PROGRM EDUKCJI EUROPEJKIEJ DLA DZIECI 6 LETNICH
„PRZEDSZKOLAK W EUROPIE – PODRÓŻ Z KOTKIEM EUROPKIEM"
(Oprac. Barbara Adamus – naucz. Przedszkola Publicznego Nr 1 z grupami żłobkowymi w kamiennej Górze)
1 - go maja 2004 r. Polska przystąpiła do Unii Europejskiej. To niewątpliwie ważne dla wszystkich Polaków wydarzenie nasunęło mi pewną myśl: czy może należałoby zapoznać z tematyką Unii najmłodszych jej obywateli – przedszkolaków.
Przyznam szczerze, że miałam wiele oporów co do wprowadzania tak trudnej tematyki w przedszkolu. W maju i w czerwcu postanowiłam zbadać potrzeby dzieci w swojej grupie (wówczas 5-latków) w tym zakresie, ich zainteresowania, wiadomości. Muszę powiedzieć, że byłam szczerze zdziwiona wiadomościami większości wychowanków. Dzieci żywo interesowały się mapą Europy, zadawały wiele pytań, przynosiły z domu atlasy, wycinki z gazet ilustrujące kraje Europy, albumy. W tym momencie pozbyłam się wszelkich wątpliwości i uznałam, że wprowadzenie elementów edukacji europejskiej w przedszkolu, szczególnie w grupie 6 – latków, jest jak najbardziej zasadne i postanowiłam podjąć próbę opracowania takiegoż programu.
Praca nad programem trwała 3 miesiące i we wrześniu 2004 r. na radzie pedagogicznej przedstawiłam gotowy program pod nazwą „Przedszkolak w Europie – podróż z kotkiem Europkiem. Program edukacji europejskiej dla dzieci 6-letnich". Uchwałą rady pedagogicznej został on przyjęty do realizacji.
Opracowanie składa się z 13 bloków tematycznych dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci sześcioletnich. Pierwszy dotyczy powstania kontynentu, wyjaśnia pochodzenie jego nazwy. Drugi zawiera tematykę Unii Europejskiej. Bloki od 3 do 12 związane są z konkretnymi krajami Europy. Wyboru krajów, które dzieci będą poznawały w trakcie realizacji programu dokonałam wspólnie z dziećmi. To one zadecydowały do jakich krajów chcą wybrać się z kotkiem Europkiem. Blok ostatni – 13 – jest podsumowaniem zdobytych przez wychowanków, w trakcie realizacji programu, wiadomości, a zarazem jego ewaluacją.
Kolejność realizacji bloków 3 do 12 jest dowolna, powinna wynikać z potrzeb grupy oraz założeń nauczycielki. Przed rozpoczęciem realizacji programu należy zadbać o dekorację sali, odpowiednie pomoce dydaktyczne i materiały. Niezbędna jest mapa polityczna Europy oraz wykonane z papieru flagi poznawanych krajów.
Cele programu:
1. Dostarczenie dzieciom podstawowych wiadomości o Unii Europejskiej.
2. Poznawanie charakterystycznych cech wybranych państw członkowskich.
3. Budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi krajami europejskimi.
4. Kształtowanie poczucia przynależności do Europy.
5. Kształtowanie szacunku do przedstawicieli różnych narodowości.
6. Budzenie poczucia odpowiedzialności za przyjaźń i współpracę miedzy wszystkimi państwami Europy.
Powyższy program będę realizować w grupie dzieci 6 – letnich, w której obecnie pracuję oraz udostępnię koleżankom z drugiej grupy sześciolatków, funkcjonującej w naszej placówce.
Mam nadzieję, że przyczyni się on do rozbudzania zainteresowań tematyką Unii Europejskiej i państw, które są jej członkami, że zachęci dzieci do samodzielnego pokonywania progów w zdobywaniu wiedzy, a także będzie inspiracją dla nauczycieli do uatrakcyjniania zabaw i zajęć z dziećmi.
Przy opracowaniu programu korzystałam z literatury:
1. Dębska K., Najmłodsi w Europie, czyli podróże z Misiem Unisiem, Toruń 2004.
2. Bloch S., Tabor J., Europejska podróż Krzysia, Opole 2003.
Polecam również:
1. Fechner-Sędzicka I., Główczewska D., Poznajemy kraje Unii Europejskiej. Edukacja europejska w klasach I-III, Toruń 2003.
2. Fechner-Sedzicka I., Główczewska D., 111 zabaw w edukacji europejskiej, Toruń 2003.
L.p.
Blok tematyczny
Działania edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia, efekty
Uwagi
1.
CO TO JEST EUROPA?
Ø Poznanie legendy o Zeusie.
Ø Wprowadzenie pojęcia Europa, jako nazwy kontynentu, na którym żyjemy.
Ø Zapoznanie dzieci z położeniem Europy na mapie , globusie,
Ø Zapoznanie dzieci z położeniem Polski w Europie.
Ø Zapoznanie z nazwami państw europejskich.
Dziecko:
Ø Potrafi opowiedzieć legendę o Zeusie,
Ø Wyjaśni skąd wywodzi się nazwa Europa,
Ø Potrafi wskazać kontynent europejski na mapie świata,
Ø Potrafi wskazać Polskę na mapie Europy,
Ø Wymienia państwa leżące w Europie.
2.
ROZMAWIAMY O UNII EUROPEJSKIEJ.
Ø Zapoznanie z maskotą - kotkiem Europkiem.
Ø Wyjaśnienie pojęcia Unia Europejska.
Ø Zapoznawanie z symbolami UE:
- flaga,
- waluta,
- hymn,
Ø Zapoznanie z hymnem „Mały Europejczyk”.
Ø Wykonanie paszportu jako przepustki do podróży po Europie.
Ø Wie, że Polska stała się członkiem UE,
Ø Zna symbole UE,
Ø Rozpoznaje hymn Unii, zna jego tytuł,
Ø Wie w jakich okolicznościach grany jest hymn Europem jak należy zachować się podczas jego słuchania,
Ø Potrafi odczytać nazwy przynajmniej kilku państw członkowskich
Ø Wie do czego służy paszport, gdzie możemy się nim posługiwać.
Ø Kotek Europek będzie przewodnikiem dzieci w podróży po krajach Europy.
Ø W paszporcie dzieci będą wklejać flagi państw poznawanych podczas realizacji programu
3.
BELGIA – KORONKOWE PAŃSTWO.
Ø Zapoznanie z położeniem Belgii na mapie politycznej Europy.
Ø Zapoznanie z nazwą stolicy państwa – Bruksela, w której znajduje się siedziba Unii Europejskiej,
Ø Poznanie barw narodowych Belgii.
Ø Poznanie wybranych zabytków i budowli Belgii, ciekawych miejsc, np. Grand Place, pałac królewski, kamienice w centrum stolicy.
Ø Poznanie Belgii jako kraju słynącego z: koronek, produkcji statków.
Ø Poznanie kuchni belgijskiej, wymyślone przez Belgów potrawy: frytki, gofry, krokiety, przysmaki z zajęczego mięsa.
Ø Wskazuje na mapie politycznej Europy Belgię, rozpoznaje jej flagę,
Ø Wie, że stolicą Belgii jest Bruksela, że w Brukseli znajduje się siedziba Unii,
Ø Rozpoznaje wybrane zabytki, miejsca w Belgii,
Ø Zna elementy kultury belgijskiej
4.
NIEMCY – NASI NAJBLIŻSI SĄSIEDZI
Ø Poznanie położenia Niemiec na mapie.
Ø Zapoznanie z wyglądem niemieckiej flagi.
Ø Dostarczenie dzieciom informacji na temat braci Jakuba i Wilhelma Grimm – autorów baśni dla dzieci.
Ø Przypomnienie znanych baśni w/w. autorów.
Ø Poznanie Bawarii – krainy Niemiec:
- zapoznanie ze strojem bawarskim,
- poznanie muzyki bawarskiej i charakterystycznych instrumentów(trąba, tuba).
Ø Poznanie zabytków i budowli Niemiec:
- Brama Brandenburska
- Reichstag.
Ø Przybliżenie dzieciom postaci słynnych niemieckich muzyków: L. von Beethovena, kompozytora IX Symfonii (utrwalenie hymnu „Mały Europejczyk’) oraz Jana Sebastiana Bacha – stwarzanie okazji do słuchania muzyki poważnej.
Ø Zaproszenie na zajęcia lektora prowadzącego naukę języka niemieckiego przedszkolu:
- zapoznanie dzieci z prostymi słówkami: powitanie, przedstawienie się w j. niemieckim.
Ø Wskazuje Niemcy na mapie Europy, wie, że stolicą państwa jest Berlin,
Ø Zna niemiecką flagę i niektóre zabytki,
Ø Słucha bajek braci Grimm, zna wybranych bohaterów baśni,
Ø Rozpoznaje strój bawarski i muzykę tego regionu,
Ø Rozwija wrażliwość estetyczną na piękno muzyki poważnej,
Ø Potrafi przywitać się i przedstawić w języku niemieckim
5.
AUSTRIA – KRAINA WALCA I SŁODYCZY
stefekW