klucz odpowiedzi- poziom rozszerzony.pdf

(270 KB) Pobierz
Microsoft Word - hm_model_PR
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
HISTORIA MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
399910494.093.png 399910494.104.png 399910494.115.png 399910494.126.png 399910494.001.png 399910494.012.png 399910494.023.png 399910494.034.png 399910494.045.png 399910494.048.png 399910494.049.png 399910494.050.png 399910494.051.png 399910494.052.png 399910494.053.png 399910494.054.png 399910494.055.png 399910494.056.png 399910494.057.png 399910494.058.png 399910494.059.png 399910494.060.png 399910494.061.png 399910494.062.png 399910494.063.png 399910494.064.png 399910494.065.png 399910494.066.png 399910494.067.png 399910494.068.png 399910494.069.png 399910494.070.png 399910494.071.png 399910494.072.png 399910494.073.png 399910494.074.png 399910494.075.png 399910494.076.png 399910494.077.png 399910494.078.png 399910494.079.png 399910494.080.png 399910494.081.png 399910494.082.png 399910494.083.png 399910494.084.png 399910494.085.png 399910494.086.png 399910494.087.png 399910494.088.png 399910494.089.png 399910494.090.png 399910494.091.png 399910494.092.png 399910494.094.png 399910494.095.png 399910494.096.png 399910494.097.png 399910494.098.png 399910494.099.png 399910494.100.png 399910494.101.png 399910494.102.png 399910494.103.png 399910494.105.png 399910494.106.png 399910494.107.png 399910494.108.png 399910494.109.png 399910494.110.png 399910494.111.png 399910494.112.png 399910494.113.png 399910494.114.png 399910494.116.png 399910494.117.png 399910494.118.png 399910494.119.png 399910494.120.png 399910494.121.png 399910494.122.png 399910494.123.png 399910494.124.png 399910494.125.png 399910494.127.png 399910494.128.png 399910494.129.png 399910494.130.png 399910494.131.png 399910494.132.png 399910494.133.png 399910494.134.png 399910494.135.png 399910494.136.png 399910494.002.png 399910494.003.png 399910494.004.png 399910494.005.png 399910494.006.png 399910494.007.png 399910494.008.png 399910494.009.png 399910494.010.png 399910494.011.png 399910494.013.png 399910494.014.png 399910494.015.png 399910494.016.png 399910494.017.png 399910494.018.png 399910494.019.png 399910494.020.png 399910494.021.png 399910494.022.png 399910494.024.png 399910494.025.png 399910494.026.png 399910494.027.png 399910494.028.png 399910494.029.png 399910494.030.png 399910494.031.png 399910494.032.png 399910494.033.png 399910494.035.png
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
Część I
Zadanie 1.
Wiadomości i rozumienie Wskazanie cech harmoniki impresjonistycznej
0−1
1p. – za prawidłowe wskazanie dwóch cech
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• różna morfologia akordów
• akord jednostką brzmieniowo niezależną (stanowi rodzaj „plamy barwnej”)
• dobieranie współbrzmień jedynie ze względu na ich walory brzmieniowe
• swobodne zestawianie akordów
• brak zależności funkcyjnych między akordami
• brak rozwiązań dysonansów
• paralelizmy akordów
• wykorzystanie współbrzmień opartych na różnych skalach, m.in. na skalach modalnych,
całotonowej i pentatonicznej
Zadanie 2 .
Korzystanie z informacji
Zidentyfikowanie kompozytora i podanie faktów
z biografii J. Haydna
0−1
1p. – za poprawne wskazanie kompozytora i podanie osoby, u której pozostawał na służbie
Poprawna odpowiedź
• kompozytor: Józef Haydn
• osoba, u której pozostawał na służbie: (książę) Esterhazy
Zadanie 3.
Tworzenie informacji
Określenie związku twórczości kompozytorów
z przedstawionymi dziełami literackimi
0−2
2p. – za 6 prawidłowo uzupełnionych miejsc w tabeli
1p. – za 5 – 4 prawidłowo uzupełnione miejsca w tabeli
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Tytuł utworu
A. Kompozytor
B. Gatunek muzyczny
suita / uwertura / muzyka
do dramatu
Sen nocy letniej
F. Mendelssohn
Otello
G. Verdi
opera / dramat muzyczny
uwertura - fantazja
odp. akceptowana: uwertura /
fantazja
Romeo i Julia
P. Czajkowski
Zadanie 4.
Korzystanie z informacji
Podanie nazw przedstawionych przykładów permutacji
na podstawie analizy wzrokowej ich zapisów nutowych
0−1
1p. – za wpisanie pod wszystkimi trzema przykładami właściwych nazw permutacji
Poprawna odpowiedź
• przykład 1 – inwersja
• przykład 2 – rak
• przykład 3 – rak inwersji lub odpowiedź akceptowana: inwersja raka
399910494.036.png 399910494.037.png 399910494.038.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Zadanie 5.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości kompozytorów
szkoły mannheimskiej
0−1
1p. – za wszystkie cztery poprawne uzupełnienia zdań
Poprawna odpowiedź
uzupełnienie zdań w kolejności: XVIII, basso continuo/klawesynu; małej/klasycznej;
sonatową/allegra sonatowego
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości wybranych
kompozytorów − wskazanie instrumentów, którym
Mozart powierza partie solowe w swoich koncertach
0−1
1p. – za podanie pięciu poprawnych nazw instrumentów
Przykłady poprawnej odpowiedzi
fortepian, skrzypce, róg, flet, obój, klarnet, fagot, harfa
Zadanie 7.
Wiadomości i rozumienie Podanie twórców wskazanych utworów muzycznych
i uzasadnienie miejsca tych dzieł w historii muzyki
0−2
2p. – za podanie nazwisk kompozytorów i argumentów w obu wskazanych przykładach
(po 1p. za podanie nazwiska kompozytora i uzasadnienie w każdym przykładzie)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
A.
• kompozytor :Leoninus
• uzasadnienie: pierwszy obszerny zbiór dwugłosowych utworów liturgicznych
przeznaczony na cały rok kościelny/wprowadzenie rytmiki modalnej/
urytmizowanie melizmatycznych głosów organum;
lub odpowiedź akceptowana: podanie nazwiska Perotinus i jednego
argumentu, np. dzieło (obok organum duplum) zawiera 3 i 4-głosowe formy
organalne ( triplum i quadruplum )
B.
• kompozytor: Mahler
• uzasadnienie:punkt kulminacyjny w rozwoju orkiestry symfonicznej / niezwykle
rozbudowana obsada wykonawcza / synteza różnych form i gatunków
występujących w muzyce symfonicznej XIX w.
Zadanie 8.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości Strawińskiego −
wyróżnienie nurtów stylistycznych i wskazanie
charakterystycznych dla nich dzieł
0−2
2p . – za podanie dwóch nurtów stylistycznych i dwóch tytułów dzieł reprezentatywnych dla
każdego z nich (po 1p. za podanie nurtu stylistycznego i tytułu dzieła)
399910494.039.png 399910494.040.png 399910494.041.png
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• 1. nurt: narodowy / rosyjski / folkloryzm lub odpowiedź akceptowana: witalizm / fowizm
/ barbaryzm;
dzieło: np. Ognisty ptak / Pietruszka / Święto wiosny / Wesele;
• 2. nurt: neoklasyczny / okres zwrotów stylistycznych
dzieło: Pulcinella / Symfonia psalmów / Apollo i muzy / Pocałunek wieszczki / Król Edyp /
Symfonia in C / Concerto in Re / Koncert na 2 fortepiany / Sonata fortepianowa
Zadanie 9.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości wybranych
kompozytorów − określenie tytułów ich utworów
i reprezentowanego przez te utwory gatunku
muzycznego
0−1
1p. – za poprawne przyporządkowanie tytułów utworów do wszystkich twórców i podanie
nazwy gatunku muzycznego
Poprawne odpowiedzi
A. – 2, B. – 4, C. – 1
gatunek muzyczny: poemat symfoniczny
Zadanie 10.
Korzystanie z informacji
Podanie nazw dawnych tańców włoskich stanowiących
zalążek suity i określenie rodzaju zapisu muzycznego
na podstawie analizy wzrokowej
0−1
1p. – za podanie prawidłowych nazw dwóch tańców włoskich oraz rozpoznanie i podanie
prawidłowej nazwy rodzaju notacji zastosowanej w podanym przykładzie
Przykłady poprawnej odpowiedzi
A.
nazwy tańców: pavana − gagliarda / passamezzo – saltarello;
B.
rodzaj zapisu muzycznego: notacja tabulatorowa
Zadanie 11.
Wiadomości i rozumienie Wskazanie twórców charakterystycznych dla
przedstawionych szkół kompozytorskich i ugrupowań
artystycznych
0−1
1p. – za poprawne przyporządkowanie wszystkich trzech nazwisk twórców do nazw
ugrupowań i wpisanie oznaczenia literowego ugrupowania
Poprawna odpowiedź
A. – 3, B – 4, C – 1
ugrupowanie twórców: oznaczenie B (Grupa darmstadzka).
399910494.042.png 399910494.043.png 399910494.044.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
Zadanie 12.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością chronologii w odniesieniu
do przedstawionych kompozytorów
0−3
3p. – za prawidłowe przyporządkowanie trzech kompozytorów oraz wskazanie właściwych
stuleci ich działalności (po 1p. za prawidłowe przyporządkowanie jednego kompozytora
oraz wskazanie właściwego stulecia jego działalności)
Poprawne odpowiedzi
Okres panowania króla
Stulecie
Kompozytor
Władysława IV Wazy
XVII
Adam Jarzębski
Władysława Jagiełły
XV
Mikołaj z Radomia
Zygmunta Augusta
XVI
Wacław z Szamotuł
Zadanie 13.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości Beethovena −
podanie przykładu sonaty, w której wprowadził wiele
nowatorskich rozwiązań
0−1
1p. – za wskazanie jednej z sonat z określeniem tonacji i opusu lub tytułu
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Sonata As op. 26 / Es op. 27 nr 1 / cis op. 27 nr 2 Księżycowa / Es op. 31 nr 3 / g op. 49 nr 1
/F op. 54 / Fis op. 78 / e op. 90 / A op. 101 / B op. 106 Hammerklavier / E op. 109 / As op.
110 / c op. 111
Zadanie 14.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością twórczości wybranych
kompozytorów − podanie gatunków muzyki
fortepianowej obecnej w twórczości Szymanowskiego,
Skriabina i Chopina
0−1
1p. – za wskazanie trzech spośród wymienionych form i gatunków
Przykłady poprawnych odpowiedzi
preludium, etiuda, mazurek, sonata lub odpowiedź akceptowana: walc, fantazja, polonez,
wariacje
Zadanie 15.
Tworzenie informacji
Określenie związku twórczości kompozytorów
z przedstawionymi wydarzeniami politycznymi
0−1
1p . – za poprawne podkreślenie nazwisk dwóch kompozytorów
Poprawna odpowiedź
• L. van Beethoven
• J. Elsner
399910494.046.png 399910494.047.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin