Władysław Ratyński Menadżerskie i organizatorskie metody zarządzania.doc

(2163 KB) Pobierz
Władysław Ratyński

Władysław Ratyński

Menedżerskie

i organizatorskie

metody zarządzania

§ CE Muller

Akademia Prawa

Kodeks

Warszawa 2002


Książka z serii: Akademia Prawa

Redaktor: Beata Bociąg

Korekta: Zespól

Skład, łamanie komputerowe i naświetlanie: Profi Sp. z o.o.

Przygotowanie do druku: PUWLargus

Projekt okładki: Karolina Kaimierczak

Druk: W ar ex Sp. z o.o. Lubicz

© 2002 Kodeks Sp. z o.o. Warszawa

ISBN 83-89051-36-2

Wydawnictwo Kodeks Sp. z o.o. ul. Rosoła 40,02-792 Warszawa

Biuro handlowe:

ul. Bracka 20a, 00-028 Warszawa

Tel.: (022) 827 74 97,828 58 44

Faks: (022) 827 55 28

e-mail: kodeks@is.com.pi

internet: http//kodeks.biz http://www.wydawnictwokodeks.prv.pl

Warszawa 2002


Spis treści

Przedmowa                 9

Rozdział I. Menedżerskie metody sprawnego zarządzania                13

1.            Sprawność w procesie zarządzania                13

2.            Menedżerowie w stosowaniu podstawowych zasad zarządzania               22

Rozdział II. Menedżerskie metody stosowania stylów zarządzania                 27

1.            Pojęcie zarządzania                 27

2.            Istota stylu zarządzania                 28

3.            Tradycyjne style zarządzania                 28

 

3.1.                        Styl autokratyczny (autorytarny)                 28

3.2.                        Styl demokratyczny (partycypacyjny)               29

3.3.                        Styl leseferyczny (nieingerujący, bierny)                 32

4.              Współczesne style zarządzania                 32

4.1.                        Styl japoński               32

4.2.                        Styl amerykański                36

4.3.                        Styl technokratyczno-analityczny                39

4.4.                        Menedżerski styl polityczny                 40

4.5.                        Styl przedsiębiorczy                 40

4.6.                        Menedżerskie indywidualne style zarządzania               41

5.              Style zarządzania a działalność przedsiębiorstwa              43

5.1.                       Wpływ poszczególnych stylów na wyniki pracy przedsiębiorstwa                  43

5.2.                       Wyniki badań dotyczące stosowania stylów zarządzania

przez polskich kierowników                 44

Rozdział III. Menedżerskie metody decyzji gospodarczych                 47

1.            Programowanie liniowe                  47

2.            Symulacja                 48

3.            Teoria gier                49

4.            Sieciowe metody planowania w procesie decyzyjnym               50


I


5. Podjęcie decyzji kierowniczych                 50

5.1.                        Istota podejmowania decyzji                 51

5.2.                        Fazy podejmowania decyzji                 53

5.3.                        Trwanie przy decyzji                 56

5.4.                        Zmiana decyzji                  57

5.5.                        Ograniczenia racjonalności decyzji               58

Rozdział IV. Menedżerskie metody zarządzania kadrami                 65

1.            Pojęcie i cele polityki personalnej                  66

2.            Koncepcja zarządzania kadrami                 69

3.            Planowanie zasobów pracowniczych                 70

4.            Metody rekrutacji i selekcji personelu                 72

 

4.1.                        Testy                  73

4.2.                        Zmniejszenie zatrudnienia               76

 

5.            Strukturyzacja ról i ustanawianie hierarchii organizacyjnej                78

6.            Kariera pracownika                 79

Rozdział V. Metody i techniki kierownicze                81

1.              Skierowane na wzrost wyników gospodarczych                  81

1.1.                       Zarządzanie przez cele                  81

1.2.                       Kierowanie przez delegowanie uprawnień                 82

1.3.                       Kierowanie przez wytyczne                  82

1.4.                       Kierowanie przez kontrolę                  82

2.              Skierowane na poprawę stosunków międzyludzkich                 .84

2.1.                        Kierowanie przez integrowanie               84

2.2.                        Kierowanie przez komunikację                84

2.3.                        Kierowanie przez konferencję               84

2.4.                        Kierowanie przez przezwyciężanie konfliktów                  85

2.5.                        Kierowanie przez motywację                 86

3.              Metody w podejmowaniu decyzji                 86

3.1.                        Metody receptywne                 86

3.2.                        Metody asocjacyjne                87

3.3.                        Metody zbierania i podporządkowania                 87

3.4.                        Metody kombinowane                87

3.5.                        Metody dedukcyjne                 87

3.6.                        Modele                 87

3.7.                        Metody indukcyjne                 88

3.8.                        Metody zintegrowane                  88

4


Rozdział VI. Menedżerskie metody negocjacyjne-zarządzania                 91

1.              Metody prowadzenia negocjacji                  92

1.1.                       Metoda rywalizacyjna (tzw. twarde negocjowanie)                  94

1.2.                       Metoda kooperacyjna (tzw. miękkie negocjowanie)                 96

1.3.                       Metoda rzeczowa (negocjacje wokół meritum)                97

1.4.                       Metody negocjacji integracyjnej                 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin