KLASOWY PROGRAM PROFILAKTYCZNY
Agresja i przemoc – jak sobie z tym radzić?
Przeciwdziałanie agresji, przemocy i samowolnemu
opuszczaniu zajęć lekcyjnych
Realizowany w roku szkolnym 2008-2009
w okresie stażu awansu zawodowego na stopień
nauczyciela dyplomowanego
Program opracowany
przez mgr Agnieszkę Kaczmarek
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Młody człowiek wymaga nie tylko nauczania ale przede wszystkim wychowania.
Wychowanie jest bardzo ważnym elementem w pracy szkoły, gdyż młody człowiek, któremu brakuje doświadczenia ma często kłopoty
z zaistnieniem we współczesnym świecie. Często tez wybiera drogę , która prowadzi do rozczarowań , staje się przyczyną uzależnień , przemocy, agresji.
Najlepszą forma przeciwdziałania zachowaniom agresywnym
i uzależnieniom jest oddziaływanie na środowisko szkolne. Uczniowie w szkole powinni znajdować środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego(w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, moralnym i duchowym) Aby to osiągnąć konieczne jest propagowanie zdrowego stylu życia, upowszechnianie wśród młodzieży modelu życia i spędzania czasu wolnego bez używek, systematyczna praca zmierzająca do polepszenia więzi nastolatków rodzicami i bezpośrednio oddziaływanie na młodzież zarówno
w procesie dydaktycznym jak i wychowawczym. Konkretną pomoc dla uczniów ich rodziców będzie stanowił niniejszy program, który powstał w oparciu o PROGRAM PROFILAKTYCZNY
W GIMNAZJUM W CZAPLINKU , moje doświadczenie w pracy
z uczniami, rodzicami i gronem pedagogicznym oraz analizę literatury przedmiotowej. Ma za zadanie wyposażyć uczniów w niezbędne umiejętności radzenia sobie w sytuacjach agresji , przemocy
i zagrożenia. Na rozpoczęcie programu przeprowadzę ankietę wśród uczniów , której celem będzie zdiagnozowanie zakresu poruszanych zagadnień. Podsumowaniem realizacji programu będą prezentacje uczniowskie na omawiane tematy, przed wszystkim praca twórcza uczniów.
Adresatami programu są uczniowie klasy 2A Gimnazjum
w Czaplinku. Realizacja programu będzie odbywać się raz
w miesiącu na lekcjach religii , na lekcjach wychowawczych oraz
w czasie pozalekcyjnym.
CEL GŁÓWNY
Tworzenie bezpiecznej i ciepłej atmosfery w szkole poprzez ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy wśród uczniów.
CELE OPERACYJNE
1. Kształtowanie umiejętności panowania nad swoimi emocjami
2. Wykształcenie u ucznia poczucia odpowiedzialności za własne czyny i rozwój oraz zdrowie
3. Wskazywanie na szkodliwość używek oraz ukazywanie zagrożeń jakie niosą za sobą uzależnienia
4. Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań
5. Wskazywanie sposobów „trzeźwego” spędzania czasu wolnego oraz kreowanie właściwych wzorców
6. Nauka i ćwiczenie zachowań asertywnych
7. Ograniczenie samowolnego opuszczania godzin lekcyjnych
8. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z problemami poprzez próbę ich konstruktywnego rozwiązywania
9. Wzmacnianie poczucia własnej wartości
10. Wzbudzenie poczucia obowiązku u ucznia
11. Kształtowanie postaw prospołecznych
12. Ukazanie możliwości szukania pomocy w obliczu zagrożenia
SPOSOBY REALIZACJI CELÓW
Ø Oddziaływania werbalne (rozmowy , pogadanki)
Ø Dyskusja klasowa, dzielenie się doświadczeniami
Ø Zajęcia grupowe
Ø „Burza mózgów”
Ø Zajęcia praktyczne
Ø Gry dydaktyczne i zabawy psychologiczne
Ø Ankieta
Ø Spotkanie z pielęgniarką, policjantem, pedagogiem
Ø Wycieczka
Ø Ognisko
Ø Konkurs
PLANOWANE EFEKTY
Ø Zmniejszenie przemocy i agresji w klasie i w szkole
Ø Uświadomienie przyczyn i skutków sięgania po środki uzależniające
Ø Podejmowanie właściwych decyzji i podejmowanie słusznych wyborów
Ø Maksymalne wyeliminowanie problemu samowolnego opuszczania zajęć przez uczniów
Ø Właściwe postrzeganie i rozumienie kolegów i koleżanek
Ø Uczestniczenie w promocji zdrowego stylu życia
Ø Przestrzeganie obowiązków ucznia
Ø Efektywne wykorzystanie przez młodzież czasu wolnego
POSTAWA PROWADZĄCEGO PROGRAM
Ø Nie osądza wypowiedzi, choć nie zawsze musi się z nimi zgadzać
Ø Akceptuje i docenia uczucia uczniów, przy czym wyraża swoje uczucia i oczekiwania
Ø Buduje zaufanie grupy, sprawiając tym samym, że każdy uczeń czuje się pełnowartościowym członkiem grupy
Ø Analizuje przyczyny różnych zachowań ucznia
Ø Jest stanowczy wobec agresywnych i destrukcyjnych zachowań uczniów
Ø Podkreśla pozytywne relacje i zachowania uczniów
Ø Stosuje komunikację werbalną adekwatną do niewerbalnej
Ø Jest elastyczny, tzn. styl i organizacje zajęć dostosowuje do specyfiki grupy i etapów ich rozwoju
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Stosowanie przemocy słownej i fizycznej
Ø Agresja
Ø Wulgaryzmy
Ø Wandalizm
2. Realizacja obowiązku szkolnego
Ø Wagary
Ø Problemy w nauce
3. Zagrożenia spowodowane uzależnieniami
Ø Środki uzależniające
Ø Profilaktyka zdrowia
EWALUACJA
Ø Obserwacja ucznia w środowisku szkolnym
Ø Analiza ankiet
Ø Prace samodzielne i grupowe na omawiane tematy
Ø Rozmowa z uczniami
Akceptuję program i zatwierdzam do realizacji.
Czaplinek, 29 sierpnia 2008 …………………………….
Dyrektor szkoły
3
Jokebed