Eddings David - Tamuli Tom 1 - Kopuły Ognia.pdf

(2476 KB) Pobierz
01-Kopuly ognia
David Eddings
Kopuły ognia
Księga pierwsza Tamuli
14779621.002.png
PROLOG
Wyjątek z rozdziału drugiego Sporu Cyrgańskiego: spojrzenia na niedawny kryzys;
opracowanego przez Wydział Historii Najnowszej Uniwersytetu Matheriońskiego.
W tym momencie Rada Imperialna wiedziała juŜ, iŜ Imperium ma do czynienia z
groźbą najwyŜszej wagi - groźbą, której rząd jego cesarskiej wysokości nie potrafił stawić
czoła. Potęga Imperium od dawna opierała się na armiach Atanów, które zawsze występowały
w obronie interesów państwa podczas okresowych niepokojów społecznych, stanowiących
całkiem naturalne zjawisko w zróŜnicowanej populacji pozostającej pod kontrolą silnej
władzy centralnej. Tym razem jednak rząd jego wysokości stanął wobec sytuacji, która
najwyraźniej wykraczała poza spontaniczne demonstracje grupki niezadowolonych
zapaleńców, wychodzących na ulice. Nie chodziło tylko o zwykłe marsze studenckie,
organizowane w czasie tradycyjnych wakacji po zakończeniu sesji egzaminacyjnej. Tego typu
demonstracje dają się stłumić bez większych trudności i zazwyczaj towarzyszy temu
minimalny rozlew krwi.
14779621.003.png
Rząd jednak wkrótce pojął, Ŝe tym razem sprawy przedstawiają się inaczej. Po
pierwsze, demonstranci nie wywodzili się i radykalnych kręgów studenckich i wznowienie
zajęć nie zaowocowało automatycznym powrotem spokoju. Mimo wszystko władze
zdołałyby zapewne przywrócić porządek, gdyby zamieszki stanowiły jedynie objaw
narastającej gorączki rewolucyjnej. Sama obecność wojowników atańskich w normalnych
okolicznościach potrafi ochłodzić zapał nawet największych entuzjastów, jednakŜe tym razem
akty wandalizmu towarzyszące zazwyczaj demonstracjom były niewątpliwie wywołane przez
siły paranormalne. Rząd imperialny postanowił przyjrzeć się bliŜej Styrikom w Sarsos, jednak
śledztwo przeprowadzone przez sty- -rickich członków Rady Imperialnej, których lojalność
wobec tronu była niepodwaŜalna, wykazało, iŜ Styricum nie ma nic wspólnego z
zamieszkami. Zjawiska paranormalne najwyraźniej miały inne, na razie nieokreślone źródło.
Ich zasięg był tak szeroki, Ŝe nie moŜna było przypisać ich jedynie działalności grupki
styrickich renegatów. Sami Styricy takŜe nie potrafili zidentyfikować źródła owych wydarzeń
i nawet legendarny Za-lasta, najsłynniejszy mag całego Styricum, przyznał ze smutkiem, Ŝe
jest bezradny.
Niemniej to właśnie Zalasta zaproponował rozwiązanie, przyjęte w końcu przez rząd
jego wysokości. Poradził bowiem, by Imperium zwróciło się o pomoc do mieszkańców Eosii,
kierując uwagę rządu na człowieka imieniem Sparhawk.
Wszyscy przedstawiciele Imperium na kontynencie eosiań-skim natychmiast
otrzymali polecenie, aby porzucili inne zajęcia i skupili się na owym człowieku. Rząd musiał
zdobyć jak najwięcej informacji. W miarę napływania raportów z Eosii Rada Imperialna
otrzymywała coraz bardziej złoŜony portret Sparhawka, na który składał się jego wygląd,
osobowość i dzieje.
Jak się dowiedziano, pan Sparhawk jest członkiem jednego z quasi-religijnych
zakonów kościoła eleńskiego. Ten szczególny zakon nosi nazwę „Rycerze Pandionu”. Sam
Sparhawk to wysoki, szczupły męŜczyzna w średnim wieku, o ogorzałej twarzy, bystry,
inteligentny, gwałtowny, czasem szorstki w obyciu. Rycerze kościoła eleńskiego słyną ze
swego kunsztu wojennego, pan Sparhawk zaś jest wśród nich najpierwszym. W czasach kiedy
ustanowiono cztery zakony rycerskie, sytuacja w Eosii była tak dramatyczna, Ŝe Elenowie
odrzucili swe odwieczne uprzedzenia i zezwolili zakonom rycerskim na pobieranie nauk u
Styrików. To właśnie biegłość rycerzy kościoła w sztuce magii pozwoliła im zwycięŜyć w
pierwszej wojnie zemoskiej ponad pięć wieków temu.
Pan Sparhawk dzierŜył stanowisko nie mające odpowiednika w naszym Imperium.
Był „Dziedzicznym Obrońcą” królewskiego rodu Elenii. Zachodni Elenowie stworzyli u
14779621.004.png
siebie rycerską kulturę, pełną anachronizmów. „Wyzwanie” (stanowiące w istocie propozycję
podjęcia walki sam na sam) stanowi zwyczajową reakcję przedstawicieli szlachty, którzy
uwaŜają, Ŝe w jakiś sposób uchybiono ich honorowi. Zdumiewające, ale nawet zasiadający na
tronie władcy nie są zwolnieni od obowiązku podjęcia wyzwania. Aby uniknąć niedogodności
związanych z odpowiadaniem na impertynenckie zaczepki rozlicznych zapaleńców, władcy
Eosii zazwyczaj wyznaczają swym zastępcą jakiegoś słynnego ze swych umiejętności (i
najczęściej budzącego głęboki lęk) wojownika. Charakter i reputacja pana Sparhawka
sprawiają, iŜ nawet najbardziej krewcy szlachcice z królestwa Elenii po starannym
rozwaŜeniu sprawy uznają, Ŝe tak naprawdę nie zostali obraŜeni. Fakt, iŜ pan Sparhawk
rzadko bywał zmuszony zabić kogoś w pojedynku, przynosi zaszczyt jego umiejętnościom i
osądowi, warto bowiem dodać, Ŝe wedle starodawnego zwyczaju ranny bądź niezdolny do
dalszej walki rycerz moŜe ocalić Ŝycie, poddając się i wycofując wezwanie.
Po śmierci swego ojca pan Sparhawk stawił się przed obliczem króla Aldreasa, ojca
obecnej królowej, aby przejąć obowiązki Obrońcy. JednakŜe król Aldreas był słabym władcą,
zdominowanym przez własną siostrę Arissę i Anniasa, prymasa Cimmury, sekretnego
kochanka Arissy i ojca jej nieślubnego syna, Lyche-asa. Prymas Cimmury, faktyczny władca
Elenii, miał ambicje zasiąść na tronie arcyprałata kościoła Elenii w Świętym Mieście
Chyrellos i obecność na dworze surowego, purytańskiego rycerza kościoła przeszkadzała mu.
Stało się zatem, iŜ przekonał króla Aldreasa, aby ten wysłał pana Sparhawka na zesłanie do
królestwa Rendoru.
Z czasem król Aldreas takŜe stał się zawadą i prymas Annias z księŜniczką otruli go;
wówczas na tronie zasiadła córka Aldreasa, księŜniczka Ehlana. Choć była jeszcze bardzo
młoda, okazała się znacznie silniejszą monarchinią niŜ wcześniej jej ojciec. Wkrótce prymas
odkrył, Ŝe stanowi dla niego więcej niŜ zwykłą przeszkodę. Ją takŜe otruł, jednakŜe
towarzysze pana Sparhawka z zakonu Pandionu przy pomocy ich nauczycielki w sztukach
magii, Styriczki imieniem Sephrenia, rzucili na królową czar, który zamknął ją w krysztale i
utrzymał przy Ŝyciu.
Tak miały się sprawy, kiedy pan Sparhawk powrócił z wygnania. PoniewaŜ zakony
rycerskie nie Ŝyczyły sobie, by prymas Cimmury zasiadł na tronie arcyprałata, pozostałe trzy
zgromadzenia posłały swych najlepszych rycerzy, aby wspomogli pana Sparhawka w
poszukiwaniach leku mogącego przywrócić zdrowie królowej Ehlanie. W przeszłości królowa
odmówiła Annia-sowi dostępu do swego skarbca, toteŜ rycerze kościoła uznali, Ŝe jeśli
Ehlana znów obejmie władzę, raz jeszcze odbierze An-niasowi fundusze niezbędne do
popierania jego kandydatury.
14779621.005.png
Annias sprzymierzył się z byłym pandionitą, renegatem Martelem, który podobnie jak
jego bracia zakonni znał się na sty-rickiej magii. UŜywając zarówno siły, jak i czarów, starał
się przeszkodzić Sparhawkowi w jego misji, lecz pan Sparhawk i jego towarzysze zdołali
wkrótce odkryć, Ŝe królowa Ehlana moŜe zostać uleczona przez magiczny przedmiot, znany
jako „Bhelliom”.
Zachodni Eleni to dziwny lud. Z jednej strony osiągnęli w kwestiach światowych
poziom wyrafinowania często przerastający nasz własny, z drugiej - Ŝywią niemal dziecinną
wiarę w co barwniejsze formy magii. Ów „Bhelliom”, jak nam mówiono, to wielki szafir,
któremu wiele wieków temu nadano misterny kształt róŜy. Eleni upierają się, iŜ rzemieślnik,
który tego dokonał, był trollem. Nie będziemy się tu rozwodzić nad absurdalnością tego
stwierdzenia.
W kaŜdym razie pan Sparhawk i jego przyjaciele pokonali liczne przeszkody i w
końcu zdołali zdobyć ów szczególny talizman, dzięki któremu (jak twierdzą) udało im się
pokonać chorobę królowej Ehlany, choć moŜna podejrzewać, Ŝe w istocie dokonała tego ich
nauczycielka Sephrenia, a uŜycie Bhelliomu stanowiło jedynie podstęp, który miał ochronić ją
przed zgubnymi skutkami bigoterii zachodnich Elenów.
Po śmierci arcyprałata Cluvonusa hierarchowie kościoła Elenii zgromadzili się w
Chyrellos, aby uczestniczyć w „wyborze” jego następcy. (Wybory to dziwny obyczaj,
związany z wyraŜaniem indywidualnych preferencji. Kandydat, który zyska poparcie
większości, zostaje wyniesiony na stanowisko. Niewątpliwie procedura ta sprzeciwia się
naturalnemu porządkowi rzeczy, poniewaŜ jednak kler eleński obowiązany jest zachować
celibat, w Ŝaden sposób nie da się wprowadzić dziedziczenia tronu arcyprałata). Prymas
Cimmury przekupił sporą liczbę najwyŜszych dostojników kościoła, przekonując ich, aby
głosowali na niego podczas obrad hierarchii, jednak nie udało mu się zyskać niezbędnej
większości. Wtedy właśnie jego podwładny, wspomniany juŜ Martel, poprowadził atak na
Święte Miasto w nadziei, Ŝe przeraŜeni hierarchowie wybiorą prymasa Anniasa. Rycerze
kościoła, wśród nich pan Sparhawk, zdołali utrzymać Martela z dala od Bazyliki, w której
odbywały się obrady. Niemniej większa część miasta Chyrellos została zniszczona bądź
powaŜnie uszkodzona. Kryzys nabrzmiewał, lecz w ostatniej chwili oblęŜeni obrońcy miasta
otrzymali pomoc w postaci armii zachodnich królestw Elenów (moŜna zauwaŜyć, Ŝe polityka
eleńska jest dość nieokrzesana). Na jaw wyszły związki łączące prymasa Cimmury i renegata
Martela, okazało się teŜ, Ŝe obydwaj zawarli tajne porozumienie z Otną z Zemochu. Oburzeni
perfidią prymasa hierarchowie odrzucili jego kandydaturę, zamiast tego wybierając niejakiego
14779621.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin