ow66.pdf

(4926 KB) Pobierz
okrety66
Dwumiesi´cznik
Vol. XIV, Nr 66 (4/2004)
ISSN-1231-014X, Indeks 386138
Drodzy Czytelnicy
Serdecznie zapraszamy do lektury naszego magazynu, w którym jak zwykle, staraliÊmy
si´ zaprezentowaç najciekawsze i ma∏o znane okr´ty oraz fakty historyczne z nimi zwiàza-
ne. Wielka w tym zas∏uga naszych wspó∏pracowników, szczególnie tych z zagranicy, którzy
przesy∏ajà nam swoje interesujàce materia∏y.
Pragniemy jednoczeÊnie przypomnieç naszemu coraz wi´kszemu gronu Czytelników, ˝e
„Okr´ty Wojenne” ukazujà si´ w sprzeda˝y w ka˝dy parzysty miesiàc, tzn. luty, kwiecieƒ, itd.
Zapraszamy do lektury
Redaktor naczelny
Jaros∏aw Malinowski
Redakcja
Kolegium redakcyjne
Rafa∏ Ciechanowski, Micha∏ Jarczyk,
Maciej S. Sobaƒski
Wspó∏pracownicy w kraju
Mariusz Borowiak, Jaros∏aw Cichy, Andrzej Danilewicz,
Przemys∏aw Federowicz, Maciej K. Franz, Jan Front,
Tomasz Grotnik, Krzysztof Hanuszek, Marek Herma,
Piotr Kubiszewski, Jerzy Lewandowski,
Grzegorz Nowak, Grzegorz Ochmiƒski,
Jaros∏aw Palasek, Radomir Pyzik, Jan Radziemski,
Marcin Schiele, Maciej Szopa, Marek Sup∏at,
Tomasz Walczyk
Maciej S. Sobaƒski
2
Z ˝ycia flot
Maciej Szopa
Wspó∏pracownicy zagraniczni
BIA¸ORUÂ
Igor G. Ustimienko
BELGIA
Leo van Ginderen, Jasper van Raemdonck,
CZECHY
René Greger, Ota Janeçek
FRANCJA
Gérard Garier, Jean Guiglini, Pierre Hervieux
HISZPANIA
Alejandro Anca Alamillo
HOLANDIA
Robert F. van Oosten
IZRAEL
Aryeh Wetherhorn
LITWA
Aleksandr Mitrofanov
MALTA
Joseph Caruana
NIEMCY
Siegfried Breyer, Richard Dybko, Hartmut Ehlers,
Jürgen Eichardt, Zvonimir Freivogel, Bodo Herzog,
Werner Globke, Reinhard Kramer, Peter Schenk,
Hans Lengerer
ROSJA
Siergiej Ba∏akin, Borys Lemaczko, Niko∏aj W. Mitiuckow,
Konstantin B. Strelbickij
STANY ZJEDNOCZONE. A.P.
Arthur D. Baker III
SZWECJA
Lars Ahlberg, Curt Borgenstam
UKRAINA
Anatolij N. Odajnik, W∏adymir P. Zab∏ockij
WIELKA BRYTANIA
Ralph Edwards
W¸OCHY
Maurizio Brescia, Achille Rastelli
5
Brytyjskie okr´ty liniowe
typu Bellerophon
Maciej K. Franz
11
Niemieckie okr´ty lotnicze
w okresie I wojny Êwiatowej, cz´Êç I
17
Jaros∏aw Malinowski
Tajlandzkie kanonierki
typu Ratanakosindra
Maciej S. Sobaƒski
22
Krà˝ownik lekki Emden (III), cz´Êç II
29
Zvonimir Freivogel
W∏oskie korwety typu Gabbiano ,
cz´Êç II
Tomasz Walczyk
40
„Spóênione krà˝owniki”, cz´Êç II
Adres redakcji
Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
Polska/Poland tel: +48 (032) 384-48-61
www.okretywojenne.pl
e-mail: okrety@ka.home.pl
45
A.W. Rozin
Znalezisko w Zatoce Posjeta
Sk∏ad, druk i oprawa:
DRUKPOL Sp. J.
Kochanowskiego 27, 42-600 Tarnowskie Góry
tel. (032) 285-40-35 e-mail: drukpol@pnet.pl
H∫ Vãn Ngac
47
© by Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne” 2004
Wszelkie prawa zastrze˝one. All rights reserved.
Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodà wydawnictwa
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i adjustacji
tekstów. Materia∏ów nie zamówionych nie zwracamy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialnoÊci za treÊç
publikowanych artyku∏ów, które prezentujà wy∏àcznie
opinie i punkt widzenia ich autorów.
Bitwa o Wyspy Paracelskie, cz´Êç I
54
Maciej S. Sobaƒski
Ci´˝kie krà˝owniki lotnicze typu Kijew
cz´Êç I
Nak∏ad: 4000 egz.
Na ok∏adce:
W∏oska korweta Driade w styczniu 1943 roku,
na krótko przed przej´ciem przez Regia Marina.
fot. „Storia Militare”
Maciej S. Sobaƒski
69
Marynarka Wojenna Koreaƒskiej
Republiki Ludowo-Demokratycznej
92685332.012.png 92685332.013.png 92685332.014.png 92685332.015.png
Z ˝ycia flot
Trzeci niszczyciel typu Sowremiennyj zbudowany dla Chin w St. Pe-
tersburgu.
fot. Internet
rarmees de Renseignements Elec-
tromagnetiques) oraz systemy CO-
MINT i ELINT. Dostawcami bogate-
go wyposa˝enia elektronicznego sà
Thales Communication i Thales
System Aeroportes, które przystà-
pià do jego monta˝u po przyholo-
waniu kad∏uba do jednego z portów
francuskich. Nowy okr´t ma plano-
wo wejÊç do s∏u˝by w kwietniu
2005 roku, zaÊ przewidywany czas
jego przysz∏ej s∏u˝by wyniesie 30
lat. Kontrakt z firmà Thales zapew-
nia równie˝ remonty bie˝àce oraz
obs∏ug´ operacyjnà w okresie
pierwszych 5 lat s∏u˝by. Zgodnie
z planem sprawny system obs∏ugi
ma zapewniç gotowoÊç operacyjnà
Dupuy de Lôme przez 350 dni
w roku.
stick 16 PA 6 V 280 STC. ¸àcz-
na moc si∏owni wynoszàca
48 000 KM pozwala na rozwijanie
maksymalnej pr´dkoÊci 31 w´z∏ów.
Uzbrojenie sk∏ada si´ z 1 wyrzut-
ni pocisków rakietowych SA-N-12
„Kashmir” (24 rakiety), 8 rakiet SS-
-N-27 „Club” (3M-34E) lub indyj-
skiego odpowiednika BrahMos
w pionowych wyrzutniach, 1 uni-
wersalnego dzia∏a kal. 76 mm OTO-
-Melara, 2 systemów plot. „Kash-
tan” CADS-N1, 4 wyrzutni torpedo-
wych kal. 533 mm (2 x II), 2 wy-
rzutni pocisków pop RBU 6000
oraz 2 Êmig∏owców. Jednostki po-
siadajà bogate, nowoczesne i ró˝-
norodne wyposa˝enie elektroniczne
pochodzàce zarówno z dostaw kra-
jowych jak i importu, zaÊ za∏oga li-
czy 250 ludzi, w tym 25 oficerów.
Zdaniem szefa sztabu marynarki
wojennej adm. Madhvendra Singha
niszczyciele rakietowe typu Delhi
oraz fregaty rakietowe typów Talwar
i Shivalik zapewnià w przysz∏oÊci
indyjskiej flocie panowanie na ota-
czajàcych subkontynent wodach.
CHINY
Trzeci niszczyciel z rosji
W rosyjskiej stoczni Siewiernaja
w Sankt Petersburgu w dniu 27
kwietnia 2004 rok wodowano kolej-
ny, ju˝ trzeci niszczyciel rakietowy
dla ChRL, tym razem budowany wg
proj. 956EM i uzbrojony w przeciw-
okr´towe pociski rakietowe
3M80MBE o zasi´gu 240 km. Za-
warty w dniu 5 stycznia 2002 roku
kontrakt na budow´ 2 takich jedno-
stek, z opcjà na ewentualnie dalsze
2, stanowi kontynuacj´ wczeÊniej-
szych dostaw do Chin Ludowych
okr´tów typu Sowremennyj (proj.
956E) w której ramach chiƒskà ban-
der´ podnios∏y Hangzhou i Fuzhou ,
odpowiednio w latach 1999 i 2000.
Finlandii og∏osi∏o zamiar utworzenia
nowego dywizjonu si∏ przeciwmi-
nowych w sk∏adzie 3 jednostek.
Nowe tra∏owce – niszczyciele min
majà zostaç wyposa˝one w nowo-
czesne systemy poszukiwania
i niszczenia min, centrum przetwa-
rzania informacji bojowych oraz
opcyjnie w sterowany przewodowo
system tra∏owy.
INDIE
Wodowanie fregaty
W dniu 4 czerwca 2004 roku
w stoczni Mazagaon Docks Limited
(MDL) w Mumbai (dawnej Bombaj)
odby∏o si´ wodowanie drugiej fre-
gaty rakietowej typu Shivalik , dla
której przewidziano nazw´ Sahy-
adri . Prototypowy Shivalik zosta∏
wodowany 18 kwietnia 2003
i zgodnie z planem ma wejÊç
do s∏u˝by w grudniu 2005 roku.
Fregaty rakietowe typu Shivalik ,
budowane z wykorzystaniem tech-
nologii stealth, stanowià powi´k-
szone rozwini´cie serii 3 jednostek
typu Talwar (proj. 1135-6) powsta-
∏ych w rosyjskiej stoczni Ba∏tijskij
Zawod w Petersburgu w latach
1999-2004. Ich wypornoÊç stan-
dardowa wynosi 4600 t, a pe∏-
na 5000 t przy d∏ugoÊci 143 m,
szerokoÊci 16,9 m i zanurzeniu
4,5 m. Nap´d typu CODOG tworzà
2 turbiny gazowe LM 2500 oraz
2 silniki wysokopr´˝ne SEMT Piel-
FRANCJA
Wodowanie „szpiega”
W holenderskiej stoczni Royal
Niestern Sander w Delfzijl w dniu 27
marca 2004 roku zosta∏ wodowany
nowy francuski okr´t rozpoznania
elektronicznego Dupuy de Lôme .
Kontrakt na budow´ jednostki, któ-
ra ma zastàpiç Bougainville , opie-
wajàcy na kwot´ 100 mln EUR zo-
sta∏ zawarty w grudniu 2001 roku
z firmà Thales Naval Frances, która
pe∏ni funkcj´ koordynatora dosta-
wy. Okr´t ma zostaç wyposa˝ony
w system MINREM (Moyens Inte-
DANIA
Modernizacja si∏ podwodnych
Marynarka wojenna Danii, której
okr´ty podwodne starzejà si´
w dramatyczny sposób w rezulta-
cie czego w koƒcu 2004 roku jedy-
nie eks-szwedzki Kronborg , b´dzie
mo˝na uznaç za w pe∏ni pe∏nowar-
toÊciowà jednostk´, potwierdzi∏a
plany budowy 3, a nie 4 jak pier-
wotnie zak∏adano okr´tów podwod-
nych wspólnego skandynawskiego
projektu Viking . Budowa nowych
okr´tów stanowiç b´dzie skok
technologiczny w stosunku do eks-
ploatowanych w okresie ostatnich
30 lat jednostek pochodzàcych
z Niemiec, Norwegii i Szwecji.
Wodowanie fregaty Sahyadri .
fot. „India News”
JAPONIA
Lotniskowce na horyzoncie
Dla zastàpienia starzejàcych si´
powoli niszczycieli-Êmig∏owcow-
ców typu Haruna (2 jednostki z lat
1970-1974) oraz Shirane (2 jed-
nostki z lat 1977-1981) dowództwo
japoƒskich Morskich Si∏ Samo-
obrony (Kaiso Jeitai) zamierza
wprzysz∏oÊci wprowadziç, pierw-
szy raz od czasu zakoƒczenia
II wojny Êwiatowej, okr´ty ca∏kowi-
cie nowe go typu – lotniskowce
z ciàg∏ym pok∏adem lotniczym. Wy-
pornoÊç standardowa nowych jed-
nostek, których kad∏uby wyposa˝o-
no w 4 p∏etwowe stabilizatory prze-
chy∏ów, ma wynosiç 13 500 t,
a pe∏na 16 000 t przy d∏ugoÊci
195 m i szerokoÊci 32 m. Si∏ownia
Efektowne wodowanie boczne francuskiego okr´tu rozpoznawczego
Dupuy de Lôme .
fot. Marine Nationale
FINLANDIA
Nowe niszczyciele min
W poczàtkach kwietnia 2004 ro-
ku dowództwo marynarki wojennej
2
Nr 66 (4/2004) OKR¢TY WOJENNE
92685332.001.png 92685332.002.png 92685332.003.png
Z ˝ycia flot
Wizja artystyczna nowego japoƒskiego okr´tu lotniczego.
fot. „Ships of the World”
do 300 lekkich pojazdów ko∏o-
wych. Okr´ty majà posiadaç han-
gar i làdowisko dla Êmig∏owców.
Dzi´ki zautomatyzowaniu si∏owni
i innych systemów pok∏adowych
za∏oga nowych jednostek ma byç
zdecydowanie mniej liczna ni˝
obecnych AOR.
Podstawowe zadania Joint Sup-
port Ship w operacjach krajowych
i mi´dzynarodowych to:
• zaopatrywanie na morzu okr´-
tów Grup Bojowych w paliwo,
amunicj´ i inne materia∏y eksploata-
cyjne,
• zapewnienie obs∏ugi i remontu
Êmig∏owców oraz obs∏ugi medycz-
nej i dentystycznej za∏óg
• zapewnienie przewozu mo-
rzem sprz´tu armijnych grup bojo-
wych – zadanie Sealift
• wsparcie dowodzenia si∏ làdo-
wych operujàcych na brzegu
typu COGAG o ∏àcznej mocy
120 000 KM zapewni maksymalnà
pr´dkoÊç 30 w´z∏ów.
Przewidywane uzbrojenie obej-
mie system rakietowy Mk 41 z po-
ciskami ESS i VLA, dzia∏a kal.
20 mm systemu „Phalanx” oraz
2 pojedyncze wkm-y kal. 12,7 mm.
Docelowo na pok∏adzie lotniskow-
ca ma bazowaç 11 Êmig∏owców
ró˝nego przeznaczenia. Lotniskow-
ce majà otrzymaç bogate wyposa-
˝enie elektroniczne, zaÊ ich za∏oga
ma liczyç 347 marynarzy i ofice-
rów, choç nie wiadomo, czy liczba
ta obejmuje personel grupy lot-
niczej.
Budowa pierwszego z okr´tów
ma znaleêç si´ w programie bud˝e-
towym na rok 2004, a drugiego
na rok 2005, zaÊ ich wejÊcie
do s∏u˝by przewiduje si´ odpo-
wiednio na lata 2008 i 2010.
JEMEN
Nowe patrolowce
Marynarka wojenna Jemenu
oczekuje dostawy pierwszego z se-
rii 10 nowych patrolowców budo-
wanych w australijskiej stoczni Au-
stral w Henderson wg projektu sta-
nowiàcego rozwini´cie typu Bay
dostarczonego na prze∏omie lat
1999-2000 s∏u˝bie celnej Australii.
Wodowanie prototypu odby∏o si´
w dniu 25 lutego 2004 roku, a ca∏a
seria ma wejÊç do s∏u˝by do koƒca
wrzeÊnia bie˝àcego roku w par-
tiach po 2 jednostki miesi´cznie.
D∏ugoÊç patrolowców wynosi
37,5 m, a ich nap´d stanowià 2 sil-
niki wysokopr´˝ne Caterpillar V12
o ∏àcznej mocy 1305 kW, które za-
pewniajà pr´dkoÊç maksymalnà 29
w´z∏ów. Przewidywany zasi´g
1000 Mm. Uzbrojenie patrolowców
ma sk∏adaç si´ z podwójnie sprz´-
˝onego dzia∏a plot. kal. 25 mm oraz
2 wkm-ów kal. 12,7 mm, a za∏oga
liczyç 19 ludzi, w tym 3 oficerów.
WejÊcie do s∏u˝by 10 nowo-
czesnych patrolowców, zamówio-
nych w czerwcu 2003 roku
za kwot´ 50 mln USD oraz oczeki-
wane przej´cie do koƒca 2004 ro-
ku 15 patrolowców „41 stopo-
wych” (12,5 m) od U.S. Coast
Guard zwi´kszy w istotny sposób
potencja∏ marynarki wojennej, co
pozwoli na zintensyfikowanie nad-
zoru nad d∏ugà linià brzegowà Je-
menu w dobie wojny ze Êwiato-
wym terroryzmem.
MEKSYK
Wybór w∏oskiego wkm-u
Wielkokalibrowy karabin maszy-
nowy Oto Melara Model 12,7 mm
zosta∏ wybrany przez marynark´
wojennà Meksyku jako uzbrojenie
pierwszej partii z serii 12 nowych
szybkich kutrów patrolowych typu
Acuario i Polaris . Wybór wspo-
mnianego modelu uzbrojenia zosta∏
poprzedzony programem inten-
sywnych testów morskich przepro-
wadzonych w Coatzacoalos w paê-
dzierniku 2003 roku na pok∏adzie
prototypowego Acuario .
KANADA
Nowe zaopatrzeniowce
Przez okres ostatnich 35 lat ma-
rynarka wojenna Kanady dyspono-
wa∏a 3 zbiornikowcami zaopatrze-
niowymi (AOR) – Protecteur , Pre-
server i Provider , przy czym ten
ostatni zosta∏ ju˝ wycofany ze s∏u˝-
by w roku 1999. Wspomniane jed-
nostki majà zostaç w latach
2011-2012 zastàpione przez nowe
wielofunkcyjne okr´ty okreÊlane
mianem Joint Support Ship (pol.
okr´t po∏àczonego wsparcia).
Zgodnie z za∏o˝eniami wypornoÊç
jednostek ma wynieÊç 28 000 t
przy d∏ugoÊci 200 m i szerokoÊci
26 m. We wn´trzu posiadajàcego
wzmocnienia lodowe kad∏uba ma
znajdowaç si´ 1500 mb ciàg∏ych
pok∏adów do transportu pojazdów,
zaÊ dodatkowe 1000 mb przezna-
czonych do przewozu kontenerów
na górnym pok∏adzie. Ma to po-
zwoliç na jednorazowy przewóz
NIEMCY
Nazwy dla korwet
Minister Obrony Republiki Fede-
ralnej Niemiec dr Peter Struck og∏o-
si∏ nazwy przewidziane dla 5 no-
wych korwet typ «130», które ma-
jà wejÊç do s∏u˝by w latach 2007-
2008 i zastàpiç kutry rakietowe typ
«143 B». B´dà to: Braunschweig ,
Magdeburg , Erfurt , Oldenburg i Lu-
dwigshafen . Jednostki powstanà
w3 niemieckich stoczniach, a mia-
nowicie pierwsza i czwarta
w stoczni Blohm-Voss w Hambur-
gu, druga i piàta w stoczni Lürssen
wVegesack, natomiast trzecia
w stoczni Thyssen w Emden.
Przypomnijmy pokrótce podsta-
wowe parametry taktyczno-tech-
niczne nowych okr´tów Bunde-
smarine. WypornoÊç korwet typ
«130» ma wynosiç 1690 t
przy wymiarach 88,75 x 13,23 x
3,20 m, nap´d stanowiç b´dà 2 sil-
Pierwszy z serii nowych patrolowców zbudowanych w Australii dla
Jemenu.
fot. „SeaWaves”
Nr 66 (4/2004) OKR¢TY WOJENNE
3
92685332.004.png 92685332.005.png 92685332.006.png
Z ˝ycia flot
Planowane wejÊcie do s∏u˝by
wKYSTVAKT przewidziano na sty-
czeƒ 2005 roku.
WIELKA BRYTANIA
Bulwark na próbach
W dniu 31 maja 2004 roku wy-
szed∏ ze stoczni VSEL w Barrow-in-
-Furness na próby morskie na wo-
dach Morza Irlandzkiego drugi z se-
rii nowych brytyjskich uniwersal-
nych okr´tów desantowych LPD
(Landing Platform Dock) – Bul-
wark . (wyp. 14 600/18 500 t, 176
x 28,9 x 6,1 m, 16.320 KM, 18 w.,
uzbr.: 2 x 20 mm GAM-BO1, 2 sys-
temy „Goalkeeper”, 4 x 7,62 mm,
4 Êmig∏owce, 4 LCM Mk 10,
4 LCVP Mk 5, mo˝liwoÊç przewozu
305 ˝o∏nierzy z uzbrojeniem i wy-
posa˝eniem + 70 pojazdów). Bliê-
niaczy Albion wszed∏ do s∏u˝by
w czerwcu 2003 roku. Podj´cie
prób w tym terminie okaza∏o si´
mo˝liwe dzi´ki zintensyfikowaniu
w ostatnim okresie czasu prac wy-
koƒczeniowych przeprowadzonych
na okr´cie. W toku prób w dniu
5 czerwca 2004 jednostka przej-
dzie do Birkenhead, gdzie zostanie
przeprowadzone malowanie pod-
wodnej cz´Êci kad∏uba, dzi´ki cze-
mu uda si´ przyÊpieszyç dat´ roz-
pocz´cia prób odbiorczych przez
RN z 23 sierpnia na 19 lipca br. Tym
samym zapewne jednostka, której
wejÊcie do s∏u˝by przewidziano
na grudzieƒ 2004, wczeÊniej zasili
Royal Navy, zwi´kszajàc jej poten-
cja∏ transportowo-desantowy, co
jest szczególnie istotne obecnie
w sytuacji militarnego zaanga˝owa-
nia Wielkiej Brytanii w Iraku.
Wizja artystyczna du˝ego norweskiego patrolowca Harstad dla Stra˝y
Przybrze˝nej.
fot. Kystvakt
ROSJA
Nowy patrolowiec
W dniu 30 stycznia 2004 roku
w stoczni w Petersburgu po∏o˝ono
st´pk´ pod budow´ prototypowego
patrolowca przeznaczonego do
kontroli i nadzoru rosyjskiej 200-
milowej strefy wy∏àcznoÊci ekono-
micznej. Zaplanowano budow´
wi´kszej serii okr´tów tego projek-
tu, opracowanego w Biurze Kon-
strukcyjno-Projektowym w Zieleno-
dolsku. WypornoÊç patrolowca ma
wynosiç oko∏o 500 t, zaÊ prototyp
ma jesienià 2005 roku zasiliç Flotyl-
l´ Kaspijskà.
niki wysokopr´˝ne o ∏àcznej mocy
20 130 KM, które pracujàc na
2Êruby, zapewnià maksymalnà
pr´dkoÊç 26 w´z∏ów. Zasi´g 2500
Mm/15 w´z∏ach, a autonomicz-
noÊç 21 dób. Przewidywane uzbro-
jenie obejmie 4 przeciwokr´towe
pociski rakietowe RBS-15 Mk 3,
2 systemy rakietowe RAM Mk 49
Block 1A, system rakietowy Poly-
phem, uniwersalne dzia∏o kal.
76 mm OTO-Melara compact oraz
2 dzia∏a plot. kal. 27mm Mauser
MLG 27. Korwety otrzymajà boga-
te i ró˝norodne wyposa˝enie elek-
troniczne. Dzi´ki zaawansowanej
automatyzacji za∏oga nowych okr´-
tów ma liczyç zaledwie 50 maryna-
rzy i oficerów.
jednostk´, której nadano wybranà
w plebiscycie nazw´ Harstad . Jed-
nostka ma ∏àczyç w sobie cechy
pe∏nomorskiego holownika z jed-
nostkà do usuwania zanieczysz-
czeƒ. Nie jest znana wypornoÊç no-
wego okr´tu, którego d∏ugoÊç ma
wynosiç 86 m, a szerokoÊç
15,5 m. Nap´d sk∏adaç si´ b´dzie
z2 silników wysokopr´˝nych, ka˝-
dy o mocy 4000 kW, co zapewni
pr´dkoÊç marszowà w przedziale
18-20 w´z∏ów. Uciàg na palu 13 t.
W sk∏ad wyposa˝enia wejdzie rów-
nie˝ zbiornik do przechowywania
zebranych zanieczyszczeƒ. Za∏oga
ma liczyç 16 marynarzy i oficerów.
Budow´ kad∏uba nowej jednost-
ki rozpocz´to niedawno w stoczni
wTulcea (Rumunia), skàd po wo-
dowania w sierpniu br. Ma zostaç
przeholowana do stoczni Srviknes
w pobli˝u Liesund celem przepro-
wadzenia prac wykoƒczeniowych.
TURCJA
Okr´ty podwodne z AIP
Turcja dysponowa∏a na poczàtku
2004 roku 12 okr´tami podwodny-
mi, zaÊ w stoczni w Gol˜ük dalsze
4 jednostki typu 209/1400 znajdo-
wa∏y si´ jeszcze w budowie. Dla
utrzymania jednak si∏y bojowej floty
na niezmienionym poziomie do-
wództwo tureckiej marynarki wo-
jennej upowa˝ni∏o Sekretariat Prze-
mys∏u Obronnego (SSM) do wsz-
cz´cia post´powania majàcego do-
prowadziç w przysz∏oÊci do naby-
cia nowych okr´tów podwodnych
z nap´dem niezale˝nym od dost´pu
powietrza – AIP (Air-independent
propulsion).
War to dodaç, ˝e podobne jed-
nostki budowane sà dla „konkuren-
cyjnej” Grecji.
NORWEGIA
Du˝y patrolowiec z Rumunii
Norweska stra˝ ochrony wy-
brze˝a (KYSTVAKT) otrzyma nowà
WIETNAM
TarantulezRosji
Rosyjska centrala handlowa RO-
SOBRONEXPORT zawar∏a kontrakt
z Socjalistycznà Republikà Wietna-
mu na dostaw´ 8 kutrów rakieto-
wych typu Mo∏nia (proj. 1241, Ta-
rantul ) [wyp. 440/500 t, 58,5 x
10,2 x 3,4 m, 20 000 KM, 32 w.,
uzbr:?], z których 2 majà powstaç
w stoczni „Wympel” w Rybinsku.
Na terenie stoczni „Wympel” wiet-
namscy specjaliÊci majà zapoznaç
si´ z technologià napraw i remon-
tów kutrów typu Mo∏nia , zaÊ rosyj-
scy stoczniowcy nadzorowaç b´dà
wWietnamie poczàtkowy okres
eksploatacji okr´tów.
Jest to poczàtek modernizacji
floty wietnamskiej, wymuszonej
zbrojeniami morskimi paƒstw sà-
siednich, z którymi posiada nieure-
gulowane kwestie sporne o Wyspy
Paracelskie i Spratly.
Albion , bliêniak odbywajàcego próby odbiorcze Bulwarka .
fot. Royal Navy
4
Nr 66 (4/2004) OKR¢TY WOJENNE
92685332.007.png 92685332.008.png 92685332.009.png
Temeraire w 1910 roku.
fot. zbiory Siegfried Breyer
Maciej Szopa
Brytyjskie okr´ty liniowe
typu Bellerophon
Geneza jednostek
Kiedy projekt Dreadnought by∏ ju˝ nie-
mal na ukoƒczeniu i wszystko wskazywa∏o
na to, ˝e nowa koncepcja zdeklasuje budo-
wane dotàd pancerniki, zaplanowano
w ramach rozbudowy floty na rok 1906 ko-
lejne 4 jednostki. Liczba ta szybko zosta∏a
zmniejszona do trzech zarówno z powodu
niech´ci prowokowania innych mocarstw
do wyÊcigu zbrojeƒ jak i nadal istniejàcych
wàtpliwoÊci co do parametrów nie do koƒ-
ca wypróbowanego Dreadnoughta . Poczàt-
kowo zastanawiano si´ nad dwiema kon-
cepcjami nowych jednostek. Pierwszà
z nich by∏ projekt „X-4”, zwany czasem
„superdrednotem” (ten kryptonim otrzy-
ma∏ w koƒcu dopiero typ Queen Elizabeth )
posiadajàcy podobne do Dreadnoughta
uzbrojenie ale by∏ za to wi´kszy, lepiej
opancerzony i szybszy. Za tym, projektem
optowa∏ nawet sam twórca nowej Royal
Navy – adm. John Arbuhnot Fisher. Dru-
gi pomys∏, mniej atrakcyjny, by∏ po prostu
usprawnieniem pierwowzoru i ten w∏aÊnie
wybrano. Nie by∏a to jednak zbyt trafna
decyzja, „X-4” bardzo przypomina∏ bo-
wiem typ Collosus , wdro˝ony do produkcji
dopiero w trzy lata póêniej. Projektem
usprawnienia typu Dreadnought zajà∏ si´
Philip Watts.
Uzbrojenie okr´tów nowego, nazwane-
go Bellerophon , typu uleg∏o drobnej zmia-
nie. Podczas gdy artyleria g∏ówna nadal
pozostawa∏a ta sama i stanowi∏o jà 10 dzia∏
305 mm, zmiany zasz∏y w artylerii Êredniej.
Na Dreadnoughtcie obron´ przed atakujà-
cymi okr´tami torpedowymi stanowi∏y 22
dzia∏a kalibru 76 mm, które jak dowiod∏y
tego próby nie radzi∏y sobie z nowymi co-
raz wi´kszymi i lepiej opancerzonymi
okr´tami tej klasy. Z tego powodu
Bellerophon , Superb i Te meraire zosta∏y wy-
posa˝one w 14 ci´˝szych dzia∏, kalibru
102 mm rozmieszczonych w barbetach
nadbudówek. Mniejsza iloÊç luf mia∏a byç
zrekompensowana przez lepsze ich rozsta-
wienie, dajàce im maksymalne pole
ostrza∏u. Zmniejszona zosta∏a iloÊç rur
torpedowych (w stosunku do Dreadnough-
ta 5:3). Opancerzenie Bellerophon ów by∏o
podobnie roz∏o˝one jak na Dreadnought .
Zmianà by∏o g∏´bsze poprowadzenie pan-
cerza poni˝ej linii wodnej, dla lepszej
ochrony przeciwtorpedowej. Usprawnie-
nie to wynika∏o z doÊwiadczeƒ wojny rosyj-
sko-japoƒskiej, kiedy to pancerniki by∏y
nara˝one na niebezpieczeƒstwo ze strony
min i torped. Maszyny zainstalowane
na typie Bellerophon nie ró˝ni∏y si´ od tych
zainstalowanych na jego poprzedniku, za-
k∏adano wi´c zmniejszenie pr´dkoÊci
w porównaniu z nim o oko∏o 0,5 w´z∏a
(nowe okr´ty mia∏y szersze kad∏uby i wy-
pornoÊç wi´kszà o 700 ton), jednak w cza-
sie prób okaza∏o si´, ˝e nowe konstrukcje
charakteryzujà si´ du˝à dzielnoÊcià
na morzu i 21 w´z∏ów pozosta∏o bez
zmian. Cechà charakterystycznà wyglàdu
Bellerophon ów, jak i kolejnego typu
St . Vincent by∏o bardzo bliskie u∏o˝enie
masztów, z których przedni sta∏
przed przednim kominem, tylni zaÊ w oko-
licy Êródokr´cia. Maszty sta∏y na potrój-
nych podporach, zastosowanych po raz
pierwszy na krà˝ownikach liniowych typu
Invincible .
Budow´ Bellerophon a rozpocz´to
3 grudnia 1906 roku w stoczni w Porth-
smouth i zosta∏a ukoƒczona w lutym 1909.
Temeraire budowany by∏ w Devonport
od stycznia 1907 do maja 1909 zaÊ Superb
powstawa∏ w Elswick pomi´dzy lutym
1907 a czerwcem 1909 roku. Koszt
Bellerophon a i Te meraire wyniós∏ 1 750 000
funtów za okr´t, Superb zaÊ by∏ nieco taƒ-
szy – 1 650 000 funtów. Dla ∏atwego roz-
ró˝nienia pancerniki zosta∏y oznaczone
pasami na kominach, ka˝dy okr´t mia∏
charakterystycznà ich sekwencj´. Teme-
raire mia∏ wymalowane po dwa pasy
Nr 66 (4/2004) OKR¢TY WOJENNE
5
92685332.010.png 92685332.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin