rozkład kl. 3 sem IIn =ja i moja szkoła.doc

(369 KB) Pobierz
BLOK VI

 

 

 

 

 

ROZKŁAD MATERIAŁU

DO PODRĘCZNIKA

JA I MOJA SZKOŁA kl. 3,

SEMESTR II

 


BLOK XI. W ŚWIECIE BAŚNI CHANSA CHRYSTIANA ANDERSENA (około 37 godzin)

Ogólne zadania edukacyjne:

– poznanie wybranych fragmentów biografii H. Ch. Andersena

– poznanie treści baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat

– rozwijanie umiejętności opowiadania

– kształcenie umiejętności uważnego czytania tekstów

– stosowanie terminów literackich: akcja, bohater, miejsce akcji

– ustalanie kolejności zdarzeń w utworze

– zapisywanie kolejnych zdarzeń w formie zdań i równoważników zdań

– kształcenie umiejętności rozróżniania form osobowych i nieosobowych czasowników

– pisanie wyrazów z trudnościami ortograficznymi

– poznanie warunków życia na Antarktydzie i w Arktyce

– wskazywanie kierunków świata na mapie

– rozpoznawanie i rysowanie linii i odcinków prostopadłych i równoległych

– badanie własności trójkątów i prostokątów

– rozwiązywanie zadań różnymi metodami

– wykonywanie ilustracji do baśni

– poznanie piosenki Baśnie pana Andersena

– granie na dzwonkach prostych melodii

– rozwijanie szybkości i zręczności.

 

Propozycje tematów dziennych

Tematyka i szczegółowe zadania zajęć

 

DZIEŃ 1.

HISTORIA ŻYCIA HANSA CHRYSTIANA ANDERSENA!

 

1. Poznanie życia i twórczości wybitnego duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena.

– Poznanie wybranych fragmentów biografii H. Ch. Andersena.

– Przypomnienie postaci poznanych baśniopisarzy.

– Przypomnienie pojęcia baśni.

– Wypowiadanie się na podany temat.

– Gromadzenie wyrazów nazywających cechy charakteru człowieka.

– Wskazywanie cech charakteru sprzyjających osiągnięciu sukcesu.

– Pisanie wyrazów z rz i ó.

2. Nauka piosenki Baśnie pana Andersena.

– Poznanie piosenki Baśnie pana Andersena.

– Rytmizowanie tekstów.

– Granie na dzwonkach refrenu piosenki.

3. Linie i odcinki prostopadłe.

– Kształtowanie rozumienia prostopadłości.

– Rozpoznawanie linii i odcinków prostopadłych w otoczeniu i na rysunkach.

– Rysowanie odcinków prostopadłych.

 

DZIEŃ 2.

BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIA PIERWSZE I DRUGIE

 

4–5. Czytanie pierwszej i drugiej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Rodzaje zdań.

– Kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów.

– Formułowanie wypowiedzi na temat poznanych części baśni.

– Czytanie tekstu z podziałem na role.

– Przypomnienie znaczenia pojęć: świat rzeczywisty, świat wyobrażony.

– Rozróżnianie i nazywanie zdań.

– Układanie i zapisywanie odpowiedzi na pytania.

– Pisanie wyrazów z ż.

6. Odcinki równoległe.

– Kształtowanie rozumienia równoległości.

– Rozpoznawanie linii i odcinków równoległych w otoczeniu i na rysunkach.

– Rysowanie odcinków równoległych.

 

DZIEŃ 3.

BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE TRZECIE

 

7. Wypowiedzi uczniów na temat zdarzeń przedstawionych w trzeciej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Równoważniki zdań.

– Formułowanie wypowiedzi na temat zdarzeń przedstawionych w trzeciej części baśni.

– Układanie i zapisywanie pytań.

– Rozwijanie umiejętności opowiadania.

– Wprowadzenie pojęcia: równoważnik zdania.

– Zamiana zdań na równoważniki zdań.

– Pisanie wyrazów z rz.

8. Wykonywanie środkami plastycznymi ilustracji do jednego ze zdarzeń przedstawionych w trzeciej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu.

– Przedstawienie środkami plastycznymi scen inspirowanych utworem literackim.

– Przedstawianie postaci w ruchu.

– Rozwijanie wyobraźni.

9. Odcinki prostopadłe i równoległe.

– Pogłębianie rozumienia prostopadłości i równoległości.

– Rozpoznawanie na rysunkach odcinków prostopadłych i równoległych.

– Rysowanie odcinków prostopadłych i równoległych.

 

DZIEŃ 4.

BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE CZWARTE

10–11. Wypowiedzi uczniów na temat przygód Gerdy przedstawionych w czwartej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Przekształcanie równoważników zdań na zdania.

– Formułowanie wypowiedzi na określony temat.

– Redagowanie odpowiedzi na pytania.

– Przekształcanie równoważników zdań na zdania.

– Pisanie wyrazów z ż.

12. Rodzaje trójkątów.

– Dostrzeganie cech wspólnych i cech różniących trójkąty.

– Wprowadzenie pojęć: trójkąt prostokątny, trójkąt różnoboczny, trójkąt równoramienny, trójkąt równoboczny.

– Rysowanie i układanie trójkątów.

– Rozpoznawanie kształtów trójkątów w innych figurach.

 

DZIEŃ 5.

BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE PIĄTE

 

13. Porządkowanie kolejności zdarzeń w piątej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Wypowiedzi uczniów oceniające postępowanie małej rozbójniczki.

– Czytanie tekstu ze zrozumieniem.

– Poznanie warunków życia w Laponii.

– Porządkowanie kolejności zdarzeń w utworze.

– Rozpoznawanie zdań i równoważników zdań.

– Formułowanie wypowiedzi oceniających postępowanie małej rozbójniczki.

14. Wykonywanie środkami plastycznymi ilustracji do zdarzeń przedstawionych w piątej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu.

– Przedstawienie środkami plastycznymi scen inspirowanych utworem literackim.

– Przedstawianie postaci w ruchu.

– Rozwijanie wyobraźni.

15. Obliczanie obwodu trójkąta.

– Wprowadzenie pojęcia obwodu trójkąta.

– Odkrywanie różnych sposobów obliczania obwodu trójkąta.

– Obliczanie obwodu trójkąta, gdy dane są długości jego boków.

 

DZIEŃ 6.

BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE SZÓSTE

 

16. Formułowanie odpowiedzi na pytanie Jaką moc posiadała Gerda? na podstawie szóstej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu.

– Opowiadanie baśni.

– Formułowanie odpowiedzi na pytania.

– Przekształcanie zdań na równoważniki zdań.

– Pisanie wyrazów z rz.

17. Wykonywanie środkami plastycznymi ilustracji do zdarzeń przedstawionych w szóstej części baśni Królowa Śniegu.

– Przedstawienie środkami plastycznymi scen inspirowanych utworem literackim.

– Przedstawianie postaci w ruchu.

– Rozwijanie wyobraźni.

18. Obliczanie obwodu trójkąta.

– Obliczanie obwodu trójkąta, gdy dane są długości jego boków.

– Obliczanie długości boku trójkąta, gdy dany jest jego obwód i długości pozostałych boków.

 

DZIEŃ 7.

BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE SIÓDME

19–20. Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat treści ostatniej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Ustalenie głównej myśli baśni.

– Wypowiadanie się na podany temat.

– Formułowanie odpowiedzi na pytania.

– Gromadzenie wyrazów oznaczających cechy charakteru.

– Opowiadanie baśni.

21. Badanie własności prostokątów.

– Dostrzeganie różnic i podobieństw między prostokątami.

– Rysowanie i układanie prostokątów.

– Rozpoznawanie kształtów prostokątów w innych figurach.

 

DZIEŃ 8.

WOKÓŁ BIEGUNA PÓŁNOCNEGO

 

22. Wspólne formułowanie odpowiedzi na pytanie Gdzie leży Arktyka? na podstawie tekstu, opowiadania nauczyciela i zgromadzonych materiałów.

– Wprowadzenie pojęć: biegun północny, obszar polarny.

– Formułowanie odpowiedzi na pytania.

– Pisanie wyrazów z rz po spółgłoskach.

23. Przedstawienie środkami plastycznymi tematu Zwierzęta żyjące na obszarze Arktyki.

– Oglądanie zdjęć zwierząt żyjących w Arktyce.

– Prezentowanie informacji na temat zwierz¹t polarnych.

– Wspólne tworzenie pracy plastycznej.

24. Nauka piosenki Zuch Eskimos. Wprowadzenie pojęcia: kasownik.

– Śpiewanie piosenki Zuch Eskimos.

– Wprowadzenie pojęcia: kasownik.

– Improwizacja ruchowa treści piosenki.

25. Obliczanie obwodu prostokąta.

– Różne sposoby obliczania obwodu prostokąta.

 

DZIEŃ 9.

WOKÓŁ BIEGUNA POŁUDNIOWEGO

 

26–27.Wypowiedzi dzieci na temat Antarktydy – najzimniejszego kontynentu na świecie. Rozwijanie zdań.

– Słuchanie czytanego tekstu.

– Wypowiadanie się na podany temat.

– Pisanie wyrazów z rz po spółgłoskach.

– Redagowanie zdań.

23. cd. Przedstawienie środkami plastycznymi tematu Zwierzęta żyjące na obszarze Antarktydy.

– Oglądanie zdjęć zwierząt żyjących na Antarktydzie.

– Prezentowanie informacji na temat zwierząt.

– Wspólne tworzenie pracy plastycznej.

26–27.cd. Rozwijanie zdań.

– Pisanie wyrazów z zakończeniem -ów.

– Rozwijanie zdań poprzez dodawanie przymiotników i przysłówków.

28. Obliczanie obwodu prostokąta.

– Obliczanie obwodu prostokąta, gdy dane są długości boków.

– Ćwiczenia w obliczaniu obwodów prostok¹tów.

 

DZIEŃ 10.

ZDOBYWCY BIEGUNÓW

 

29. Poznanie polskich zdobywców biegunów południowego i północnego. Pisanie wyrazów z ó.

– Formułowanie pytań do tekstu.

– Poznanie elementów biografii Marka Kamińskiego, Wojtka Ostrowskiego, Jasia Meli.

– Utrwalenie wiadomości o biegunach.

30. Obliczanie obwodów różnych figur.

– Stosowanie zdobytych wiadomości na temat obliczania obwodów figur.

– Samodzielne rozwiązywanie zadań.

 

Tematyka zajęć motoryczno-zdrowotnych

1. Chód równoważny po ławeczce.

– Rozwijanie skoczności, siły, równowagi podczas wykonywania ćwiczeń na przyrządach.

– Zachęcanie do systematycznego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.

2. Wyskok kuczny na skrzynię i zeskok.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin