Milewska Ewa - Rodzice i dzieci-Psychologiczny obraz sytuacji problemowych(txt).txt

(665 KB) Pobierz
Rodzice i dzieci
psychologiczny obraz
sytuacji problemowych
Praca zbiorowa pod redakcj�
Ewy Milewskiej i Aleksandry Szymanowskiej
Ag

CENTRUM METODYCZNE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
WARSZAWA 2000
Recenzenci:
prof. dr hab. Tadeusz Pilch
ptof. drTaab. Julian Radziewicz

Projekt ok�adki: Andrzej Pilich
) Copyright by Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 2000
00-644 Warszawa, ul. Polna 46 a, tel./fax (0-22) 825-83-15
e-mail: ofBce@cmppp.pl    http://www.cmppp.edu.pl
ISBN 83-86954-53-1
Zam. nr 196/2000
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Warszawskiej
02-321 Warszawa, ul. Kopi�ska 12/16, tel. 660-40-26
04,
Spis tre�ci
WST�P   .................................................     5
CZʌ� I. WYBRANE PROBLEMY W FUNKCJONOWANIU RODZINY
Barbara Tryjarska - Rodzina w uj�ciu systemowym............     7
-t> Maria Ry� - Uwarunkowania konflikt�w i kryzys�w w ma��e�-
stwie i rodzinie. Przyczyny, przebieg, skutki i sposoby rozwi�zy-
wania ..............................................   22
-P Ewa Wide� - Przystosowanie dziecka do rozwodu rodzic�w.....   46
~T> Aleksandra Szymanowska - Dziecko w rodzinie niepe�nej.......   58
*��  Anna Kwak - Rodziny rekonstruowane - problemy i zagro�enia   .   78
Zofia Waleria Stelmaszuk - Dziecko w rodzinie zast�pczej   .....   100
Ewa Milewska - Rodzina adopcyjna - problemy psychologiczne
przed i po adopcji dziecka.............................   115
Maja Szpakiewicz-Olszewska - Choroba psychiczna rodzica - jej
wp�yw na rozw�j dziecka i funkcjonowanie rodziny.........   136
Jolanta Rogala-Ob��kowska - Sytuacja dzieci w rodzinach narko-
man�w ............................................   153
�-� Adam K�odecki - Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholo-
wym   .............................................   170
Irena Pospiszyl - Przemoc w rodzinie   .....................   185
�. Joanna Cielecka-Kuszyk - Medyczne aspekty krzywdzenia dzieci    198
n. RODZINA Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA U DZIECI
Ewa Milewska, Aleksandra Szymanowska - Post�powanie diagno-
styczne w zaburzeniach zachowania u dzieci...............   214
Ewa Milewska, Aleksandra Szymanowska - Studia przypadk�w .   219

WST�P
W praktyce psychologiczno-pedagogicznej klientem cz�sto jest dziecko,
kt�re zdaniem rodzic�w i wychowawc�w �le si� zachowuje, sprawia pro-
blemy, nie spe�nia oczekiwa�. Otoczenie zaczyna dziecko �wychowywa�",
bo przecie� to w dziecku tkwi problem i nale�y je zmieni�. W wielu przy-
padkach zamiast zmiany na lepsze uzyskuje si� nasilenie objaw�w lub po-
jawienie si� nowych. Niepowodzenia takiego post�powania wychowaw-
czego jeszcze bardziej ugruntowuj� przekonanie, �e dziecko jest z�e, bo
przecie� rodzice bardzo si� staraj� i post�puj� najlepiej, jak umiej�. Prze-
konanie takie wyra�aj� nie tylko rodzice, ale r�wnie� wychowawcy i pe-
dagodzy. Tymczasem od wielu ju� lat psycholodzy zajmuj�cy si� terapi�
rodzin wyra�nie podkre�laj�, �e dziecko jest cz�ci� systemu rodzinnego
i w zachowaniu dziecka znajduje odbicie to, co dzieje si� w tym systemie.
Zatem ka�dy objaw zaburze� zachowania u dziecka powinien by� rozpa-
trywany w kontek�cie jego rodziny, co wymaga zmiany podej�cia diag-
nostycznego.
W publikacji tej przedstawiono problemy charakterystyczne dla okre�lo-
nych typ�w rodzin dysfunkcyjnych. Oczywi�cie nie jest mo�liwe przedsta-
wienie wszystkich problem�w wyst�puj�cych w rodzinach, skoncentrowano
si� zatem na najbardziej powszechnych, jak: rodziny niepe�ne, rozwodz�ce
si�, zrekonstruowane oraz rodziny z problemem alkoholowym i przemoc�.
Uwzgl�dniono tak�e rodziny zast�pcze i adopcyjne, kt�re nie s� rodzinami
dysfunkcyjnymi, ale wyst�puj�ce w nich problemy mog� by� i cz�sto s�
inne ni� w rodzinach biologicznych. Znajomo�� specyfiki tych rodzin wyda-
je si� zbyt ma�a, a potrzebna w praktyce psychologa i pedagoga.
W drugiej cz�ci pracy przedstawiono przyk�ady niekt�rych zaburze�
zachowania u dzieci ze wskazaniem ich umiejscowienia i roli w systemie
rodzinnym. Starano si� pokaza� przede wszystkim spos�b my�lenia i po-
st�powania diagnostycznego, natomiast pomini�to szczeg�owsze relacje
z post�powania terapeutycznego, gdy� wykracza�o ono poza ramy i za-
mierzenia tej publikacji, a ponadto nie we wszystkich przytoczonych przy-
padkach by�o ono prowadzone.
6                                                                 Wst�p
Psycholodzy kliniczni ju� od dawna uwzgl�dniaj� w swojej praktyce
systemowe podej�cie do dziecka i rodziny, natomiast w�r�d psycholog�w
i pedagog�w pracuj�cych w szko�ach, w poradniach psychologiczno-peda-
gogicznych, o�rodkach wychowawczych takie spojrzenie na problemy
dziecka zaczyna dopiero torowa� sobie drog�. A w�a�nie najcz�ciej ci
specjali�ci maj� pierwszy kontakt z problemami dziecka i to oni wytyczaj�
drog� dalszego post�powania.
Publikacja ta ma na celu przybli�y� przede wszystkim tej grupie zawo-
dowej inne spojrzenie na dziecko i jego rodzin� oraz pom�c w procesie
diagnozowania zachowa� dzieci i m�odzie�y. Jest ona r�wnie� adresowa-
na przynajmniej do niekt�rych wychowawc�w i rodzic�w i by� mo�e
b�dzie pomocna w podj�ciu przez nich pr�by zrozumienia istoty proble-
m�w ich dziecka.             ,,.           .: .  .                                  �          .
Ewa Milewska
Aleksandra Szymanowska
CZ�SC I. WYBRANE PROBLEMY
W FUNKCJONOWANIU RODZINY
Barbara Tryjarska
RODZINA W UJ�CIU SYSTEMOWYM
Nowe spojrzenie na rodzin� zainspirowa�y obserwacje kliniczne, osi�g-
ni�cia psychologii spo�ecznej, a przede wszystkim rozw�j og�lnej teorii
system�w i cybernetyki. Teoria system�w dostarczy�a podstaw do od-
miennego, w stosunku do tradycyjnych szk� terapeutycznych, ujmowania
zjawisk w rodzinie, rozumienia patologii i sposobu oddzia�ywa�. Oto pod-
stawowe za�o�enia teorii system�w, kt�re znajduj� zastosowanie w prakty-
ce terapeutycznej w odniesieniu do rodziny.
Tw�rc� teorii system�w by� von Bertalanffy (1984). System definiowa-1
ny jest jako uporz�dkowana ca�o�� sk�adaj�ca si� z dowolnych element�w,;
kt�re pozostaj� we wzajemnych interakcjach. Bez interakcji nie ma syste-l
mu. Zak�ada si� kilka wa�nych w�a�ciwo�ci system�w.                               i
Podstawow� w�a�ciwo�ci� system�w jest to, �e system nie jest
prost� sum� sk�adaj�cych si� na� element�w. Nale�y
wi�c uzna�, �e rodziny nie mo�na ujmowa� jako grupy, kt�ra sk�ada si�
z poszczeg�lnych indywidualno�ci. Nie mo�na r�wnie� zrozumie� tego, co
dzieje si� w rodzinie, odwo�uj�c si� do w�a�ciwo�ci intrapsychicznych
kolejnych os�b, ich motywacji, uwewn�trznionej przesz�o�ci lub innych
kategorii psychologicznych opisuj�cych jednostki. J�zyk opisu stworzony
przez wiod�ce szko�y teoretyczne (np. psychoanaliz�, behawioryzm, kie-
runki fenomenologiczno-egzystencjalne czy psychologi� poznawcz�) sta�
si� nieprzydatny do diagnozy rodziny. Nie mo�na by�o tak�e przy jego
u�yciu wyznacza� kierunku oddzia�ywa�. Analizowanie zachowa� poje-
Barbara Tryjarska
dynczych os�b nie przybli�y nas do zrozumienia sposobu funkcjonowania
rodziny. System scharakteryzowa� mo�na przez zwi�-
zki   mi�dzy   jego   elementami. Termin �relacje" odnosi si� do
^""podstawowej struktury element�w oraz do sposobu, w jaki s� one ze sob�
powi�zane. Elementy mog� by� wzgl�dem siebie izomorficzne lub prze-
kszta�ca� si� jedne w drugie. Von Bertalanffy wyja�nia t� w�a�ciwo�� na
przyk�adzie sygnalizacji ruchu drogowego. Kolory zielony, ��ty, czerwo-
ny w znanym systemie �wietlnym maj� t� sam� struktur�, maj� wi�c cha-
rakter element�w r�wnouprawnionych, jak r�wnie� mog� zmienia� si�.
i" Systemy mog� by� otwarte lub zamkni�te. Systemy biologicz-
ne   i   spo�eczne   maj�   charakter   system�w   otwartych
i (Ludwig 1995, Dro�d�owicz 1994, Foley 1974). Rodzin� nale�y traktowa�
jak system otwarty. Systemy otwarte maj� kilka wa�nych w�a�ciwo�ci: po
pierwsze, wymieniaj� energi�, materi� i informacje
z  otoczeniem,    poniewa�   ich    granice    przynajmniej
I. cz�ciowo s� otwarte. Innymi s�owy systemy �ywe zale�ne s� od
otoczenia. Systemami zamkni�tymi s� np. maszyny. Regulacja wymiany
z otoczeniem w systemach otwartych odbywa si� przy udziale mechaniz-
mu zwanego sprz�eniem zwrotnym. Dzi�ki niemu systemy o�ywione
Tmaj� charakter uk�ad�w samosteruj�cych. Utrzymuj� one kontakt z otocze-
f niem, a r�wnocze�nie zachowuj� r�wnowag� nie dopuszczaj�c do nad-
miernych zmian w systemie.
Mo�na wyodr�bni� dwa rodzaje sprz�e� zwrotnych
- ujemne i dodatnie. Sprz�enie zwrotne ujemne
(zasada �im bardziej, tym mniej") nie dopuszcza do nadmiernych odchyle�
w systemie i prowadzi do przywr�cenia zachwianej r�wnowagi, utrzyma-
nia status quo. Mechanizm ten nazywany jest morfostaz� (Mostvin 1991).
Wiele system�w biologicznych wyposa�onych jest w mechanizm utrzymy-
wania r�wnowagi na zasadzie sprz�enia zwrotnego negatywnego, np.
utrzymywanie sta�ej temperatury cia�a u ssak�w. Podobnie rodziny, pod-
dawane naciskom ze strony otoczenia zewn�trznego lub w zwi�zku ze
zmianami wewn�trznymi (np. dorastanie dzieci), uruchamiaj� sprz�enie
zwrotne ujemne. Pozwala ono przywr�ci� zachwian� r�wnowag�, kt�ra
doprowadzi�aby do zmiany systemu. Nierzadko �zidentyfikowany pa-
cjent", kt�ry manifestuje jawne objawy, jest postaci� pe�ni�c� funkcj� utrzy-
mywania r�wnowagi systemu. Na przyk�ad, wyst�pienie powa�nych zabu-
rze� l�kowych u dziecka mo�e doprowadzi� do zjednoczenia rodzic�w
w opiece nad nim. I chocia� ma��onkowie byli w ostrym konflikcie ze sob�
i rozwa�ali mo�liwo�� rozstania, �choroba" dziecka sprawi�a, �e postano-
wili by� ponownie pe�n� rodzin�. Innymi s�owy, objawy dziecka przywr�-
ci�y r�wnowag� i zachowa�y system rodzinny w ca�o�ci.
] Sprz�enie zwrotne dodatnie (zasada �im bardziej, tym
I bardziej") mo�e doprowadzi� do zniszczenia systemu. Mechanizm ten
r
Rodzina w uj�ciu systemowym
mo�e doprowadzi� do zmian, tzn. a...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin