NA MIESIĄC LUTY 2002 DLA DZIECI
3 –4 LETNICH
TEMATYKA:
1. ZIMA SWE TAJEMNICE OKRYWA – od 04.02. – do 15.02 2002 r.
2. DOBRE ZWYCZAJE KOTA – od 18.02. – do 28.02. 2002 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z podstawowymi właściwościami śniegu i lodu.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p. 4 s15 ; poziom II p.4 s.16
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,5 s.18 ; poziom II p.1,3, s.19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.5 s.22 poziom II p 4,7 s.22-23
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3a,d s. 34-35; poziom II p.3c s. 35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2a,b,e s.38; poziom II p.2b,c s.38
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom I p.1,2,5,7 s.57 poziom II p.1,2,3,7 s.58
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 4,5 s.76; poziom II p.2,4,5 s.76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.4,5 s.79; poziom II p.2,3 s.80
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.2,4 s.83; poziom II p. 1,8 s.83
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,2,3 s.85-86; poziom II p.1,2,4 s.86
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 2,6 s.89; poziom II p. 1,4,7 s.90
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.1,7,8 s.96; poziom II p.1,9 s.97
3. Przygotowuję się do pisania - poziom I p.2,3,6 s.102; poziom II p.3,6 s.102
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.4,5 s.129; poziom II p.8 s.129
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,3,6,9, s.135; poziom II p.4,6, s.135
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.2,5 s.138 poziom II p.2,5 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.2 s.140; poziom II p.3 s.141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.3,4,6,8 s.142; poziom II p.2,3, s.142
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.4 s.147; poziom II p.2 s148;
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Watowe ludki” – słuchanie opowiadania ilustrowanego serią obrazków – dzieci powinny: zapoznać się z zachowaniem się śniegu w temperaturze dodatniej, obserwować wodę po rozpuszczeniu śniegu.
„Na saneczkach” – słuchanie wiersza - dzieci powinny: wzbogacić słownik o słowa zawarte w wierszu np. skrzy się nazywać zabawy na śniegu.
„Bałwan” – naklejanie z gotowych elementów (biały papier) - dzieci powinny: kształcić sprawność manualną, przez posługiwanie się klejem, estetycznie wykonać pracę. (3 l.)
*„Kolorowe bałwanki” –lepienie z plasteliny - dzieci powinny: doskonalić umiejętności rozgrzewania plasteliny w rękach oraz formułowanie kulki oraz nazywanie wielkości kulki. (4 l.)
„Zima” – rysowanie białą kredą - dzieci powinny: rysować obrazki wokół tematyki zabaw zimowych (3 l.)
*„Zimowe drzewo” – naklejanie drobnych kawałków białego papieru na kontur drzewa - dzieci powinny: kształcić precyzję palców, starannie wykonać pracę, podjąć próbę porządkowania po zakończeniu pracy. (4 l.)
„Biały walczyk” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: podjąć próbę określenia charakteru i nastroju piosenki, zaśpiewać zbiorowo (3 l.) lub indywidualnie (4 l.) piosenki, rozwijać poczucie rytmu.
„Nasza zima zła” – odtwarzanie rytmu podanego przez nauczycielkę - dzieci powinny: rozwijać poczucie rytmu (3,4 l.), podjąć próbę dokładnego zrytmizowanego zdania podanego przez n-la .(4 l.)
Utrwalenie dziecięcych zabaw dydaktycznych z orientacji w przestrzeni np. „Gdzie schowała się lalka?”, „Chodzenie pod dyktando” „Układamy prosty rytm” (3,4 l.)
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem
- biegu: „Potocz piłkę i biegnij za nią” – poprawny bieg bez potrącania w różnych kierunkach.
- rzutu: „Rzucanie śnieżkami” – wyrabianie pewności rzutu
I i III CZĘŚĆ DNIA
„ Na saneczkach” – próby recytowania wiersza indywidualnie lub zbiorowo, mówienie umiarkowanym głosem.
„Zimowe zabawy” –wypowiedzi dzieci na temat oglądanych w książkach i czasopismach ilustracji.
„Zimowe zabawy” – rozmowa z grupą dzieci – wzbogacenie słownictwa dzieci o nazwy sprzętu zimowego np. narty, łyżwy.
„Wirujące śnieżynki” – ćw. oddechowe – kształcenie prawidłowego wdechu i wydechu.
„Zimowy spacer” – określanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych – zachęcenie do obserwacji przyrody.
„Zimowa zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie prostych zagadek o tematyce zimowej.
„Bezpieczne zabawy na śniegu” – rozmowy w małych zespołach – uwrażliwienie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
Słuchanie krótkich opowiadań na bliskie tematy: - „Ślizgamy się”,
- „Zjeżdżamy z górki” H. Łochocka
- „Piosenka zimowa” L. Krzemieniecka
- „hej na sanki” B. Kossuth – uważne słuchanie tekstu mówionego
„Zabawy na śniegu” – ćw. artykulacyjne – poprawne wymawianie grup spółgłoskowych np. drr, dzyń, szur – szur, itp.
„Zimowe zabawy na śniegu” – zabawy samorzutne na podwórku p- lnym – stwarzanie wesołej, sprzyjajacej zabawie atmosfery.
„Sposoby na mróz” – rozmowy okolicznościowe i samorzutne zabawy na podwórku przedszkolnym, zapoznanie dzieci ze sposobem radzenia sobie z mrozem.
CEL GŁÓWNY: Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie z wyglądem kota, sposobem poruszania się oraz sposobem odżywiania. Kształcenie nawyków higienicznych – dbanie o własny wygląd.
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p.1 s.15;
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p.3,7 s.18; poziom II p.4,10 s.19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.2,5 s.22 poziom II p 4,6 s.22
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.1, s.37; poziom II p. 1 s.38;
1. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku - poziom I p.1,s.51;
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.5,7,10 s.76; poziom II p.2,4,5,8 s.76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.2,4 s79.; poziom II p.4,6 s.80
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.4,5 s.83 ; poziom II p.7 s.83;
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 2,s.86; poziom II p.4,3 s.86
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p1,8 s.89; poziom II p.4,8 s.87
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.3,4 s.96 ; poziom II p.2,4,12 s.97
2. Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom I p.1,4,5 s.100; poziom III p.1,4,6 s.100
3. Przygotowuję się do pisania - poziom I p.4 s.102 ; poziom II p.4 s.102;
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.6 s.129; poziom II p.7,10 s.130
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,4, s.135; poziom II p.3, s.136
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom II p.2 s.138
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.4,5,8 s.142; poziom II p.2,7 s.142
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.1, s.147; poziom II p.1 s. 147;
„Kot, Dorota i płot” – słuchanie opowiadań n-lki – dzieci powinny: zaznajomić się z wyglądem, sposobem poruszania się i odżywiania kota, wzbogacać słownictwo dzieci o nowe słowa np. futro, pazury, grzbiet, wąsy, polowanie.
„Komedia przy myciu” – inscenizacja - dzieci powinny: wyrabiać pozytywny stosunek do zabiegów higienicznych.
„Kot” – łączenie kilku elementów w całość - dzieci powinny: wypełniać kontury kolorowym papierem (3 l.)
*„Kot” – wypełnianie konturów –dzieci powinny: wypełniać kontur kawałkami wełny, zapoznać z nową techniką plastyczną. (4 l.)
„Czy to kot?” – praca z książką „Po nitce do kłębka” - dzieci powinny: dorysować do sylwetki kota brakujących elementów (ogon, wąsy, uszy itp.) ćw. spostrzegawczość oraz rozwijać sprawności manualne.
„Kotek – Puszek” – słuchanie piosenki - dzieci powinny: uważnie słuchać piosenkę podjąć próbę śpiewu indywidualnie lub grupowo. (3,4 l.)
„Kicia” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: utrwalić pojęcia cicho – głośno, ładnie śpiewać piosenkę z zachowaniem odpowiedniego tempa i rytmu.
„Porządkujemy zabawki” – zab. dyd. – porównywanie przedmiotów: takie same – inne, podobne – tylko tym się różni (3 l.)
„Co się zmieniło?” – zab. dyd. – porównywanie przedmiotów i dostrzeganie różnic: podobne – inne,różnią się tym ...(4 l.)
„Przygoda kota Filemona” – zab. dyd. - gromadzenie przedmiotów ze względu na ich przeznaczenie(3 l.).
„Idziemy do supermarketu” – zab. dyd. – wdrażanie dzieci do grupowania obiektów i słownego uzasadnienia dlaczego pasują d siebie (4 l.)
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem :
- równowagi pt. „Zanieś śniadanie” – doskonalenie koordynacji nerwowo – ruchowej
- wspinania pt. „Przejdź na drugą stronę” – naturalne pokonywanie przeszkód.
„Kocie mruczanki” – zabawa inscenizowana, ćw. artykulacyjne – usprawnienie mięśni warg przez wymawianie głoski m oraz wydawanie niskich i wysokich dźwięków bez otwierania ust.
...
ANNAK911