an13.pdf

(1531 KB) Pobierz
D:/Andrzej/astronautilus/rozne/info_front/info.dvi
Dalszestronydokumentuzawieraj¡archiwalnewydaniemagazynuastronautycznegoAstroNautilus.Numerten
powstał w okresie 2003-2005 – czasie ekperymentów nad form¡ i tre±ci¡ magazynu AstroNautilus. W chwili,
gdy ukazałsi¦ numer,po którywła±nie si¦gasz,AstroNautilusbył jedynym w Polsce czasopismempo±wi¦co-
nym w 100% zagadnienimastronautykii astronautycznychbada« kosmosu.Od pierwszego numeru czasopismo
przechodziło wiele zmian, z ka»d¡ staj¡c si¦ coraz bardziej dojrzałym, lecz wci¡» bardzo eksperymentalnym
przedsi¦wzi¦ciem. Z ró»nychwzgledów pewne bł¦dy mogły uj±¢ uwadze Redakcji – z góry za nie przepraszamy.
Archiwum AstroNautilus przywracamy i otwieramy na pro±b¦ wielu Czytelników, którzy przyzwyczajeni do
wysokich standardów naszej pracy, odczuwaj¡ wyra¹ny brak na polskim rynku periodyku o takim prolu, two-
rzonego z równie du»¡ pasj¡ i oddaniem.
Od roku 2011 AstroNautilus ukazuje si¦ ponownie, tym razem ju» w dojrzałej postaci. Zach¦camy do lektury!
W imieniu Redakcji,
– dr Andrzej Kotarba , redaktor naczelny (akotarba@cbk.waw.pl)
Warszawa, 27 kwietnia 2011
Aktualny adres internetowy czasopisma: http://www.astronautilus.pl/
706247313.005.png
1
Jedyny w Polsce popularnonaukowy miesiħcznik astronautyczny
Numer 1/05 (13) ISSN 1733-3350
Waldemar Zwierzchlejski > Wahadþowce znw w akcji
str. 2
Michaþ Moroz > Gdy promy trafiĢ na zþom...
str. 5
Andrzej Kotarba > Zorze w Ukþadzie Sþonecznym
str. 8
A STRO N AUTILUS Ï LIPIEC 2005
www.astronautilus.pl
706247313.006.png
2
1 lutego 2003 podczas wejĻcia w atmosferħ rozpadþa
siħ C OLUMBIA , grzebiĢc w swych zgliszczach siedmio-
osobowĢ zaþogħ. Przerwa w startach wahadþowcw
trwa juŇ blisko dwa i pþ roku. Celem najbliŇszego lo-
tu jest przywrcenie wiary w moŇliwoĻci amerykaı-
skiego zaþogowego programu kosmicznego.
du podczas tankowania ET kriogenicznymi materiaþami
pħdnymi. Przebudowana zostaþa rwnieŇ sekcja pomiħ-
dzy zbiornikiem ciekþego wodoru i ciekþego tlenu oraz
elementy magistrali doprowadzajĢcej ciekþy tlen do silni-
kw gþwnych orbitera - gþwne Ņrdþa odpadania wiħk-
szych kawaþkw izolacji termicznej zbiornika. Zmianie
ulegþy rwnieŇ elementy odpowiedzialne za wyþapywanie
resztek sworzni wybuchowych, þĢczĢcych ET z rakietami
bocznymi SRB, jak teŇ silniki oddzielajĢce tychŇe rakiet.
KolejnĢ modyfikacjĢ byþo dodanie trzech kamer, umie-
szczonych na magistrali ciekþego tlenu ET oraz na szczy-
cie kaŇdego SRB. Ich celem bħdzie monitorowanie stanu
krawħdzi natarcia skrzydeþ i dolnej czħĻci poszycia
Wyprawa STS-114 tylko z pozoru bħdzie normalna.
Wydawaþoby siħ, Ňe bħdzie to po prostu kolejna misja za-
opatrzeniowa, noszĢca w grafiku budowy ISS techniczne
oznaczenie ULF-1. Ale najwaŇniejszym jej celem jest re-
alizacja programu RTF Î powrotu do lotw (Return to
Flight). Jak wiadomo komisja powypadkowa nakazaþa
NASA zrealizowanie pod-
stawowych 15 zmian, ktre
muszĢ byę wprowadzone,
aby wznowię loty wahadþo-
wcw. Dodatkowo zareko-
mendowano 14 nastħpnych,
a sama agencja dorzuciþa
do tego jeszcze 15 kolej-
nych, o raczej drugorzħdnym znaczeniu. Pierwszym
wykonanym zaleceniem byþo kompleksowe nieinwazyjne
zbadanie osþony termicznej, a ĻciĻlej mwiĢc tej jej czħ-
Ļci, ktra naraŇona jest na najwyŇszĢ temperaturħ. Przy
pomocy ultradŅwiħkw, promieni Rentgena oraz pomia-
rw oporu elektrycznego we wszystkich pozostaþych
orbiterach zbadano elementy wykonane z kompozytw
wħglowych. Badania dotyczyþy dzioba oraz krawħdzi na-
tarcia skrzydeþ i statecznika pionowego. Te elementy,
ktre byþy choęby w najmniejszym stopniu uszkodzone,
zostaþy wymienione. Kolejna istotna zmiana dotyczyþa
zbiornika zewnħtrznego ET (External Tank). Grne zþĢ-
cze orbitera ze zbiornikiem (tzw. bipod) zostaþo przebu-
dowane Î zamiast poliuretanowej pianki izolacyjnej,
ktrej odpadniħcie byþo przyczynĢ uszkodzenia krawħdzi
natarcia skrzydþa C OLUMBII , zamontowano miedzianĢ
pþytħ z grzaþkami. Ich praca uniemoŇliwi powstawanie lo-
Wahadþowce znw w akcji
Waldemar Zwierzchlejski
orbitera, a takŇe samego zbiornika. Kamery bħdĢ jednym
z wielu elementw systemu dokumentujĢcego przebieg
wzlotu, jak i przygotowaı do niego. Ogþem w jego skþad
wejdzie dodatkowo 107 kamer telewizyjnych (normalnej
i wysokiej rozdzielczoĻci), filmowych (16, 35 i 70 mm),
oraz superszybkich i przekazujĢcych obraz w podczerwie-
ni. Rozlokowane bħdĢ na lĢdzie, na atlantyckich statkach,
a takŇe na pokþadach samolotw. Wiadomo teŇ, Ňe zdjħcia
osþony termicznej orbitera bħdĢ wykonywane z orbity
okoþoziemskiej, z wykorzystaniem optyki satelitw zwia-
dowczych. Do oglnej liczby kamer naleŇy dodaę jeszcze
dwie na pokþadzie D ISCOVERY (jedna z nich bħdzie wy-
korzystana do dokumentacji stanu osþony termicznej
podczas prac na zewnĢtrz statku, czyli EVA) i kolejne
dwie na pokþadzie Miħdzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Wszystkie te urzĢdzenia bħdĢ dokumentowaþy caþy prze-
bieg przygotowaı do startu, poprzez sam wzlot, aŇ do
chwili krtko po oddzieleniu orbitera od ET. Prcz tego
wykorzystane zostanĢ rŇnorodne radary, majĢce obser-
wowaę ewentualne obiekty odpadajĢce od wahadþowca.
Bardzo waŇnym nowowprowadzonym elementem, po-
zwalajĢcym na rzeczywiste okreĻlenie iloĻci i masy obie-
ktw uderzajĢcych w krawħdzie natarcia skrzydeþ, bħdzie
system skþadajĢcy siħ z 66 akcelerometrw i 22 czuj-
nikw temperatury (i to wewnĢtrz kaŇdego pþata!), ktry
wkrtce po wejĻciu na orbitħ przekaŇe na Ziemiħ dane do
pŅniejszej analizy.
Niezwykle istotnĢ nowoĻciĢ jest dodanie wysiħgnika
OBSS (Orbiter Boom and Sensor System). Jest to niejako
uproszczony manipulator RMS, wyposaŇony z jednej
strony w koıcwkħ do uchwycenia przez standardowy
RMS wahadþowca, a z drugiej w laserowy skaner pod-
czerwieni i kamerħ odbierajĢcĢ promieniowanie termalne.
Dziħki poþĢczeniu RMS z OBSS astronauci uzyskajĢ
narzħdzie zdolne do dokonania inspekcji caþej powierz-
chni wahadþowca z rozdzielczoĻciĢ poniŇej 5 milimetrw
przy staþej odlegþoĻci skanera od badanego celu wynoszĢ-
Wysiħgniki RMS, od lat standardowe wyposaŇenie wahadþowcw,
oraz OBSS, dodany w ramach Return to Flight. PoþĢczone pozwolĢ
na zajrzenie w kaŇdy zakĢtek wahadþowca . Ryc. NASA
A STRO N AUTILUS Ï LIPIEC 2005
www.astronautilus.pl
706247313.007.png 706247313.008.png
3
cej 3 metry. Uzyskany obraz bħdzie dostħpny dla zaþogi
jako dwuwymiarowy, a po przekazaniu na Ziemiħ zosta-
nie przekonwertowany do trjwymiarowego. Jak widaę
procedura dokþadnego zbadania powþoki wahadþowca bħ-
dzie zajħciem dosyę czasochþonnym. Astronauci zajmĢ
siħ niĢ zarwno w czasie lotu do ISS, jak i w czasie gdy
wahadþowiec siħ z niĢ poþĢczy.
Zaþoga promu wyprbuje rwnieŇ dwie chemiczne i je-
dnĢ mechanicznĢ eksperymentalnĢ metodħ reperacji
uszkodzonych elementw niskotemperaturowej powþoki
termicznej orbitera, popularnie zwanych pþytkami. Pierw-
sza z nich polega na wypeþnieniu miejsca uszkodzenia
czy teŇ utraty pþytki podawanĢ za pomocĢ aplikatora
dwuskþadnikowĢ substancjĢ STA-54, ktrĢ bħdzie
stanowiþ utwardzalny w ciĢgu 1-2 dni ablator zbudowany
na bazie krzemu. Metoda druga wykorzysta wħglik krze-
mu, zmieszany z materiaþem wulkanizujĢcym w tempera-
turze pokojowej. Metoda trzecia, mechaniczna, bħdzie
polegaþa na naþoŇeniu jednej z powleczonych cienkĢ war-
stwĢ substancji odpornej na wysokie temperatury (bazĢ
jest wħgiel-wħglik krzemu) ksztaþtek. W magazynie wa-
hadþowca powinno byę ich kilkadziesiĢt, gdyŇ muszĢ
mieę one rŇnorodne profile i rozmiary, aby w miarħ Ļci-
Ļle przylegaę do uszkodzonego miejsca. Ksztaþtka zosta-
nie przykrħcona przy pomocy koþkw rozporowych do
sĢsiadujĢcych pþytek a nastħpnie uszczelniona. Wszystkie
te metody sĢ nadal w fazie testw. Najwiħcej problemw
czyni tworzenie siħ w realnych warunkach lotu kosmi-
cznego bĢbli gazu wewnĢtrz substancji wypeþniajĢcych.
JeŇeli podczas startu uszkodzeniu ulegnie czħĻę powþo-
ki, przewidziane sĢ dwie metody postħpowania. JeĻli
uszkodzenie bħdzie szczelinĢ, nie szerszĢ niŇ 0,5 mm i
nie dþuŇszĢ niŇ 10 cm, to jeden z astronautw wypeþni jĢ
polimerem ceramicznym opartym na bazie wħgla-wħglika
krzemu. Nie jest wykluczone, Ňe wczeĻniej rejon pħkniħ-
cia zostanie dodatkowo podgrzany, podobnie jak wypeþ-
niacz. JeŇeli uszkodzenie stanowię bħdzie dziura o Ļredni-
cy do 15 cm, astronauci zastosujĢ specjalne giħtkie þatki
powleczone materiaþem typu wħgiel-wħglik krzemu, wy-
produkowane w rŇnych ksztaþtach. Mocowane bħdĢ one
mechanicznie za pomocĢ czegoĻ w rodzaju koþkw roz-
porowych, a brzegi wypeþni uszczelniacz.
Powstaje jednak pytanie, co zrobię, gdy powstaþe
uszkodzenia nie bħdĢ siħ nadawaþy do naprawy? Powstaþa
koncepcja znana pod nieoficjalnĢ nazwĢ ábezpiecznego
portuÑ. Wedþug jej zaþoŇeı zaþoga uszkodzonego promu
pozostanie na stacji kosmicznej. Przed oddzieleniem i
pŅniejszym zatopieniem orbitera (choę nadal rozwaŇana
jest opcja automatycznego posadzenia go w Edwards)
astronauci przeniosĢ z niego do pomieszczeı stacji wszel-
kie nadajĢce siħ do wykorzystania zasoby Î gþwnie Ňy-
wnoĻę i wodħ, a takŇe skafandry, Ļrodki higieny, bieliznħ
itp. RwnoczeĻnie na Ziemi rozpocznĢ siħ przygotowania
do startu wahadþowca A TLANTIS . Powinien wystartowaę
nie pŅniej niŇ w ciĢgu piħciu tygodni od chwili
stwierdzenia awarii, a wyprawa bħdzie nosiþa oznaczenie
STS-300. Jego czteroosobowĢ zaþogħ stanowię bħdĢ
czþonkowie nastħpnej planowanej misji Î Steven Lindsey,
Mark Kelly, Michael Fossum i Piers Sellers. Wahadþo-
ýatanie wahadþowca ána suchoÑ. Astronauci do swych i tak Ňmud-
nych przygotowaı musieli wþĢczyę szereg prb uszczelniania powþo-
ki termicznej promu kosmicznego. CzħĻę testw wykonali w labora-
toriach, ale sporo odbyþo siħ takŇe na pokþadzie samolotw, podczas
lotw parabolicznych, najlepiej symulujĢcych warunki z jakimi zaþoga
bħdzie miaþa do czynienia na orbicie. Fot. NASA
wiec zostanie wyposaŇony jedynie w wħzeþ cumowniczy,
a w kabinie znajdĢ siħ specjalnie skonfigurowane fotele,
zdolne pomieĻcię dodatkowych 7 pasaŇerw (zasadniczo
orbiter jest przeznaczony dla 7 osb, choę dwukrotnie
zdarzaþo siħ, Ňe na jego pokþadzie znajdowaþo siħ 8 astro-
nautw).
Miejmy jednak nadziejħ, Ňe tragiczny przypadek
C OLUMBII pozostanie odosobniony do koıca okresu eks-
ploatacji wahadþowcw, a misja STS-114 promu D ISCO -
VERY zrealizuje wszystkie zakþadane dla niej cele. SĢ to,
wymienione wedþug kolejnoĻci priorytetw:
A STRO N AUTILUS Ï LIPIEC 2005
www.astronautilus.pl
706247313.001.png 706247313.002.png
4
- inspekcja czħĻci powþoki termicznej promu zbudo-
wanej z RCC podczas wzlotu i na orbicie okoþo-
ziemskiej;
- inspekcja pozostaþej czħĻci powþoki termicznej waha-
dþowca;
- dostarczenie na ISS wody pitnej;
- przeprowadzenie testw technik reperacji powþoki ter-
micznej (w tym podczas EVA-1);
- dostarczenie zaþodze ISS zapasw i aparatury nauko-
wej, umieszczonych w module R AFFAELLO ;
- wymiana jednego z Ňyroskopw ISS podczas EVA-2;
- instalacja (podczas EVA-3) na Ļluzie Q UEST plat-
formy ESP-2 (External Stowage Platform), sþuŇĢcej
jako magazyn czħĻci i elementw potrzebnych do
montaŇu podczas nastħpnych lotw wahadþowcw;
- oraz na samym koıcu podniesienie orbity ISS
Prcz tego zostanie zrealizowany szereg eksperymentw
o mniejszym znaczeniu, na przykþad demontaŇ z powierz-
chni ISS eksperymentw materiaþowych MISS PEC 1 i 2
i zamontowanie w ich miejsce MISS PEC 5.
Kompletny zestaw
startowy Î D ISCOVE -
RY z zewnħtrznym
zbiornikiem paliwa i
silnikami pomocni-
czymi Î przebywa na
wyrzutni kompleksu
startowego LC-39B
od 15 czerwca. Co
prawda pierwotnie u-
stawiono go tam juŇ
7 kwietnia, jednak po
prbach tankowania
ET wykryto pħkniħ-
cia w izolacji zbiorni-
ka i zdecydowano siħ
go wymienię na no-
wy, przeznaczony u-
przednio dla wypra-
wy STS-121. Spowo-
dowaþo to ponowne
ĻciĢgniħcie zestawu 26 maja do budynku montaŇowego.
JeŇeli dalsze przygotowania przebiegnĢ zgodnie z pla-
nem, to do startu powinno dojĻę podczas okresu starto-
wego, ktry rozpoczyna siħ 13, a koıczy 31 lipca bieŇĢ-
cego roku. Dokþadna data zostaþa ustalona ostatniego
czerwca bieŇĢcego roku Î jest to pierwszy dzieı okresu
startowego. Start powinien nastĢpię wwczas o 21:50:42
letniego czasu Ļrodkowoeuropejskiego. Byę moŇe pozw-
oli to niespeþna 20 minut pŅniej zaobserwowaę goþym
okiem przelot orbitera z oddzielonym zbiornikiem ET nad
PolskĢ. Oba obiekty powinny byę wwczas w niewielkiej
odlegþoĻci od siebie Î czerwony ET powinien wyprzedzaę
biaþy orbiter o okoþo 15-20 minut kĢtowych (nieco wiħ-
cej, niŇ poþowa tarczy KsiħŇyca).
W skþad siedmioosobowej zaþogi wchodzĢ: Eileen M.
Collins, dowdca (4. lot na orbitħ), James M. Kelly, pilot
(2. lot), Soichi Noguchi, specjalista misji nr 1 (1. lot), Ste-
phen K. Robinson, specjalista misji nr 2 i inŇynier pokþa-
Zaþoga D ISCOVERY podczas misji STS-114. Od lewej: Stephen Robinson, James
Kelly, Andrew Thomas, Wendy Lawrence, Charles Camarda, Eileen Collins i Ja-
poıczyk Soichi Noguchi. W biaþe kombinezony ubrani sĢ astronauci, ktrzy pod-
czas lotu opuszczĢ pokþad ISS i wyjdĢ w przestrzeı kosmicznĢ. Fot. NASA
dowy (3. lot), Andrew S.W. Thomas, specjalista misji
nr 3 (4. lot), Wendy B. Lawrence, specjalista misji nr 4
(4. lot), Charles J. Camarda, specjalista misji nr 5 (1. lot).
W þadowni orbitera umieszczona bħdzie Ļluza do poþĢcze-
nia z ISS, wysiħgniki OBSS i RMS, moduþ zaopatrzenio-
wy R AFAELLO oraz ESP-2.
NowoĻciĢ, w porwnaniu do poprzednich lotw, jest
zastĢpienie marokaıskiego awaryjnego lĢdowiska Ben
Guerir przez francuskĢ bazħ wojskowĢ w Istres. JeŇeli
satelizacja przebiegnie zgodnie z planem, to wahadþowiec
bħdzie doganiaþ w ciĢgu blisko dwch dni ISS, a zaþoga
wykona w drugim dniu lotu inspekcjħ osþony termicznej
za pomocĢ RMS i OBSS. W nastħpnym dniu po cumo-
waniu, moduþ transportowy R AFAELLO zostanie uchwy-
cony manipulatorem stacji i przyþĢczony do moduþu
U NITY . Wkrtce potem zakoıczona zostanie inspekcja
osþony termicznej orbitera i rozpocznie siħ przenoszenie
þadunkw z R AFAELLO do pomieszczeı stacji. Kolejny
dzieı (17 lipca) przeznaczony bħdzie na wykonanie
EVA-1, w ktrym wezmĢ udziaþ Noguchi i Robinson, po-
dobnie jak i w dwch
kolejnych wyjĻciach.
Kolejne dni Noguchi
i Robinson przezna-
czĢ na odpoczynek i
ich przygotowania do
nastħpnych kosmicz-
nych spacerw (19 i
21 lipca). W tym cza-
sie reszta zaþogi bħ-
dzie zajħta pomocĢ
kolegom na ze-
wnĢtrz, bĢdŅ trans-
portem materiaþw na
stacje lub teŇ zabiera-
niem niepotrzebnego
sprzħtu i Ļmieci, kt-
re obecnie wypeþniajĢ
caþe niemal wnħtrze
Q UESTA . OczywiĻcie
wykonywane teŇ bħ-
dĢ inne eksperymenty. 22 lipca R AFFAELLO zostanie od-
þĢczony od stacji i ponownie umieszczony w þadowni w-
hadþowca. Nastħpnego dnia D ISCOVERY odþĢczy siħ od
stacji. LĢdowanie planowane w Centrum Lotw
Kosmicznych im. KennedyÓego, (alternatywne lĢdowiska
przewidziano w Edwards i White Sands) powinno odbyę
siħ o 17:03 w dniu 25 lipca. Caþa misja ma wiħc trwaę
standardowe 12 dni.
Czy misja STS-114 zakoıczy siħ sukcesem? Czy i kie-
dy promy kosmiczne zakoıczĢ budowħ Miħdzynarodowej
Stacji Kosmicznej? Ile lotw jeszcze wykonajĢ (nowy
szef NASA napomina, Ňe zamiast planowanych 28 bħdzie
ich zaledwie 15-23)? Kiedy ujrzymy nastħpcħ STS-w?
Na razie nie znamy odpowiedzi na Ňadne z tych pytaı, ale
wiemy, Ňe zaleŇĢ one od przebiegu pierwszej misji RTF.
ņyczymy sukcesu pani komandor Collins i jej zaþodze!
Ʈ
A STRO N AUTILUS Ï LIPIEC 2005
www.astronautilus.pl
706247313.003.png 706247313.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin