sciaga awf1.doc

(52 KB) Pobierz
TYP LEKCJI – taka odmiana lekcji, której układ uwzględnia stosunek do ogniwa procesu nauczania i stopnia ich realizacji:

TYP LEKCJI – taka odmiana lekcji, której układ uwzględnia stosunek do ogniwa procesu nauczania i stopnia ich realizacji:

1)  podająca (nauczająca) – głownie wprowadza nowy materiał

2)  doskonaląca – utrwala wiadomości, umiejętności, nawyki oraz sprawność motoryczną

3)  kontrolna – sprawdzająca i oceniająca przygotowanie i postępy uczniów w zakresie umiejętności, sprawności i wiadomości.

4)  mieszana – łącząca różne ogniwa procesu nauczania i uczenia się.

RODZAJE LEKCJI – to takie jej odmiany, które odpowiadają określonym jej strategiom dydaktycznym, wynikającym

z teorii kształcenia wielostronnego, uczenia się przez przyswajanie, odkrywanie.

-     lekcje podające – przyswajanie nowego materiału odbywa się drogą stosowania metod podających (twórczych),

-     lekcje problemowe – rozwiązywanie zadań i sytuacji problemowych odbywa się na drodze odkrywania,

-     lekcje eksponujące – uruchomiona zostaje emocjonalno - wolicjonalna  sfera osobowości ucznia na drodze przeżywania,

-     lekcje praktyczne – postępowanie dydaktyczne osiąga się drogą maksymalnej aktywizacji ucznia w działaniu.

W zależności od zadań jakie lekcja ma spełniać wyróżniamy:

ð lekcje ogólnorozwojowe

ð sportowo – treningowe

W zależności od rodzaju dyscypliny wyróżniamy:

ð lekcje gimnastyki

ð lekcje pływania

ð lekcje gier zespołowych itd.

W zależności od czasu trwania lekcji wyróżniamy:

ð lekcja mała (30 min)

ð lekcja normalna (45 min)

ð lekcja duża (90 min)

Zasada wszechstronność oddziaływania nauczyciel realizuje przez:

1) przećwiczenie całego układu ruchowego,

2) dobór odpowiednich środków wspomagających funkcjonowanie układu

krążenia, oddychania i systemu nerwowego,

3) rozwijanie i kształtowanie podstawowych cech psychomotorycznych,

4) kształtowanie umiejętności ruchowych, które znajdują zastosowanie     

w aktywności rekreacyjnej i sportowej,

5) wykorzystanie tkwiących w lekcji możliwości wzbogacania wiedzy      

o kulturze fizycznej,

6) zachęcanie uczniów do podejmowania własnej aktywności ruchowej.

Zasada stopniowanie wysiłku i trudności ćwiczeń (zadań ruchowych).

Droga metodycznego postępowania wiedzie od prostego do złożonego,

od łatwego do trudnego. Sens praktyczny tej zasady sprowadza się do

właściwego angażowania i kierowania stopniowo nasilającą się działalnością

ruchową dzieci. Natężenie wysiłku można regulować przez odpowiedni dobór

ćwiczeń, ich intensywność, czas trwania oraz tempo wykonania.

Zasada zmienności pracyzasada ta polega w głównej mierze na

następującym układzie dobranych zgodnie z zasadą wszechstronności

ćwiczeń ( zadań, problemów) w lekcji:

1)  zmienność pracy mięśniowej: m. brzucha, m. grzbietu, m. prostowniki, zginacze

2)  zmienność pracy dynamicznej ze statyczną

3)  praca fizyczna z psychiczną

4)  zmienność metod

5)  zmienność ustawień

6)  zmienność przyborów

TOK LEKCYJNY wg Strzyżewskiego

I. Część wstępna

1.   Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć

2.   Motywacja uczniów do zajęć

3.   Wszechstronna rozgrzewka

II. Część główna

1.   Realizacja zadania głównego

2.   Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności

III. Część końcowa

1.   Uspokojenie organizmu – fizjologiczne i emocjonalne

2.   Czynności organizacyjno-prządkowe związane z zakończeniem lekcji

3.   Nastawienie do samodzielnych działań na polu kultury fizycznej.

I.Metody reprodukcyjne (odtwórcze)1. Metoda naśladowcza – ścisła Nauczyciel stawia uczniów w sytuacji zadaniowej w wyniku nakazów i poleceń. Nauczyciel ściśle określa zadanie – ćwiczenie, a uczniowie ściśle je odtwarzają (naśladują pokazany ruch). Wierne odtwarzanie ćwiczenia jest nagradzane, a każde odstępstwo od pokazanego wzorca jest karane 2.Metoda zadaniowa – ścisła Nauczyciel stawia uczniów w sytuacji zadaniowej ścisłej, tzn. w takiej, w której uczniowie odczuwają wewnętrzną potrzebę osiągnięcia ściśle określonego przez nauczyciela celu. 3. Metoda programowe uczenia się - Metoda jest podobna do metody zadaniowej ścisłej. Różnica polega na tym, iż program osiągnięcia celu nauczyciel podaje nie „na żywo”, lecz w postaci broszury, tablic informacyjnych, fragmentu filmu instruktażowego, a uczeń samodzielnie uczy się, kontroluje, koryguje i ocenia się. II. Metody prokreatywne (usamodzielniające) 1. Metoda zabawowa naśladowcza Nauczyciel stwarza sytuację zadaniową polegającą na wywołaniu u dzieci potrzeby naśladowania określonego przedmiotu czy zjawiska, którego istotą jest określony ruch. Zadaniem dzieci jest naśladowanie owego przedmiotu czy zjawiska według własnego wyobrażenia I inwencji.2. Metodazabawowa – klasyczna Dzieci stawiane są w sytuacji zadaniowej przez nauczyciela, który podaje fabułę zabawy lub przepisy gry i odpowiednie czynności organizacyjne (celem przygotowania terenu zabaw i gier oraz przyborów). W tej sytuacji zachowanie się uczniów jest swobodne i samodzielne. Jedynymi ograniczeniami są fabuła i przepisy. 3. Metoda bezpośredniej celowości ruchu Nauczyciel stwarza sytuację zadaniową, polecając uczniom wykonanie prostego zadania w odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej. Celem bezpośrednim dla uczniów jest wykonanie zadania. Właściwy cel jest znany tylko nauczycielowi. 4. Metoda programowanego usprawniania się Ćwiczący czuje się w sytuacji zadaniowej, ponieważ odczuwa potrzebę usprawniania się, w wyniku której podejmuje określony program działania (np. na ścieżce zdrowia). Rolę regulatora czynności usprawniających sprawuje środowisko (teren, przyrządy, tablice orientacyjne itp.).Wykonanie konkretnych zadań wymaga pełnej inwencji usprawniającego się.III. Metody kreatywne (twórcze) 1.Metody problemowe Nauczyciel stawia uczniów w sytuacji problemowej, to znaczy w takiej, z którą uczniowie spotykają się po raz pierwszy i nie znają sposobu jej rozwiązania. Uczniowie samodzielnie analizują sytuację, tworzą programy (pomysły) rozwiązania problemu i weryfikują jego poprawność w praktycznym działaniu. 2. Metody ruchowej ekspresji twórczej Nauczyciel stawia uczniów w sytuacji zadaniowej, którą uczniowie powinni samodzielnie, twórczo rozwiązać, przy czym każde rozwiązanie zademonstrowane przez ucznia uważa się za poprawne. Zadania polegają na inscenizacji określonych tematów ruchowych mimiką.

Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana (Strzyżewski, 1996). Improwizacja ruchowa, charakterystyczna dla tej metody, pozwala na pobudzanie uczniów do samodzielnego wyboru rozwiązania i wykonania postawionego zadania ruchowego zgodnie z własną inwencją twórczą.

Metoda ruchu rozwijającego Veroniki Sherborne (Bogdanowicz, 1996). Metoda nawiązuje do doświadczeń z okresu dziecięcego, wykorzystując dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzenia świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi. Ze względu na swoją uniwersalność można ją stosować w pracy z dziećmi i z dorosłymi (np. z zaburzeniami rozwojowymi).

Metoda Karla Orffa (Tatarczuk, 1991). Metoda ta nawiązuje do tradycyjnych, często ludowych, form zabaw, ćwiczeń, tańców, muzyki, porzekadeł, legend, baśni, poezji i prozy. Właśnie te formy ruchowo-muzyczno-słowne zainteresowań dzieci stały się podstawą metody, której głównym celem i zadaniem jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samooekspresji i rozwijania inwencji twórczej.

Metoda Marii i Alfreda Kniessów. Najbardziej charakterystyczne w tej metodzie jest współdziałanie trzech podstawowych elementów: muzyki–rytmu–ruchu.

Dodatkowe pytanie:

REHABILITACJA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH:

Podnoszenie sprawności fizycznej    Usprawnianie pozostałych zmysłów   Psychiczna adaptacja i akceptacja niepełnosprawności oraz jej konsekwencje   Samodzielne poruszanie się    Opanowanie wykonywania czynności życia codziennego     Przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym środowiska niewidomych i pełnosprawnych    Rozwój małej motoryki- uczynnianie ręki    Ćwiczenia ruchowe uczą jak pokonywać lęk przestrzeni i uczucie onieśmielenia   Wyrobienie poczucia wspólnoty i chęć współuczestniczenia z innymi dziećmi     Nauka wytrwałości w wykonywaniu podejmowanych działań, zdyscyplinowania i koleżeństwa   Kształtowanie prawidłowej postawy     Wyrobienie jak najlepszej orientacji wzrokowej   Podnoszenie wiary w swoje siły    Wyrabianie poczucia rytmu i plastyki ruchowej    Wzmożona czynność pozostałych zmysłów   Indywidualne podejście do każdego ucznia    Uczenie umiejętności korzystania ze zmysłów

CECHY INTEGRACJI POZASZKOLNEJ NIEWIDOMYCH

Dobrowolność uczestnictwa   Brak stresu i niepowodzeń szkolnych    Wspólny cel przebywających ze sobą     Możliwość stałej modyfikacji sposobów rozwiązywania problemów    Stymulowanie aktywności

ELEMENTY MECHANIZMU KOMPENSACJI ZMYSŁU WZROKU

Uwaga wyczekująca sprawnych zmysłów    Umiejętność współdziałania zmysłów    Pojawienie się zmysłu przeszkód   Gromadzenie doświadczeń   Wyposażenie w jak największy zasób słów

ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY NIEWIDOMYCH

Opuszczenie głowy    Wklęśnięcie klatki piersiowej    Zaokrąglenie pleców    Skurczenie mięśni uda i podudzia    Wyciągnięte do przodu ramiona     Cofnięta głowa i tułów     Wysokość i ciężar ciała oraz obwód klatki piersiowej są niższe niż u osób widzących     Najbardziej rozwinięte są wytrzymałość, moc, siła   Najmniej rozwinięte są szybkość i zwinność

SPECYFIKA ZAJĘĆ RUCHOWYCH SPECYFIKA ZAJĘĆ:

Indywidualizacja zadań    Wykorzystanie różnorodnych dźwięków     Rytmizowanie zadań   Specyfika przekazu informacji    Specyfika Sali i pomieszczeń    Stopniowanie trudności (ćwiczenia od pozycji niskich do wysokich)     Specyfika nauczania nowych czynności ruchowych

NAUCZANIE NOWYCH CZYNNOŚCI RUCHOWYCH:

Bardzo dokładny opis- proste słowo, odwoływanie się do znanych rzeczy    Pokaz czuciowy-dotyk przez dziecko osoby demonstrującej ćwiczenie    Nauczyciel działa na aparat ruchowy ucznia- nauczyciel w roli asekuranta    Głos prowadzącego- sugeruje tempo, rytm i sposób wykonania ćwiczenia    Wyobrażenia surogatowe- uzyskiwane za pomocą innych zmysłów

BEZPIECZEŃSTWO NA ZAJĘCIACH:

Zaznajomienie się z przyrządami (muszą być one ustawione zawsze w tym samym miejscu)    Zapoznanie z wysokością przyrządów   Pomoc przy różnego rodzaju zeskokach   Asekuracja    Zakaz samodzielnego zmieniania położenia na Sali    Gumowy pas na ścianie   Wypukłe linie i punkty na boisku    Odpowiednie natężenie światła   Dostęp świeżego powietrza   Odpowiednia kolorystyka i wystrój   Maksymalna liczebność grupy to 12 osób

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin