KINO_CZESKIE.doc

(48 KB) Pobierz
KINO CZESKIE

CZESKA ‘NOWA FALA’

 

 

1.       Ramy czasowe:

·         lata 1961 –1968

·         przełomowy rok 1963 – wyjście na ekrany takich filmów jak: „O czymś innym” V.Chitylowej; „Czarny Piotruś” M. Formana; „Gdy przychodzi kot” V.Jasnego

 

2.       Sytuacja historyczno-polityczna

·          Od 1918 do 1992 roku Czechy nie są pojedynczym państwem, istnieją na mapie Europy jako Czechosłowacja

·          Lata 50. – realizm socjalistyczny

·          4 stycznia 1968 Alexander Dubček zostaje I sekretarzem Komunistycznej Partii Czechosłowacji, a 5 stycznia rozpoczyna się Praska Wiosna

·          21 sierpnia 1968 r., wojska pięciu państw Układu Warszawskiego wtargnęły do Czechosłowacji

·          Koniec 1968 i początek 1969 roku był okresem wielkiej aktywności związków zawodowych, organizacji studenckich i - mimo przywrócenia cenzury – mediów

·          Partia cofała się już wtedy pod presją "normalizatorów", lecz społeczeństwo, obudzone w poprzednich miesiącach, nadal się broniło

·          Przełom przyniósł dopiero 17 kwietnia 1969 roku, kiedy po ustąpieniu Alexandra Dubčeka pierwszym sekretarzem Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Czechosłowacji został Gustáv Husák

 

3.       Twórcy:

Czeska  ‘Nową Fale’ tworzą trzy pokolenia reżyserów:

a) Pokolenie najstarsze –m.in. Jaroslav Mach

b) Reżyserzy średniego pokolenia:

·         Karel Kachyna

·         Vojtek Jasny

·         Jan Kadar

·         Elmar Klos

·         Zdynek Brynych

c) Twórcy najmłodszego pokolenia – czołowi przedstawiciele, wywodzący się z FAMU(wydział w szkole filmowej) – i ich ważniejsze filmy :

·         Milos Forman – „Czarny Piotruś”, „Miłośc blondynki”, "Pali się moja panno",            „Odlot”, „Lot nad kukułczym gniazdem”

·         Jizi Menzel – „Perły na dnie”, „Pociągi pod specjalnym nadzowrem”

·         Vera Chytilowa – „Stokrotki”, „Gra o jabłko”

·         Jan Nemec – „O uroczystości i gościach”, „Nieznośna lekkość bytu”

·         Ivan Passer – „Intymne oświetlenie“

·         Juraj Jakubisko – „Milczenie”, „Deszcz”

·         Jaromil Jires – „Żart“, „Waleria i tydzień cudów“

·         Evald Schorm – „Intrygantki”, „Dom radości”

 

Wielu twórców wyemigrowało, wśród nich: Milos Forman, Ivan Passer, Vojtek Jasny, Jan Nemec, Jan Kadar, Elmar Klos, Zdynek Brynych

 

 

4.       Stosunek do tradycji:

·         Fascynacja Francuską Nową Falą (ale nie „pochłonięcie” jej w całości) połączona z prozą czeską

·         Tradycja kina społecznego

·         Szwejk i jego charakterystyczne cechy (rubaszność, konformizm, stoicyzm, zdrowy rozsądek, kultura plebejska), to postać, przez pryzmat której patrzymy na czeskich bohaterów

·         Tradycja kammerspiele’u

·         Kino komediowe, fantastyczno-groteskowe

·         Filmy o II wojnie światowej (ale podejście do nich z dystansem, a nie jako rozliczenie)

·         Czeska wytwórnia filmowa BABBANDOV – nie zniszczona przez Niemców w czasie wojny, a nawet rozbudowana przez nich

 

5.       Inspiracje literackie Twórców czeskiej „Nowej Fali”:

·         B. Hrabal – duet gównie z  J.Menzelem („Pociągi pod specjalnym nadzorem”, „Skowronki na uwięzi”, „Postrzyżyny”, „Święto przebiśniegu”) ale i z innymi twórcami, głównie przez film „Perły na dnie”, gdzie opowiadanie Hrabala przedstawiła piątka reżyserów: V. Chytilova, J.Jires, J.Menzel, J.Nemec, E.Schorm

·         M. Kundera

·         J. Skvorecky

·         F. Kafka

·         J. Haszka

·         K. Capek

 

6.       Główne zjawiska przejawiające się  filmach czeskiej ‘Nowej Fali’:

·         brak jednolitego programu

·         fascynacja Francuską Nową Falą

·         czerpanie z literatury (proza czeska)

·         skłonność do formy paradokumentalnej (np. M. Forman, E.Schorm)

·         skłonność do stylizacji i alegorii (np. V. Chytilova, J. Herze)

·         manifestowanie nonkonformizmu (szczególnie u V.Chytilovej)

·         powrót do czasów okupacji („Sklep przy głównej ulicy” Elmar Klos, Ján Kadár), ale nie w celu rozliczenia się z tym okresem

·         kino kreacyjne z filozoficznymi podtekstami (np. „O uroczystości i gościach” J.Nemec)

·         zaufanie do rzeczywistości:

- całkowite, wpisane w samą filozofię istnienia (np. „Intymne oświetlenie” Passera);

- pozostające na powierzchni obserwowanych zjawisk, przeniknięte wahaniem i niepokojem (np. u Menzla i Chytilovej)

·         indywidualizm temperowany przenikliwą i bystrą samooceną

·         autoportrety filmowe ukazują bohaterom, że nie są doskonali i że świat sobie bez nich poradzi (dotyczyło to zarówno sfery prywatności jak i obszaru działań społecznych)

·         indywidualizm i uniwersalizm rozumiany inaczej niż w Polsce

·         nie ma patosu i profetyzmu, bo nie ma bohatera-samotnika, który rozstrzyga problemy moralne i jako artysta walczy o „rządy dusz”

·         religia odsunięta z pola widzenia (tj. wcześniej metafizyka)

·         rozczarowanie polityką i niechęć do społecznych form działania prowadzi nowofalowych artystów do punktu, w którym nie potrafią pogodzić się z nienormalną sytuacją, ale nie widzą też drogi wyjścia

·         ironia, śmiech, dystans, z którymi łatwiej podchodziło się do zastanej rzeczywistości

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin