Psychologia rozwoju ściąga.doc

(97 KB) Pobierz
1

1.Badanie przekrojowe mogą polegać na porównywaniu:

a)         Kilku kultur lub podkultur

b)         >> Tych samych osób w różnym wieku zycia

2.Za szczególnie wartościową metodę badania dzieci psychologowie rozwojowi uważają:

a)         Eksperyment

b)         >> Obserwację

c)         Analizę wytworów dziecięcych

3.Podstawowa metoda badań w psychologii rozwojowej człowieka to:

a)         >> obserwacja

b)         eksperyment

4.Pojęcie dojrzewania wprowadził do psychologii:

a)         Preser

b)         >> Gesell

c)         Hall

5.Reaktywny model rozwoju:

a)         Uwzględnia uwarunkowania temperamentalne zachowań

b)         Nie jest akceptowany przez behawiorystów

c)         >> Nie uznaje roli aktywności podmiotu jako czynnika rozwoju

d)         Jest charakterystyczny dla koncepcji poznawczych

6.Twórcą dwuczynnikowej teorii rozwoju jest:

a)         G. S. Hall

b)         W. Preser

c)         >> W. Stern

d)         A. Gesell

7. Koncepcja okresu krytycznego zakłada że, skutki braku stymulacji są

a)         >> nieodwracalne

b)         odwracalne

8.Faza jajowa trwa:

a)         >> 10-14 dni  - dwa tygodnie wiec chyba ta odpowiedz

b)         ok. 1 mca

c)         ok. 2mcy

9 Reaktywny model rozwoju uwzględnia uwarunkowania:

a)         uwzględnia uwarunkowania temperamentalne zachowań

b)         nie jest akceptowany przez behawiorystów

c) >>    nie uznaje roli aktywności przedmiotu jako czynnika rozwoju

d)    jest charakterystyczny dla koncepcji  poznawczych

 

10. To nieprawda, że dziecko w okresie płodowym:

a)         ma sny

b)         >> nie odczuwa bólu

c)         rozróżnia cienie

11. Z badań wynika że, poczętych zostaje

a)         więcej dziewczynek niż chłopców

b)         >> więcej chłopców niż dziewczynek

c)         mniej więcej tyle samo chłopców co dziewczynek

12. Skala Apgar nie ocenia:

a)         czynności serca

b)         napięcia mięśni

c)         >> wagi dziecka

13. Wg. Freuda osobowość oralno – sadystyczna jest efektem:

a)         nadmiernej przyjemności czerpanej z doznań oralnych

b)         >> późnej frustracji w sferze oralnej

c)         wczesnej frustracji w tej sferze

14. Prawdą jest że noworodek

a)         nie odróżnia barw

b)         nie odczuwa bólu

c)         gaworzy po porodzie

d)         >> inna

15. Z badań wynika, że dzieci surowo chowane:

a)         ? >>nie są przywiązane do swoich rodziców

b)         są również przywiązane do swoich rodziców

16. Teoria ćwiczenia przygotowawczego twierdzi że:

a)         >>Celem zabawy jest ćwiczenie czynności  przydatnych osobnikowi w życiu. (odp. Poprawna)

b)         Zabawa jest sztuką życia.

17. Zespół Turnera to:

a)         XXX

b)         XXY

c)         >> XO

18. Dziecko zaczyna się uśmiechać :

a)         >> w 1mcu od życia dziecka

b)         w 2-3 mcu

c)         w 3-6 mcu

19. Wg. Freuda:

a)         sexualny jest każdy akt, który ma charakter płciowy

b)         sexualny jest każdy akt związany z narządami płciowymi

c)         >> sexualny jest każdy akt, który dostarcza przyjemność

20. Wg. Ericsona trening czystości:

a)

b)

c)

21Zdaniem Piageta rozumowanie kombinatoryczne może być:

a)         na etapie operacji konkretnych

b)         >> na etapie operacji formalnych

c)         zarówno na jednym jak i na drugim etapie

22W stadium heteremonii moralnej:

a)         >> dziecko jesy konformistą

b)         dziecko postrzega ducha praw

 

23Syndrom upadłego liścia u młodzieży wyróżnia się:

a)         poczuciem nudy , szarości

b)         w pragnieniu wzruszeń, piękna

c)         >> w poczuciu że jest się niepotrzebnym

24Istotę cynizmu młodzieńczego najlepiej oddaje następujące zdanie:

a)         głoszenie „dobra” a czynienie „zła”

b)         głoszenie zła i czynienie zła

c)         głoszenie zła, a czynienie dobra

 

25W świetle dotychczasowej wiedzy o wychowaniu, obarczanie dziecka za karę  dodatkowymi obowiązkami należy uznać za:

a)         bardzo dobre oddziaływanie wychowawcze

b)         >> niezbyt dobre oddziaływanie wychowawcze

c)         trudno rozstrzygnąć

26Wg. A. Adlera urojone poczucie krzywdy, upośledzenia, wywołuje najczęściej:

a)         >> większe poczucie niższości niż upośledzenie rzeczywiste

b)         mniejsze poczucie krzywdy

c)         takie samo poczucie krzywdy

27Na jaki wiek przypada okres adolescencji?

a)         do 15 r.ż.

b)         do 15 – 18 r.ż

c)         >> do 20 – 23 r.ż

d)         do 23 – 25 r.ż

28Ignorowanie niepożądanych zachowań dziecka to:

a)         wzmacnianie pozytywne

b)         wzmacniane negatywne

c)         kara

d)         ?>> brak wzmocnienia

29W świetle koncepcji Piageta znaki drogowe są

a)         symbolami

b)         znakami

c)         >> czasem znakami czasem symbolami

30Jeżeli ktoś twierdzi, że szczerość jest wielką wartością i nigdy pod żadnym pozorem nie można kłamać, prwdp jest na etepie:

a)         idealizmu moralnego

b)         realizmu moralnego

c)         relatywizmu moralnego

d)         pryncypializmu moralnego

31Walka o swobodę jest cechą

a)         młodzieńczego buntu altruistycznego

b)         młodzieńczego buntu egoistycznego

c)         >> młodzieńczego buntu wewnętrznego

d)         młodzieńczego buntu zewnętrznego

32Chłopcy rozpoczynają produkować aktywne plemniki w wieku:

a)         między 10 – 12

b)         >> między 12-14

c)         między 14-16

33Z badań Strenberga wynika, że współżycie przed ślubem:

a)         jest bardzo korzystne dla późniejszego małżeństwa

b)         jest niekorzystne

c)         ani nie pomaga, ani nie przeszkadza

34Około 40 rż inteligencja

a)         nie zmienia się

b)         obniża się

c)         >> wzmacnia

35Z badań wynika, że po urodzeni dziecka, role małżonków:

a)         stają się bardziej tradycyjne

b)         >> nie ma na to żadnych prawidłowości

c)         stają się bardzie.. (brak odpowiedzy – coś typu agitarne ???)

36W małżeństwach bezdzietnych satysfakcja ze związku ma bardziej charakter:

a)         bardziej stały aniżeli w zwązkach z dziećmi

b)         mniej stały

c)         >>nie ma reguły

37Wg. Światowej Organizacji zdrowia starość zaczyna się od

a)         50 rż

b)         >> 60 rż

c)         70 rż

38Wtórny obraz starzenia się dotyczy:

a)         zmian typowych i powszechnych

b)         zmian nieuniknionych

c)         >> zmian których można uniknąć

39Większość dzieci potrafi odwzorować trójkąt:

a)         w 3 rż

b)         w 4 rż

c)         >> w 5 r ż

40W okresie bazgrania dziecko przechodzi :

a)         >> od linii kolistych do linii prostych

b)         od linii prostych do linii kolistych

41Powiększenie postaci w Rysunku rodziny jest wskaźnikiem:

a)         >>tendencji do dominacji u dziecka

b)         dewaloryzacji tej postaci

c)         identyfikacji z tą postacią

d)         >>znaczenia wagi tej postaci

Nie jestem pewna.

42Dominacja czerwieni w rysunkach u dzieci jest wskaźnikiem:

a)         lęku, niepewności

b)         >> tłumionej agresji

c)         poczucia spokoju, bezpieczeństwa

43Skok pokwitaniowy to określenie:

a)         intensywnych zmian neurohormonalnych w okresie adolescencji

b)         intensywnego rozwoju cech płciowych w tym okresie

c)         >>szybkiego wzrostu ciała w tym okresie

43. Jeżeli 6-letnie dziecko uzyska w teście Testu Postaci Ludzkiej Goodenough wiek umysłowy (wiek 9 lat) to jego iloraz wynosi:

a)         150

b)  &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin