książka o fotografowaniu. wydanie iii rozszerzone full version.pdf

(24321 KB) Pobierz
887646201.024.png
KSIĄŻKA O FOTOGRAFOWANIU
J eżeli spojrzeć na krajobraz w sposób po
W najbardziej nawet zurbanizowanym, uprzemysło
wionym i zdegradowanym krajobrazie, z ziemią uka
mienowaną betonowymi domami, poszatkowaną
asfaltem, oplecioną kablami przewodów energetycz
nych, w odpowiednią pogodę wiosną czy latem, około
godziny dziewiątej lub dziesiątej, pojawi się na niebie
biała, delikatna mgiełka. Niedługo potem przemie
ni się w mały obłoczek i oczy uważnego obserwatora
zobaczą cud narodzin chmury, obiektu naturalnego,
na którego powstanie, formę i zachowanie człowiek
nie ma żadnego wpływu.
zbawiony emocji lub sentymentu po to, aby
zobaczyć jego rzeczywiste cechy zyczne,
to widzimy jakieś ukształtowanie terenu po
krytego rozmaitą roślinnością, jakieś obszary
napełnione wodą lub przez które woda przepływa,
zobaczymy też obiekty w stanie rzeczywiście natural
nym oraz miejsca, które uznajemy tylko za naturalne
i inne, przekształcone działalnością człowieka. A tego
wszystkiego, co widzimy, więcej już nigdy nie zoba
czymy, ponieważ w wyniku wzajemnego uzależniania
i oddziaływania następują zmiany wyglądu obiektów,
najszybciej zmieniają się chmury, a przez to cały czas
zmienia się wygląd krajobrazu.
Potem powstaną kolejne chmury i krajobraz zmie
ni się, niektóre części krajobrazu będą teraz oświetlone
słońcem, inne pokryte cieniem, co także nie jest stałe,
bo plamy światła i cieni zmieniają kształty
i proporcje, przesuwają się po terenie, ciągle
kształtując jego oblicze. Artysta, który chciał
pokazać z większej perspektywy, na czar
nobiałej fotograi ten nieludzki krajobraz,
z czarnym, zabitym czerwonym ltrem nie
bem, stracił na to szanse, bo nie wstał dosta
tecznie wcześnie rano, gdy nie było jeszcze
chmur na niebie. Słońce miało czas nagrzać
ziemię, wzbudziło termikę i teraz już hasają
po nim białe cumulusy. Jeżeli fotograf nie zre
zygnuje, musi przyjść wcześniej następnego
Wśród wszystkich dziedzin fotograi artystycznej,
a jest ich przecież wiele, tylko jedna: fotograa kra
jobrazów, zależy tak ściśle od pogody, że daje ona
lub zabiera szanse na wykonanie interesujących zdjęć.
154
887646201.025.png 887646201.026.png 887646201.027.png 887646201.001.png 887646201.002.png 887646201.003.png 887646201.004.png
ROZDZIAŁ 8. O FOTOGRAFOWANIU KRAJOBRAZÓW
dnia, a gdy pogoda się zmieni z dnia na dzień, będzie
musiał odczekać, aż nastanie kolejny wyż i znów zawie
je czystym powietrzem, co nastąpi może za miesiąc,
albo za pół roku lub dopiero w następnym.
Zdjęcie we mgle?
Tym razem to nie mgła, lecz przelewająca się przez grzbiet górski chmura
dała dobrą okazję do wykonania fotograi z sylwetką kościoła w tle.
Światło było białe, o barwie światła dziennego, tyle tylko, że oświetlenie
słabsze. Jedyne, o co należało zadbać, to to, aby zdjęcia nie prześwietlić,
aby zachować delikatną szarość tła.
Ktoś inny, w innej części świata, może stać na podeście,
w miejscu zaznaczonym w reklamowym folderze,
przed nim tablica: Stąd zrobisz najpiękniejsze zdjęcie
w swoim życiu , i porównywać to, co widzi na foto
grai w folderze, z tym, co ma przed oczami. Wszystko
jest na swoim miejscu. Jest jezioro, na jeziorze wysep
ka, na wysepce kościółek, jezioro otaczają góry, góry
są porośnięte lasem, za górami szczyty skalne sięgające
samego nieba. Wszystko, co ów ktoś widzi na zdjęciu,
widzi także przed sobą, ale nic z niczym się nie zgadza,
bo choć wszystko jest tym samym, wygląda zupełnie
inaczej, zupełniej zwyczajnie, a na fotograi wygląda
bajecznie, wręcz fantastycznie.
Aparat
Pentax 67. Obiektyw SMC MakroTakumar 6 ~ 7 135 mm f/4,0.
Gdybyś, zawiedziony wczasowiczu przyjechał w to
miejsce trzy lata wcześniej i dzień w dzień, jeszcze
przed świtem, przychodził na ten specjalnie dla cie
bie przygotowany punkt widokowy, mógłbyś zaprzy
jaźnić się z fotografem, który także przychodził z apa
ratem, ze statywem. Za którymś razem, dziesiątym,
dwunastym, mógłbyś podziwiać baśniowy cud przed
świtu, coś nieporównywalnie wspanialszego niż barwy
fotograi, które cię uwiodły. Ale nie byłeś tego dnia
przed świtem w tym miejscu, więc tego krajobrazu,
jaki wtedy pogoda wyczarowała, nie zobaczyłeś i ni
gdy nie zobaczysz. Masz zdjęcie — ciesz się.
Napisałem wcześniej, że fotografowanie krajobrazów
podobne jest do zbierania grzybów, i nie wycofuję się
z tego porównania. Mamy doświadczenie grzybiarzy,
wiemy, o jakiej porze i gdzie szukać naszych grzybów ,
ale tylko od czasu do czasu mamy szczęście i traamy
we właściwe miejsce, w odpowiednią pogodę i porę,
aby zrobić naprawdę dobrą fotograę krajobrazu.
W tej dziedzinie fotograi, jaką jest pejzaż, pogoda
odgrywa naprawdę pierwszorzędną rolę. Bez wilgoci
w powietrzu i mrozu nie powstanie szadź i nie zrobimy
fotograi krajobrazu w zachwycających bielach; bez gę
stej mgły o świcie nie sfotografujemy drzewa, za którym
schowane słońce maluje promieniste cienie rozchodzą
ce się we wszystkich kierunkach; bez autentycznej bu
rzy nie pokażemy na fotograi grozy nawałnicy, potęż
nych topoli uginających się pod naporem wiatru.
Piszę o tym, aby przekonać, że warto interesować się
nie tylko sprzętem fotogracznym i sposobami jego
wykorzystania, ale także pogodą, bo piszę dla fotogra
fów, którzy na krajobraz powinni patrzeć na swój włas
ny sposób. Dla większości ludzi w krajobrazie nie ma
żadnych zmian, póki nie wyrżną lasu, nie zbudują au
tostrady albo nie postawią nowego supermarketu. Lu
dzie patrząc na krajobraz, nie widzą słupów, drutów,
stacji przekaźnikowych stojących jedna obok drugiej
i innych śmieci, które degradują najpiękniejsze frag
menty ojczystego krajobrazu — dla fotografa, który
musi patrzeć obrazami, sama zmiana kierunku pada
nia światła czy jego barwy już jest zmianą krajobra
zu, a to, co dzieje się ponad horyzontem, co zajmuje
często trzecią część powierzchni obrazu, zmienia
obraz krajobrazu w sposób ciągły i radykalny. Widzieć
Wymarzona pogoda
Czyste błękitne niebo, drzewa w białej szadzi, lekki mróz — wymar
zona pogoda na wałęsanie się po polach i zagajnikach, aby pofolgować
sobie i fotografować do upojenia. Można fotografować z daleka, można
z bliska, przyroda demonstruje swoje piękno. Nawet porzucone puszki
po piwie i butelki po wódce schowały się pod śniegiem, aby nie psuć
piękna i radosnego nastroju.
Aparat
Canon PowerShot G2. Obiektyw Canon Power Zoom 7 ~ 21 mm f/2,0
~ 2,5. ISO 50. Przysłona obiektywu f/8. Do ustawienia balansu bieli
skierowałem aparat na oświetloną słońcem powierzchnię śniegu.
155
887646201.005.png 887646201.006.png 887646201.007.png 887646201.008.png 887646201.009.png 887646201.010.png 887646201.011.png 887646201.012.png 887646201.013.png
KSIĄŻKA O FOTOGRAFOWANIU
to musiał każdy pejzażysta, ale był tylko jeden, Tadeusz
Sumiński, który w tym, co dzieje się ciągle nad zie
mią, co dzieje się nad naszymi głowami, na niebie,
dostrzegł osobny, różny od wszystkich innych, fascy
nujący temat i przedstawił go w dużej wystawie foto
grai artystycznych poświęconej chmurom.
w ciągu roku. Ale gdyby można było ustalić procen
tową liczbę zdjęć z niebem niebieskim, fotograi wy
konanych w taką właśnie pogodę, ich przewaga była
by taka sama, jak przewaga zdjęć małych, 10 × 15 cm,
nad fotograami dużych rozmiarów, czyli absolutna.
Bywa, że fotograf musi czekać na taką właśnie po
godę, na przykład wtedy, gdy trzeba sfotografować
jakiś obiekt z większej odległości i użyć do zdjęcia te
leobiektywu o małym kącie obrazu. Można to zrobić
dobrze tylko pierwszego dnia po nastaniu wyżu z czy
stym powietrzem arktycznym. Wtedy niebo nad ho
ryzontem, a tylko ta część nieba wystąpi na fotograi,
będzie niebieskie. Już następnego dnia ma barwę bar
dziej wyblakłą, bo powietrze zostanie nasycone parą
wodną, a w kolejnych dniach, choć nad głową cieszyć
będzie jeszcze piękny błękit, to nad horyzontem kolor
nieba zmętnieje od pary wodnej i zbrunatnieje od py
łów przemysłowych, w rezultacie obiekt fotografowa
ny będzie miał brzydkie tło.
Wiosną, a także latem, gdy po dniach słotnych i sza
rych nadchodzi wyż, gdy ciśnienie wybija się wyso
ko ponad tysiąc hektopaskali, a niebo, oczyszczone
nie tylko z chmur, ale i z pyłów, staje się cudownie
niebieskie, wszyscy odczuwają przypływ energii po
budzającej do działania, fotografowie także. Takich dni
w Polsce jest jednak tylko kilka, najwyżej kilkanaście
Jesienią po deszczu
Przysłonę obiektywu nastawiłem tak, aby głębią ostrości objąć jedynie
gałęzie z czerwonymi liśćmi, z kroplami wody, a drzewa na drugim
planie, całą dolinę i las z oparami w oddali zostawić w takiej nieostrości,
aby dało się rozróżniać szczegóły, jednak żeby nie tworzyły konkurencji
z obiektami pierwszego planu. Zbliżenia są często bardziej interesujące
niż rozległe plany.
Proszę zwrócić uwagę na fotograę kościoła w Gliczaro
wie Górnym zamieszczoną w rozdziale trzecim o ltrach
fotogracznych. Jest posadowiony na wąskim, ale wyso
kim grzbiecie góry równoległej do doliny Porońca. Przy
dobrej pogodzie widok rozciąga się tam z jednej strony
na Tatry i Zakopane, z drugiej na Gorce. Ale co to zna
czy, dla fotografa, dobra pogoda? Jeśli traktuje się koś
ciół jak obiekt architektoniczny, warto pokazać go na tle
otoczenia i w tym przypadku dobrą jest pogoda z naj
lepszą widzialnością, z najbardziej czystym powietrzem.
Przy innym zamiarze fotografa dobra pogoda może być
taka, gdy chmura przepływa przez grzbiet góry, coś
Aparat
Canon EOS 30D. Obiektyw EF 24 ~ 105 mm f/4L IS USM. Tryb nastawiania
ekspozycji: preselekcja przysłony Av. Czułość aparatu: ISO 400. Migawka:
1/20 s. Aktywna stabilizacja obrazu. Przysłona obiektywu: f/8,0. Pomiar
ekspozycji: wielosegmentowy. Ekwiwalent ogniskowej obiektywu:
104 mm. Tryb zapisu obrazu: RAW. Styl obrazu: Standard. Ustawienia
własne: kontrast: – 1, ostrość: 5, nasycenie barw: 1. Przestrzeń kolorów:
AdobeRGB.
156
887646201.014.png 887646201.015.png 887646201.016.png 887646201.017.png 887646201.018.png
ROZDZIAŁ 8. O FOTOGRAFOWANIU KRAJOBRAZÓW
jest na pierwszym planie, coś na drugim przykrywa gę
sta mgła i widać tylko sylwetę obiektu.
sprzęt fotograczny przed możliwością zniszczenia. Pod
czas gwałtownej ulewy, wyładowań atmosferycznych
i silnego spadku temperatury lepiej nie dać się zasko
czyć na otwartej przestrzeni, a tym bardziej w górach.
Jeśli na miejscu fotografowania trzeba być koniecznie
w pogodę odpowiednią do tematu fotograi, pomoc
ne są komunikaty meteorologiczne. Prognozy pogody
podawane w telewizji są jednak dla fotografówpejzaży
stów mało przydatne, ponieważ gdy prezenterka mówi
o dobrej pogodzie, mówi o pogodzie dobrej do opalania,
do plażowania, a jedyne wiarygodne informacje to nazwa
rmy, która prezenterkę odziała, i drugiej, jeszcze ważniej
szej, która prognozę pogody raczyła sponsorować.
Ponieważ dostęp do Internetu nie wszędzie jest możli
wy, warto mieć choćby elementarną umiejętność prze
widywania pogody na podstawie obserwacji zjawisk
atmosferycznych, a nie tylko bólu w kościach. Każde
dziecko na wsi, idąc rano do szkoły, może przewidzieć,
jaka będzie w tym dniu pogoda, wystarczy, że spoj
rzy na buty: zawilgocone rosą, znaczy, że będzie po
goda piękna; natomiast obuwie suche, choć masze
rowało żwawo przez trawę, przepowiada, że może
w ciągu dnia padać. Mieszkaniec Warszawy, spogląda
jąc na buty w drodze do pracy, może stwierdzić tylko
jedno: miał szczęście, że nie wdepnął w psią kupę.
Zwiastuny zmiany pogody
Najbardziej użyteczne, bo wiarygodne, w takim oczy
wiście zakresie, w jakim prognozy pogody mogą
być wiarygodne, są 48godzinne prognozy nume
ryczne Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania
Matematycznego i Komputerowego Uniwersyte
tu Warszawskiego ICM UW, dostępne w Internecie:
http://prognoza.icm.edu.pl , oraz prognozy pogody
dla gmin pod adresem: http://meteowap.icm.edu.pl .
Obejmują najważniejsze czynniki kształtujące pogo
dę: temperaturę, wilgotność, opady deszczu czy śnie
gu, ciśnienie powietrza, prędkość i kierunek wiatru,
zachmurzenie w podziale na wysokie, średnie i niskie,
mgły, widzialność — warto także przeczytać codzien
ny komentarz synoptyka.
Mieszkańcy miast mają bardzo ograniczone pole ob
serwacji zjawisk atmosferycznych. Czasem przez całe
Chmury maszerują gęsiego
I zapowiadają piękną, słoneczną pogodę przez cały dzień. Fotografować
w taką pogodę łatwo, ale w plenerze, gdy trzeba na zdjęciu ująć jakiś
sztafaż roślinny z bliska, trzeba wykazać się cierpliwością. To pogoda wi
etrzna, na wysokości kilkuset metrów wiatr jest spory, widać to na zdjęciu,
bo ledwie się chmura zbudowała, już została odsunięta przez wiatr i pow
staje kolejna. Przy ziemi wietrzyk może być mały, ale przesuwające się
chmury pobudzają powietrze, zakręcają nim, a wtedy trzeba poczekać,
aż wir odejdzie i powietrze się uspokoi. W pogodę wietrzną nie wystarczy
dobrać czas otwarcia migawki do ogniskowej obiektywu, gdy fotogra
fowany obiekt jest blisko aparatu, trzeba uwzględnić także tę odległość,
a przy zdjęciach makro skutecznie osłonić fotografowany obiekt.
Z prognoz 24godzinnych, z dynamicznym obrazem
satelitarnym chmur nad całą Europą: www.sat24.com ,
można zorientować się w sytuacji nad kontynentem
i przewidzieć zmianę pogody w Polsce za niedługi
czas, a klikając nazwę naszego państwa, można uzy
skać na ekranie komputera dynamiczny obraz doko
nujących się zmian pogody na obszarze Polski.
Aparat
Canon EOS 30D. Obiektyw EF 24 ~ 105 mm f/4L IS USM. Tryb nastawiania
ekspozycji: preselekcja przysłony Av. Czułość aparatu: ISO 100. Migawka:
1/125 s. Przysłona obiektywu: f/13. Pomiar ekspozycji: wielosegmen
towy. Ekwiwalent ogniskowej obiektywu: 38,4 mm. Tryb zapisu obrazu:
RAW. Balans bieli: Daylight. Styl obrazu: Standard. Ustawienia własne:
kontrast 0, ostrość 3, nasycenie barw 0. Przestrzeń kolorów: sRGB.
Fotografpejzażysta jest silnie uzależniony od pogo
dy nie tylko dlatego, że pogoda kształtuje krajobraz,
ale także z tego, naprawdę ważnego powodu, że prze
bywając najczęściej samotnie na odludziu, sam sobie
musi zapewnić bezpieczeństwo, a także ochronić cenny
157
887646201.019.png 887646201.020.png 887646201.021.png 887646201.022.png 887646201.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin