usabil-3-darmowe-ebooki-com.pdf

(536 KB) Pobierz
Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?
Usability w e-biznesie.
Co kieruje Twoim klientem?
ISBN: 978-83-246-2414-0
Format: 158 258, stron: 144
Wygodny jak… Twoja strona!
• Ergonomia w sieci, czyli konstruowanie serwisów intuicyjnych i prostych
w obs³udze
• Zwiêkszanie rentownoœci witryn przez poprawianie ich u¿ytecznoœci – nawet
od 100 do 400%
• Rozwi¹zania zaprojektowane z myœl¹ o w³aœcicielach sklepów internetowych,
mened¿erach produktów, projektantach i grafikach, a tak¿e specjalistach od PR-u
• Sposoby na wyd³u¿enie pobytu u¿ytkowników na stronie
Wszêdzie dobrze, ale najlepiej na Twojej stronie!
W sieci robi siê t³oczno. Nowe serwisy i us³ugi internetowe pojawiaj¹ siê jak grzyby
po deszczu. U¿ytkownik mo¿e nieskrêpowanie surfowaæ z jednego adresu na kolejny,
przeskakuj¹c po drodze jeszcze tu i tam. I tylko Twoja kreatywnoœæ, intuicja i troska
o jego komfort mog¹ sprawiæ, ¿e zostanie d³u¿ej w³aœnie na Twojej stronie. Jeœli siê
nim nie zajmiesz, przeklika siê dalej…
Cz³owiek jest istot¹ wygodn¹. Zw³aszcza, gdy wydaje w sieci swoje w³asne pieni¹dze!
W tym przypadku komfort i ergonomia przejawiaj¹ siê w intuicyjnej nawigacji, szybkim
dostêpie do szukanych informacji, przyjaznym interfejsie, szybkoœci dzia³ania serwisu
i jego merytorycznej zawartoœci. Nie mo¿na zapomnieæ tak¿e o zestawie pewnych
konwencji, których przestrzeganie jest w Internecie niepisanym prawem.
Wykorzystaj wszystkie te elementy i stwórz przyjazn¹, wygodn¹ oraz logiczn¹ witrynê
— a potem ciesz siê jej popularnoœci¹ i wysok¹ rentownoœci¹!
Sztuka u¿ytkowa w Internecie:
• Co daje dobre usability?
• Jakie s¹ g³ówne elementy konwencji i czym siê kierowaæ, umieszczaj¹c
standardowe elementy na stronie, wybieraj¹c typografiê oraz tworz¹c przyciski
graficzne?
• Dlaczego ramki i Flash mog¹ okazaæ siê strza³em w kolano?
• Jak zwiêkszaæ efektywnoœæ systemów e-commerce?
• Czym charakteryzuj¹ siê dobre strony korporacyjne, urzêdowe
i sklepy internetowe?
• Co to s¹ testy user-experience i jak je prowadziæ?
• Dlaczego mapa strony jest tak istotna?
• Jak tworzyæ skuteczne i nied³ugie teksty na strony internetowe (od ogó³u
do szczegó³u)?
400226917.001.png 400226917.002.png
Spis treci
Wstp .............................................................................................. 7
Rozdzia 1. Co to jest usability? ......................................................................... 9
Uytecznoci, funkcjonalno, usability? ............................................................................ 10
Polecane róda wiedzy .................................................................................................. 10
Okrelenie kluczowych celów usability .......................................................................... 11
Dlaczego usability jest wane? ....................................................................................... 11
Usability, budety i biznes .............................................................................................. 12
Jakie strony optymalizowa? .......................................................................................... 13
Ile firmy wydaj na usability? ........................................................................................ 14
Czy tanie usability to dobre usability? ............................................................................ 14
Podsumowanie ................................................................................................................ 15
Rozdzia 2. Najwaniejsze wytyczne usability .................................................... 17
Jacy s uytkownicy? ..................................................................................................... 17
Niepisane standardy internetu ......................................................................................... 18
Podsumowanie ................................................................................................................ 18
Rozdzia 3. Budowa strony WWW ..................................................................... 21
Podstawy nawigacji ........................................................................................................ 21
Projektowanie nawigacji ................................................................................................. 22
Staa nawigacja ......................................................................................................... 23
Menu narzdziowe ................................................................................................... 23
Punkty startowe ........................................................................................................ 24
Jeste tutaj ................................................................................................................ 24
Problemy z rozwijanym menu .................................................................................. 26
cieka nawigacyjna (cieka powrotu, cieka okruszków) ................................... 28
Projektowanie wyszukiwarki .......................................................................................... 29
Podsumowanie ................................................................................................................ 30
Rozdzia 4. Teksty w serwisie WWW ................................................................ 31
Efektywne linki .............................................................................................................. 31
Konstruktywne komunikaty ............................................................................................ 32
Strona 404 ...................................................................................................................... 33
Efektywne pisanie dla internetu ...................................................................................... 35
Budowanie zaufania do serwisu ..................................................................................... 36
Podsumowanie ................................................................................................................ 38
4
Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?
Rozdzia 5. Firmowy serwis WWW .................................................................... 39
Czego chc uytkownicy serwisów korporacyjnych? ..................................................... 39
Nie przegap okazji .......................................................................................................... 40
Formularze ...................................................................................................................... 40
Projektowanie strony gównej serwisu korporacyjnego .................................................. 42
Co musi znale si na stronie gównej? .................................................................. 42
Jakie problemy napotkasz, projektujc stron gówn? ............................................ 43
Zwikszanie iloci informacji ................................................................................... 44
Efekty najazdu .......................................................................................................... 44
Szybko adowania si stron ......................................................................................... 46
Podsumowanie ................................................................................................................ 46
Rozdzia 6. E-commerce ................................................................................... 47
Co nie jest sklepem i czy to le? ..................................................................................... 48
Zanim zaczniesz mierzy e-commerce — skuteczno i efektywno ........................... 50
Wspóczynnik porzuce koszyka i inne mierniki ........................................................... 51
Jak zarabia, gdy towar jest niedostpny? ...................................................................... 53
Zaufanie uytkowników do sklepu ................................................................................. 53
Emocje jeszcze nie klienta .............................................................................................. 54
Innowacje ....................................................................................................................... 61
Kreatywno nie jest przeznaczona dla nielicznych! ................................................ 63
Wysoka inteligencja nie jest wyznacznikiem kreatywnoci ..................................... 63
Wiek nie gra roli ....................................................................................................... 63
Da si zwikszy poziom kreatywnoci ................................................................... 64
Presja czasu zabija kreatywno, ale… nie zawsze .................................................. 64
Pienidze nie zmuszaj do twórczego mylenia ....................................................... 64
Kreatywno to pochodna optymizmu ..................................................................... 64
Warto zaszale! ........................................................................................................ 65
Wyrana struktura sprzyja kreatywnoci .................................................................. 65
Wspópraca w zespole dziaa lepiej ni wspózawodnictwo ..................................... 65
Jak pracuj kreatywne firmy? ................................................................................... 66
Innowacje w e-biznesie .................................................................................................. 67
Systemowe podejcie do rozwoju ................................................................................... 71
Podsumowanie ................................................................................................................ 72
Rozdzia 7. Reklama internetowa ..................................................................... 73
Reklama, która nie irytuje .............................................................................................. 73
Mów wtedy, gdy chc sucha ........................................................................................ 74
Wicej czy mniej? .......................................................................................................... 74
Banner blindness i inne plagi .......................................................................................... 79
Landing pages ................................................................................................................. 80
Wypalanie si bannera .................................................................................................... 81
Reklama z zewntrz ........................................................................................................ 81
Public relations i word of mouth ..................................................................................... 82
Co jeszcze? ..................................................................................................................... 89
Podsumowanie ................................................................................................................ 89
Rozdzia 8. User-centered design ...................................................................... 91
Podsumowanie ................................................................................................................ 96
Rozdzia 9. Badanie usability ............................................................................ 97
Dlaczego naley bada i testowa? ................................................................................. 97
Testy uytecznoci a testy grupowe ................................................................................ 97
Ocena heurystyczna ........................................................................................................ 98
Lista kontrolna ................................................................................................................98
Spis treci
5
Badania eye-tracking ...................................................................................................... 98
Statystyki ruchu w serwisie .......................................................................................... 100
Badania z uytkownikami (testy z uytkownikami) ..................................................... 101
Harmonogram testów z uytkownikami ................................................................. 102
Testowanie (prawie) gotowego serwisu ........................................................................ 103
Podsumowanie .............................................................................................................. 104
Rozdzia 10. Prototypowanie ............................................................................ 105
Jak stworzy dobry prototyp? ....................................................................................... 105
Analiza kontekstu uytkowania .............................................................................. 105
Sortowanie kart ...................................................................................................... 106
Persony ................................................................................................................... 106
Scenariusze uycia i diagramy przej ......................................................................... 106
Struktura serwisu .......................................................................................................... 108
Architektura informacji ................................................................................................ 110
Makiety funkcjonalne ................................................................................................... 110
Test Kruga .............................................................................................................. 110
Dokumentacja produkcyjna .......................................................................................... 112
Podsumowanie .............................................................................................................. 113
Rozdzia 11. Jako serwisów WWW ................................................................ 115
Zgodno kodu ze standardami .................................................................................... 116
Czas adowania ............................................................................................................. 116
Dostpno serwisu ................................................................................................ 117
Czytelno i przejrzysto ............................................................................................ 118
Niezaleno od przegldarki ....................................................................................... 118
Zepsute linki ................................................................................................................. 119
Podsumowanie .............................................................................................................. 120
Rozdzia 12. Prawdziwe problemy, z którymi si zmierzysz ................................. 123
Less is more .................................................................................................................. 123
Zdradliwa Captcha ........................................................................................................ 125
Zaangaowanie uytkowników .................................................................................... 126
Flash to zo ................................................................................................................... 128
Jak pogodzi multimedia i Flash z wytycznymi usability? ..................................... 131
Dobre rady zawsze w cenie .......................................................................................... 132
Podsumowanie .............................................................................................................. 133
Rozdzia 13. Zakoczenie ................................................................................ 135
Skorowidz .................................................................................... 137
Rozdzia 3.
Budowa strony WWW
Podstawy nawigacji
Wikszo naszych dziaa w internecie oparta jest na poszukiwaniu informacji. Zalenie
od charakteru pytamy lub nawigujemy samodzielnie. Problemy z nawigacj dobrze wi-
da podczas wakacyjnych wyjazdów autem. Zazwyczaj mczyzna usiuje za pomoc
mapy odnale tras samodzielnie, a kobieta raczej pyta o drog. Tak, oczywicie — dzi
wszyscy mamy GPS, ale kiedy tak byo!
W internecie nie ma chyba jeszcze czego takiego jak GPS, wic uytkownicy w za-
lenoci od typu wyszukuj lub przegldaj (rysunek 3.1). Niekiedy odpowiednio kon-
struujc serwis, moemy zachci uytkowników do jednej z metod nawigacji. Jeli
pokaemy due pole wyszukiwania w centralnym miejscu i mnóstwo kategorii sugeru-
jcych, e mamy naprawd duo informacji — wikszo z uytkowników bdzie uy-
wa wyszukiwarki.
W sieci nawiguje si trudniej, bo trudniej uchwyci skal. Nie wiadomo, jak dua jest
witryna i ile moe nam zaj przejrzenie jej stron. W wiecie realnym nie jestemy
obeznani z koncepcj teleportacji, która jest w sieci realizowana przez linki — jeden
klik moe nas zaprowadzi bardzo blisko albo bardzo daleko.
Jakob Nielsen podaje, e a 30% wszystkich klikni w internecie to kliknicia przy-
cisku Wstecz . To take kolejny argument, by unika ramek i nawigacji opartej na Flash
— te elementy mog utrudnia nawigowanie za pomoc przycisku Wstecz .
Gówne zadania nawigacji.
Nawigacja umoliwia odnajdywanie dokumentów w serwisie.
Nawigacja informuje nas, gdzie jestemy w strukturze serwisu
(odpowiednie oznaczenie w menu).
Nawigacja daje nam poczucie stabilnoci (element stay).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin