Niepowodzenia w szkolePrzyczyny niepowodzeń są skomplikowane, złożone i wielorakie.Na proces pracy i uzyskanie efektów ucznia w szkole wpływają następująceczynniki:1. sam uczeń2. osoba nauczyciela3. rówieśnicy3. rodzinaInaczej będą wyglądały efekty pracy gdy dzieckiem będą się interesowalirodzice a inaczej gdy tego nie okażą.Efekty pracy nie zależą tylko od ucznia ale składa się na to kilkaczynników:1. Płeć2. Inteligencja3. Zdolności4. Zainteresowania4. Nastawienie5. Poziom aspiracjiMotywyAd 1) Płeć znacząco wpływa na efekty pracy dziecka. Badania pokazują, żedziewczynki są pilniejsze, chłopcy bardziej aktywni, dziewczynki bardziejostrożne. Typowe zainteresowania są po stronie dla dziewczynek a typowe dlachłopców. Dziewczęta to humanistki, chłopcy wolą przedmioty ścisłe. Chłopcybardziej interesują się techniką, majsterkowaniem, dziewczynki interesująsię czynnościami potrzebnymi, przydatnymi w domu. Do innych kółekzainteresowań należą chłopcy a do innych dziewczynki. Nie płeć lecz tradycjewarunkują nauczenie i podejście do różnych czynności.Ad 2) Inteligencja jest także znaczącym czynnikiem, inteligentne dziecipoświęcają mniej czasu na nauke niż inteligentne. Im wiecej inteligencji tymlepiej sobie dziecko radzi.Ad 3) Każdy z nas ma zdolności, trzeba je tylko rozbudzić, odkryć, dorosłypowinien odkryć je sam a dziecku powienien pomóc w tym nauczyciel.Ad 4) Teraz dzieci niczym się nie interesują, rodzimy się ze zdolnościami,zainteresowania musimy rozwinąć sami. Najgorsze co może się przytrafićuczniowi to brak zainteresowania. Zainteresowania nie muszą współgrać zzadaniami szkoły, dziecko przez zainteresowania poszerza swoje perspektywy.Nawyki te trzeba w sobie pielęgnować, każdy powienien się sam sobąinteresować.Ad 5) Nastawienie bliskie obojętności nie aktywizuje, motywuje do pracy.Nastawienie zdobywa się od 1 klasy. Jeśli dziecko przejmie od rodzinynastawienie negatywne, to nic z jego nauki nie będzie. Gdy dorośnie możezmenić swoje negatywne zainteresowania na pozytywne. Nastawienie dzieckakształtują dorośli. Rodzice czasami nam przeszkadzają w nastawieniu iefektach pracy.Ad 6) Czego ty chcesz. Gdy nie wiemy czego chcemy, to nie wiemy dobrze corobimy. Gdy uświadamiamy sobie cel naszych poczynań, to wierzymy dlaczego tojest dla nas ważne, po co to robimy. Każdy powienien wiedzieć czego chce.Poziom aspiracji wpływa na czynniki pracy dziecka. Gdy wiemy czego chcemy tomamy duże szanse to osiągnąć.Ad 7) Każda motywacja jest dobra, jeżeli zmusza dziecko do nauki, działania,pracy. Ważne jest by mieć motywy, żeby dziecko miało ochotę pracować. Bezmotywów nie mamy chęci, nie będziemy mogli mieć dobrych efektów w pracy.Czynniki znajdujące się poza uczniem a wpływające na efekty jego pracy:Osoba nauczyciela - ma ogromny wpływ na efekty nauki. Jeśli w nauczycielujest coś czego uczeń nie akceptuje, przeszkadza mu pracować to zaburza toproces pracy. Cechy osobowe nauczyciela zaburzają pracę ucznia. Często takjest, że nie lubimy przedmiotu przez nauczyciela bo przedmiot ogólnie możemylubić ale nauczyciel nas do niego zniechęca. Czasami jest tak, że nauczycieljest normalny a uczeń spostrzega w nim z powodów tylko sobie znanych jakieścechy które mu przeszkadzają i zaburzaja pracę. Może być tak, żeuczeńprzenosi z innej osoby na nauczyciela złe cechy, utożsamia go z matką,ojcem, nadaje mu cechy, które mu preszkadzają.Jeśli popatrzymy opozycyjnie na to jakie czynniki wplywają pozytywnie naefekt uczenia się to zobaczymy co jest przyczyna niepowodzęń w szkole.Najczęstszymi przyczynami niepowodzeń jest::Zły fizyczny stan zdrowia - chore dziecko opuszcza, nie nadąża za programem,zdrowe sobie lepiej radziNadpobudliwość psycho - ruchowa bądź zachamowanie - rozproszone, nie radzisobie z tego powodu, nie potrafi się skupić.Zaburzona lateralizacja - przewaga jednej ze stron w czynnościach ciała.Wczesna - wcześnie się zaczyna, usprawnia się jedna ze stron. Silna -zdecydowanie lepiej wykonywać lewą niż prawą. Jednostronna - wszystko pojednej stronie. Pokazując negatywne skutki, jest: późna - późno siękształtuje, słaba - tak samo na prawą jak i na lewą wykonywać czynności,skrzyżowana - przewaga czynności po jednej i po drugiej stronie (oko lewe,ucho prawe, ręka lewa). Gdy występuje późna skrzyżowana to dziecko maproblemy z orientacją, źle spostrzega kształty i kierunki. Jest przyczynąniepowodzeń szkolnych.Dysfunkcje analizatora słuchowego, wzrokowego i ruchowegoObniżenie sprawności manualnych - dzieci niezręczneNiska inteligencja.
Asiorek83