373.doc

(398 KB) Pobierz
Pytania:

Pytania:

Myślenie:

1. Myślenie jako proces budowania reprezentacji wewnętrznych.

2. Rola spostrzeżeń i wyobrażeń w myśleniu.

3. Pojęcia matrycowe i naturalne. Teorie pojęć naturalnych.

5. Teoria przestrzeni semantycznej Osgoda.

6. Teoria Rasch.

7. Operacje dokonywane na pojęciach a efekty procesu myślenia.

8. Myślenie jako proces rozwiązywania problemów.

9. Hipotetyczny model rozwiązywania problemów.

10.Charakterystyczne zjawiska i procesy występujące w procesie rozwiązywania problemów.

11. Reguły i style rozwiązywania problemów.

12. Myślenie twórcze.

13. Strukturalne i procesualne podejście do twórczości.

14. Wyobrażenia twórcze.

15. Myślenie metaforyczne.

16. Myślenie przez analogię.

17. Intuicja twórcza.

18. Twórcze przetwarzanie informacji.

 

PAMIĘĆ:

1. Modele pamięci: model magazynowy.

2. Teorie zapominania.

3. Uwaga.

4. Nowe paradygmaty badania pamięci.

5. Paradygmat poziomów przetwarzania.

6. Pamięć epizodyczna i semantyczna.

7. Inne rodzaje pamięci (długotrwała, krótkotrwała, sensoryczna).

8. Modele pamięci semantycznej.

 

 

PERCEPCJA

1.Rola wiedzy i nastawień w proc postrzegł.

2.Percepcja wzrokowa

3.Obrazy konkurencyjne. Percepcja jako proces wyodręb. sensownych całości.

4.Założenia i prawa psychologii postaci.

5.Percepcja przestrzeni fizycznej trójwymiarowej: rola informacji zawartej w obiektach, widzenie dwuoczne.

6.Percepcja obrazów dwuwymiarowych.

7.Prawo Webera-Fachnera

8.Prawo potęgowe Stewensa i Ekmana. Spostrzeganie przestrzeni fizyczn. a przestrzeni psychologicznej (subiektywnej).

9.Przestrzeń subiektywna  jako przestrzeń symboliczna.

10.Psychologia architektury i środowiska.

11.Proksymika Halla.

12.Mapy poznawcze.

13.Percepcja architektury.

14.Percepcja obiektów symbolicznych w przestrzeni.

15.Percepcja literatury i rzeźby.

16.Percepcja reklamy.

 

Reprezentacje poznawcze:

1.  Model psychologii poznawczej.

2. Tradycje paradygmatu poznawczego w psychologii.

3. Koncepcja G. KELLY’EGO konstruktów osobistych.

4. Koncepcje schematowe.

5. Procesualne koncepcje umysłu.

6. Spór wokół teorii reprezentacji poznawczych: wiedzy deklaratywnej i proceduralnej.

7. Spór wokół mechanizmów przetwarzania informacji: kodów opartych na sądach i kodów przestrzennych.

8. Teoria podwójnego kodowania PAIVO.

 

Uczenie się

1. Uczenie się jako ujawnianie w zachowaniu nowego doświadczenia.

2. Rodzaje uczenia się.

3. Adaptacja sensoryczna a habituacja.

4. Uczenie się poprzez bezpośrednie kojarzenie S – R a uczenie poznawcze.

5. Schematy warunkowania klasycznego i instrumentalnego.

6. Uczenie się reakcji złożonych i nabywanie wiedzy.

7. Czynniki działające w trakcie uczenia się.

8. Rola powtórzeń – prawo częstości Heurystyki.

9. Analiza krzywych uczenia się – prawo ćwiczenia.

10. Uczenie się jako funkcja miejska w szeregu i objętości materiału.

11. Rozłożenie powtórzeń w czasie – uczenie się z przerwami.

12. Sposoby powtarzania.

21,22. Wpływ czynników poprzedzających uczenie się transfer. Rodzaje transferu i czynników nań wpływające.

23. Retro aktywne ułatwianie i hamowanie, sposoby ich pomiaru.

24. Czynniki wywierające wpływ na zapominanie.

25. Uczenie się społeczne Dollarda i Millera.

26. Konflikt.

27. Uczenie się zastępcze.

1. W jaki sposób określa się przedmiot psychologii?

Psychologia jest nauką o zachowaniu i mechanizmach regulujących zachowanie. Nie każde zachowanie człowieka interesuje psychologów jednakowo. Mniej zachowanie typu – odruch, bardziej zachowanie w sytuacjach złożonych. Zachowanie jest sterowane przez szereg czynników:

a)     wewnętrzne

-          fizjologiczne

-          psychiczne

b)     zewnętrzne

-          środowiskowe

-          fizyczne

-          społeczne

Cele psychologii jako nauki:

a)      opisywanie jakiegoś fragmentu rzeczywistości (jak człowiek zachowuje się w danych warunkach)

b)     wyjaśnienie, dlaczego człowiek zachowuje się w danych warunkach ta a tak (na podstawie zgromadzonej wiedzy)

c)      przewidywanie – kryterium pewności posiadanej wiedzy (gdy jesteśmy w stanie przewidzieć zachowanie jednostki)

d)     sterowanie ludzkim zachowaniem.

 

2. Wymień najważniejsze założenia psychoanalitycznej koncepcji człowieka.

Według psychoanalitycznej koncepcji człowieka zachowanie ludzi zależy od wewnętrznych sił dynamicznych zwanych popędami (potrzebami lub dążeniami). Psychoanalitycy wyróżniają dwie klasy popędów:

a)      pierwotne np. zdobywanie pokarmu, popęd seksualny, potrzeba kontaktu ze światem

b)     wtórne – potrzeba bezpieczeństwa, potrzeby osobiste związane z własnym ja. Popędy te są nieświadome, często występują między nimi konflikty (wewnętrzne – w człowieku działają  sprzeczne siły dynamiczne, dąży on jednocześnie do osiągnięcia niezgodnych celów, zewnętrzne, gdy istnieje sprzeczność między dążeniem jednostki, a celami innych ludzi). Człowiek nie może samodzielnie rozwiązać tych konfliktów. Jedynym sposobem jest psychoanaliza stworzona przez Freuda. Aby rozwiązać konflikt powstają mechanizmy w sposób nieświadomy, np.:

a)     racjonalizacja- nieadekwatne wyjaśnianie przyczyn zachowań

b)     projekcja- przypisywanie innym niepożądanych cech

c)      pozorowanie reakcji

d)     sublimacja, agresja

 

Osobowość wg psychoanalityków obejmuje 3 sfery:

Id – podstawowy rezerwator energii człowieka – procesy biologiczne i fizjologiczne. Id nie toleruje przyrostu popędu i przyrostu energii. Kieruje się zasadą przyjemności. Działa na zasadzie procesów pierwotnych, tj. tworzy obrazy, rozładowuje energię. Procesy pierwotne to spełnienie pragnień.

Ego – system świadomy – potrzebne do odróżnienia rzeczywistości od fantazji. Kieruje się zasadą rzeczywistości, działa na zasadzie procesów  wtórnych. Sprawuje kontrolę nad impulsami ID. Nigdy nie może istnieć bez ID.

Super Ego – (system społeczny) wewnętrzna reprezentacja wartości ideałów społeczeństwa, rozwija się wg ................... oraz zablokowania impulsów z ID.

 

3. Przedstaw krótko najważniejsze twierdzenia behawioryzmu

Behawioryzm- powstał w Stanach Zjednoczonych na gruncie filozofii pragmatycznej w 1913r. John Watson. Celem behawioryzmu jest kontrolowanie człowieka i manipulowanie nim.

1.      badając człowieka trzeba brać pod uwagę jego zewnętrzne zachowanie

2.      prawdziwe jest to, co prowadzi do skutecznego działania pragmatyzmu

3.      wprowadził formułę S-R (bodziec - reakcja), czyli zależność reakcji od układu bodźców

4.      osobowość wg behawioryzmu, to suma nawyków jednostki wytworzona w ciągu jej życia

5.      zachowanie człowieka jest reakcją na cały układ działających na niego bodźców

6.      behawioryści twierdzą, że wszystko oparte jest na uczeniu się

7.      twierdzą, że dziecko przychodzi na świat z pewnymi nawykami np.: pokarmowe, orientalne, obronne

8.      w ramach tych odruchów wytwarzają się odruchy nabyte

9.      uważali, że człowiek uczy się 3 rzeczy: ruchu, okazywania uczuć i zachowań społecznych

10.  system kar i nagród znajdujących się w otoczeniu decyduje o tym, czego człowiek unika, a do czego dąży , a więc manipulują środowiskiem można dowolnie modyfikować ludzkie zachowanie

 

Procesy poznawcze

 

4. Jakie znaczenie mają procesy poznawcze?

Dzięki nim jednostka może zdobywać informacje i budować swoją wiedzę o świecie zewnętrznym i samym sobie. Pomagają przystosować się do środowiska i aktywnie w nim działać. Podstawowe rodzaje procesów poznawczych:

-          odbieranie wrażeń oraz spostrzeganie - za pośrednictwem tych procesów człowiek przyswaja sobie informacje bezpośrednio napływające do niego z otoczenia bądź z własnego organizmu

-          myślenie stanowi wyższą i doskonalszą formę poznanie polegającą na  przetwarzaniu wszystkich informacji na nowe. Pozwala to na wykraczanie poza dane wrażeniowe, spostrzeżeniowe, na poznanie tego, co nie jest lub nie może być bezpośrednio obserwowalne.

-          procesy pamięci – umożliwiają przechowywanie i przypominanie zdobywanych uprzednio informacji czy doświadczeń.

 

5. Na czym polega różnica miedzy wrażeniem a spostrzeganiem

Wrażenie – umożliwia człowiekowi odzwierciedlenie pojedynczych ocen działających na narządy zmysłu, np.; barwa, zapach. Wrażenie jest wartością stałą.

Spostrzeganie – to proces odzwierciedlania nie pojedynczych cech, ale całokształt dokonujący się z wykorzystaniem wcześniejszego doświadczenia. Proces bardzo złożony działający analizatorsko, np.: jazda samochodem – słuch, wzrok

 

6. Na czym polega stałość spostrzeżeń

Stałość spostrzeżeń polega na tym, że znane nam są przedmioty mimo zmiany położenia, oświetlenia, czy odległości sprawiających, że ich obraz na siatkówce oka jest każdorazowo różny. Stałość jest efektem funkcjonowania w umyśle ludzkim schematów poznawczych ukształtowanych w następstwie wcześniejszych kontaktów z różnymi obiektami świata zewnętrznego. Spostrzeganie nie jest każdorazowo konstruowane z pojedynczych wrażeń lecz odżywa w świadomości na bazie wcześniejszych doświadczeń. Przedmioty poznajemy jako trwałe i niezależne od takich czynników jak:

-          stałość wielkości – spostrzeganie przedmiotów w ich normalnych wymiarach, bez względu na odległość w jakiej się znajdują

-          stałość kształtu – tendencja do widzenia przedmiotów w ich rzeczywistym kształcie

-          stałość jasności – spostrzeganie przedmiotów we właściwym im kolorze niezależnie od oświetlenia

 

7. Jakie znasz cechy pamięci

1.      szybkość zapamiętywania mierzy się liczbą powtórzeń lub czasem niezbędnym do opanowywania materiału

2.      zakres pamięci – informuje o tym, ile materiału dana jednostka może opanować

3.      trwałość pamięci – mierzy się okresem czasu przechowywania w pamięci zapamiętanego materiału

4.      wierność pamięci – mierzymy stopień dokładności pamięci (przypomnień)

5.      gotowość pamięci – łatwość z jaką niektórzy ludzie przypominają sobie potrzebny materiał

 

8. Jakie znaczenie ma proces myślenia

Proces myślenia jest łańcuchem operacji umysłowych, za pomocą których przetwarzamy informacje zakodowane w spostrzeżeniach, pojęciach, wyobrażeniach. Dzięki myśleniu człowiek lepiej poznaje rzeczywistość, tworzy plany i projekty, dokonuje odkryć, formułuje oceny i wnioski. Wytworem myślenia jest nauka, literatura, technika i muzyka. Czynności te odgrywają dużą rolę w życiu człowieka jako jednostki i jego gatunku.

 

9. Jakie znasz operacje i reguły myślenia?

Operacje:

1.      Analiza – oznacza my...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin