Organiczna technika studjowania - Krzysztof Galos.pdf
(
1114 KB
)
Pobierz
Organiczna Technika Studiowania
O
RGANICZNA
T
ECHNIKA
S
TUDIOWANIA
Krzysztof Galos
RGANICZNA
ECHNIKA
TUDIOWANIA
Treść udostępniona jest na warunkach
Creative Commons License 3.0
Wolno kopiować i rozpowszechniać treść oraz tworzyć utwory zależne
na następujących warunkach:
1. Należy oznaczyć autora tekstu oraz link do jego strony
internetowej:
Krzysztof Galos.
2. Jeśli zmienia się lub przekształca niniejszą treść lub tworzy
inną na jej podstawie, można rozpowszechniać powstały w ten
sposób nowy utwór tylko na podstawie takiej samej licencji.
Niektóre obrazy pochodzące z
Wikimedia Commons,
mogą być
dostępne na innych zasadach.
Pierwotna wersja
Organicznej Techniki Studiowania
dostępna jest
w serwisie
pl.wikibooks.org.
Spis treści
Wprowadzenie.
......................................................................4
Twój sprawny umysł.
............................................................9
I Podstawy szybkiego czytania
.
.............................................15
Trochę o czytaniu.
...............................................................16
Nowa definicja czytania.
.....................................................19
Przyspieszamy czytanie
.......................................................21
Prowadzenie wzroku
...........................................................23
Przegląd treści
.....................................................................28
Przeszukiwanie.
...................................................................31
Przemykanie.
.......................................................................35
Struktura akapitów.
.............................................................38
Trening czytania.
.................................................................41
II Pamięć
.
................................................................................45
Podstawy.
............................................................................46
Rytmy pamięci.
...................................................................48
Mnemotechniki.
...................................................................53
Podstawy teoretyczne GSP.
.................................................58
Praktyczne zastosowanie GSP.
...........................................68
Przygotowywanie do egzaminu.
.........................................77
Jak trenować pamięć.
..........................................................79
III Jak kreślić Mapy Myśli
.
...................................................81
Podstawy.
............................................................................82
Zasady kreślenia Map
..........................................................86
Zalecenia.
............................................................................91
Zagrożenia
...........................................................................95
IV Organiczna Technika Studiowania
.
................................97
Podstawy.
............................................................................98
Sprzyjające otoczenie
........................................................103
Przygotowanie.
..................................................................107
Zastosowanie.
....................................................................111
Podsumowanie MMOST.
..................................................116
Literatura.
..........................................................................119
Wprowadzenie
Wprowadzenie
HAMLET: Czymże jest człowiek, jeżeli najwyższym
Jego zadaniem i dobrem na ziemi Jest tylko spanie i
jadło? Bydlęciem, Szczerym bydlęciem. Ten, co nas
obdarzył Tak dzielną władzą myślenia, że może I
wstecz i naprzód spoglądać, nie na to Dał nam tę
zdolność, ten udział boskości Rozumem zwany, aby w
nas jałowo Leżał i butwiał.
Hamlet
, akt IV, scena IV
(przeł.: Józef Paszkowski)
Celem tego podręcznika jest wyłożenie informacji na temat sposobu, w
jaki funkcjonuje mózg ludzki po to, aby czytelnik mógł posługiwać się nim
z większym pożytkiem dla siebie. Zwiększenie szybkości czytania, lepsze
notowanie i znaczna poprawa pamięci - to wszystko leży w zasięgu
czytelnika.
Treść podręcznika została podzielona na części, z których każda
opisuje inny aspekt umiejętności umysłowych: czytanie, pamięć oraz
technikę Mindmappingu, a na koniec kompleksową technikę studiowania.
Własny wysiłek oraz ćwiczenia są niezbędne by w pełni posługiwać się
przedstawionymi metodami. Dodatkowo przedstawię na początku
podstawowe informacje z zakresu prawidłowego odżywiania się oraz
zdrowego trybu życia - co ma znaczną wartość, jeżeli chcemy w pełni
wykorzystać potencjał własnego umysłu.
4
Wprowadzenie
Książka z założenia ma być swoistą
instrukcją obsługi
tego
skomplikowanego organu, jakim jest mózg, ma być czymś, czego nie dano
nam w trakcie edukacji szkolnej - odpowiedzią na pytanie: W jaki sposób
mam się skutecznie uczyć? Przedstawię tu informacje w formie
skodyfikowanej w postaci kompendium, dotykając głównie
najistotniejszych kwestii. Zainteresowanych tematem odsyłam do literatury,
wymienionej na końcu podręcznika.
Tryb życia
O tym, jak ważne jest odkrycie odpowiedniej dla nas pory do nauki,
będzie jeszcze mowa w dalszych rozdziałach. Tutaj chciałbym skupić się na
znaczeniu snu w procesach uczenia się i pracy oraz regeneracji mózgu.
Badania pokazują, że regularny sen ma niebagatelne znaczenie dla
funkcjonowania naszego umysłu, jest wręcz niezbędny. Zbyt krótki
uszczupla możliwości mózgu i zmniejsza koncentrację, ale i zbyt długi
wpływa na nas negatywnie. Ośmielę się tu stwierdzić, że optymalna długość
snu dla osób powyżej 25. roku życia to około
7 godzin
w ciągu doby, pod
warunkiem, że kładziemy się spać o tej samej porze. Jest to potwierdzone
badaniami naukowymi. Dla młodszych osób ta ilość snu może być
niewystarczająca, zwłaszcza jeżeli prowadzą one aktywny tryb życia, u nich
sen powinien trwać około 8 godzin. Oczywiście nie jest to jakaś sztywna
granica, dlatego dla konkretnej osoby najlepsza długość snu może być
różna, ważne jest aby sypiać regularnie, kładąc się spać o tej samej porze.
Jeżeli zdarzyłoby się nam nie dospać którejś nocy, rozwiązaniem
będzie krótka drzemka w godzinach popołudniowych, około godziny 13-15,
gdy nasz dobowy biorytm ma najniższą wartość. Drzemka taka nie powinna
jednak trwać dłużej niż około
20-30 minut
, gdyż jeżeli mózg zacznie
zapadać w głęboki sen i wtedy się przebudzimy, oznaczać to będzie dla nas
jeszcze większe zmęczenie.
Badania naukowe coraz wyraźniej pokazują jak ważny jest sen dla
pracy i wydajności mózgu. Trudne problemy mogą znaleźć rozwiązanie gdy
się z nimi "prześpimy". Również lepszym rozwiązaniem byłoby dla nas
położyć się spać i wstać wcześniej, zamiast zarwać noc na naukę - rano
umysł będzie prawdopodobniej świeższy i bardziej skoncentrowany, choć i
tu nie można mówić o sztywnej regule.
5
Plik z chomika:
kreett
Inne pliki z tego folderu:
Uwiezieni w slowach rodzicow. J - Agnieszka Kozak, Jacek Wasilews.mobi
(5690 KB)
Uwiezieni w slowach rodzicow. J - Agnieszka Kozak, Jacek Wasilews.azw3
(5301 KB)
Uwiezieni w slowach rodzicow. J - Agnieszka Kozak, Jacek Wasilews.zip
(18542 KB)
Uwiezieni w slowach rodzicow. J - Agnieszka Kozak, Jacek Wasilews.epub
(4970 KB)
Gazzaniga MS. Istota człowieczeństwa.pdf
(16136 KB)
Inne foldery tego chomika:
Abercrombie Joe
Barker Clive
Bartosiak Jacek
Biznes w Chinach
Brett Peter V
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin