PLAN PRACY - LUTY 3 L..doc

(59 KB) Pobierz
TEMATYKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC LUTY 2002 DLA DZIECI

 

3 –4 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      ZIMA SWE TAJEMNICE OKRYWA  – od 04.02. – do 15.02 2002 r.

 

2.      DOBRE ZWYCZAJE KOTA – od 18.02. – do 28.02. 2002 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 

 


 

ZIMA SWE TAJEMNICE ODKRYWA

 

CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z podstawowymi właściwościami śniegu i lodu.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

      1.    Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p. 4 s15 ; poziom II p.4 s.16

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,5 s.18 ; poziom II p.1,3,  s.19

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.5 s.22 poziom II p 4,7 s.22-23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

2.  Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3a,d s. 34-35; poziom II p.3c s. 35

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2a,b,e s.38; poziom II p.2b,c s.38

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

3.       Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom I p.1,2,5,7 s.57 poziom II p.1,2,3,7 s.58

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 4,5 s.76; poziom II p.2,4,5 s.76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.4,5 s.79; poziom II p.2,3 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.2,4 s.83; poziom II p. 1,8 s.83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,2,3 s.85-86; poziom II p.1,2,4 s.86

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 2,6 s.89; poziom II p. 1,4,7 s.90

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.1,7,8 s.96; poziom II p.1,9 s.97

3.   Przygotowuję się do pisania - poziom I p.2,3,6 s.102; poziom II p.3,6 s.102

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

1.       Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.4,5 s.129; poziom II p.8 s.129

3.   Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,3,6,9, s.135; poziom II p.4,6, s.135

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.2,5 s.138  poziom II p.2,5 s.139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.2 s.140; poziom II p.3 s.141

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.3,4,6,8 s.142; poziom II p.2,3, s.142

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.       Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.4 s.147; poziom II p.2 s148;

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Watowe ludki” – słuchanie opowiadania ilustrowanego serią obrazków – dzieci powinny: zapoznać się z zachowaniem się śniegu w temperaturze dodatniej, obserwować wodę po rozpuszczeniu śniegu.

              „Na saneczkach” – słuchanie wiersza - dzieci powinny: wzbogacić słownik o słowa zawarte w wierszu np. skrzy się nazywać zabawy na śniegu.

              „Bałwan” – naklejanie z gotowych elementów (biały papier) - dzieci powinny: kształcić sprawność manualną, przez posługiwanie się klejem, estetycznie wykonać pracę. (3 l.)

              *„Kolorowe bałwanki” –lepienie z plasteliny - dzieci powinny: doskonalić umiejętności  rozgrzewania plasteliny w rękach oraz formułowanie kulki oraz nazywanie wielkości kulki. (4 l.)

              „Zima” – rysowanie białą kredą -   dzieci powinny: rysować obrazki wokół tematyki zabaw zimowych (3 l.)

              *„Zimowe drzewo” – naklejanie drobnych kawałków białego papieru na kontur drzewa -  dzieci powinny: kształcić precyzję palców, starannie wykonać pracę, podjąć próbę porządkowania po zakończeniu pracy. (4 l.)

              „Biały walczyk” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: podjąć próbę określenia charakteru i nastroju piosenki, zaśpiewać zbiorowo (3 l.) lub indywidualnie (4 l.) piosenki, rozwijać poczucie rytmu.

              „Nasza zima zła” – odtwarzanie rytmu podanego przez nauczycielkę - dzieci powinny: rozwijać poczucie rytmu (3,4 l.), podjąć próbę dokładnego zrytmizowanego zdania podanego przez n-la .(4 l.)

              Utrwalenie dziecięcych zabaw dydaktycznych z orientacji w przestrzeni np. „Gdzie schowała się lalka?”, „Chodzenie pod dyktando” „Układamy prosty rytm” (3,4 l.)

              Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem

-          biegu: „Potocz piłkę i biegnij za nią” – poprawny bieg bez potrącania w różnych kierunkach.

-          rzutu: „Rzucanie śnieżkami” – wyrabianie pewności rzutu

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

 

„ Na saneczkach” – próby recytowania wiersza indywidualnie lub zbiorowo, mówienie umiarkowanym głosem.

„Zimowe zabawy” –wypowiedzi dzieci na temat oglądanych w książkach i czasopismach ilustracji.

„Zimowe zabawy” – rozmowa z grupą dzieci – wzbogacenie słownictwa dzieci o nazwy sprzętu zimowego np. narty, łyżwy.

„Wirujące śnieżynki” – ćw. oddechowe – kształcenie prawidłowego wdechu i wydechu.

„Zimowy spacer” – określanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych – zachęcenie do obserwacji przyrody.

„Zimowa zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie prostych zagadek o tematyce zimowej.

„Bezpieczne zabawy na śniegu” – rozmowy w małych zespołach – uwrażliwienie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.

Słuchanie krótkich opowiadań na bliskie tematy: - „Ślizgamy się”,

-          „Zjeżdżamy z górki”  H. Łochocka

-          „Piosenka zimowa” L. Krzemieniecka

-          „hej na sanki”  B. Kossuth – uważne słuchanie tekstu mówionego

„Zabawy na śniegu” – ćw. artykulacyjne – poprawne wymawianie grup spółgłoskowych np. drr, dzyń, szur – szur, itp.

„Zimowe zabawy na śniegu” – zabawy samorzutne na podwórku p- lnym – stwarzanie wesołej, sprzyjajacej zabawie atmosfery.

„Sposoby na mróz” – rozmowy okolicznościowe i samorzutne zabawy na podwórku przedszkolnym, zapoznanie dzieci  ze sposobem radzenia sobie z mrozem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


DOBRE ZWYCZAJE KOTA

 

CEL GŁÓWNY:  Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.

CEL KSZTAŁCĄCY:  Zapoznanie z wyglądem kota, sposobem poruszania się oraz sposobem odżywiania. Kształcenie nawyków higienicznych – dbanie o własny wygląd.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

      1.   Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p.1 s.15;

2.  Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p.3,7 s.18; poziom II p.4,10 s.19

3.  Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.2,5 s.22 poziom II p 4,6 s.22

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.1, s.37; poziom II p. 1 s.38;

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

      1.   Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku - poziom I p.1,s.51;  

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.5,7,10 s.76; poziom II p.2,4,5,8 s.76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.2,4 s79.; poziom II p.4,6 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.4,5 s.83 ; poziom II p.7 s.83;

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 2,s.86; poziom II p.4,3 s.86

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom I p1,8 s.89; poziom II p.4,8 s.87

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.3,4 s.96 ; poziom II p.2,4,12 s.97

2.       Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom I p.1,4,5 s.100; poziom III p.1,4,6 s.100

3.       Przygotowuję się do pisania - poziom I p.4 s.102 ; poziom II p.4 s.102;

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

1.   Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.6 s.129; poziom II p.7,10 s.130

3.   Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,4, s.135; poziom II p.3, s.136

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia -  poziom II p.2 s.138

3.   Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.4,5,8 s.142; poziom II p.2,7 s.142

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.       Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.1, s.147; poziom II p.1  s. 147;

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

„Kot, Dorota i płot” – słuchanie opowiadań n-lki – dzieci powinny: zaznajomić się z wyglądem, sposobem poruszania się i odżywiania kota, wzbogacać słownictwo dzieci o nowe słowa np. futro, pazury, grzbiet, wąsy, polowanie.

„Komedia przy myciu” – inscenizacja - dzieci powinny: wyrabiać pozytywny stosunek do zabiegów higienicznych.

„Kot” – łączenie kilku elementów w całość - dzieci powinny: wypełniać kontury kolorowym papierem (3 l.)

*„Kot” – wypełnianie konturów –dzieci powinny: wypełniać kontur kawałkami wełny, zapoznać z nową techniką plastyczną. (4 l.)

„Czy to kot?” – praca z książką „Po nitce do kłębka” -  dzieci powinny: dorysować do sylwetki kota brakujących elementów (ogon, wąsy, uszy itp.) ćw. spostrzegawczość oraz rozwijać sprawności manualne.

„Kotek – Puszek” – słuchanie piosenki - dzieci powinny: uważnie słuchać piosenkę podjąć próbę śpiewu indywidualnie lub grupowo. (3,4 l.)

„Kicia” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: utrwalić pojęcia cicho – głośno, ładnie śpiewać piosenkę z zachowaniem odpowiedniego tempa i rytmu.

„Porządkujemy zabawki” – zab. dyd. – porównywanie przedmiotów: takie same – inne, podobne – tylko tym się różni (3 l.)

„Co się zmieniło?” – zab. dyd. – porównywanie przedmiotów i dostrzeganie różnic: podobne – inne,różnią się tym ...(4 l.)

„Przygoda kota Filemona” – zab. dyd. - gromadzenie przedmiotów ze względu na ich przeznaczenie(3 l.).

„Idziemy do supermarketu” – zab. dyd. – wdrażanie dzieci do grupowania obiektów i słownego  uzasadnienia dlaczego pasują d siebie (4 l.)

Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem :

- równowagi pt. „Zanieś śniadanie” – doskonalenie koordynacji nerwowo – ruchowej

- wspinania pt. „Przejdź na drugą stronę” – naturalne pokonywanie przeszkód.

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

„Kocie mruczanki” – zabawa inscenizowana, ćw. artykulacyjne – usprawnienie mięśni warg przez wymawianie głoski m oraz wydawanie niskich i wysokich dźwięków bez otwierania ust.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin