Ortografia.doc

(471 KB) Pobierz

Pisownia szy w zakończeniu przymiotników
w stopniu wyższym i najwyższym.

 

 

Przymiotnik jest częścią mowy, która opisuje cechy ludzi, zjawisk, czy przedmiotów.

Porównywaniu, zaznaczaniu różnic w natężeniu cech służą stopnie przymiotnika:

ü      Stopień równy – wskazuje neutralną wartość cechy

ü      Stopień wyższy – sygnalizuje większe natężenie cechy

ü      Stopień najwyższy – wskazuje na maksymalne natężenie danej cechy.

 

Wyróżniamy stopniowanie:

ü     Regularne powstają poprzez dodanie do tematu:

o       szy wybieramy zakończenie szy w przypadku, gdy temat przymiotnika kończy pojedyncza spółgłoska

§         młody à młodszy à najmłodszy

o       ejszyjeżeli temat przymiotnika zakończony jest grupą spółgłosek, stopniujemy dodając końcówkę ejszy

§         ładny à ładniejszy à najładniejszy

o       Uwaga! W przypadku, gdy w temacie występuje końcówka –k, -ok, -ek,
to tworząc stopień wyższy te elementy pomijamy!

§         Głębokià głębszy à najgłębszy

ü      Opisowe – przed przymiotnikiem w stopniu równym używamy bardziej (w stopniu wyższym), lub najbardziej (w stopniu najwyższym.)

§         Kolorowy à bardziej kolorowy à najbardziej kolorowy

ü      Nieregularne – stopień wyższy i najwyższy różnią się od równego np.

dobry à lepszy à najlepszy

 

 

W stopniu wyższym i najwyższym w zakończeniach piszemy sz, mimo, że występuje ono po spółgłoskach, po których zgodnie
z regułą powinno pisać się rz.

 

Klasa I

Klasa II

Klasa III

Uczniowie stykają się
z problemem ortograficznym
w tekście czytanym.

Wprowadzenie reguły:

W stopniu wyższym i najwyższym w zakończeniach piszemy sz, mimo, że występuje ono po spółgłoskach, po których zgodnie z regułą powinno pisać się rz. (Zestawienie wyrazów w stopniu wyższym i najwyższym
z regułą pisania rz po spółgłoskach, zwrócenie uwagi na pisownię tych wyrazów, podanie reguły pisowni „szy”)

 

Ćwiczenia wprowadzające. reguła wprowadzana jest w klasie III

 

Od podanych rzeczowników otwórz przymiotniki w stopniu równym:

             

              Rzeczowniki:

Przymiotniki w stopniu równym:

Wysokość

 

Szybkość

 

Długość

 

Ciepło

 

 

 

Z podanego tekstu wypisz przymiotniki w stopniu wyższym i wypełnij tabelkę.

 

 

W biegu na 60m Michał był szybszy od Wieśka.

Wyższa przeszkoda była dla niego już nie do pokonania.

Wrzesień w tym roku jest cieplejszy niż zazwyczaj.

Szlak, który wybraliśmy, był dłuższy, ale mniej stromy.

 

Przymiotnik w stopniu równym

Przymiotnik w stopniu wyższym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia utrwalające

Z podanego tekstu wypisz przymiotniki w stopniu równym, wyższym i najwyższym i wpisz je w odpowiednie rubryki tabeli.

Zapowiadał się ładny dzień. Słońce wstało wcześniej niż zwykle. Tarcza słoneczna wydawała się najjaśniejsza, odkąd tylko pamiętam. Ciepły poranek zapowiadał cieplejszy niż zwykle dzień. Najcieplej miało być w południe.

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

 

 

 

 

Uzupełnij tabelkę wpisując odpowiednie formy:

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

 

 

Najmniejszy

Ciemny

 

 

 

Wyższy

 

 

Piękniejszy

 

 

 

Najsilniejszy

ładny

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin