09-Kaftan.pdf
(
135 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 09 - Kaftan
SEMINARE
25
*
2008
*
s. 111-127
I
WONA
K
AFTAN
METODA O
ĺ
RODKÓW PRACY
W NAUCZANIU RELIGII DZIECI UPO
ĺ
LEDZONYCH UMYSŁOWO
W
PROWADZENIE
Katechizacja w dzisiejszych czasach jest Ko
Ļ
ciołowi dana oraz zadana. Sta-
nowi wielki dar, a tak
Ň
e ogromne wyzwanie w kształtowaniu w młodym człowie-
ku ucznia Chrystusa. Szczególn
Ģ
i wyj
Ģ
tkow
Ģ
misj
Ģ
Ko
Ļ
cioła jest troska o osoby
niepełnosprawne umysłowo, aby mogły one wzrasta
ę
w
Ļ
wi
ħ
to
Ļ
ci, do której ka
Ň
-
dy ochrzczony jest powołany.
Jan Paweł II w adhortacji
Catechesi tradendae
ukazuje,
Ň
e dobór metod zale-
Ň
y nie tylko od wieku i poziomu umysłowego katechizowanych, czy ich rozwoju
psychicznego, ale te
Ň
od stopnia ich dojrzało
Ļ
ci eklezjalnej i duchowej, indywi-
dualnych uwarunkowa
ı
, a tak
Ň
e
Ļ
rodowiska społeczno-kulturalnego. Papie
Ň
za-
ch
ħ
ca do stosowania ró
Ň
norodnych metod katechetycznych, mówi
Ģ
c: „A
Ň
eby
katecheza osi
Ģ
gn
ħ
ła swój wła
Ļ
ciwy cel, to jest wychowanie w wierze, niezb
ħ
dne
jest stosowanie ró
Ň
norodnych metod, stosownych do wieku i poziomu umysłowe-
go katechizowanych, dojrzało
Ļ
ci eklezjalnej i duchowej oraz indywidualnych
uwarunkowa
ı
1
. W Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji czytamy: „w przekazy-
waniu wiary Ko
Ļ
ciół nie posiada własnej ani te
Ň
jedynej metody, lecz w
Ļ
wietle
pedagogii Bo
Ň
ej wybiera metody danego czasu. Przyjmuje w sposób wolny
«wszystko co jest prawdziwe, co godne zaufania, co sprawiedliwe, co czyste, co
miłe, co zasługuje na uznanie» (Flp 4,8), syntetyzuj
Ģ
c wszystkie elementy, które
nie sprzeciwiaj
Ģ
si
ħ
Ewangelii i wł
Ģ
cza je w słu
Ň
b
ħ
na jej rzecz”
2
.
Metod
ħ
o
Ļ
rodków pracy do polskiego szkolnictwa specjalnego wprowadziła
M. Grzegorzewska jako form
ħ
nauczania globalnego. Metoda ta w Polsce uzna-
wana jest powszechnie za najbardziej nadaj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
do pracy z uczniem upo
Ļ
ledzo-
nym umysłowo, ze wzgl
ħ
du na jej dostosowanie do jego potrzeb rozwojowych
1
Por. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska
Catechesi Tradendae
, w:
Adhortacje Apostolskie Ja-
na Pawła II
, t.1, Kraków 2006, s. 61.
2
Kongregacja ds. Duchowie
ı
stwa,
Dyrektorium Ogólne o Katechizacji
, Pozna
ı
1998, s. 133.
112
IWONA KAFTAN
oraz mo
Ň
liwo
Ļ
ci psychicznych i fizycznych. Wywodzi si
ħ
z metody o
Ļ
rodków
zainteresowa
ı
O. Decroly’go, belgijskiego lekarza i pedagoga. Została ona opra-
cowana na pocz
Ģ
tku XX wieku w instytucie dla dzieci umysłowo upo
Ļ
ledzonych
w Brukseli
3
. Metoda ta była stosowana w Belgii, najpierw w pracy z uczniami
upo
Ļ
ledzonymi umysłowo, a nast
ħ
pnie w kształceniu dzieci o prawidłowym roz-
woju. Jest ona oryginalnym systemem dydaktyczno-wychowawczym
4
.
Metoda o
Ļ
rodków pracy zaplanowane na miesi
Ģ
c o
Ļ
rodki pracy, czyli tematy,
rozbija na tygodniowe, a nast
ħ
pnie na dzienne. Przygotowuj
Ģ
c si
ħ
do realizacji
konkretnego o
Ļ
rodka, okre
Ļ
lamy cel, który zamierzamy osi
Ģ
gn
Ģę
, a nast
ħ
pnie
Ļ
rodki umo
Ň
liwiaj
Ģ
ce jego realizacj
ħ
. Rozpoczynamy wi
ħ
c od uło
Ň
enia planu pra-
cy, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c nast
ħ
puj
Ģ
ce jej etapy: obserwacj
ħ
, kojarzenie, rozwi
Ģ
zywanie
problemów oraz ekspresj
ħ
. Ustali
ę
tak
Ň
e musimy sposoby rozbudzania i podtrzy-
mywania zainteresowania, pobudzania inicjatywy oraz aktywno
Ļ
ci i samodzielno-
Ļ
ci uczniów
5
.
Metoda o
Ļ
rodków pracy zajmuje szczególne miejsce po
Ļ
ród metod stosowa-
nych w pedagogice specjalnej. Oparta jest na uwzgl
ħ
dnianiu potrzeb dziecka
i warunków
Ļ
rodowiska. Stosuj
Ģ
c t
ħ
metod
ħ
aktywizujemy uczniów do umiej
ħ
t-
no
Ļ
ci pracy w grupie oraz aktywno
Ļ
ci poznawczej
6
. Metoda o
Ļ
rodków pracy, wy-
korzystywana w szkolnictwie specjalnym przez kilkadziesi
Ģ
t lat, potwierdza si
ħ
wysok
Ģ
efektywno
Ļ
ci
Ģ
. Zakłada ona optymalny, wszechstronny rozwój psychofi-
zyczny dziecka we współczesnych jemu warunkach społecznych. Kształtowanie
aktywnej postawy dziecka ma na celu samodoskonalenie jego wiedzy i umiej
ħ
t-
no
Ļ
ci. Metoda ta za podstaw
ħ
przyjmuje nauczanie cało
Ļ
ciowe z wychowaniem
ukierunkowuj
Ģ
cym. Wykorzystuje zasad
ħ
kolejno
Ļ
ci: od konkretnego spostrzega-
nia do my
Ļ
lenia, a od my
Ļ
lenia poł
Ģ
czonego z kojarzeniem do zastosowania
w praktyce
7
.
A
SPEKTY DYDAKTYCZNE METODY O
ĺ
RODKÓW PRACY W KATECHIZACJI
DZIECI UPO
ĺ
LEDZONYCH UMYSŁOWO
Metoda o
Ļ
rodków pracy uznawana jest w Polsce za najlepsz
Ģ
dla dzieci upo-
Ļ
ledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym. Dostosowana jest ona do potrzeb
3
Por. K. Kirejczyk,
Nauczanie i wychowanie dzieci lekko upo
Ļ
ledzonych umysłowo w przed-
szkolach i klasach pocz
Ģ
tkowych
, w:
Upo
Ļ
ledzenie umysłowe. Pedagogika
, red. K. Kirejczyk, War-
szawa 1981, s. 401.
4
Por. G. Tkaczyk,
Metodyka nauczania i wychowania pocz
Ģ
tkowego w szkole specjalnej
, Lu-
blin 1997, s. 27.
5
Por. Z. S
ħ
kowska,
Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
, Warszawa 1998, s. 246.
6
Por. A. Kici
ı
ski,
Metody pracy z osobami upo
Ļ
ledzonymi umysłowo
, w:
W poszukiwaniu no-
wych metod katechetycznych
, red. H. Słotwi
ı
ska, Lublin 2006, s. 218.
7
Por. J. Madej,
Specyfika wychowania religijnego w szkole
Ň
ycia
, w:
Katecheza specjalna dzi-
siaj. Problemy i wyzwania
, red. J. Stala, Kielce 2003, s. 268.
METODA O
ĺ
RODKÓW PRACY W NAUCZANIU DZIECI UPO
ĺ
LEDZONYCH
113
rozwojowych dziecka upo
Ļ
ledzonego, do jego mo
Ň
liwo
Ļ
ci psychicznych i fizycz-
nych. Metoda ta wykorzystuje naturalne zainteresowania dziecka jego otocze-
niem. Zachowuje wła
Ļ
ciwe dla dziecka proporcje pomi
ħ
dzy prac
Ģ
fizyczn
Ģ
i umy-
słow
Ģ
oraz wykorzystuje zasad
ħ
nauczania przez działanie. Pozwala ona przez
swój
Ļ
cisły zwi
Ģ
zek z
Ň
yciem wprowadza
ę
ucznia w poznawanie
Ļ
wiata i stop-
niowo w nurt zmieniaj
Ģ
cej si
ħ
rzeczywisto
Ļ
ci. Dostarcza ona bogatego materiału
obserwacyjnego, powi
Ģ
zanego logicznie, który jest przez dziecko przyswajany
poprzez prze
Ň
ywanie całych sytuacji w odpowiednim
Ļ
rodowisku. Kształtuje ona
aktywn
Ģ
postaw
ħ
zmierzaj
Ģ
c
Ģ
do ci
Ģ
głego pokonywania trudno
Ļ
ci. Zapoznaje
dzieci ze współczesnym
Ň
yciem i otoczeniem oraz przemianami w przyrodzie,
kulturze, technice oraz w człowieku, maj
Ģ
c na celu przysposobienie ich do wci
ĢŇ
zmieniaj
Ģ
cych si
ħ
warunków
Ň
ycia.
Wykorzystywanie metody o
Ļ
rodków pracy w klasach ni
Ň
szych zakłada opra-
cowanie rozkładu materiału nie według przedmiotów, lecz według tematyki reali-
zowanej w o
Ļ
rodkach pracy. Wiele z nich dostarcza otaczaj
Ģ
ce dzieci
Ļ
rodowisko
przyrodnicze oraz społeczne. Tematy o
Ļ
rodków pracy dobierane s
Ģ
według nast
ħ
-
puj
Ģ
cych kryteriów:
−
„dotycz
Ģ
najbli
Ň
szego otoczenia i
Ň
ycia dzieci;
−
maj
Ģ
znaczenie dla bie
ŇĢ
cego
Ň
ycia i prawidłowego post
ħ
powania
dzieci;
−
istnieje mo
Ň
liwo
Ļę
nauczania tre
Ļ
ci, wiadomo
Ļ
ci, umiej
ħ
tno
Ļ
ci zawar-
tych w tych tematach;
−
daj
Ģ
mo
Ň
liwo
Ļę
kształtowania wła
Ļ
ciwej postawy dzieci oraz sku-
tecznego oddziaływania na wyst
ħ
puj
Ģ
ce odchylenia rozwojowe”
8
.
Pocz
Ģ
tkiem dla ka
Ň
dego o
Ļ
rodka pracy s
Ģ
zainteresowania dzieci. Na pocz
Ģ
t-
ku pobudzamy zainteresowania dziecka, a dopiero potem dostarczamy mu po-
trzebnych wiadomo
Ļ
ci. Stosuj
Ģ
c metod
ħ
o
Ļ
rodków pracy, dzielimy j
Ģ
na nast
ħ
pu-
j
Ģ
ce etapy:
−
„zaj
ħ
cia wst
ħ
pne;
−
obserwacj
ħ
, czyli bezpo
Ļ
rednie spostrzeganie, zbieranie materiału
o danym zjawisku;
−
kojarzenie go z uprzednio opracowanym materiałem;
−
ekspresj
ħ
, czyli zastosowanie nowo poznanych wiadomo
Ļ
ci i umie-
j
ħ
tno
Ļ
ci w praktyce;
−
zaj
ħ
cia ko
ı
cowe”
9
.
8
Por. H. Drewniak,
Metoda o
Ļ
rodków pracy w prze
Ň
ywaniu roku ko
Ļ
cielnego przez dzieci spe-
cjalnej troski
, w:
Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania
, red. J. Stala, Kielce 2003,
s. 281-282
9
Por. tam
Ň
e, s.282
114
IWONA KAFTAN
Szczególn
Ģ
warto
Ļ
ci
Ģ
tej metody jest sposób opracowywania o
Ļ
rodków zbli-
Ň
ony do post
ħ
powania człowieka w
Ň
yciu. Oparty on jest na spostrzeganiu, abs-
trakcyjnym my
Ļ
leniu i zastosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce. Podczas spo-
strzegania dzieci upo
Ļ
ledzone umysłowo ucz
Ģ
si
ħ
korzystania ze wszystkich zmy-
słów, a tak
Ň
e wzbogacaj
Ģ
swoje słownictwo. W taki sposób powstaj
Ģ
u dzieci
upo
Ļ
ledzonych umysłowo trudne dla nich poj
ħ
cia, stopniowo ucz
Ģ
si
ħ
prawidło-
wego my
Ļ
lenia oraz planowania swego post
ħ
powania
10
.
Dzieci upo
Ļ
ledzone umysłowo, tak samo jak dzieci zdrowe, swoim
Ň
yciem
powinny odpowiada
ę
na wezwanie Boga wypływaj
Ģ
ce z sakramentu chrztu. Po-
mimo trudno
Ļ
ci w zrozumieniu Objawienia, dziecko upo
Ļ
ledzone umysłowo mo-
Ň
e stworzy
ę
sobie własne wyobra
Ň
enie Boga. Trzeba mie
ę
Ļ
wiadomo
Ļę
tego,
Ň
e
osoba upo
Ļ
ledzona umysłowo do ko
ı
ca
Ň
ycia my
Ļ
li jak dziecko. Z tego stwier-
dzenia nie wynika,
Ň
e nie jest ona zdolna do kochania Boga. Obraz Boga u osoby
upo
Ļ
ledzonej umysłowo prowadzi wła
Ļ
nie do ufnej i radosnej miło
Ļ
ci. Wi
ħ
kszo
Ļę
z osób upo
Ļ
ledzonych umysłowo nie osi
Ģ
gnie nigdy zdolno
Ļ
ci do całkowicie sa-
modzielnego
Ň
ycia. Takim osobom szczególnie potrzebna jest obecno
Ļę
Chrystu-
sa pełnego nadziei i miło
Ļ
ci. Pierwsz
Ģ
potrzeb
Ģ
wychowania religijnego dzieci
oligofrenicznych jest poczucie bycia kochanym i kochania innych.
ĺ
wiadomo
Ļę
miło
Ļ
ci pozwoli osobie upo
Ļ
ledzonej nabra
ę
ochoty i ch
ħ
ci do
Ň
ycia w pokoju
i serdeczno
Ļ
ci. Wychowanie religijne ma przede wszystkim ukaza
ę
, w jaki sposób
osoba upo
Ļ
ledzona mo
Ň
e okazywa
ę
i przyjmowa
ę
dobro i miło
Ļę
. Jasne poj
ħ
cie
Boga, Jego Istoty, wiedza na temat wiary katolickiej w procesie wychowania reli-
gijnego u osób upo
Ļ
ledzonych, zajmuj
Ģ
miejsce drugoplanowe. Niektóre z osób
upo
Ļ
ledzonych potrafi
Ģ
wyuczy
ę
si
ħ
na pami
ħę
prawd wiary, nie rozumiej
Ģ
c jed-
nak ich tre
Ļ
ci. Religijno
Ļę
tych osób powinna by
ę
przede wszystkim
Ň
yciem
i działaniem. Ludzie upo
Ļ
ledzeni umysłowo powinni mie
ę
mo
Ň
liwo
Ļę
poznania
Jezusa Chrystusa jako ich Pana i Zbawiciela, Brata, a tak
Ň
e do
Ļ
wiadcza
ę
Jego
blisko
Ļ
ci poprzez Sakramenty
ĺ
wi
ħ
te oraz odczuwa
ę
duchow
Ģ
wspólnot
ħ
z Jego
Osob
Ģ
11
.
Katecheza osób upo
Ļ
ledzonych, oprócz oddziaływa
ı
rewalidacyjno-rehabili-
tacyjnych, ma do spełnienia wyj
Ģ
tkow
Ģ
rol
ħ
, a mianowicie prowadzenie osób
upo
Ļ
ledzonych umysłowo dost
ħ
pn
Ģ
dla nich drog
Ģ
do Boga. Pracuj
Ģ
c z dzie
ę
mi
upo
Ļ
ledzonymi, mamy
Ļ
wiadomo
Ļę
,
Ň
e s
Ģ
to dzieci odkupione przez Chrystusa,
Ň
e
zostały stworzone przez Boga na Jego obraz i podobie
ı
stwo oraz
Ň
e maj
Ģ
one
wyj
Ģ
tkowe miejsce w Bo
Ň
ym planie zbawienia
12
.
Metoda o
Ļ
rodków pracy w swych zało
Ň
eniach nie uwzgl
ħ
dnia
Ň
adnych po-
wi
Ģ
za
ı
z katechizacj
Ģ
lub nauczaniem religii. Okres komunizmu, w którym Grze-
gorzewska tworzyła t
ħ
metod
ħ
, nie sprzyjał rozwojowi religijnemu naszego naro-
10
Por. tam
Ň
e, s. 282.
11
Por. J. Madej, dz. cyt., s. 263.
12
Por. H. Drewniak, dz. cyt., s. 283.
METODA O
ĺ
RODKÓW PRACY W NAUCZANIU DZIECI UPO
ĺ
LEDZONYCH
115
du. Tre
Ļ
ci głoszone w tamtych czasach dalekie były od promowania warto
Ļ
ci
chrze
Ļ
cija
ı
skich i
Ň
ycia Ewangeli
Ģ
.
Najcz
ħĻ
ciej pojedyncze godziny religii s
Ģ
przed zaj
ħ
ciami o
Ļ
rodków pracy
lub po tych zaj
ħ
ciach. W miar
ħ
mo
Ň
liwo
Ļ
ci wykorzystuje si
ħ
w katechizacji tema-
tyk
ħ
o
Ļ
rodka dnia, kład
Ģ
c nacisk na akcenty religijne w tym, co dzieci danego
dnia prze
Ň
yły. Do zada
ı
katechizacji nie nale
Ň
y tylko przekazywanie tre
Ļ
ci, ale
tak
Ň
e wytworzenie ch
ħ
ci oraz rado
Ļ
ci płyn
Ģ
cej z uczestnictwa; przyzwyczajenie
dzieci do stałego rytmu spotka
ı
,
ę
wicze
ı
, koordynacji, uwagi a tak
Ň
e osłuchania
z podstawowymi słowami, poj
ħ
ciami; stwarzanie
Ļ
wiadomo
Ļ
ci istnienia Boga,
który nas kocha i pragnienia kochania Boga. Pocz
Ģ
tkowy okres katechizacji jest
bardzo wa
Ň
ny, gdy
Ň
wywiera wpływ na dalsze
Ň
ycie osoby upo
Ļ
ledzonej i na jej
stosunek do Boga. Szczególne wa
Ň
ne jest zaspokojenie poczucia bezpiecze
ı
stwa
dzieci upo
Ļ
ledzonych gdy
Ň
jest to warunkiem dalszej pracy z nimi
13
.
O
ĺ
RODKI PRACY W RAMACH ROKU LITURGICZNEGO
Podstawow
Ģ
tre
Ļ
ci
Ģ
, kształtuj
Ģ
c
Ģ
rok liturgiczny, jest historia zbawienia wpi-
sana w czas i urzeczywistniaj
Ģ
ca si
ħ
w czasie przeszłym i tera
Ņ
niejszym. W cen-
trum stoi Wielkanoc, poprzedzona Triduum Paschalnym. Centrum ka
Ň
dego
Ļ
wi
ħ
-
ta jest Eucharystia, podczas której uobecnia si
ħ
dzieło zbawienia dokonane przez
Chrystusa, w niej tak
Ň
e obecne s
Ģ
poszczególne tajemnice tego dzieła. Rok litur-
giczny jest szkoł
Ģ
wiary skupion
Ģ
wokół Jezusa Chrystusa. Dokonuje si
ħ
w nim
najskuteczniejsza forma przepowiadania wiary, jest nieustaj
Ģ
c
Ģ
katechez
Ģ
, na-
uczaniem chrystocentrycznym, stosuj
Ģ
cym metod
ħ
prze
Ň
ywania z zachowaniem
obiektywizmu. Utrwala tak
Ň
e wierz
Ģ
cych w fundamentalnych postawach chrze-
Ļ
cija
ı
skich: pielgrzymowaniu i nadziei. Rok liturgiczny jest dla wspólnoty Ko-
Ļ
cioła corocznym przypomnieniem wydarze
ı
z
Ň
ycia Jezusa Chrystusa, streszcze-
niem historii zbawienia. W ci
Ģ
gu roku liturgicznego prze
Ň
ywamy Tajemnic
ħ
Chrystusa wpisan
Ģ
w czas dla człowieka, aby mógł si
ħ
spotyka
ę
z rzeczywisto
Ļ
ci
Ģ
zbawienia. Bóg daje si
ħ
człowiekowi w ka
Ň
dym czasie. Wszystkie uroczysto
Ļ
ci,
Ļ
wi
ħ
ta ku czci
Ļ
wi
ħ
tych, mówi
Ģ
o Chrystusie.
ĺ
wi
ħ
ta Maryjne s
Ģ
Ļ
wi
ħ
tami Pa
ı
-
skimi, mówi
Ģ
cymi o Naj
Ļ
wi
ħ
tszej Maryi Pannie – Jego Matce. Wspomnienia za
Ļ
o innych
Ļ
wi
ħ
tych mówi
Ģ
o przyjaciołach i na
Ļ
ladowcach Jezusa Chrystusa
14
.
Głównym celem, jaki stawia sobie katechizacja, jest rozwój wiary, dlatego
prowadzi do liturgii. Prze
Ň
ywanie roku liturgicznego jest spoiwem wi
ĢŇĢ
cym
wszystkie poziomy katechizacji, pocz
Ģ
wszy od katechizacji przedszkolnej,
a sko
ı
czywszy na katechezie dla dorosłych. Aby katecheza osi
Ģ
gn
ħ
ła swój cel,
niezb
ħ
dne jest posługiwanie si
ħ
gam
Ģ
ró
Ň
nych metod dostosowanych do wieku
oraz poziomu umysłowego osób katechizowanych. Metoda o
Ļ
rodków pracy jest
13
Por. tam
Ň
e, s. 283.
14
Por. tam
Ň
e, s. 284-285.
Plik z chomika:
katechetka79
Inne pliki z tego folderu:
PROGRAM NAUCZANIA RELIGII dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do pracy.pdf
(236 KB)
Carla Hannaford - Profil Dominujący.7z
(21900 KB)
Delacato C dziwne niepojete autystyczne dziecko.doc
(183608 KB)
WIERSZE NA CZEŚĆ MARYJI.docx
(623 KB)
Analiza diagnozy z katechezy w klasie III.doc
(44 KB)
Inne foldery tego chomika:
- filmy religijne ▧ ▍- FILMY - BIBLIJNE 2014
1992 Pieśni Postne
55 pieśni patriotycznych
Akatyst ku czci Bogurodzicy
Arka Noego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin