V – 23, 24, 25
Czas – 3 x 45 min
KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH
Czas, który powinien zostać przeznaczony na zajęcia z pierwszej pomocy to 4 x 45min. Organizatorzy kursów powinni realizować zajęcia w wymiarze 4 godzin lekcyjnych, co wymaga dostosowania rozkładu materiału przez „wygospodarowanie” 1 dodatkowej godziny lekcyjnej.
Projekcja filmu „pierwsza pomoc”
Zajęcia polegające na analizie pytań testowych
Zajęcia z zakresu udzielania pierwszej pomocy może prowadzić osoba, która:
1. wykonuje zawód lekarza lub pielęgniarki;
2. posiada kwalifikacje instruktora PCK;
3. posiada kwalifikacje ratownika medycznego.
Od stycznia 2007 zajęcia te mają być prowadzone przez w/w osoby działające w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Konspekt przedstawiony poniżej przeznaczony jest do wykorzystania przez wykładowców – instruktorów i nie jest opracowaniem przeznaczonym dla służb medycznych.
TEMAT:
CEL POZNAWCZY:
· Poznanie zasad zachowania się w razie wypadku,
· poznanie zasad informowania służb ratowniczych,
· poznanie zasad właściwego oznakowania miejsca wypadku,
· poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy,
· poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze,
· poznanie wyposażenia i wykorzystania apteczki,
· poznanie dodatkowego wyposażenia samochodu.
CEL KSZTAŁCĄCY:
· kształcenie umiejętności właściwego postępowania w razie wypadku,
· kształcenie umiejętności właściwego informowania służb ratowniczych,
· kształcenie umiejętności właściwego rozpoznawania i oceny stopnia obrażeń ofiar wypadku,
· kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,
· wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.
CEL WYCHOWAWCZY:
· wdrażanie do kulturalnego i bezpiecznego zachowania się na drodze,
· wyrabianie postawy świadomego uczestnika ruchu drogowego,
· wyrabianie i utrwalanie zasady życzliwego traktowania innych uczestników ruchu drogowego (zmotoryzowanych i pieszych),
· wyrabianie postawy humanitaryzmu i zaangażowania w niesieniu pomocy ofiarom wypadku.
METODA:
· wykład,
· wyjaśnienie,
· pokaz plansz,
· pokaz z użyciem modeli i makiet,
· ćwiczenia praktyczne,
· pogadanka,
· pokaz z użyciem programu na CD,
· pokaz filmu DVD,
· test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· tablica,
· flamastry,
· wskaźnik,
· ustawa „prawo o ruchu drogowym”
· odtwarzacz DVD
· TV
· komputer
· rzutnik multimedialny
· plansze „Wypadek drogowy - pierwsza pomoc”
· film: „Pierwsza pomoc”
· apteczka pierwszej pomocy
· odblaskowy trójkąt ostrzegawczy
· kamizelka odblaskowa
· latarka
· CD PRAWKO B „CREDO” – testy i nauka
SPRAWY ORGANIZACYJNE
· sprawdzenie obecności
· wpisanie tematu do dziennika
· inne sprawy organizacyjne
PIERWSZA POMOC – ANALIZA INFORMACJI PRZEDSTAWIONYCH NA PLANSZACH
· kogo i jak powiadamiać;
· o czym poinformować służby ratownicze;
· zabezpieczenie miejsca wypadku i strefy akcji ratowniczej;
· ocena skutków wypadku i stanu rannych;
· opatrywanie rannych;
· wydobywanie rannych z samochodu;
· reanimacja oddechowa – udrażnianie dróg oddechowych;
· masaż serca;
· ułożenie przeciwwstrząsowe;
· pozycja boczna ustalona;
· co należy mieć w samochodzie, aby skutecznie udzielić pierwszej pomocy.
WYPOSAŻENIE APTECZKI
· rękawiczki lateksowe;
· maska do sztucznego oddychania;
· codofix ( siatka do przytrzymywania opatrunków);
· chusty trójkątne;
· agrafki;
· plastry;
· nóż do przecinania pasów bezpieczeństwa (nóż do tapet);
· koc przeciwwstrząsowy;
· opatrunek.
OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE SAMOCHODU I INNE PRZEDMIOTY MOGĄCE SŁUŻYĆ DO OZNACZANIA MIEJSCA WYPADKU
ZASADY OPATRYWANIA RAN
· nie wyjmować ciał obcych z rany;
· rany opatrywać suchym, czystym opatrunkiem;
· na opatrunki nie stosować kłaczących się materiałów;
· nie stosować żadnych środków dezynfekcyjnych;
· każdą zranioną kończynę unieruchomić jak złamaną (spada ciśnienie krwi).
STOSOWANIE OPASKI UCISKOWEJ
· amputacja urazowa;
· zmiażdżenie;
· złamanie otwarte;
· opaskę zakładać 5-10 cm powyżej rany.
REANIMACJA
· 15 uciśnięć mostka (najnowsze tendencje – 30/2);
· 2 wdmuchnięcia powietrza.
PRZEWANIE REANIMACJI
Reanimację przerwać należy, gdy:
· przywrócone zostało krążenie;
· przyjadą ratownicy;
· brak sił;
· gdy grozi to narażeniem życia.
PREZENTACJA FILMU „PIERWSZA POMOC”
ANALIZA PYTAŃ TESTOWYCH
Należy dokonać analizy wszystkich pytań testowych i zapoznać uczestników kursu z prawidłowymi odpowiedziami i wyjaśnić wątpliwości. W praktyce okazuje się, że pytania testowe z zakresu pierwszej pomocy sprawiają sporo trudności na egzaminie teoretycznym.
PODSUMOWANIE I KONTROLA OPANOWANIA MATERIAŁU:
Prezentacja pytań testowych na ekranie, słuchacze odpowiadają, prowadzący zaznacza podane odpowiedzi i sprawdza ich poprawność. (opcja nauka).
Wykorzystać CD:
Prawko B –testy i nauka – CREDO
Pytania: 341 - 360
PODANIE I OMÓWIENIE PRACY DOMOWEJ:
Opanowanie wiadomości dotyczących podanego materiału w stopniu umożliwiającym dalszą sprawną naukę przepisów ruchu drogowego.
Jeżeli na zajęciach nie dokonano analizy pytań testowych, podajemy numery pytań do samodzielnej realizacji w domu.
1
gosica