Starowicz Zbigniew Lew - Seks partnerski.pdf

(963 KB) Pobierz
Starowicz Zbigniew Lew - Seks partnerski
tytuł: "Seks partnerski"
autor: DRN.MED ZBIGNIew LEWSTAROWICZ
tekst wklepał: dunder@poczta.fm
OPRACOWANIE GRAFICZNE MICHA£ MARYń IAK
WARSZAWA 1983
PAńSTWOWY ZAK£AD WYDAWNICTW LEKARSKICH
Copyright by Zbigniew LewStarowicz, 1983
Recenzent dr n. med. Bohdan Wasilewski
Redaktor mgr Teresa Materkowska
Redaktor techniczny Tadeusz Wojdowski
Korektor Andrzej Nalej
* * *
Spis Treści
Wstęp...3
Dojrzewanie do partnerstwa seksualnego...5
Uwarunkowania rodzinne...7
Uwarunkowania społeczne...11
Uwarunkowania kulturowe...12
Mity seksualne...15
Mit raju erotycznego...16
Mit kobiety fatalnej...19
Mit Pandory...22
Mit don Juana...24
Mit Casanovy...26
Mit raju miłości...29
Przesądy seksualne...30
Samowychowanie seksualne...33
Samoświadomość seksualna...
Samookreślenie seksualne
Poczucie wstydu
Samorealizacja seksualna
Norma seksualna
Seks jako wartość
U progu partnerstwa seksualnego
Dojrzałość psychoseksualna
Rozwój męskościkobiecości
Osobowość i seks
Fantazje seksualne
Przestrzeń między kobietą a męŜczyzną
Spotkanie
Miłość
Start w małŜeństwo
Miodowy miesiąc
Perspektywy małŜeństwa
Fenomeny partnerstwa seksualnego
Skóra i seks
Erekcja
Ejakulacja
Lubricatio
WraŜliwość na bodźce seksualne
Rytmy biologiczne
Rytuał nocy
Defloracja
Orgazm
Orgazm kobiety
Orgazm męŜczyzny
Orgazm z wyobraźni seksualnej
Pozycje współŜycia
Oralizm
Analizm
 
Typy partnerek
Typy partnerów
Subkultury seksualne
Więź psychiczna we współŜyciu seksualnym
Rozwój partnerstwa seksualnego
Partnerstwo seksualne
Porozumienie seksualne
Przystosowanie seksualne
Fazy Ŝycia partnerskiego
Rodzicielstwo
Bariery w partnerstwie seksualnym
Ja i świat
Poczucie niŜszości
Kompleks onanistyczny
Kompleksy Amazonki i PallasAteny
Niepewność w roli seksualnej
Lęk przed inicjacją
Wczesne związki
Przedwczesna inicjacja seksualna
Partner bez doświadczeń
Trudności w przystosowaniu seksualnym
Teatr seksualny
Rywalizacja
Zmierzch fascynacji
Problemy z opóźnieniem wytrysku
Rozwój impotencji
Rozwój oziębłości płciowej u kobiet
Triolizm
Dewiacje seksualne
Pedagogika i terapia partnerstwa
Przygotowanie do Ŝycia partnerskiego
Praktyczne kompendium seksualne
Terapia partnerstwa
Skuteczność leczenia
„Taktyka" partnerska
Szansę sukcesu w związku partnerskim
Zakończenie
Seks przyszłości
Słowniczek terminów
* * *
 
WSTęP
"Seks partnerski" jest próbą opisania fenomenu, jakim jest więź erotyczna między partnerami
róŜnej płci oraz czynników, które je kształtują. Inna jest perspektywa widzenia seksu,
płciowości i współŜycia przez jednostkowe JA, a inna przez wspólne MY.
Rosnące uwiadomienie i oczytanie z zakresu seksuologii stawia coraz większe wymagania
publicystyce i twórczości popularnonaukowej. Jednym z tych wymagań jest oczekiwanie
porad, w jaki sposób moŜna podnosić poziom więzi erotycznej i kultury współŜycia
seksualnego w związku partnerskim. Wiadomo, Ŝe typowe ABC seksualne, czyli opis anatomii
narządów płciowych, współŜycia i typowej patologii seksualnej, nie dostarcza takiej porady. Z
wielu danych wynika, Ŝe rośnie równieŜ pułap oczekiwań i wymagań wobec partnera i
związku, który dotyczy nie tylko kultury Ŝycia seksualnego, ale i umiejętności dialogu z
partnerem, liczenia się ze specyfiką odmienności płci. Istnieje równieŜ zapotrzebowanie na
ujmowanie, spraw seksu z ponadjednostkowego wymiaru, z uwzględnieniem perspektywy
biologicznej, psychologicznej i kulturowej.
„Seks partnerski" jest więc próbą zaspokojenia tych potrzeb Czytelników, próbą spojrzenia z
perspektywy ponadjednostkowej (stąd nazwa „partnerski").
Poszczególne części pracy poświęcone są kolejno dojrzewaniu do partnerstwa, startowi w
partnerstwo, fenomenom partnerstwa oraz barierom i przeszkodom utrudniającym tworzenie
partnerstwa. W zakończeniu pracy daję krótki opis metod leczenia.
Czytelnik w niektórych rozdziałach moŜe zauwaŜyć liczne podrozdziały i podziały
klasyfikacyjne, ułatwiające zbliŜenie zagadnień, których szerszy opis wymagałby większej
objętości pracy.
Partnerstwo seksualne w związku uczuciowym jest podstawowym zadaniem rozwoju
psychoseksualnego człowieka. Rozwój ten obejmuje kilka kolejno następujących po sobie faz
- okresów; płodowy, niemowlęcy, wczesnodziecięcy, zabaw, szkolny, pokwitania, czyli
dojrzewania oraz dojrzałości psychoseksualnej.
Okres dojrzałości psychoseksualnej umoŜliwia, jako jeden z warunków, tworzenie partnerstwa
seksualnego. ZłoŜony proces rozwoju psychoseksualnego i dojrzewania do wspomnianego
partnerstwa jest wielorako uwarunkowany. Mamy w nim do czynienia z fenomenem
cielesności, fizjologii seksualnej, uwarunkowań psychicznych, powstałych w strukturze
środowiska rodzinnego, rówieśniczego, społecznego oraz kulturowego.
Zaburzenia w partnerstwie powstają wówczas, gdy uwarunkowania są rozbieŜne lub
sprzeczne, nieprawidłowe lub dewiacyjne. Stąd m.In. trudności seksualne u jednych osób są
wynikiem niewłaściwego procesu socjalizacji w rodzinie, u innych natomiast - kompleksów
powstałych na tle braku akceptacji przez rówieśników, powielania róŜnych stereotypów i
mitów.
Dojrzewanie do partnerstwa seksualnego jest zatem procesem bardzo złoŜonym i jemu jest
poświęcona pierwsza część pracy. Omawiane w niej uwarunkowania rodzinne, społeczne,
kulturowe oraz wynikające z samowychowania wzajemnie na siebie oddziaływają. Rozwój
psychoseksualny jest procesem dynamicznym i zmiennym. Tworzące się w nim JA seksualne
niesie w sobie nie tylko przeszłość z własnego Ŝycia, ale i przeszłość własnej rodziny,
środowiska, kultury. Podobnie złoŜone jest JA seksualne drugiej osoby w późniejszym
związku. Nie znaczy to oczywiście, iŜ najwaŜniejszy w partnerstwie seksualnym jest czas
przeszły, równieŜ waŜne jest „tu i teraz" oraz nastawienie na przyszłość. W partnerstwie
seksualnym bowiem istnieją wszystkie wymiary czasu jednocześnie.
Partnerstwo seksualne oznacza spotkanie dwu osobowości mających róŜne uwarunkowania
środowiskowe, charakterologiczne i róŜne biografie. Jest to zatem spotkanie w wymiarze
teraźniejszości i przeszłości, a takŜe i przyszłości. KaŜde z partnerów wkracza w związek z
całym dziedzictwem swej przeszłości, a przecieŜ potrafi dzięki miłości, więzi seksualnej
stworzyć zupełnie nową jakość, jaką jest partnerskie MY. Wspomniana metamorfoza z JA na
MY przebiega według pewnych reguł, a partnerskie MY bywa róŜne u róŜnych partnerów.
Proponowana praca usiłuje opisać ten proces przemiany.
Chciałbym na zakończenie podkreślić, iŜ seks partnerski naleŜy widzieć z perspektywy
wielowymiarowej, zarówno bowiem waŜna jest w nim biologia seksualna (wraŜliwość
zmysłowa, fizjologia współŜycia), jak i tradycje kulturowe, świat wartości, uwarunkowania
psychologiczne. Wszystkie te wymiary zachodzą na siebie i choć ich podział jest. nieco
sztuczny, podkreśla jednak złoŜone i wielorakie
UWARUNKOWANIA BIOLOGICZNE, UWARUNKOWANIA
KULTUROWE i SPO£ECZNE. „ UWARUNKOWANIA PSYCHOLOGICZNE,
UWARUNKOWANIA DUCHOWE, (system wartości, światopogląd) i Uwarunkowania
 
rządzące Ŝyciem seksualnym człowieka i Ŝyciem związku partnerskiego.
Praca ma charakter popularnonaukowy, kierowana jest do Czytelników bez medycznego
wykształcenia, zawarte są w niej osobiste poglądy. Odbyte studia medyczne i psychologiczne
oraz zainteresowanie zagadnieniami kulturowymi ułatwiły mi w duŜym stopniu uzyskanie
pewnej perspektywy widzenia problemów seksu partnerskiego, ale najwięcej zawdzięczam
swoim pacjentom oraz autorom listów kierowanych do czasopism, z którymi od dawna
współpracuję.
* * *
 
DOJRZEWANIE DO PARTNERSTWA, SEKSUALNEGO Wpływ środowiska rodzinnego na
rozwój osobowości człowieka, jego JA seksualnego i partnerstwo seksualne jest dokładnie
zbadanym procesem. Od czasów Freuda, który twierdził, iŜ w łóŜku zakochanych spotykają
się nie tylko oni, ale i ich rodzice, upłynęło juŜ sporo czasu. Liczne badania naukowe
potwierdziły trwałość i głębokość uwarunkowań wyniesionych z domu rodzinnego, które
rzutują na nasze związki seksualne. Wpływy te w zasadzie zaczynają się juŜ w okresie
rozwoju płodowego, gdyŜ stan psychiczny matki, przebieg ciąŜy i towarzyszący jej nastrój
rodziców przyszłego dziecka, jakość ich przekazu genetycznego itd. mają związek z rozwojem
biologicznym i psychicznym płodu i późniejszej osobowości rozwijającego się człowieka.
W rozwoju poporodowym, a zwłaszcza w pierwszych 5 latach Ŝycia, klimat psychiczny domu,
zaspokojenie potrzeby miłości, bezpieczeństwa i kontakt z dzieckiem tworzą trwałe
fundamenty osobowości.
Wiemy obecnie znacznie więcej niŜ kiedyś o złoŜoności psychiki noworodka, małego dziecka,
które odbiera liczne bodźce i świadome sygnały uczuciowe ze strony otoczenia, mające
istotny wpływ na harmonię rozwoju i podstawowe cechy osobowości.
Przez cały czas wychowania w rodzinie istniejące w niej typy więzi uczuciowych, komunikacji,
postaw wobec siebie i innych, seksu i płci, ujawniane wzorce, modele zachowań i system
wartości tworzą „matrycę" późniejszych postaw wobec seksu, płci i osoby partnera oraz
związków uczuciowych.
Wynosimy zatem z domu ,matrycę" przyszłych związków uczuciowych. Problem okazuje się
jeszcze bardziej złoŜony, jeŜeli uświadomimy sobie ilość moŜliwych kombinacji więzi
uczuciowych między wszystkimi członkami rodziny. Inna jest „matryca" osoby będącej w domu
przysłowiowym „kozłem ofiarnym", inna natomiast osoby uprzywilejowanej i wyróŜnianej z
grona rodzeństwa.
Z wyników badań wynika np., Ŝe jedynacy i dzieci pierworodne mają większe predyspozycje
do problemów w Ŝyciu uczuciowym i seksualnym. W przypadku jedynaków moŜna to
tłumaczyć skłonnością do pewnego egocentryzmu, a w przypadku pierworodnych - częściej
popełnianymi błędami wychowawczymi lub teŜ ich narodzeniem „przedwczesnym" w stosunku
do oczekiwań rodziców, co moŜe rzutować na postawy uczuciowe wobec nich. Innym
przykładem struktury rodzinnej jest np. typ więzi między rodzeństwem. Okazuje się, Ŝe
najbardziej optymalna „matryca" związków uczuciowych powstaje w przypadku rodzeństwa
róŜnej płci z niewielką róŜnicą wieku oraz w przypadku braci, natomiast siostry częściej
ujawniają tendencje rywalizacyjne i zazdrość przenoszona jest na późniejsze ich Ŝycie
osobiste. Nie oznacza to bynajmniej, iŜ jedynak, pierworodne dziecko lub siostry skazani są w
przyszłości na problemy seksualne i uczuciowe, warto jednak pamiętać o stwierdzonych
predyspozycjach. Podobnie wygląda sprawa w przypadku dzieci „chcianych" i „niechcianych"..
Postawy uczuciowe wobec nich rzutują na poczucie bezpieczeństwa i potrzebę miłości, a
zaspokojenie tych potrzeb jest
fundamentem zdrowia psychicznego.
Istnieją jeszcze inne ciekawe prawidłowości. Okazuje się np., Ŝe osoby wychowujące się w
konfliktowych środowiskach rodzinnych, w których małŜeństwa rodziców są niedobrane i
istnieje w nich walka np. o dominację, często powielają w swym własnym Ŝyciu podobne
problemy i zachowania, przypisując im „dziedziczność". Trzeba teŜ przyznać, Ŝe w wielu
przypadkach wspomniane podobieństwo nie jest dostrzegane wbrew oczywistym faktom.
Problem ten jest o tyle bardziej złoŜony, iŜ przeŜywane w dzieciństwie kłótnie rodziców
skłaniały do stworzenia modelu innego związku, jakby „anłymodelowego" w stosunku do
rodziców. Okazuje się, Ŝe nawet tego typu oczekiwania i idee nie są barierą do tworzenia
podobnych sytuacji konfliktowych. Często jestem świadkiem ogromnego zaskoczenia u moich
pacjentów, którzy uświadomili sobie wiele podobieństw między sobą a rodzicami, między
konfliktami we własnym związku i w małŜeństwie rodziców.
Wspomniane podobieństwa układów konfliktowych, rodzące przekonanie o ich
„dziedziczności", bywają zarówno wówczas, gdy np, syn jest podobny do swego ojca, jak i
wtedy, gdy czuje się bardziej podobny do matki. Istota konfliktu moŜe być podobna, ale
następuje niekiedy odwrócenie ról i tak np. ojciec tyranizował rodzinę, kłócił się z matką, a
jego córka moŜe powielać zachowanie ojca lub matki.
Problemy seksualne równieŜ bywają podobne i teŜ wzbudzają pogląd o ich rzekomej
„dziedziczności". Córka mająca problemy z doznawaniem orgazmu moŜe przypuszczać, Ŝe
dziedziczy to po matce, która miała podobne problemy. Zapomina się wówczas o tym, Ŝe to
nie fakt braku orgazmu jest najwaŜniejszym podobieństwem, ale postawa wobec seksu,
osoby partnera, oczekiwań wobec niego itp., które właśnie wpływają na przeŜywanie orgazmu.
Nie chciałbym rozbudowywać tych zagadnień o dodatkowe i zresztą waŜne pojęcie
identyfikacji, naśladownictwa itp.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin