Yang Jwing-Ming dr - Zmiana mięśni-ścięgien, przemywanie szpiku-mózgu.doc

(2706 KB) Pobierz
http://www

http://www.kippin.prv.pl
PRZEDRUK

DR YANG JWING-MING
ZMIANA MIĘŚNI/ŚCIĘGIEN, PRZEMYWANIE SZPIKU/MÓZGU
(Muscle/Tendon Changing and Marrow/Brain Washing Chi Kung / wyd. orygin.: 1989/2000)


 


SPIS TREŚCI:

Podziękowania
Krótka wzmianka o Li Qing-Yunie
O autorze
Transkrypcja chińskich znaków
Wstęp, dr Yang Jwing-Ming
Wstęp, Mantak Chia
Wprowadzenie

CZĘŚĆ PIERWSZA. Ogólne koncepcje

Rozdział 1. Wprowadzenie

1-1. Znaczenie tradycji
1-2. Czym Yi Jin Jing i Xi Sui Jing?
1-3. Wptyw Yi Jin Jing i Xi Sui Jing na chińską kulturę
1-4. Wartość Yi Jin Jing i Xi Sui Jing dla współczesnego świata
1-5. Jak korzystać z tej książki?
1-6. O tej książce

Rozdział 2. Rys Historyczny

2-1. Czasy poprzedzające Da Mo
2-2. Da Mo, Yi Jin Jing i Xi Sui Jing
2-3. Po śmierci Da Mo
2-4. Opowieści

Rozdział 3. Buddyjski i Daoistyczny Qigong

3-1. Buddyjski i daoistyczny Qigong
3-2. Różnice pomiędzy buddyjskim i daoistycznym Qigong
3-3. Dwa wiodące style daoistycznego Qigong

Rozdział 4. Kan i Li

4-1. Czym są Kan i Li?
4-2. Kan i Li w świecie współczesnej nauki
4-3. Klucz do dostosowania Kan i Li
4-4. Kan i Li w Yi Jin Jing i Xi Sui Jing

CZĘŚĆ DRUGA. qigong zmiany mięśni/ścięgien

Rozdział 5. Teoria i Zasady

5-1. Wprowadzenie
5-2. Ogólne koncepcje zawarte w starożytnych tekstach
5-3. Cele, wady i zalety
5-4. Wai Dan i Nei Dan Yi Jin Jing
5-5. Wai Zhuang i Nei Zhuang
5-6. Żelazna Koszula i Okrycie Złotego Dzwonu
5-7. Teoria treningu
5-8. Inne kwestie

Rozdział 6. Trening Yi Jin Jing Qigong

6-1. Najważniejsze reguły treningu
6-2. Kto może trenować?
6-3. Kluczowe kwestie w treningu
6-4. Kiedy ćwiczyć?
6-5. Trening Wai Dan Yi Jin Jing
6-6. Trening Nei Dan Yi Jin Jing

CZĘŚĆ TRZECIA. Qigong przemywania szpiku/mózgu

Rozdział 7. Teoria i Zasady

7-1. Wprowadzenie
7-2. Osiem Naczyń i Xi Sui Jing Qigong
7-3. Teorie
7-4. Koncepcje treningowe
7-5. Wai Dan i Nei Dan Xi Sui Jing

Rozdział 8. Trening Xi Sui Jing Qigong

8-1. Wprowadzenie
8-2. Kto kwalifikuje się do treningu?
8-3. Poezje
8-4. Oczyszczanie Esencji i jej zamiana na Qi (Lian Jing Hua Qi)
8-5. Oczyszczanie Qi i Zamiana jej na Shen (Lian Qi Hua Shen)
8-6. Przemywanie Szpiku i Osiąganie Włosów (Xi Sui Fa Mao)
8-7. Oczyszczanie Shen i Powracanie Do Nicości (Lian Shen Fa Xu)
8-8. Przełamanie Nicości (Fen Sui Xu Kong)

CZĘŚĆ CZWARTA. Pytania i wnioski

Rozdział 9. Pytania
Rozdział 10. Wnioski

DODATEK A. Przepisy Ziołowe
DODATEK B. Objaśnienia chińskich terminów

 


Spis Treści / Dalej

Doktorowi Thomasowi G. Gutheil za jego nieustanną zachętę i ciągle wsparcie

Podziękowania

Dziękuję A. Rezie Farman-Farmaian za wykonanie zdjęć, Wen Ching-Wu i Ramelowi Rones za ogólną pomoc, Michaelowi Wiederhold za skład tekstu, oraz Sierra za rysunki i projekt okładki. Dziękuję również Davidowi Ripianzi, Jame-sowi O'Leary, Jr. i wielu innym członkom YMAA za korektę rękopisu i wiele cennych uwag i sugestii. Specjalne podziękowania składam Alanowi Dougall za przygotowanie tekstu do publikacji oraz mojemu bratu, Yang Chin-Mingowi za pomoc w zgromadzeniu informacji o 250-letnim człowieku, Li Qing-Yunie. Szczególne podziękowania pragnę złożyć Chów Leung Chen-Ying za przepiękną kaligrafię na pierwszej stronie tej książki.


Krótka wzmianka o Li Qing-Yunie


Li Qing-Yun, 250-letni Starzec
(Fotografia udostępniona przez Internal Arts Magazine)

Li Qing-Yun urodził się w 1678 n.e. (17 rok Qing Kang Xi) w Qi Jiang Xian, prowincja Sichuan. W późniejszym okresie przeniósł się do Kai Xian, siedziby rodziny Chen (Chen Jia Chang). Umarł w r. 1928 n.e. w wieku 250 lat. Mając 71 lat (1749 r., 14 rok Qing Qian Long) zaciągnął się do armii prowincjalnego naczelnego wodza, Yue Zhong-Qi. Większość z jego żon umierała stosunkowo wcześnie, toteż przyszło mu żenić się aż 14 razy w swym życiu.

Li był zielarzem, znawcą Qigong i większość czasu spędzał w górach. W 1927 r. generał Yang Sen odwiedził Li w jego rezydencji w Wan Xian, prowincja Sichuan, gdzie wykonano prezentowane tutaj zdjęcie. Li zmarł w rok później, po powrocie z podróży.

Po jego śmierci, generał Yang zbadał historię życia Li celem sprawdzenia prawdziwości krążących o nim legend, po czym opisał wszystko w raporcie zatytułowanym: Oparty na Faktach Raport o 250-letnim Człowieku, Któremu Powiodło się w Życiu (Er Bai Wu Shi Sui Ren Rui Shi Ji), opublikowanym przez Chinese and Foreign Literaturę Storehouse (Zhong Wai Wen Ku), Taipei, Taiwan.

Wszystkie dostępne nam informacje wskazują na to, że historia ta jest prawdziwa. W spadku po Li Qing-Yunie otrzymujemy zatem zapewnienie, że człowiek może żyć ponad 200 lat, jeśli tylko on lub ona wie jak tego dokonać. Dlatego jesteśmy głęboko przekonani, że jeśli pełni pokory oddamy się studiom i badaniom, przybliżamy nadejście czasów, w których każdy będzie żył co najmniej 200 lat.


O autorze


Dr Yang, Jwing-Ming

Dr Yang, Jwing-Ming urodził się 11 sierpnia 1946 r. w Xinzhu Xian na Tajwanie, Chiny. Mając lat piętnaście rozpoczął trening Wu-shu (Gongfu, lub Kung Fu) pod kierunkiem mistrza stylu Shaolin Białego Żurawia (Bai He) Cheng, Gin-Gsao. Mistrz Cheng już w dzieciństwie uczył się Taizuquan od swego dziadka. W wieku 15 lat zaczął uczyć się stylu Białego Żurawia u mistrza Jin, Shao-Feng, ćwicząc pod jego okiem aż do jego śmierci przez 23 lata.

Po trzynastu (1961-1974) latach praktyki u mistrza Cheng, dr Yang stał się ekspertem stylu Białego Żurawia zarówno w walce wręcz jak i w posługiwaniu się szablą, kijem, włócznią, trójzębem, dwoma pałkami i inną bronią. Opanował również techniki Qigong stylu Białego Żurawia, Qin Na (lub Chin Na) masażu Tui Na i Dian Xue oraz ziołolecznictwa.

Jako szesnastolatek podjął treningi Taijiquan stylu Yang u mistrza Kao Tao. W późniejszym okresie kontynuował naukę u kilku innych mistrzów w Ta-ipei spośród których należy wymienić mistrza Li, Mao-Ching, który uczył się Taijiquan pod kierunkiem jednego z najbardziej znanych mistrzów Han, Ching-Tan oraz Wilsona Chen, który trenował Taijiquan u Chang, Xiang-Sana. Dzięki praktyce i wieloletnim studiom dr Yang opanował po mistrzowsku sekwencję pustych dłoni Taiji, pchające dłonie, dwuosobową sekwencję walki, miecz Taiji, szablę Taiji oraz Taiji Qigong.

W wieku osiemnastu lat dr Yang wstąpił do Tamkang College w Taipei Xian, gdzie studiował fizykę. W Tamkang College Guoshu Club rozpoczął (w latach 1964-1968) naukę tradycyjnego stylu Shaolin Długiej Pięści (Changquan, lub Chang Chuan) u mistrza Li, Mao-Ching, zostając w końcu jego asystentem. W 1971 r. uzyskał tytuł magistra fizyki na National Taiwan University, a następnie służył w Chińskich Siłach Powietrznych. W okresie służby wojskowej dr Yang nauczał fizyki oraz Wushu na Junior Academy of the Chinese Air Force). Po honorowym zwolnieniu ze służby powrócił w 1972 r. do Tamkang College aby uczyć fizyki i podjąć ponowne studia u mistrza Li, Mao-Ching. Wzbogacił w ten sposób swoje umiejętności o techniki północnego stylu (zwłaszcza nożne) i szereg sekwencji z bronią.

W 1974 r. dr Yang wyjechał do USA, by studiować mechanikę na Uniwersytecie w Purdue. Na prośbę studentów zaczął nauczać Gongfu (Kung Fu), co doprowadziło do powstania na wiosnę 1975 r. Purdue University Chinese Kung Fu Research Club. Nauczano w nim Taijiquan na koszt uniwersytetu. W maju 1978 r. Yang, Jwing-Ming otrzymał tytuł doktora.

W 1980 r. dr Yang przeprowadził się do Houston i pracował dla Texas Instruments. Założył tam Yang's Shaolin Kung Fu Academy, którą po jego wyjeździe do Bostonu przejął Jeffery Bolt. W październiku 1982 r. (01.10.) dr Yang założył w Bostonie Yang's Martial Arts Academy (YMAA).

W styczniu 1984 r. porzucił karierą inżyniera, aby mieć więcej czasu na badanie, pisanie książek i nauczanie. W marcu 1986 nabył posiadłość w Bostonie (Jamaica Pla-in) kładąc fundament pod nową organizację: Yang's Martial Arts Association, (YMAA, Inc.). W lipcu 1989 r. YMAA stała się częścią YOAA (Yang's Ońental Arts Association, Inc.).

Podsumowując, dr Yang zajmuje się chińskim Wushu od 1961 r. W tym czasie, trzynaście lat poświęcił na poznawanie tajników stylu Shaolin Białego Żurawia (Bai He), Długiej Pięści Shaolin (Changquan), oraz Taijiquan. Dr Yang posiada przeszło 28-letnie doświadczenie instruktorskie: 7 lat na Taiwanie, 5 lat na Uniwersytecie w Purdue, 2 lata w Houston w Teksasie i 14 lat w Bostonie (Massachusetts).

Dr Yang podróżował do wielu krajów, m.in. Kanady, Meksyku, Francji, Włoch, Polski, Anglii, Irlandii, Portugalii, Szwajcarii, Niemiec, Węgier, Hiszpanii, Holandii, Łotwy, Południowej Afryki i Arabii Saudyjskiej dzieląc się swoją wiedzą o chińskich sztukach walki i Qigong podczas seminariów i wykładów.

Od roku 1986 YMAA jest organizacją międzynarodową skupiającą 30 szkół założonych w wielu krajach świata. Książki i kasety wideo autorstwa dr Yanga przetłumaczono na wiele języków m.in. francuski, włoski, hiszpański, polski, czeski, bułgarski, węgierski i rosyjski.

Inne książki dr Yang Jwing-Minga (w jęz. angielskim):

1. Shaolin Chin Na; Unique Publications, Inc., 1980.

2. Shaolin Long Fist Kung Fu; Unique Publications, Inc., 1981.

3. Yang Style Tai CM Chuan; Unique Publications, Inc., 1981.

4. Introduction to Ancient Chinese Weapons; Unique Publications, Inc., 1985.

5. Clii Kung-Health and Martial Arts; YMAA, 1985.

6. Northern Shaolin Sword; YMAA, 1985.

7. Advanced Yang Style Tai Clii Chuan, vol.l, Tai Clii Theory and Tai CM Jing; YMAA, 1986.

8. Advanced Yang Style Tai CM Chuan, vol.2, Martial Applications; YMAA, 1986.

9. Analysis of Shaolin Chin Na; YMAA Publication Center, 1987

10.EightSimple Qigong Exercises for Health – The Eight Pieces ofBrocade; YMAA, 1988.

11. The Root of Chinese Clii Kung The Secrets of CM Kung Training; YMAA Publication Center, 1989.

12. Muscle/Tendon Changing and Marrow/Brain Washing CM Kung – The Secret of Youth; YMAA Publication Center, 1989.

13.Hsing Yi Chuan – Theory and Applications; YMAA Publication Center, 1990.

14. TheEssence ofTai CM CM Kung – Health and Martial Arts; YMAA Publication Center, 1990.

15. Qigong for Arthritis; YMAA Publication Center, 1991.

16. Chinese Qigong Massage – General Massage; YMAA Publication Center, 1992. ll.How to Defend Yourself; YMAA Publication Center, 1992.

18. Baguazhang – Emei Baguazhang; YMAA Publication Center, 1994

19. Comprehensive Applications of Shaolin Chin Na – The Practical Defense of Chinese SeizingArt; YMAA Publication Center, 1995.

20. Taiji Chin Na The Seizing Art of Taijiquan; YMAA Publication Center, 1995.

21. The Essence of Shaolin WMte Crane; YMAA Publication Center, 1996.

22.Back Pain – Chinese Qigong for Healing and Prevention; YMAA Publication Center, 1996.


Transkrypcja chińskich słów

W książce tej zastosowano system fonetycznej transkrypcji słów chińskich pinyin. Pinyin jest obecnie standardem w Chińskiej Republice Ludowej oraz w wielu światowych organizacjach łącznie z ONZ. System ten został wprowadzony w Chinach w latach pięćdziesiątych zastępując systemy Yale i Wade-Gilesa.

Przykładowe konwersje:

Pinyin:

spotykane również jako:

Wymowa:

Qi

Chi

czi

Gigong

Chi Kung

czł kung

QinNa

Chin Na

czin na

Jin

Jing

dżin

Gongfu

Kung Fu

kongfu

Taijiquan

Tai Chi Chuan

tai czi czuen

Dao

Tao

dao

Więcej informacji na ten temat można uzyskać w książce The People's Republic ofChina: Administrative Atlas, The Reform of the Chinese Written Language lub innych podręcznikach.


Wstęp
dr Yang Jwing-Ming

Jedną z idei, jakie przyświecały mi po przybyciu do USA w r. 1974 było pragnienie zaszczepienia tradycyjnej chińskiej kultury na gruncie zachodnim. Uważam, że każda kultura posiada swoje własne, niezależne, unikalne wartości, które sprawdzano, rozwijano i aprobowano przez długi okres czasu. W dawnych czasach rozmaite kultury i tradycje rozwijały się oddzielnie z uwagi na problemy związane z przemieszczaniem się. z miejsca na miejsce i ze wzajemnym porozumiewaniem się ich przedstawicieli. Od kiedy podróże i wymiana informacji stały się czymś ogólnie dostępnym sądzę, że należy w końcu przezwyciężyć stare podziały; poszczególne kultury powinny się szczerze zaakceptować i uczyć się od siebie nawzajem. Jeżeli podzielimy się doświadczeniami zgromadzonymi przez rozmaite kultury, będziemy pamiętać i rozumieć towarzyszący poznawaniu ból, cierpienie, nienawiść i miłość, dzięki czemu uda się uniknąć popełniania tych samych błędów. Być może zdołamy nawet pomóc samym sobie w osiągnięciu wyższego poziomu życia, zarówno mentalnego, duchowego jak i na planie fizycznym.

Chiny mają za sobą ponad 7000 lat historii. Największym wkładem, jaki mogą one wnieść z korzyścią dla całej ludzkości jest wiedza z dziedziny określanej mianem "Qi". Studia nad Qi doprowadziły do rozkwitu medycyny, religii, sztuk walki, oraz metod zachowywania zdrowia i osiągania długowieczności. Tysiące lat eksperymentów i doświadczeń stanowią solidny dowód na to, że ta starożytna wiedza medyczna i duchowa może w znacznym stopniu pomóc ludzkości.

Aby być zadowolonym z życia, potrzeba czegoś więcej niż samego podtrzymywania funkcji życiowych w ciele fizycznym, musimy osiągnąć mentalną i duchową równowagę. Szczęście związane jest z naszą głęboką wrażliwością, i ma niewiele wspólnego z radowaniem się rzeczami materialnymi. Przyglądając się kulturze chińskiej i kulturze amerykańskiej chciałbym zwrócić uwagę na to, że tutejsi ludzie postrzegają naukę o świecie materialnym jako ważniejszą od nauk duchowych. Jedynym miejscem, gdzie większość ludzi może znaleźć duchową pociechę są rozmaite instytucje religijne. Nieliczni potrafią znaleźć pokrzepienie w sobie, osiągając równowagę mentalną. Jest to spowodowane tym, że kultura Zachodu nigdy wyraźnie nie podkreślała znaczenia badań pola energetycznego, które jest w nas. Dlatego też tego rodzaju duchowa nauka wewnętrzna nie miała okazji ani możliwości rozwinąć się w pełni.

Chińczycy zgłębiali świat energii wewnętrznej przez tysiące lat. Na tym polu Chiny okazały się być prawdziwym pionierem. Obecnie nadszedł jednak czas, aby Zachód przyswoił sobie tę naukę, przekonując się na własne oczy czego można się tutaj nauczyć, a co ze swej strony można wnieść. Jestem głęboko przekonany, że Qigong może pomóc ludziom lepiej zrozumieć samych siebie, przywrócić mentalną równowagę i odzyskać spokój umysłu.


Wstęp
Mistrz Mantak Chia

Jesteśmy właśnie świadkami narastającej fali zainteresowania Qigong, zarówno w samych Chinach jak i na całym świecie. Aby uczyć się Qigong, najistotniejszym warunkiem wstępnym jest posiadanie wykwalifikowanego instruktora. Niestety, mistrzowie, naprawdę znający pełny wewnętrzny system rozwijania Qi są nieliczni i wręcz nieosiągalni.

Jeśli nawet znajdziemy wykwalifikowanego instruktora, otrzymanie od niego, lub od niej określonych wskazówek to już zupełnie inna sprawa. Kiedy w 1987 r. odwiedziłem Tajwan, zwyczajową ceną za 10-cio godzinny instruktaż Nei Gong Szpiku Kostnego (fragment treningu Qigong Żelaznej Koszuli) było ok. 2000 USD. Wymagano ponadto od studentów złożenia przyrzeczenia dotrzymania ścisłej tajemnicy i nie przekazywania nikomu nabytej wiedzy. Inni mistrzowie żądali od studentów niewolniczej, wieloletniej służby zanim przekazali im swoje sekrety, a i tak uczyli jedynie wybrańców. Zresztą mistrz zawsze mógł część nauk zachować wyłącznie dla siebie, obawiając się tego, że student przewyższy go w posiadanej wiedzy i umiejętnościach, i zajmie jego miejsce.

Tymczasem świat uległ całkowitemu przeobrażeniu. Dawniej, trening Żelaznej Koszuli, mający na celu wzmocnienie ciała do tego stopnia, by mogło przeciwstawić się uderzeniom uważano za sekret militarny o wielkim znaczeniu, toteż utrzymywano go w głębokiej tajemnicy. W XX wieku, w świecie karabinów maszynowych, bomb i samolotów, takie tajemnice są już niemodne. Obecnie kładzie się nacisk na takie dobrodziejstwa płynące z treningu jak odmłodzenie i doenergetyzowanie ciała oraz umysłu dla zdrowia, rozwoju duchowego i uwolnienia się od chorób. Moim zdaniem konieczne stało się ujawnienie tych skarbów, co wydaje się korzystne z energetycznego i duchowego punktu widzenia.

Chińscy mistrzowie, tradycyjnie niechętni do nauczania Chińczyków prawdziwych technik, opierali się jeszcze bardziej przed nauczaniem cudzoziemców. Na szczęście niektórzy z nich, włączając w to dr Yanga i mnie, przełamują tą kulturową barierę, przyjmując tych, którzy są autentycznie zainteresowani tym przedmiotem, niezależnie od ich pochodzenia.

Dr Yang przyczynił się do znacznego postępu, skierowując swą uwagę na I Chin Ching (lub Yi Jin Jing) oraz Qigong Żelaznej Koszuli w kontekście zarówno historycznym jak i naukowym. Czytelnicy, którzy nie władają biegle językiem chińskim docenią z pewnością tłumaczenia dr Yanga rozmaitych starożytnych tekstów związanych z tymi metodami. Poza tym, wszystkich powinna zadowolić jego oryginalna analiza niektórych ważnych z historycznego punktu widzenia celów stawianych przed I Chin Ching oraz treningiem Żelaznej Koszuli tak przez daoistów jak i buddystów.

Podzielam pogląd dr Yanga, że najważniejsze jest, aby robić co tylko można dla zrozumienia Qigong na gruncie współczesnej nauki, przy zachowaniu szacunku dla mądrości odziedziczonej po mistrzach z zamierzchłej przeszłości. Chińska teoria medycyny sprowadza się do głębokiego zrozumienia Qi, oraz energetycznej sieci ludzkiego ciała. Łącząc to z zachodnią znajomością anatomii, fizjologii i psychologii, a także najnowszymi odkryciami z dziedziny bioelektryczności uchwycimy z pewnością to, co najlepsze w obu światach.

Niniejsza książka dr Yanga stanowi ważny wkład do literatury poświęconej chińskiemu Qigong. Mam nadzieję, że tego rodzaju prace będą pojawiać się częściej, aby pewne normy odnoszące się do praktyki Qigong nie ukrywały się za ścianą tajemnicy, lecz dzięki otwartemu dzieleniu się naszą wiedzą, osiągnęły poziom nie spotykanej dotąd doskonałości.


mistrz Mantak Chia


Wprowadzenie

Qigong Zmiany Mięśni/Ścięgien (Yi Gin) i Przemywania Szpiku Kostnego/Mózgu (Xi Sui) znany jest w Chinach od czasów dynastii Liang (502 n.e.), aczkolwiek utrzymywano go w głębokiej tajemnicy i dopiero w ciągu ostatnich 50 lat ujawnia się jego tajniki szerszej społeczności. W tym krótkim okresie czasu dziedzina ta została przyswojona nie tylko przez praktyków Qigong, lecz wzbudziła duże zainteresowanie wielu chińskich lekarzy, oraz specjalistów od bioenergii.

Qigong Zmiany Mięśni/Ścięgien specjalizuje się w treningu krążenia Qi w dwunastu głównych kanałach Qi i dwóch najważniejszych naczyniach Qi (Zarządzającym i Poczęcia). Ćwiczenie wzmacnia ciało fizyczne, mięśnie i ścięgna oraz zachowuje gładkie krążenie Qi w kanałach głównych i narządach wewnętrznych, co stanowi klucz do osiągnięcia zdrowia i spowolnienia procesu degeneracji ciała fizycznego.

Zazwyczaj, po zaznajomieniu się z Qigong Zmiany Mięśni/Ścięgien przechodzi się na głębszy poziom treningu Qigong, tj. Przemywanie Szpiku/Mózgu. Praktyka ta uczy w jaki sposób wypełniać energią "osiem nadzwyczajnych naczyń Qi". W chińskiej medycynie naczynia uważa się za zbiorniki Qi, regulujące jej przepływ w głównych kanałach oraz organach wewnętrznych. Silny i obfity zapas Qi jest kluczem do utrzymania ciała w doskonałym zdrowiu i przedłużenia życia. Z teoretycznego punktu widzenia ciało ulega z wiekiem degeneracji z uwagi na utratę przez krew zdolności do pożywiania i ochraniania go. Czerwone i białe komórki krwi wytwarzane są przez szpik kostny, lecz w podeszłym wieku szpik ten jest "zanieczyszczony" i wytwarza coraz mniej pożytecznych komórek krwi. Jednakże, jeśli wiemy w jaki sposób "przemywać" ów szpik, możemy raz jeszcze ro...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin