
Zrozumie
podstawowe zasady fotogra
i cyfrowej
11
Omawiamy zdj
cie
12
Omawiamy zdj
cie
14
Typy plików: RAW i
JPEG
16
Balans bieli
19
Trzy składowe ekspozycji: przysłona, czas otwarcia
migawki i
czuło
ISO
23
Zadania na
koniec rozdziału
31
ROZDZIAŁ 2: SPRZ
T FOTOGRAFICZNY
33
Narz
dzia pracy
33
Omawiamy zdj
cie
34
Omawiamy zdj
cie
36
Aparaty cyfrowe
38
Obiektywy i
ogniskowe
43
Statywy i
akcesoria
48
Sprz
t o
wietleniowy
50
Zadania na
koniec rozdziału
53
ROZDZIAŁ 3: O
WIETLENIE
55
Techniki o
wietlania
ywno
ci
55
Omawiamy zdj
cie
56
Omawiamy zdj
cie
58
Zobacz
wiatło
60
Charakter
wiatła
61
wiatło tylne jest najlepsze
66
Rodzaje
wiatła
74
Akcesoria do
modelowania
wiatła
79
Zadania na
koniec rozdziału
86
ROZDZIAŁ 4: STYLIZACJA I
REKWIZYTY
89
Sztuka prezentacji potraw
89
Omawiamy zdj
cie
90
Omawiamy zdj
cie
92
Co
wzi
pod uwag
podczas stylizacji
94
SPIS TRE
CI
5
Zapewni
najlepsz
jako
96
Podstawy stylizacji potraw
99
Wskazówki i
sztuczki
104
Stylizacja z
u
yciem rekwizytów
116
Zadania na
koniec rozdziału
123
ROZDZIAŁ 5: KADROWANIE I
KOMPOZYCJA
125
Udoskonalaj zdj
cia poprzez
dobr
kompozycj
125
Omawiamy zdj
cie
126
Omawiamy zdj
cie
128
Odnajdywanie równowagi
130
Perspektywa i
kadrowanie
134
Ogniskowa, kompresja perspektywy i
gł
bia ostro
ci
142
Ostro
146
Kształty, linie i
kolory
149
Zadania na
koniec rozdziału
155
ROZDZIAŁ 6: OBRÓBKA ZDJ
€
W
PROGRAMIE ADOBE
®
PHOTOSHOP
®
157
Uwydatnianie najlepszych fragmentów zdj
cia
157
Omawiamy Adobe Photoshop
158
Rozpocz
cie pracy
162
Praca z
plikami RAW
164
Podstawy Photoshopa
179
Sztuczki i
triki w
Photoshopie
192
Ostatnie poprawki
203
Zadania na
koniec rozdziału
209
ROZDZIAŁ 7: ZA KULISAMI
211
Fotogra
a
ywno
ci od pocz
tku do ko
ca
211
Omawiamy zdj
cie
212
Omawiamy zdj
cie
214
Mał
e z
makaronem linguine
217
Czekoladowe fondue
225
Koszyk z
wi
niami
233
Chleb bananowy
243
Sajgonki z
krewetkami
249
Tosty francuskie
257
Piero
ki z
farszem wieprzowym
265
Makaron na widelcu
273
Podsumowanie
281
SKOROWIDZ
282
6
FOTOGRAF IA KULINARNA. OD ZDJ
C IA DO ARCYDZIEŁA
ZOBACZ
WIATŁO
Kiedy tworzysz fotogra
, tak jak podczas gotowania, im lepsze składniki, tym lepsze rezultaty. Jednym
z
takich składników jest
wiatło. Je
li b
dziesz u
ywał
wiatła wysokiej jako
ci, masz o
wiele wi
ksze
szanse otrzyma
pi
kn
fotogra
.
O
wietlanie potraw w
fotogra
i nie jest czym
nadzwyczaj skomplikowanym. Je
li stawiasz pierwsze kroki
w
fotogra
i, ten temat mo
e wydawa
Ci si
zniech
caj
cy i
zagmatwany, jednak uwierz mi
— nie jest.
Na
pocz
tku
wiatło na
fotogra
i mo
na łatwo przeoczy
. Poniewa
widzimy je
ka
dego dnia, przyjmu-
jemy je
takim, jakie jest, i
nie zwracamy wi
kszej uwagi na
cienie, kierunek, intensywno
, barw
i
tak
dalej. Nasz mózg uzupełnia sobie szczegóły i
sprawia,
e
wszystko wygl
da
wietnie, w
zwi
zku z
tym
na
zdj
ciach mo
emy po
prostu przegapi
pewne rzeczy, jak na
przykład niechciane cienie czy jasne
plamy
wiatła.
Pami
tam,
e
najwi
kszy post
p w
karierze zrobiłam, kiedy zacz
łam widzie
wiatło. Widziałam nie tyle
rzeczy, na
które padało, czy to, jak jasne było — widziałam, gdzie padało na
twarzach ludzi, sk
d docho-
dziło, w
jaki sposób si
ciemniało i
jak zmi
kczało kraw
dzie cieni czy odbijało si
od
fasad budynków.
Poczułam, jakbym dopiero pierwszy raz zacz
ła naprawd
u
ywa
oczu.
Kiedy ju
Twoje oczy b
d
wy
wiczone na
tyle, by
wsz
dzie widzie
wiatło, o
wietlenie zdj
cia stanie
si
mniej skomplikowane i
tajemnicze. Zaczniesz zauwa
a
t
złot
po
wiat
, jak
dodaje na
twarzy
wiatło słoneczne na
20 minut przed zachodem, czy te
t
niesamowit
ilo
wiatła, jak
mo
na znale
po
zacienionych stronach budynków. Kiedy b
dziesz widzie
wiatło, „skomplikowane” techniki o
wietle-
niowe, takie jak ł
czenie kilku lamp z
zachowaniem proporcji mocy
wiatła, wydadz
si
mniej onie
mie-
laj
ce. Kiedy
wiatło stanie si
zycznie widocznym składnikiem Twoich fotogra
i, który potraktujesz jako
zupełnie osobn
cało
, b
dziesz w
stanie w
du
o bardziej efektywny sposób zapanowa
nad wygl
dem
swoich zdj
.
W
fotogra
i
ywno
ci, tak jak w
innych gatunkach fotogra
i, istniej
ró
ne style i
sposoby o
wietlania
zdj
cia. W
tym rozdziale zamierzam zapozna
Ci
z
mo
liwie najwi
ksz
liczb
narz
dzi, które b
dziesz
mógł wykorzysta
zgodnie z
własnymi upodobaniami. Mój styl o
wietlania potraw pomaga mi
uzyska
jasny, czysty wygl
d dania, ale to
oczywi
cie nie oznacza,
e
powiniene
o
wietla
potrawy dokładnie tak
jak ja. Wypracowanie mojego obecnego stylu pochłon
ło mi
wiele czasu i
wymagało eksperymentowania,
jednak staram si
go stale rozwija
i
ulepsza
techniki o
wietlania. Gor
co zach
cam Ci
do
spróbowania
tego samego, by
mógł tworzy
swoje własne niezwykłe fotogra
e.
60
FOTOGRAF IA KULINARNA. OD ZDJ
C IA DO ARCYDZIEŁA
CHARAKTER
WIATŁA
Ka
dy typ
wiatła jest inny.
wiatło, które wida
w
rodku dnia, jest zupełnie inne ni
ciepłe
wiatło, które
widzimy na
godzin
przed zachodem sło
ca.
wiatło ze
wietlówki w
kuchni nie jest takie samo jak
wiatło ze
zwykłej
arówki wolframowej Twojej lampki nocnej. Ró
ne
ródła
wiatła tworz
ró
ne kolory
i
nastrój, maj
te
ró
n
intensywno
.
To
oczywi
cie nie oznacza,
e
jeden typ
wiatła jest lepszy ni
drugi, ale prawd
jest,
e
pewne
ródła
wiatła s
lepsze dla pewnych typów fotogra
i. W
fotogra
i portretowej i
krajobrazowej idealne
wia-
tło w
plenerze jest na
godzin
przed zachodem sło
ca i
na
godzin
po
nim, a
fotografowie pracuj
cy
w
studiu znaj
sposoby manipulowania
wiatłem lamp błyskowych dla uzyskania na
swoich fotogra
ach
odpowiedniej dramaturgii lub delikatno
ci. Ka
dy z
tych typów
wiatła wprowadza inny nastrój, co
cz
sto
okre
la si
jako charakter
wiatła.
BARWA
Barwa u
ywanego w
fotogra
i
ywno
ci
wiatła jest niezwykle wa
na. Szczerze radz
trzyma
si
barw
zbli
onych do
wiatła dziennego, takich jak barwa
wiatła słonecznego b
d
lampy błyskowej. W
roz-
dziale
1. omówiłam, jak „temperatura”
wiatła wpływa na
kolor i
wygl
d fotogra
i i
jak nale
y go kompen-
sowa
, dostosowuj
c balans bieli b
d
fotografuj
c w
formacie RAW i
dostosowuj
c balans bieli podczas
postprodukcji (zdj
cie
3.1). Je
li fotografujesz w
formacie JPEG, musisz by
bardzo ostro
ny w
kwestii
ustawienia balansu bieli. Je
li kolor jest niewła
ciwy, bardzo prawdopodobne jest,
e
na
zdj
ciu pozo-
stanie pomara
czowoczerwonawy odcie
wywołany przez — powiedzmy — zwykł
arówk
. Dziwny
i
nietypowy odcie
na
fotogra
i potrawy po
prostu nie jest apetyczny. U
ywanie najpi
kniejszego (i
naj-
wła
ciwszego) w
swoim charakterze typu
wiatła w
poł
czeniu z
poprawnie ustawionym balansem bieli
zapewni najlepsze mo
liwe kolory na
fotogra
ach.
ROZDZIAŁ 3: O
WIETLENIE
61
Plik z chomika:
arkadius29
Inne pliki z tego folderu:
Joanna Wrycza-Bekier kreatywna praca dyplomowa. jak stworzyć fascynujący tekst naukowy full version.pdf
(8780 KB)
perełki programowania gier. vademecum profesjonalisty. tom 1 full.pdf
(7859 KB)
bezpieczenstwo-aplikacji-tworzonych-w-technologii-ajax- full scan.pdf
(32838 KB)
wybrzeże dalmacji i czarnogóry. udane wakacje. wydanie 1 cała książka.pdf
(63974 KB)
fotografia-kulinarna.-od-zdjecia-do-arcydziela full version.pdf
(27835 KB)
Inne foldery tego chomika:
1181 ebooków mobi
Amazon KINDLE
Bajki
Bajki edukacyjne
Chopin - Preludia - Blechacz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin