Złącza odbiorników wieloczesciowych.doc

(62 KB) Pobierz

Wieloczęściowe systemy audio
Coraz częściej zdarza się, że system audio jest zintegrowany z komputerem pokładowym pojazdu. W prostych systemach w radiu został zlikwidowany wyświetlacz a informacje wyświetlane są na wyświetlaczu zintegrowanym z zegarkiem (Opel - opis w dziale wyświetlacz w Oplu, Renault - opis w dziale o pilotach, Peugeot - opis już wkrótce) lub też z komputerem pojazdu (Mitsubishi, Opel) albo z zegarami (Renault Espace, Citroen Xsara Picasso). Możliwe jest jeszcze jedno rozwiązanie w postaci komputera ze sterowaniem funkcji radia (BMW, Toyota). To ostatnie rozwiązanie z jednej strony zapewnia pełną integrację (jeden wyświetlacz i jedna klawiatura do wszystkiego) z drugiej strony stwarza problemy ze zmiana sprzętu na inny (w wielu pojazdach wymaga niezłego kombinowania jak zastąpić sprzęt fabryczny lepszym a często skazuje tylko na zakup nie zawsze najlepszego osprzętu dedykowanego przez producenta pojazdu) oraz powoduje duże problemy przy naprawach sprzętu na stole warsztatowym. O ile sprzęt audio i sterownik można wymontować z pojazdu to często wymontowanie okablowania na czas naprawy jest praktycznie niemożliwe (bez cięcia przewodów tego zrobić się nie da). Gorsza sytucaja jest gdy mamy do czynienia z systemem o dużej ilości elementów rozsianym po całym pojeździe (np. Lexus). Na szczęście jak na dzień dzisiejszy to są rozwiązania rzadkie przynajmniej w Europie.
Na tej stronie chciałby przedstawić połączenia znanego mi sprzętu wieloczęściowego umożliwiające uruchomienie i dokonanie napraw na stole warsztatowym bez konieczności prucia całego samochodu.

BMW
model auta: 7 series E38
model radia: BMW BUSINESS RDS (Blaupunkt 7 643 838 340; BP3838)
model wyświetlacza: nr BMW 62.85-8 361 128.9 (Blaupunkt 7 608 709 040)
w konsoli wygląda to tak (radio zakrywane klapką):

złącze w wyświetlaczu (męskie, widok od strony łączenia) :

Opis sygnałów

styk

sygnał

1

nc

2

GND - masa

3

BUS

4

ILL - podświetlenie

5

+12V BATT

6

GND masa zasilania

7

nc

8

?

9

nc

10

nc

11

+12V ACC

12

nc

Złącze w radiu jest klasyczne BMW (opis na stronie OEM). Różnica jest taka, że na styku 7, który w prostych modelach jest nie podłączony tutaj jest łączony ze stykiem BUS (magistala danych). Styk drugi oznaczony pytajnikiem to prawdopodobnie styk do komputera pokładowego pojazdu ale nie miałem możliwości sprawdzenia. Numeracja umowna, opis zrobiłem na podstawie wyświetlacza oraz radia wymontowanego wraz z konsolą z rozbitego samochodu (nie miałem okablowania musiałem zrobić własne). Samo radio nie będzie działać, gdyż na jego przedniej ścianie nie ma przycisków do jego obsługi. Zdjęcie jest kiepskiej jakości robione kamerą Video 8 (mam trochę lepsze jakby ktoś był zainteresowany). Wiem, że są lepsze wersje tego wyświetlacza (z obsługa telefonu) oraz radia innych producentów (Becker) ale nie wiem czy podłączenia są takie same. Warto tu jeszcze dodać, że radio steruje zmieniaczem BMW 6 CD P, podłączanym do prostokątnego 12 stykowego złącza w radiu. Niestety sposób podłączenia nie jest mi znany (choć blisko było do eksperymentu abym poznał podłączenia).

Toyota model auta: Avensis (około 2000 roku)
model radia: model no: 08600-05820; ref no: CQ-MS6070F; na przedzie W53804
model komputera: model no: 86110-05011; ref no: CN-TS6070LA
wygląda to tak:

złącze w radiu i wyświetlaczu i sposób podłączenia:

Ponieważ złącze MAIN (moja nazwa) w radiu jest złączem typowym dla Toyoty (opisane w OEM) aby nie zaciemniać pomijam jego opis. Złącze CHANGER/BUS (moja nazwa) też jest opisane (w zmieniaczach OEM). Skoncentruje się tylko na istotnych stykach potrzebnych do uruchomienia wyświetlacza ze złącza DISPLAY-MAIN (też moja nazwa)

styk

sygnał

1

+12V BATT

4

GND masa

9

+12V ACC

10

ILL podświetlenie

Numeracja umowna. Pozostałem styki nie mam w tej chwili pojęcia do czego służą (możliwe, że do czujnika temperatury i innych potrzebnych do pracy komputera). Obok tego złącza jest jeszcze jedno (nie narysowałem go bo nie chciałem niepotrzebnie komplikować rysunku), w którym prawdopodobnie jest także wyprowadzona magistrala CAN (tak mi to wygląda po sposobie podłączenia i zachowaniu). I jeszcze jedna istotna uwaga, podświetlenie jest tylko podłączone w sterowniku, w radiu ten styk jest wolny. W Toyota Corolla 2001 jest komputer opisany jako CN-TS7920L i do niego też pasuje ten opis.

Powrót do spisu

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin