ĆWICZENIA ORAZ CIĄGI METODYCZNE.doc

(185 KB) Pobierz
ĆWICZENIA ORAZ CIĄGI METODYCZNE

ĆWICZENIA ORAZ CIĄGI METODYCZNE

 

PRZYKŁADOWE CIĄGI METODYCZNE ĆWICZEŃ

A. Przykładowy ciąg ćwiczeń w nauczaniu uderzeń z głębi kortu

1.    Podbijanie piłki w płaszczyźnie pionowej z opuszczeniem na podłoże; w swobodnej postawie, w klęku, w przysiadzie, w siadzie prostym, klęcznym, rozkrocznym; na wysokości oczu

2.    Podbijanie piłki jw. w marszu np. wzdłuż korytarza na korcie (piłka i rakieta na zewnątrz korytarza, nogi wewnątrz).

3.    Podbijanie parami do jednej obręczy uczący (praworęczny) powinien znajdować się za obręczą i po jej lewej stronie dla uderzeń z forhendu i po jej prawej stronie dla uderzeń z bekhendu. Uwaga: zaleca się, w miarę możliwości łączne doskonalenie forhendu i bekhendu np. ćwicząc

4.    Odbijanie parami do dwóch obręczy; w miarę postępu (np. 10 odbić bez błędu) zwiększamy odległość.

5.    Odbijanie przez taśmę lub siatkę z uderzeniem kontrolnym – „na dwa razy” (rakieta w płaszczyźnie zbliżonej do poziomej).

6.    Próby odbijania przez taśmę lub siatkę bez uderzenia kontrolnego, czyli „na raz” z niewielkiej odległości.

7.    Poprawne wykonanie uderzenia „na sucho” - tzn. bez piłki (umiejętność wykonywania uderzenia bez piłki jest bardzo ważna. Jeżeli uczeń nie potrafi wykonać uderzenia bez piłki, to najprawdopodobniej nie będzie tego umiał także z piłką). Istotny jest poprawny pokaz instruktora.

8.    Ćwiczenia statyczne z dorzucaniem piłki w ściśle określone miejsce – np. do obręczy, która powinna być umieszczona w miejscu odbicia piłki – przez trenera lub partnera (kształtowanie poprawnego ruchu).

9.    Przebijanie parami przez siatkę (z uderzeniem kontrolnym i bez niego) stopniowo zwiększając odległość od siatki, na zmianę z ćwiczeniami statycznymi o wzrastającym stopniu trudności doskonaląc kolejne elementy poprawnego wykonania uderzenia.

Nauczanie woleja odbywa się w podobny sposób, z tym, że piłka nie opada na ziemię a ruch jest wykonywany w dwóch fazach (skręt-uderzenie, ew. skręt-krok) -w fazie głównej w przód, lekko w dół.

Przykładowy ciąg ćwiczeń w nauczaniu serwisu podstawowego – płaskiego

1.       Rzuty znad głowy:

Ø       • tak, aby partner złapał piłkę ponad głową

Ø       • tak, aby piłka skozłowała przed partnerem

Ø       • tak, aby piłka skozłowała przed siatką

Zwracać należy uwagę na zachowanie dobrej równowagi dynamicznej, skręt ciała i wysokie prowadzenie ręki.

2.       Podrzucanie piłki do góry słabszą ręką tak, aby powróciła ona do tej ręki (ćw. podrzutu).

3.       Trafianie piłki podrzuconej słabszą ręką przez piłkę rzuconą silniejszą ręką.

4.       Podbijanie piłki rakietą ustawioną nad głową na wysokość ok. 2 m

Ø       do siebie

Ø       do przodu, przez przeszkodę (siatkę) do partnera

Ø       do siebie w kombinacji uderzeń (np. „serwis”, „forhend”, ”bekhend”, „wolej“)

5.       Pokaz ruchu przez prowadzącego. Po pokazaniu całego ruchu można zademonstrować także jego poszczególne fazy. Pokaz ten kończyć jednak należy ponowną demonstracją całego uderzenia.

6.       Ćwiczenia „na sucho” (tzn. bez piłki) z zachowaniem równowagi dynamicznej. (uchwyt tzw. „mniej więcej prawidłowy” – może być lekko forhendowy). Trener może „podpowiadać” – dyktować fazy ruchu ale, jeżeli jest to tylko możliwe, bez rozbijania jego na części.

7.       Ćwiczenie serwisu z pozycji blisko siatki (1-2 m.): jeden serwis na „sucho”, drugi (tylko w przypadku jego dobrego wykonania) w pełnej formie z piłką

8.       Stopniowe, w miarę postępu, zwiększanie odległości od siatki (np. po 5 udanych serwisach o 1 metr)

Zasadniczo nauczając serwisu nie należy rozbijać tego uderzenia na części. Jednak, jeżeli jest to konieczne to należy to robić w jak najprostszy sposób, bez zbędnego komplikowania np. zamach-podrzut- uderzenie. Jeżeli to tylko będzie możliwe to należy powrócić do nauczania całościowego. Pomocne będzie zwiększenie uwagi na doskonalenie serwisu na „sucho”.

 


 

ĆWICZENIA KOORDYNACYJNE WG USPTR. :

 

1. podrzucanie balonika/piłki

• podrzucić balonik/piłkę w górę, odczekać, aż się przestanie odbijać i podnieść

• podrzucenie balonika/piłki w górę i chwycenie jej po odbiciu od podłoża

• podrzucenie balonika/piłki w górę i chwycenie jej zanim odbije się od podłoża

• podrzucenie balonika/piłki jak najwyżej

• podrzucenie balonika/piłki ponad głową do tyłu i chwycenie jej po odbiciu od podłoża

• podrzucenie balonika/piłki, obrót o 360° i chwyt po odbiciu od podłoża

• jw. zanim dotknie podłoża, jedną ręką

• przerzucenie balonika/piłki z ręki do ręki

2. odbijanie piłki

• odbicie piłki o podłoże, poczekać aż przestanie skakać i podnieść

• odbicie piłki o podłoże i chwyt jednorącz, oburącz

• kozłowanie piłki o podłoże rękami

• kozłowanie piłki o podłoże podeszwą stóp

3. ćwiczenia zapoznające z elementami kortu tenisowego

• np. siad w polu serwisowym, klęk na linii końcowej, podrzucanie piłki w korytarzu deblowym, bieg od linii bocznej do linii bocznej po drugiej stronie kortu itp.

4. ćwiczenia dwoma piłkami

• trzymając po jednej piłce w każdej ręce podrzut piłki do góry i chwyt tą samą ręką

• jw. raz jedną i raz drugą ręką

• przerzucenie piłki do drugiej ręki i jednoczesne przełożenie piłki do drugiej ręki

• jednoczesne przerzucenie obu piłek z ręki do ręki

• trzymając dwie piłki w jednej ręce, podrzucić najpierw jedną a potem drugą i chwycić pierwszą

• jw. podrzucić jedną piłkę, przesunąć drugą na przód dłoni i chwycić podrzuconą piłkę na tylną część dłoni

• żonglerka 2 piłkami za pomocą jednej ręki

5. ćwiczenia z rakietą

• przenieść rakietę z jednego miejsca na drugie

• chwycić rakietę jednorącz (lewą, prawą ręką), oburącz

• przełożyć rakietę z ręki do ręki, dookoła tułowia, dookoła nóg, jednej nogi

• podać rakietę sąsiadowi (ustawienie w szeregu, rzędzie, kole)

• różne sposoby chwytania rakiety dla zapoznania z jej częściami: rączka, głowa i serce, rama   i struny

• wykorzystanie rakiety dla imitowania innych przedmiotów np. gitara, skrzypce, kij baseballowy, kij golfowy, siekiera, pistolet/karabin, taca, "batuta"/tamburyn czy lustro

• W jaki sposób wykorzystałaby rakietę czarownica ?

6. utrzymanie piłki na rakiecie

• balansowanie piłką na rakiecie jednorącz (kołysanie do snu)

• jw. z tym, że rakieta trzymana jest oburącz i należy się poruszać (ew. ze zmianami kierunku, powoli, szybko itp.)

• zmiany pozycji ciała z piłką na rakiecie postawa stojąca, klęk, siad itd.

• zmiana pozycji rakiety z piłką ułożoną na niej: daleko od ciała, blisko ciała, ponad głową, z przodu, z tyłu, z boku tułowia

• przetoczenie piłki wzdłuż ramy rakiety

• jw. z dwoma piłkami

• utrzymanie piłki na rakiecie trzymanej oburącz, jednorącz (od spodu, z góry) poruszając się

• poruszanie się z piłką na rakiecie trzymanej za serce, głowę, rączkę

• poruszanie się w przód, w tył, w lewo, w prawo

7. toczenie piłki rakietą

• popchnięcie piłki rakietą do przodu (trzymając jednorącz - lewą, prawą ręką, oburącz)

• poruszanie się w przód, w tył, w lewo, w prawo

• toczenie piłki trzymając rakietę dłonią do góry, na dół (czy też z kciukiem ustawionym w dół, w górę) a także bekhendową i forhendową stroną rakiety

8. podawanie piłki z rakiety na rakietę

• udając, że przelewa się zupę z wazy do talerza przetocz (przelej) piłkę (zupę)

• przetocz piłkę z rakiety na rakietę nie upuszczając piłki

• przekazywanie partnerowi rakiety z piłką ułożoną na niej

• przetoczenie piłki na rakietę partnera stojąc twarzą w twarz, ramię w ramię lub plecami do siebie

9. opuszczanie piłki z rakiety na podłoże i łapanie po koźle

• opuszczenie piłki z rakiety na podłoże i powtórne złapanie jej na rakietę po koźle

• jw. w ruchu

• opuszczenie piłki do celu i powtórne złapanie jej na rakietę

• opuszczenie piłki stojąc naprzeciwko partnera, który ją chwyta na rakietę

• jw. stojąc obok siebie

• opuszczenie piłki do wyznaczonego celu (hula hop) - partner łapie ją na rakietę

• partnerzy przechodzą od obręczy do obręczy wykonując na każdej stacji po 5 x ćwiczenie jw.

10. kozłowanie piłką o podłoże przy pomocy rakiety

• balonikiem, piłką gąbczastą, piłką "soft", piłką tradycyjną

• 1, 2, 3, 4, 5 razy pod rząd, chwytając w rękę po ustalonej liczbie odbić; kozłowanie ciągiem

• jak najdelikatniej, jak najmocniej

• nisko, wysoko

• trzymając rakietę lewą ręką, prawą ręką, oburącz

• trzymając rakietę z przodu, z boku tułowia

• w różnych pozycjach: klęk, przysiad, siad ...., i inne wymyślone przez ćwiczących

• poruszając się: w lewo, w prawo, w przód, w tył, krokiem odstawno - dostawnym, przekładanką

11. podbijanie

• balonikiem, piłką gąbczastą, piłką "soft", piłką tradycyjną

• 1, 2, 3, 4, 5 razy pod rząd, chwytając w rękę po ustalonej liczbie odbić; wielokrotne podbijanie ciągiem

• bezpośrednio (w powietrzu); pośrednio (z opuszczeniem piłki na podłoże)

• na wysokości kolan, talii, oczu, ponad głową

• różnymi częściami ciała (ręką, łokciem, barkiem, głową, udem, stopą) oraz rakietą

• grzbietem ręki skierowanym w dół, w górę, zamiennie

• jak najdelikatniej, jak najmocniej

• trzymając lewą ręką, prawą ręką, oburącz

• trzymając rakietę z przodu, z boku tułowia

• w różnych pozycjach: klęk, przysiad, siad ...., i inne wymyślone przez ćwiczących

• z martwego ułożenia piłki na "rakiecie"

• poruszając się: w lewo, w prawo, w przód, w tył, krokiem odstawno - dostawnym, przekładanką

17. toczenie, rzucanie piłki/balonika do partnera

- oburącz ponad głową stojąc przodem, jak i tyłem do partnera

- oburącz spomiędzy nóg stojąc przodem do partnera

- oburącz pomiędzy nogami stojąc tyłem do partnera

- oburącz z lewej strony tułowia; oburącz, z prawej strony tułowia

- wypchnięcie piłki oburącz zza pleców poprzez skłon tułowia w przód

- jednorącz, prawą ręką; jednorącz, lewą ręką

- chwyt: oburącz; jednorącz, prawą ręką; jednorącz, lewą ręką

18. odbijanie balonika  z partnerem przy pomocy różnych części ciała

- jeden zawodnik rzuca, a drugi

              • odbija pośrednio (tzn. ćwiczący najpierw przyjmuje piłkę poprzez podbicie jej do góry a dopiero potem przebija ją z powrotem do partnera)

                            * przyjęcie balonika poprzez podbicie do góry prawą ręką, lewą ręką, oburącz, stroną dłoniową ręki, stroną grzbietową ręki, łokciem, głową, stopą, udem, na klatkę piersiową

                            * przebicie balonika do partnera tą samą ręką , drugą ręką , oburącz, stroną dłoniową ręki, stroną grzbietową ręki, ponad głową ruchem zbliżonym do zbicia w siatkówce itp.

              • odbija bezpośrednio

                            * stroną dłoniową prawej ręki z prawej strony tułowia

                            * stroną dłoniową lewej ręki z lewej strony tułowia

                            * stroną grzbietową prawej ręki z lewej strony tułowia

                            * stroną grzbietową lewej ręki z prawej strony tułowia

                            * stroną dłoniową prawej ręki ponad głową

                            * stroną dłoniową lewej ręki ponad głową

                            * stroną grzbietową prawej ręki potem lewej ręki ponad głową

- obaj zawodnicy odbijają

              • pośrednio - możliwe są wszystkie warianty podane powyżej

              • jeden pośrednio, drugi bezpośrednio - warianty jw.

              • bezpośrednio - warianty j.w.

19. odbijanie piłki/balonika do partnera rakietą

- jeden z ćwiczących dorzuca piłki partnerowi, który odbija je:

• pośrednio - warianty jak w punkcie 18

• bezpośrednio - warianty jak w punkcie 18

- obaj ćwiczący odbijają lub "odrzucają" piłki w sposób pośredni (tzn. ćwiczący najpierw przyjmuje piłkę poprzez "zgaszenie" jej na rakiecie lub podbicie do góry a dopiero potem przerzuca lub przebija ją z powrotem do partnera)

• możliwe są wszystkie warianty z punktu 18 z tym, że dodatkowy element stanowi   rakieta; ponadto możliwe są:

• przyjęcie i oddanie piłki oburącz z prawej strony; z lewej strony

• przyjęcie piłki oburącz z prawej strony i oddanie piłki oburącz z lewej strony

• przyjęcie i oddanie piłki z przełożeniem rakiety z ręki do ręki (przełożenie: przed sobą, za plecami, pod prawą nogą, pod lewą nogą)

• jako dodatkowe utrudnienie można wprowadzić: wykonanie jednego z podbić piłki np. stopą, udem, ręką, głową, łokciem, barkiem lub ćwiczenie gimnastyczne, które należy wykonać w czasie, gdy piłka jest u partnera

- jeden z ćwiczących odbija pośrednio a drugi bezpośrednio

- obaj ćwiczący odbijają bezpośrednio

20. odbijanie piłki rakietą o ścianę

- bez partnera (ściana zastępuje partnera)

• odbicie piłki o ścianę 5, 10, 15, 20 razy pod rząd

• chwyt po odbiciu się piłki od podłoża, po dwukrotnym odbiciu się piłki od podłoża, z powietrza ("wolej")

• rzut piłki o ścianę bezpośrednio, pośrednio (tzn. piłka zanim odbije się od ściany najpierw odbija się od podłoża)

• chwyt piłki lewą ręką, prawą ręką, oburącz; dla bardziej zaawansowanych chwyt za plecami lub pomiędzy nogami

• rzuty piłki do różnych celów wyrysowanych na ścianie (trójkąt, koło, kwadrat, pajacitp.)

• rzut piłki o ścianę w taki sposób aby po odbiciu się upadła w oznaczone pole na podłożu

- z partnerem

• warianty jw.

• dodatkowo można wprowadzić jeszcze np. przeskok obunóż osoby rzucającej przez piłkę, rozgrywanie meczów przy oznaczonych polach celowania na ścianie i na podłożu

21. przez przeszkodę (linia kortu, taśma ułożona na ziemi, korytarz deblowy ,   pole oznaczone np. skakankami, obręczami, ławki gimnastyczne, części skrzyni gimnastycznej, płotki lekkoatletyczne, taśma rozwieszona pomiędzy stojakami, siatka do gry w siatkówkę, badmintona, tenisa)

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA Z PIŁKĄ (Z WYKORZYSTANIEM RĘKI)

 

1. Różnorodne rodzaje odbijania i podbijania piłki

 

1.1 Odbijanie piłki o podłoże z różnej wysokości, w różnych pozycjach (stojąc, klęcząc, leżąc), z różną prędkością, dookoła ciała, pomiędzy nogami, poruszając się (przodem, tyłem, bokiem), pokonując przeszkody, dwoma piłkami, oburącz, parami lub w grupach (ustawienie w kole, w kwadracie lub w trójkącie) odbijanie parami do celu (leżące obręcze, gazety itd.)

 

1.2 Ćwiczenia analogiczne do ww., z tym że polegające na podbijaniu piłki do góry i to zarówno dłoniową, jak i grzbietową stroną ręki.

 

2. Różnorodne rodzaje rzutów piłką

 

2.1 Rzuty piłką zarówno prawą, jak i lewą ręką. Rzuty do partnerów, do celu (do kubła, do kosza,               w piłkę lekarską itp.), na odległość. Należy stosować przy tym różne rodzaje rzutów (ponad głową, od dołu, bokiem – jak przy rzucie dyskiem czy uderzeniu forhendem)

 

2.2 Różnorodne gry i zabawy, w których trzeba rzucać, chwytać, odbijać itd. (np. dwa ognie, podaj do pięciu)

 

ĆWICZENIA Z PIŁKĄ I RAKIETĄ

 

Stosowane ćwiczenia są analogiczne do wykonywanych ręką, z tym że na tym etapie prowadzi się je przy użyciu (z wykorzystaniem) rakiety. Szczególnie w przypadku dzieci    (5-10-ciolatków) zaleca się odpowiednie dla danego wieku mini-rakiety oraz piłki tzw. soft. Stosowane przybory muszą być lekkie i poręczne. Ponadto należy zwrócić uwagę, aby wszystkie ćwiczenia były wykonywane w biegu (w ruchu) lub z dobiegu oraz by były one połączone z doskonaleniem poczucia równowagi, zdolności szybkościowych, w tym szybkości reakcji.

 

1.       Odbijanie piłki o podłoże z różnej wysokości, w różnych pozycjach i w trakcie ich zmiany (stojąc, klęcząc, leżąc) poruszając się w różnych kierunkach (przodem, tyłem, bokiem) i różnymi sposobami, pokonując różnorodne przeszkody, stojąc na piłce lekarskiej, stawiając w biegu nogę w toczącej się obok obręczy, z rakietą w każdej ręce, parami lub w grupach (ustawienie w kole, w kwadracie lub w trójkącie) odbijanie parami do celu (leżące obręcze, gazety itd.)

 

2.       Ćwiczenia analogiczne do ww., z tym że polegające na podbijaniu piłki do góry i to zarówno forhendową, jak i bekhendową stroną rakiety (tak prawą, jak i lewą ręką).                U bardziej zaawansowanych naprzemienne podbijanie strunami i ramą rakiety. W przypadku ćwiczeń parami i w grupach, na początku wskazane jest by przed zagraniem do partnera wykonać kilka podbić przygotowawczych w celu opanowania (skontrolowania) piłki. W miarę doskonalenia umiejętności należy wprowadzać elementy współzawodnictwa np. „Kto więcej razy podbije piłkę w ciągu 30 sekund ?”, „Która para w ustalonym czasie przebije więcej razy piłkę przez siatkę ?” itd.

 

3.       Różnorodne kombinacje podbijania piłki do góry i odbijania o podłoże

 

4.       Dwaj zawodnicy stojący naprzeciwko siebie odbijają do siebie piłkę, przy czym mają oni do dyspozycji tylko jedną rakietę, którą muszą sobie rzucać w trakcie lotu piłki

 

5.       Podobnie jak w 4, z tym że zawodnicy mają do dyspozycji 2 rakiety, ale za to muszą utrzymać w grze dwie piłki

 

6.       Podobnie jak w ćwiczeniu 5, każdy zawodnik musi po odbiciu obrócić się dookoła własnej osi lub przyjąć piłkę jedną ręką a odegrać drugą

 

7.       Wszystkie trzy ćwiczenia(5,6,7) można przeprowadzać w formie współzawodnictwa zespołowego, pokonując mniej lub bardziej skomplikowane tory przeszkód, przy jednoczesnym kozłowaniu lub podbijaniu piłki.

 

8.       Dwóch zawodników stojąc naprzeciwko siebie zagrywa piłkę w następujący sposób: ćwiczący, który otrzymuje piłkę od partnera podbija ją do góry i w kierunku lewej strony tułowia, po czym przekładając rakietę z tyłu odbija piłkę za plecami z powrotem do partnera

 

9.       Jak wyżej, z tym że teraz po podbiciu piłki przed siebie, zostaje ona odegrana do partnera pomiędzy nogami, przy czym obie nogi powinny być oparte na ziemi.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin