ESTRADA I STUDIO - 2007-05.pdf

(18169 KB) Pobierz
untitled
54442874.008.png
DO WYGRANIA PREAMP LAMPOWY BEHRINGER MIC200
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW
maj 05/2007 (128) 14,70 zł (w tym 0% VAT)
RELA CJE
FRANKFURT
2007
Gorące nowości z największych
targów muzycznych świata
TE CHN OLOG IA
PODSTAWY
SURROUND
Wejście w świat trójwymi-
arowego dźwięku
1-bitowe
W YWI ADY
MICHAŁ BACZUŃ
KLAUS HEINZ (ADAM AUDIO)
TE STY
http://www.eis.com.pl
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Korg MR-1 i MR-1000 Soundcraft MPM12/2
CME U-Key Mobiltone SoundBITE XL/Micro
TASCAM VL-X5 Electro-Harmonix EH-C5
Hand Box KSX-240 AKG Perception 400
Yellow Tools Candy TC PowerCore MkII
Nakład: 12.000 egz.
rekordery DSD
54442874.009.png 54442874.010.png 54442874.011.png
54442874.001.png
OD REDAKCJI
Po Euro 2012 zostanie u nas
sprawna i otrzaskana w bojach
kadra techników i realizatorów
pro-audio
W zasadzie ten tekst miał być o czymś zupełnie innym. Jednak
z chwilą ogłoszenia, że to właśnie Polska i Ukraina będą gospodarza-
mi Euro 2012 uznałem, że trzeba o tym napisać.
Z pozoru odległość między piłką nożną a tematyką poruszaną na ła-
mach EiS jest tak duża, jak duża jest różnica między poziomem gry
naszej futbolowej ligi okręgowej a poziomem reprezentowanym przez
finalistów Ligi Mistrzów. Też tak kiedyś myślałem. Mój pogląd zmienił
się jednak kilka lat temu, kiedy przy okazji jednej z imprez towarzyszą-
cych targom PLASA w Londynie usiadłem przy stoliku z ludźmi z Hisz-
panii, którzy – jak się potem okazało – byli właścicielami dużej firmy
dystrybucyjnej sprzedającej sprzęt pro-audio na tamtejszym rynku.
Z rozmowy wynikało, że przełomowym wydarzeniem w historii ich
firmy, jak również wszystkich innych hiszpańskich firm działających
w tej branży, były igrzyska olimpijskie w Barcelonie w 1992 roku.
Nawet jeśli podzielimy podawane przez nich liczby przez dziesięć (mu-
simy wziąć pod uwagę, że dyskusja toczyła się przy wybornym winie,
a ludzie z południa Europy mają niekiedy skłonność do subtelnej prze-
sady), to i tak liczba sprzedanych wówczas w Hiszpanii konsolet najwyższej klasy, wielośla-
dowych systemów rejestracji, kompletnych studiów nagrań, studiów telewizyjnych i radio-
wych zwalała z nóg (bez pomocy wina).
Z kolei całkiem niedawno, w innych okolicznościach towarzyskich, ale również związanych
z jedną z imprez targowych, poznałem przemiłą parę z Portugalii, który to kraj był gospoda-
rzem Euro 2004. Od nich również dowiedziałem się, że impreza wygenerowała niesłychanie
silny impuls dla rozwoju branży pro-audio, choć nie był już on tak mocny jak w Hiszpanii,
gdyż to właśnie sąsiadujący z Portugalią Hiszpanie przejęli szereg intratnych kontraktów na
dostawę sprzętu na potrzeby imprezy (nasze firmy powinny wziąć sobie do serca portugalskie
doświadczenia; my też mamy silnych gospodarczo sąsiadów należących do Unii...).
I tak sobie myślałem, że taka impreza jak mistrzostwa Europy w piłce nożnej mogłaby być
dla naszej branży, coraz mocniejszej, ale wciąż mocno niedomagającej, olbrzymią szansą, ja-
kiej do tej pory jeszcze nie mieliśmy. I stało się!
Nie ma żadnych wątpliwości, że duża, międzynarodowa impreza sportowa, to w czasach te-
lewizji HD i dźwięku surround olbrzymie wyzwanie technologiczne. Zapewnienie prawidłowe-
go nagłośnienia stadionów, systemy łączności wewnętrznej, zewnętrznej, przewodowej i bez-
przewodowej, systemy ostrzegawcze, zabezpieczające i informacyjne, tysiące mikrofonów,
setki mikserów, procesorów dynamiki, korektorów i wzmacniaczy. I to tylko na obiektach
sportowych. A wyposażenie ośrodków radiowych i telewizyjnych, które będą obsługiwać me-
dialnie wszystkie wydarzenia? A zaopatrzenie reporterów i dziennikarzy w nowy sprzęt po-
zwalający na błyskawiczne przygotowanie i wysłanie relacji? A centra dla dziennikarzy zagra-
nicznych? Ruszy sprzedaż wszystkiego – od kabli począwszy, poprzez cyfrowe systemy DSP,
aż do najwyższej klasy systemów nagłośnieniowych. Są jeszcze hotele, motele i pensjonaty,
które również będą potrzebowały sprzętu audio. I nie zapominajmy, że przyjadą do naszego
kraju setki tysięcy kibiców, a ci zazwyczaj po każdym meczu będą się chcieli zabawić w klu-
bach, pubach i dyskotekach. Właściciele wielu z już istniejących podejmą decyzję o moderni-
zacji posiadanej aparatury. Powstanie też szereg nowych lokali, które siłą rzeczy w taką apa-
raturę będą się chciały zaopatrzyć.
I wreszcie najważniejsze. Do obsługi tych wszystkich urządzeń potrzeba będzie setek spe-
cjalistów – wykształconych, operujących przynajmniej jednym językiem obcym i znających się
na rzeczy. To będzie ten największy kapitał jaki pozostanie po zakończeniu mistrzostw
– sprawna i otrzaskana w bojach zawodowa kadra techników i realizatorów pro-audio. Nie
mitomanów i filozofów paratechnicznych, ale prawdziwych praktyków stosujących w ogniu
walki najnowszą technologię audio.
Kandydatura Polski i Ukrainy wygrała znaczącą przewagą głosów nad pewniakami, czyli
Włochami. Cuda się niekiedy zdarzają, niezbyt często, ale jednak. A Polacy w swej najnowszej
historii pokazali, że potrafią z takich cudów korzystać, choć cały czas mamroczą pod nosem,
że na pewno się nie uda, i że na samym końcu coś nie wypali. Jako człowiek chory na prze-
wlekły i niekiedy nieuzasadniony optymizm jestem jednak pewien, że się uda. I bez znaczenia
jest to, że po drodze będziemy mieli setki afer korupcyjnych, przekrętów, szwindli i pięknych
katastrof. Koniec końców, jeśli Polak chce się zaprezentować przed gośćmi, to zawsze robi to
najlepiej na świecie, z wielką pompą i efektownie. Z pewnością fala inwestycji, które czekają
nas w najbliższych pięciu latach, korzystnie wpłynie na naszą branżę. I zapewniam Was, że
odczują to nie tylko duże firmy dystrybucyjne sprzedające sprzęt za setki tysięcy złotych, ale
i zwykły muzyk przygrywający do tańca oraz szary hołmrekordzista. Niech żyje Euro 2012!
Wyniki konkursu na remiks utworu
grupy Millenium
Oto oficjalne wyniki konkursu zorganizowanego przez Lynx Music
(wydawcê p³yt zespo³u Millenium) oraz redakcjê EiS:
• Pierwsze miejsce: Maciej Jaskó³kowski z Sopotu za TR Hacker Remix
(nagroda – 20 godzin w Lynx Music Studio).
• Drugie miejsce: Mariusz Broszko z Boles³awca za Mayu B Remix
(nagroda – pakiet kilkunastu p³yt wydawnictwa Lynx Music).
• Trzecie miejsce: Cezary Puc z Ko³obrzegu za Beta Fat Mix (nagroda
– dyskografia Millenium).
Ponadto wszystkie wymienione trzy utwory znajd¹ siê na najnow-
szej p³ycie Millenium „7 Year’s” jako bonusy (jesieñ 2007).
A oto co na temat nades³anych prac powiedzia³ Ryszard Kramarski
(Lynx Music): „Podczas przes³uchiwania i oceny nades³anych remiksów
kierowa³em siê zasad¹: czy rozpoznajê swój utwór? Jeœli nastêpowa³o to
po chwili, to remiks mia³ szanse na pierwsze miejsce. Ocenie podda³em
równie¿ to, ile finaliœci w³o¿yli pracy dodaj¹c zupe³nie nowe pomys³y
i brzmienia. St¹d te¿ wybór pad³ na wy¿ej wymienione nagrania. Dwa
pierwsze miejsca to remiksy utrzymane w klimacie ambitnego dance
i mimo tego, ¿e oryginalny utwór jest w metrum 7/8, to da siê teraz to
tañczyæ i s³uchaæ jednoczeœnie. Trzecie miejsce to ju¿ ambientowy rock
utrzymany w konwencji nagrania live – przypomina mi niektóre produk-
cje Petera Gabriela. Gratulujê – naprawdê ciekawe i dobre remiksy.
Muszê równie¿ podziêkowaæ wszystkim pozosta³ym uczestnikom konkur-
su za przys³anie kilkudziesiêciu prac, wœród których nie by³o ani jednego
s³abego remiksu.”
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • maj 2007
3
54442874.002.png 54442874.003.png
W NUMERZE
TESTY
RELACJE
26. Korg MR-1 i MR-1000
przenoœne rejestratory twardodyskowe
86. Frankfurt 2007
Opis najciekawszych nowoœci zaprezentowanych na
tegorocznych targach Musikmesse i Prolight + Sound
32. Soundcraft MPM12/2
mikser audio
132. MIPA 2007
Podczas targów we Frankfurcie od kilku lat wrêcza-
na jest nagroda MIPA przyznawana przez dzienni-
karzy pism specjalistycznych, w tym tak¿e EiS
36. CME U-Key Mobiltone
klawiatura steruj¹ca z modu³em brzmieniowym
40. SoundBITE XL/Micro
samplery do produkcji pêtli
ROZMOWY
78. Micha³ Baczuñ
Naszym rozmówc¹ jest za³o¿yciel studia Kosmos,
w którym swoj¹ p³ytê nagrywa³ m.in. wyró¿niony te-
goroczn¹ nagrod¹ Fryderyk zespó³ The Car Is On Fire
44. TASCAM VL-X5
monitory studyjne bliskiego pola
48. Electro-Harmonix EH-C5
mikrofon pojemnoœciowy
100. Klaus Heinz
Klaus Heinz to za³o¿yciel i g³ówny projektant firmy
ADAM Audio, cenionej na ca³ym œwiecie za znako-
mite monitory ods³uchowe, wykorzystuj¹ce niety-
powe przetworniki typu A.R.T.
50. Hand Box KSX-240
wzmacniacz do instrumentów klawiszowych
STAŁE RUBRYKI
52. AKG Perception 400
mikrofon pojemnoœciowy
3. Od redakcji
TECHNOLOGIA
6. Spis zawartoœci CD
54. Yellow Tools Candy
wirtualny saksofon
64. Ciche s³uchawki
Choæ opisane w artykule s³uchawki s³u¿¹ raczej do
zwiêkszenia komfortu podró¿owania, to z powodze-
niem mo¿na je tak¿e zastosowaæ w studiu i na scenie
10. Mieszanka
58. TC PowerCore MkII
pakiet wtyczek opcjonalnych
22. Pytania i odpowiedzi
66. Wejœcie w œwiat surround
Przejœcie z dwuwymiarowego œwiata stereo do
œwiata dŸwiêku surround mo¿e byæ dla realizatora
dŸwiêku jednym z przyjemniejszych doœwiadczeñ
zawodowych
122. Do wygrania: przedwzmacniacz
lampowy Behringer Tube
Ultragain MIC200
MUZYKA
116. Tego teraz s³uchamy
123. Rynek EiS
120. Przyœlij nam swoje demo
102. Nag³aœnianie dla ka¿dego
Obudowy zestawów g³oœnikowych
Temat g³oœników, ich rodzajów, budowy, parame-
trów, zalet i wad mamy ju¿ za sob¹. Jednak sam
g³oœnik, bez obudowy w zasadzie nie ma racji bytu
133. Zaprenumeruj EiS
136. W nastêpnym numerze
138. Felieton
106. Urz¹dzenie Audio USB
Jest, ale jakby go nie by³o...
Jeœli zdarzy³o Ci siê choæ raz, ¿e zainstalowane
urz¹dzenie Audio USB nie przejawia oznak ¿ycia,
to powinieneœ przeczytaæ ten artyku³
32
108. SONAR w praktyce
Definicja Instrumentów
Tym razem zanurkujemy w sadzawkê g³êbok¹
i mroczn¹, w której wiêkszoœæ u¿ytkowników
SONARa ledwo zamoczy koñce palców i szybko
umyka do cieplejszych k¹pielisk
36
4
Estrada i Studio • maj 2007
54442874.004.png 54442874.005.png 54442874.006.png 54442874.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin