Politechnika Warszawska – Wydział Transportu
Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
TECHNOLOGIA PRAC ŁADUNKOWYCH
ROZWIĄZANIE ZADANIA
„PUNKT KONTENEROWY”
Dane wyjściowe:
a. rodzaj jłtk – kontenery wielkie uniwersalne
b. Liczba kontenerów fizycznych ładownych średnio w dobie – 40 szt.
c. Udziały procentowe kontenerów ładownych
Wariant
I
Typ
C nł
C pł
1A
10
40
1C
30
20
d. Udział procentowy kontenerów (od liczby kontenerów C pł)
Ctps
0
e. C nł: a nł1 = 0,7; a nł2 = 0,2; a nł3 = 0,1
C np: a np1 = 0,4; a np2 = 0,6
C pł: a pł1 = 0,3; a pł2 = 0,6; a pł3 = 0,1
C pp: a pp1 = 0,3; a pp2 = 0,7
C tpk: a tpk1 = 0,4; a tpk2 = 0,6
C tps: a tps1 = 0,0; a tps2 = 1,0
f. Średnie czasy składowania
C nł = 4h, C pł = 6h, C np = 16h, C pp = 8h, C tpk = 4h, C tps = 48h
Rozwiązanie:
1. Liczba kontenerów w poszczególnych stacyjnych komunikacjach przejścia (wg typów) przy n d śr = 40 kont./dobę.
Typ kontenera
nd śr ł = n d śr x udziały procentowe
Cnł
Cpł
Razem
0,1 x 40 = 4
0,4 x 40 = 16
0,3 x 40 = 12
0,2 x 40 = 8
16
24
2. Współczynnik nierównomierności obrotów α
Qd śr ł (n d śr x qs) [t/doba]
1A; Zs = 12 t
48
192
240
1C; Zs = 8 t
96
64
160
144
256
400
Obroty roczne przy 250 dniach roboczych
Qr = 400 x 250 = 100.000 t/rok
Według wytycznych dla torów ogólnego użytku dla zakresu 31 – 100 [tys. ton/rok] współczynnik α wynosi 2,0.
3. Liczba kontenerów w obsłudze technicznej C ot
Do obliczeń należy przyjąć podwójną wartość większej liczby kontenerów z nadania lub przybycia.
C ot = (2 x Cpł A + 2 x Cpł C + x C ppC) α = (2 x 16 + 2 x 8 + 4) x 2 = 104 kontenery
4. Wymagana pojemność składów pociągów i ich liczba
Niezbędna liczba miejsc zastępczych w pociągach dla doby szczytowej (w TEU)
N pn = ...
Rzedzian8