408.pdf

(578 KB) Pobierz
Studia i mat 2-06.indd
„Siatka kierownicza” w praktyce menedżerskiej
Hanna Fołtyn
Artykuł porusza tematykę stylów kierowa-
nia. Autorka w skrócie omawia dotychcza-
sowe teorie dotyczące tego obszaru, szerzej
zajmując się jedną z nich, a mianowicie
teorią „siatki kierowniczej”, która próbuje
uwzględniać wielość stylów kierowania, ich
zmienność i zróżnicowane nastawienia kie-
rowników. Tekst kończy przedstawienie wyni-
ków własnych badań, przeprowadzonych
metodą opartą na wyżej wspomnianej teorii.
ma stosunkowo jednoznaczne nastawienie
czy też ukierunkowanie w swojej pracy.
Może być to jednej strony tzw. wzgląd na
innych , z drugiej zaś inicjowanie struktury.
Wymiar względu na innych odzwier-
ciedla stopień, w jakim przełożony oka-
zuje ludzkie ciepło, zaufanie, szacunek w
stosunku do podwładnego, przystępność,
zrozumienie osobistych trosk itp.
Wymiar inicjowania struktury dotyczy
aktywności przełożonego, której przed-
miotem jest bezpośrednia stymulacja pro-
cesu kierowania: definicja i wytyczne granic
kompetencji, dokładne planowanie wyko-
nania zadań, eliminowanie zakłóceń, kon-
trola realizacji wyników, zewnętrzne bodźce
stymulujące (Tokarski 2006: 230).
Potocznie „wzgląd na innych” trakto-
wany jest jako nastawienie na ludzi, czyli
demokratyczne zachowania kierownika,
natomiast „inicjowanie struktury” jest trak-
towane jako nastawienia na zadania, a więc
zachowania autokratyczne. To naturalnie
znaczne uproszczenie zagadnienia, bowiem
w praktyce oba zachowania nie wykluczają
się nawzajem. Dokładne wyznaczanie zadań
i kontrola ich wykonania nie wyklucza wszak
szacunku do wykonawcy, przyjaznych kon-
taktów interpersonalnych i ludzkiego trak-
towania. Można się było zastanowić, czy nie
da się obu tych stylów (demokratycznego
i autokratycznego) jakoś połączyć.
Prędzej jednak w praktyce kierowania
zauważono, że zdarzają się kierownicy,
którzy nie są nastawieni ani na ludzi, ani
na zadania. Zatem faktycznie nie realizują
żadnego ze stylów kierowania, choć pełnią
funkcje kierownicze, a na pewno mają kie-
rownicze stanowisko. Styl kierowania takich
kierowników zwykło się określać jako nie-
ingerujący czy też liberalny lub lesefery-
styczny. Kierownicy ci zwykle nie zajmują
się z różnych powodów podwładnymi i ich
pracą. Na ogół zakłada się więc, że nie są
to kierownicy efektywni. Jeśli praktycznie
nie wpływają na podwładnych, nie kierują
1. Zagadnienia teoretyczne
Teoretycy i praktycy zarządzania od
dawna próbowali jakoś określić rzeczywi-
stość, choćby dla przekonania o własnej
stabilizacji i bezpieczeństwie. Stosunkowo
dokładne określenie w organizacji elemen-
tów i zjawisk powoduje złudne poczucie
wiedzy, że wiadomo, o co chodzi.
Pytanie o to, jacy są ludzie, czego można
się po nich spodziewać, jak mogą reago-
wać w określonych sytuacjach, pojawia się
w organizacjach bardzo często, bowiem
obniża poziom niepewności. Odnosi się ono
zarówno do podwładnych, jak i do kierow-
ników. Obie strony kierowania chciałyby
wiedzieć o zachowaniach strony przeciwnej
jak najwięcej. Daje to bowiem możliwość
wyboru właściwego zachowania.
W teorii zarządzania „miękkie” elementy
kierowania pracownikami zwykło się okre-
ślać mianem przywództwa i zakładać, że kie-
rownicy powinni zachowywać się w stosunku
do podwładnych w jakiś określony sposób.
Najbardziej tradycyjne ujęcie tych zacho-
wań zyskało określenie „stylów kierowania”,
w ramach których stosunkowo łatwo daje
się określić przeciwstawne, a szczególnie
krańcowe sposoby zachowań. Mamy zatem
w literaturze stosunkowo szeroką charakte-
rystykę stylu demokratycznego i stylu auto-
kratycznego, choć ich interpretacja obecnie
wcale nie jest taka jednoznaczna.
To dwuwymiarowe podejścia do zacho-
wań kierowniczych zakłada, że kierownik
2/2006
83
256592179.002.png
ich pracą, nie zajmują się realizacją zadań,
to można zastanawiać się, czy w ogóle są
jeszcze kierownikami? Na pewno z for-
malno-prawnego punktu widzenia piastują
stanowiska kierownicze w strukturze orga-
nizacji i posiadają z tego powodu oczywi-
ste przywileje wynikające z części władzy,
jaka do owych stanowisk jest przypisana.
Jeśli do tego ich podwładni mają wysokie
kompetencje, są kreatywni, przedsiębiorczy
oraz otrzymują stosowne uprawnienia do
samodzielnej pracy to fakt, że kierownik
nie ingeruje w ich pracę, wcale nie musi sta-
nowić zjawiska negatywnego. Przeciwnie,
w niektórych sytuacjach wręcz jest wska-
zane, aby kierownik nie przeszkadzał swoim
podwładnym w ich pracy – i takie poglądy
pojawiają się w literaturze. Powstaje jednak
pytanie, jak daleko, w jakich sytuacjach,
w jakiego typu organizacjach, kierownicy
mogą częściowo lub całkowicie nie ingero-
wać w działalność podwładnych.
W przypadku gdy uwzględnia się dwa
rodzaje nastawień kierowniczych traktowa-
nych jako krańcowe style kierowania: styl
autokratyczny, czyli nastawienie na zada-
nia, i styl demokratyczny, czyli nastawienie
na ludzi, pojawia się miedzy nimi cała gama
zachowań pośrednich, uwzględniających
różne stopnie owych nastawień.
Dobrym przykładem prezentacji sto-
sunkowo łagodnego przejścia pomiędzy
krańcowymi stylami jest koncepcja „kon-
tinuum stylów przywództwa” Tanenbauma
i Schmidta, ukazująca co prawda jedynie
siedem różnych możliwości zachowań
uwzględniających udział podwładnych
w podejmowaniu decyzji przez przełożo-
nego, ale poszerzająca w ten sposób ilość
zróżnicowanego podejścia do kierowania
podwładnymi.
Przechodząc od autokracji do demo-
kracji kierownicy w zupełnie różny sposób
uwzględniają udział podwładnych w podej-
mowaniu decyzji. Kolejno podaje się zwykle
następujące zachowania:
1. Menedżer podejmuje decyzję i ogłasza ją.
2. Menedżer „sprzedaje” decyzję.
3. Menedżer przedstawia pomysł i zachęca
do pytań.
4. Menedżer przedstawia projekt decyzji,
który może ulec zmianie.
5. Menedżer przedstawia problem, zbiera
propozycje i podejmuje decyzję.
6. Menedżer określa granice kompetencji,
prosi grupę o decyzję.
7. Menedżer pozwala podwładnym na
działania w granicach określonych przez
przełożonego (por. Griffin 1996: 503)
(ostatni przypadek wskazuje raczej na
styl nieingerujący niż demokratyczny,
z czego wynika, że w pewnym sensie
odchodzenie od autokracji kończy się nie
tyle demokracją, co raczej liberalizmem).
Uwzględniając to podejście, łatwo sobie
wyobrazić nie tylko siedem różnych zacho-
wań kierowniczych, ale właściwie niezli-
czoną ich ilość, odmienną w każdej sytuacji.
W zasadzie można się jedynie zastanawiać,
na ile zmienny (elastyczny) bywa kierownik
i czy w zależności od sytuacji raz bywa więk-
szym autokratą, a raz większym demokratą.
A może ważniejsze pytanie: czy kie-
rownicy posiadają określony, niezmienny
i charakterystyczny dla siebie styl kierowa-
nia (taką tezę postawił Fiedler w swojej
teorii NLW), czy może kierownicy potrafią
zmieniać swój styl i dostosowywać go do
zmieniających się warunków (zwolennikami
tej tezy jest większość naukowców zajmują-
cych się teoriami sytuacyjnymi).
Interesującym przykładem teorii, która
próbuje uwzględniać wielość stylów kierowa-
nia, ich zmienność i zróżnicowane nastawienia
kierowników, jest teoria dwojga amerykań-
skich uczonych R.R. Blake’a i J.S. Moutona
zwana teorią „siatki kierowniczej”.
„Siatka kierownicza” jest metodą oceny
stylu kierowania, a jej celem jest nauczenie
menedżerów działalności z zakresu dosko-
nalenia organizacji tak, by koncentrowali się
jednocześnie na potrzebach ludzi i produk-
cji, czyli potrafili wybierać idealny sposób
zachowania (por. Griffin 1996: 409–410).
Istotą postrzegania stylów kierowania
jest przedstawienie nastawień kierowni-
czych na dwu osiach podzielonych na 9
odcinków.
autokracja
demokracja
sprawowanie
władzy
przez
menedżera
obszar
swobody
podwładnych
Rys. 1. Ciągła skala zachowań przywódczych
Tannenbauma i Schmidta (por. Griffin 1996: 503)
84
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
256592179.003.png
1.9
9.9
5.5
1.1
9.1
NASTAWIENIE NA ZADANIA
Rys. 2.
Taki sposób przedstawienia stylów kiero-
wania ma kilka interesujących zalet:
1. Pokazuje znaczne zróżnicowanie stylów
kierowania, już nie 2, 3, czy 7, ale 81 róż-
nych możliwości zachowań kierowniczych.
2. Każdy styl jest opisany dwoma cyframi,
z których jedna określa „głębokość”
nastawienia na zadania, a druga „głębo-
kość” nastawienia na ludzi.
3. Pojawia się bardzo bogata gama zacho-
wań kierowniczych, możliwa do zastoso-
wania w wielu zróżnicowanych sytuacjach.
4. Wyraźnie widać tradycyjne style kiero-
wania: demokratyczny , którego skraj-
nym przypadkiem jest styl 1.9, autokra-
tyczny (ze skrajnym przypadkiem 9.1),
nieingerujący (skrajny przypadek 1.1).
I wreszcie styl kierowania nie uwzględ-
niany w teoriach klasycznych zwany zin-
tegrowanym , którego skrajnym przypad-
kiem jest styl 9.9 określany jako idealny.
To właśnie do stosowania takiego stylu
powinni dążyć kierownicy, jeśli uda im
się zlokalizować swoje dotychczasowe
nastawienie na „siatce kierowniczej”
5. W ramach poszczególnych grup sty-
lów widać daleko idące zróżnicowanie,
a więc konkretne style nie są tak jedno-
znacznie określane, a proporcje nasta-
wień mogą być różne, choć oczywiście
w ramach poszczególnych grup wyraźnie
dominuje jakiś typ owego nastawienia.
6. W literaturze owe grupy stylów przybie-
rają stosunkowo zróżnicowane nazwy, co
widać na poniższym schemacie.
7. Niekiedy styl usytuowany dokładnie
pośrodku „siatki kierowniczej” nazy-
wany jest w literaturze stylem zrówno-
ważonym.
Taka ogólna prezentacja grup stylów kie-
rowania z propozycja ich jednoznacznego
nazywania wcale nie ułatwia zrozumienia
zachowań kierowniczych, choć oczywiście
wskazuje na pewną ich charakterystykę.
Żeby nie mylić ze sobą rodzajów znanych
i opisanych w literaturze stylów kierowania,
można przypisać do nich klasyczne nazwy,
dla bardziej jednoznacznego usytuowania
poszczególnych typów stylów kierowania.
W chwili opisania każdego z prezento-
wanych w „siatce” stylu kierowania widać
jedynie proporcje nastawień kierowniczych.
Jeśli kierownikowi, przy pomocy testu lub
innej metody samoobserwacji, udaje się
określić własne miejsce na tej siatce, to w
zależności od tego może on, a nawet powi-
nien uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności
o to, czego mu brak. W ten sposób może
on nauczyć się być „pełniejszym” mene-
dżerem, uwzględniającym w swej pracy
zarówno nastawienie na ludzi, jak i na
zadania. Dobry kierownik to taki, którego
styl kierowania sytuuje się w prawej, górnej
części „siatki”.
2/2006
85
256592179.004.png
1.9
Zarządzanie zaspołowe .
Wyniki osiągane w pracy
są skutkiem zaangażowanej
postawy ludzi.
Współzależność poprzez
traktowanie celów organizacji
jako „wspólnej sprawy”
sprzyja powstawaniu
stosunków nacechowanych
zaufaniem i szacunkiem.
9.9
Zarządzanie klubowe .
Przemyślana dbałość
o potrzeby ludzi i utrzymanie
„zadowalających stosunków”
prowadzi do powstania
w organizacji przyjemnej,
przyjacielskiej atmosfery
i pracy w dogodnym tempie.
5.5
Zarządzanie zrównoważone .
Odpowiednie wyniki organizacji są możliwe
poprzez wyważenie potrzeby egzekwowania
pracy i utrzymania morale na zadawalającym poziomie.
Zarządzanie zubożone .
Poprzestanie na minimum
wysiłku potrzebnego
do wykonania pracy
wystarczy, aby utrzymać
przynależność
do organizacji.
Zarządzanie autorytarne .
Wydajność pracy zawdzięcza się
takiemu zorganizowaniu
jej warunków, że rola czynnika
ludzkiego jest minimalna.
1.1
9.1
NASTAWIENIE NA ZADANIA
Rys. 3. „Siatka kierownicza” z opisem grup stylów kierowania
1.9
9.9
Style
demokratyczne
Style
zintegrowane
5.5
Style
nieingerujące
Style
autokratyczne
1.1
9.1
NASTAWIENIE NA ZADANIA
Rys. 4 . Grupy stylów kierowania z klasycznymi nazwami
„Siatka kierownicza”, zaprezentowana w
pełnym opisie ma jednak kilka wad:
1. Style kierowania mające jedno z „nasta-
wień” na poziomie 5 właściwie nie mogą
być jednoznacznie określone. Nie wiadomo
właściwie, jaki ten typ stylu kierowania
właściwie jest. Dotyczy to także stylu 5.5.
2. Dodatkowo, nie tylko styl 5.5 może być
traktowany jako zrównoważony, Ale także
pozostałe style usytuowane na przekątnej
1.1 do 9.9 Każdy z tych stylów jest zrówno-
ważony w zupełnie inny sposób. Te, które
znajdują się w lewej dolnej części „siatki”
to style zrównoważone – nieingerujące
86
Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW
256592179.005.png
1.9
2.9
3.9
4.9
5.9
6.9
7.9
8.9
9.9
1.8
2.8
3.8
4.8
5.8
6.8
7.8
8.8
9.8
1.7
2.7
3.7
4.7
5.7
6.7
7.7
8.7
9.7
1.6
2.6
3.6
4.6
5.6
6.6
7.6
8.6
9.6
1.5
2.5
3.5
4.5
5.5
6.5
7.5
8.5
9.5
1.4
2.4
3.4
4.4
5.4
6.4
7.4
8.4
9.4
1.3
2.3
3.3
4.3
5.3
6.3
7.3
8.3
9.3
1.2
2.2
3.2
4.2
5.2
6.2
7.2
8.2
9.2
1.1
2.1
3.1
4.1
5.1
6.1
7.1
8.1
9.1
NASTAWIENIE NA ZADANIA
Rys. 5. Pełny opis „siatki kierowniczej” z określeniem wszystkich stylów kierowania
1.9
2.9
3.9
4.9
5.9
6.9
7.9
8.9
9.9
1.8
2.8
3.8
4.8
5.8
6.8
7.8
8.8
9.8
1.7
2.7
3.7
4.7
5.7
6.7
7.7
8.7
9.7
1.6
2.6
3.6
4.6
5.6
6.6
7.6
8.6
9.6
1.5
2.5
3.5
4.5
5.5
6.5
7.5
8.5
9.5
1.4
2.4
3.4
4.4
5.4
6.4
7.4
8.4
9.4
1.3
2.3
3.3
4.3
5.3
6.3
7.3
8.3
9.3
1.2
2.2
3.2
4.2
5.2
6.2
7.2
8.2
9.2
1.1
2.1
3.1
4.1
5.1
6.1
7.1
8.1
9.1
NASTAWIENIE NA ZADANIA
Rys. 6. Niejasne określenie rodzaju stylu kierowania na środkowych osiach
(zrównoważone, ze stosunkowo niskim
poziomem podobnego nastawienia na
ludzi i na zadania). Style z prawej, górnej
części „siatki” to style zrównoważone zin-
tegrowane, w tym styl idealny 9.9, a więc
z podobnym, wysokim stopniem nastawie-
nia na ludzi i na zadania.
3. Dopiero style w lewej górnej i w prawej
dolnej części „siatki” mają określony
bardziej wyraźny kierunek nastawienia.
4. Zróżnicowanie nastawień w ramach jed-
nego rodzaju stylu jest niekiedy większe
niż pomiędzy stylami. Np. jest znacznie
większa różnica w nastawieniach między
2/2006
87
256592179.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin