Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarzadzanie.pdf

(4563 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
SPIS TRECI
Serwisy WWW. Projektowanie,
tworzenie i zarz¹dzanie
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: June Cohen
T³umaczenie: Agata Bulandra (rozdz. 1–8),
Marek Pa³czyñski (rozdz. 9–15, dod. A)
ISBN: 83-7361-315-3
Tytu³ orygina³u: The Unusually Useful Web Book
Format: B5, stron: 380
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Wszystko, co powiniene wiedzieæ,
by Twój serwis WWW odniós³ sukces
10 kroków do sukcesu Twojej strony
50 sposobów na zwiêkszenie ogl¹dalnoci
17 metod przyspieszenia ³adowania siê strony
20 sposobów na wy¿sze miejsce w wyszukiwarkach
10 prostych metod na sprawienie, by Twoja strona by³a bardziej
przyjazna dla odwiedzaj¹cych
8 typowych b³êdów, które mo¿esz natychmiast poprawiæ
Dwie ksi¹¿ki w jednej
Je¿eli chcesz przyst¹piæ do pracy od razu i nie masz zamiaru czytaæ ca³oci, wystarczy,
¿e przejrzysz fragmenty z poradami ekspertów. Jeli dysponujesz wolnym czasem,
mo¿esz zapoznaæ siê ze szczegó³owym omówieniem takich tematów jak: planowanie,
projektowanie, budowanie i utrzymywanie serwisu internetowego.
Listy zadañ
W ksi¹¿ce znajduje siê dwadziecia list zadañ do wykonania, dziêki którym
przeprowadzenie najwa¿niejszych dla witryny operacji staje siê znacznie ³atwiejsze.
Wród opisywanych czynnoci mo¿na znaleæ zwiêkszanie ruchu sieciowego,
przypieszanie dzia³ania witryny, przygotowywanie planu projektu, zapewnianie
zgodnoci rozwi¹zania z ró¿nymi standardami.
Dodatkowe informacje
Dziêki dwudziestu piêciu dodatkowym wskazówkom praktycznym mo¿esz siê zapoznaæ
z codzienn¹ prac¹ takich serwisów jak MSN.com czy BabyCenter.com. Zawarte w tych
wskazówkach informacje dotycz¹ kluczowych dla serwisu zagadnieñ, np. dobieranie
nazw poszczególnych sekcji czy efektywne rozsy³anie e-maili.
Rady znanych ekspertów
Ponad piêædziesiêciu ekspertów -- zarówno twórcy reklamy sieciowej, jak i za³o¿yciel
serwisu BlackPlanet -- dzieli siê na ³amach ksi¹¿ki informacjami na ró¿ne tematy —
od sposobów zarabiania pieniêdzy do zasad wspó³pracy z programistami.
Pozbawione ¿argonu opisy
Wszystkie poruszane zagadnienia, od wykupywania domeny po przygotowanie
rysunków, s¹ opisane w sposób zrozumia³y, w formie instrukcji, które mo¿esz wykonaæ
krok po kroku.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
12090581.001.png 12090581.002.png 12090581.003.png
Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarz¹dzanie 5
Spis treci
Wprowadzenie
16
I Planowanie witryny
21
Do dzie³a!
1. Podejmowanie decyzji 22
Co sprawdza siê w internecie? ...................... 23
Dziesiêæ korzyci, które internet
mo¿e daæ firmie ........................................... 25
Opisanie misji ..................................................... 26
Przyk³adowy opis misji .................................. 26
Okrelenie celów ................................................ 27
Typy celów ..................................................... 27
Typowe cele .................................................. 27
Ustalenie celów witryny korporacyjnej ............... 28
Czêæ praktyczna:
Co bêdziemy robiæ z nasz¹ witryn¹? ............... 29
Decyzja o zawartoci witryny ............................. 30
Ustalenie priorytetów ..................................... 30
Lista propozycji .............................................. 30
Okrelenie podstawowych funkcji ................. 31
Wyznaczanie funkcji priorytetowych .............. 31
Wa¿noæ ........................................................ 31
£atwoæ ......................................................... 32
Proces wyznaczania priorytetów ................... 32
Wykres wyznaczania priorytetów ....................... 33
Czêæ praktyczna:
Jakie funkcje ma zawieraæ witryna? ................ 34
Pisanie planu
strona 35
Czerpanie zysków
strona 81
Testy funkcjonalnoci
strona 143
Zwiêkszanie szybkoci dzia³ania witryny
strona 233
Zwiêkszanie ruchu
strona 281
Poprawianie pozycji witryny
na licie wyszukiwanych adresów
strona 323
Do dzie³a! Pisanie planu 35
Dlaczego nale¿y pisaæ plan? .............................. 36
Plan podstawowy .......................................... 36
Nie dajmy siê sparali¿owaæ ........................... 37
Podstawowy plan produktu ................................ 38
Czêæ praktyczna:
Tworzenie planu produktu ............................. 43
2. Nazwa witryny 44
Wybieranie nazwy ......................................... 45
Rejestrowanie nazwy .................................... 46
Trzy sposoby nazywania witryn ......................... 47
Wybór przyrostka .......................................... 48
Budowa adresu internetowego ...................... 48
Pozyskanie nazwy domeny ................................ 49
Czêæ praktyczna:
Jak nazwiemy witrynê? .................................... 50
12090581.004.png
6 Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarz¹dzanie
3. Ocena konkurencji 52
Identyfikacja konkurencji .................................... 54
Sk¹d siê bierze konkurencja? ....................... 54
Jak znaleæ konkurencjê? ............................. 54
Czêæ praktyczna:
Kim jest nasza konkurencja? ............................. 55
Ocena konkurencji ............................................. 56
Analiza finansowa ......................................... 56
Analiza funkcjonalna ..................................... 56
Rozpoznanie konkurentów ............................ 56
Czêæ praktyczna:
Ocena konkurencji ........................................... 57
Do dzie³a! Czerpanie zysków 81
Sposób zarabiania ......................................... 82
Cztery kroki prowadz¹ce
do zarabiania w internecie .......................... 82
Rozwa¿anie mo¿liwoci ................................ 83
Dlaczego decydowaæ siê tylko na jedno? ...... 83
Piêæ sposobów zarabiania w internecie ............. 84
Czerpanie zysków ze sprzeda¿y ........................ 86
Czego chc¹ nabywcy? .................................. 86
Czerpanie zysków z reklamy ......................... 87
Czego chc¹ reklamodawcy? ......................... 87
Czerpanie zysków z op³at i subskrypcji .............. 88
Czego oczekuj¹ subskrybenci? ..................... 88
Czerpanie zysków z kojarzenia .......................... 89
Czego oczekuj¹ poszukiwacze kontaktów? .. 89
Formy p³atnoci internetowych ........................... 90
Czêæ praktyczna:
Sk¹d bêdziemy czerpaæ zyski? ........................ 91
4. Poznawanie u¿ytkowników 58
Wiedza o u¿ytkownikach .................................... 60
Badania ilociowe a jakociowe .................... 60
G³ówne etapy badañ u¿ytkowników .............. 61
Narzêdzia do badañ u¿ytkowników .................... 62
Tworzenie profilu u¿ytkowników ......................... 64
Ankietowanie u¿ytkowników .......................... 65
Szacowanie liczby odbiorców ............................ 66
Czêæ praktyczna:
Kim s¹ u¿ytkownicy witryny? ............................. 67
Zobrazowanie u¿ytkowników ............................. 68
Tworzenie postaci .......................................... 68
Wskazówki praktyczne:
Nie jestemy u¿ytkownikami swojej witryny .... 69
Tworzenie scenariuszy .................................. 70
Podzia³ u¿ytkowników ................................... 70
Czêæ praktyczna:
Tworzenie postaci ............................................ 71
Przewidywanie potrzeb u¿ytkowników ............... 72
Narzêdzia do poznawania
potrzeb u¿ytkowników ................................. 72
Wskazówki praktyczne:
Nasza witryna nie jest centrum wszechwiata .... 73
Zrozumienie potrzeb u¿ytkowników ................... 74
Planowanie nowej witryny ............................. 74
Analiza zadania ............................................. 74
Przekszta³cenie zadañ w funkcje .................. 75
Jak uzyskaæ dobre wyniki z analizy zadania? .. 75
Zrozumienie zachowania u¿ytkowników ............ 76
Analiza ruchu ................................................. 76
Testy funkcjonalnoci .................................... 76
Narzêdzia pomagaj¹ce zrozumieæ
zachowanie u¿ytkownika ............................ 76
Opinie klientów .............................................. 77
Piêædziesi¹t sposobów,
aby straciæ u¿ytkowników ................................ 78
Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarz¹dzanie 7
II Projektowanie witryny 93
Czêæ praktyczna:
W jaki sposób witryna 
bêdzie zorganizowana? ................................. 134
Czêæ praktyczna:
Jaki system nawigacyjny wybierzemy? ......... 135
Nazywanie dzia³ów witryny .............................. 136
Wybieranie spójnych nazw ............................... 138
Kilka dobrych przyk³adów ................................. 139
Wskazówki praktyczne:
Dlaczego nazwy dzia³ów powinny byæ
jasne, nie wymylne? ..................................... 140
Dziwne nazwy .................................................. 141
Czêæ praktyczna:
Jakich nazw dzia³ów u¿yjemy? ...................... 142
5. Projektowanie
na potrzeby internetu 94
Dobrze zaprojektowana witryna internetowa ... 95
Projektowanie dla u¿ytkownika .......................... 96
Dziesiêæ sposobów
poprawy funkcjonalnoci witryny ..................... 97
Projektowanie zgodnie z konwencjami .............. 98
Wskazówki praktyczne:
Dlaczego nale¿y postêpowaæ
zgodnie z konwencjami? .................................. 99
Jak ludzie widz¹ witryny internetowe? ............. 100
Wskazówki praktyczne:
Konwencje wizualne w internecie i poza nim ... 101
Projektowanie pod k¹tem jêzyka HTML ........... 102
Piêæ g³ównych zasad
projektowania w HTML-u .......................... 102
Poradnik:
Wybór oprogramowania ................................. 103
Projektowanie dla ró¿nych systemów .............. 104
Gdzie jest zgiêcie? ........................................... 105
Projektowanie pod k¹tem szybkoci pobierania . 106
Do dzie³a! Testy funkcjonalnoci 143
Piêæ typów testów funkcjonalnoci .............. 144
Czego mo¿emy dowiedzieæ siê
z testów funkcjonalnoci? .............................. 145
Czego nie mo¿emy siê dowiedzieæ ......... 146
Tani sposób przeprowadzenia testów .............. 147
Wskazówki praktyczne:
Dlaczego testy funkcjonalnoci
mog¹ siê nie powieæ? .................................. 150
6. Organizacja i nawigacja 110
Dobrze zorganizowana witryna ................... 111
Organizacja witryny .......................................... 112
Tworzenie struktury witryny .............................. 113
Wskazówki praktyczne:
Witryna nie powinna byæ odbiciem firmy ... 113
Wskazówki praktyczne:
Jak stworzyæ architekturê informacji? ............ 115
Szeæ sposobów organizacji witryny ................ 116
Tworzenie zabawnych kategorii ....................... 119
Dokumentowanie struktury witryny .................. 122
Nawigacja w witrynie ........................................ 124
Osiem z³ych pomys³ów na nawigacjê .......... 124
Odrobina teorii:
Jak ludzie nawiguj¹ w internecie? ................. 125
Nawigacja lokalna i globalna ............................ 126
Równowa¿enie warstw nawigacji ................ 126
Dlaczego rozwijane menu
nie nadaj¹ siê do nawigacji? ..................... 127
Tworzenie systemu nawigacyjnego .................. 127
Dwanacie systemów nawigacyjnych .............. 128
7. Projekt graficzny 152
Co projekt graficzny mo¿e daæ witrynie? ..... 153
Projekt strony g³ównej ...................................... 154
Osiem wskazówek projektowych
dla nowicjuszy ................................................ 157
Piêæ spornych kwestii w projektowaniu ............ 158
Kolor w internecie ............................................. 160
Wybór odpowiednich kolorów ...................... 160
Znaczenie koloru ......................................... 160
Szeæ wskazówek wybierania kolorów ........ 161
Tworzenie systemu kolorów ............................. 162
RGB a CMYK .............................................. 162
Kolory sprawdzaj¹ce siê w internecie .............. 163
Kolor kod szesnastkowy ......................... 163
Typografia w internecie .................................... 164
Wybór kroju pisma ....................................... 164
Fonty szeryfowe a fonty bezszeryfowe ....... 164
Czytelnoæ na ekranie ................................. 165
Verdana najlepszy font w internecie ....... 166
Formatowanie tekstu ................................... 167
Font (czcionka) czy krój pisma? .................. 167
8 Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarz¹dzanie
8. Technologie projektowe 168
HTML i XHTML ............................................ 169
Arkusze stylów ............................................ 169
Rozszerzenia przegl¹darek ......................... 169
Skrypty dzia³aj¹ce po stronie klienta
(JavaScript) ............................................... 169
Skrypty dzia³aj¹ce po stronie serwera
(ASP, PHP) ............................................... 169
Aplety Java .................................................. 169
Jak uzyskaæ taki wygl¹d? ................................. 170
XHTML informacje ....................................... 172
HTML a XHTML ró¿nice ......................... 172
Co trzeba wiedzieæ o jêzyku XHTML? ......... 172
Przejcie na XHTML .................................... 173
Konwersja kodu HTML na XHTML .............. 173
Tabele informacje ........................................ 174
Nauka stosowania tabel .............................. 174
Co trzeba wiedzieæ o tabelach? .................. 174
Ramki informacje ......................................... 175
Zastosowanie ramek ................................... 175
Co trzeba wiedzieæ o ramkach? .................. 175
Arkusze stylów informacje ........................... 176
Co trzeba wiedzieæ o arkuszach stylów? ..... 176
Nauka stosowania arkuszy stylów ............... 177
JavaScript informacje .................................. 178
Co trzeba wiedzieæ o jêzyku JavaScript? .... 178
Nauka stosowania jêzyka JavaScript .......... 179
Inne mo¿liwoci programowania ................. 179
Flash informacje .......................................... 180
Co trzeba wiedzieæ o Flashu? ..................... 180
Nauka stosowania Flasha ........................... 181
PHP informacje ............................................ 182
Co trzeba wiedzieæ o PHP? ......................... 182
PHP a inne skrypty dzia³aj¹ce 
po stronie serwera .................................... 183
Nauka stosowania PHP ............................... 183
Inne technologie skryptowe dzia³aj¹ce
po stronie serwera .................................... 183
III Budowanie witryny
185
9. Projektowanie
na potrzeby internetu
186
Dziesiêæ powodów, dla których strony
s¹ zbyt d³ugo pobierane ............................ 187
Dlaczego strony s¹ zbyt d³ugo pobierane? ... 189
Kiedy wolno oznacza zbyt wolno? .......... 189
Projektowanie witryn
z uwzglêdnieniem ich zgodnoci ................... 190
Planowanie zgodnoci
z ró¿nymi systemami prezentacji .............. 190
Testowanie zgodnoci ................................. 191
Przegl¹d technologii .................................... 191
Czêæ praktyczna:
W jaki sposób uczyniæ stronê
zgodn¹ z ró¿nymi przegl¹darkami? ............... 192
Projektowanie z zapewnieniem
stabilnego dzia³ania witryny ........................... 193
Zapewnienie stabilnej pracy witryny ............ 193
Naprawianie wadliwie funkcjonuj¹cej witryny ... 194
Udostêpnienie zasobów witryny osobom
niepe³nosprawnym ......................................... 196
To nie uprzejmoæ to inwestycja ............. 196
W Stanach Zjednoczonych
to tak¿e wymóg prawny ............................ 196
Dostosowanie serwisu
do potrzeb osób niepe³nosprawnych ........ 196
Piêæ niewielkich zmian czyni¹cych
witrynê dostêpn¹ dla wiêkszego
grona u¿ytkowników .................................. 197
Gwarancja d³ugotrwa³ego dzia³ania witryny ..... 198
Dlaczego musz¹ istnieæ standardy? ............ 198
Co zapewniaj¹ standardy sieciowe? ........... 199
Co stoi na przeszkodzie, ¿eby wdra¿aæ
standardy? ................................................ 199
Wskazówki praktyczne:
Dlaczego nale¿y stosowaæ standardy? .......... 200
Projektowanie infrastruktury serwerowej .......... 202
Technologie typu open-source .................... 202
Przegl¹d technologii serwerowych ................... 203
Zgłoś jeśli naruszono regulamin