postepowanie w udarze niedokrwiennym.pdf

(709 KB) Pobierz
163515953 UNPDF
WYDANIE SPECJALNE 1/2009
wydanie specjalne 1/2009
Postępowanie w udarze niedokrwiennym mózgu i przemijającym
napadzie niedokrwienia mózgu
Wytyczne European Stroke Organization 2008
Guidelines for management of ischaemic stroke and transient ischaemic attack 2008
The European Stroke Organization (ESO) Executive Committee and the ESO Writing Committee
ESO Writing Committee: P.A. Ringleb, M.-G. Bousser, G. Ford, P. Bath, M. Brainin, V. Caso, Á. Cervera, A. Chamorro,
C. Cordonnier, L. Csiba, A. Davalos, H.-C. Diener, J. Ferro, W. Hacke, M. Hennerici, M. Kaste, P. Langhorne, K. Lees,
D. Leys, J. Lodder, H.S. Markus, J.-L. Mas, H.P. Mattle, K. Muir, B. Norrving, V. Obach, S. Paolucci, E.B. Ringelstein,
P.D. Schellinger, J. Sivenius, V. Skvortsova, K.S. Sunnerhagen, L. Thomassen, D. Toni, R. von Kummer, N.G. Wahlgren,
M.F. Walker, J. Wardlaw
Cerebrovascular Diseases, 2008; 25: 457–507
Reprinted with permission of S. Karger AG, Basel
Tłumaczył dr med. Wojciech Turaj
Konsultował prof. dr hab. med. Hubert Kwieciński
Katedra i Klinika Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
(komentarz s. 62)
Redakcja językowa i opracowanie edytorskie
Krystyna Moćko, Katarzyna Jagieła, Lucyna Niespodziewany
Typografia, DTP, redakcja techniczna
Łukasz Łukasiewicz, Maciej Dora, Mirosław Szymański
Wydawca
Medycyna Praktyczna
ul. Krakowska 41, 31-066 Kraków
tel. +4812 2934000, fax 2934019
e-mail: listy@mp.pl, http://www.mp.pl
Prenumerata
tel. 0800 888 000
nr konta: 35 1600 1039 0002 0033 3552 6001
© Copyright by Medycyna Praktyczna, Kraków 2009
Druk
TECHNET, Kraków
1
163515953.027.png 163515953.028.png 163515953.029.png
 
WYTYCZNE
Streszczenie
w grudniu 2007 roku w celu ukończenia nowych
zaleceń. Członkowie Writing Committee zostali
przypisani do 6 grup zajmujących się odrębnymi
zagadnieniami. Każdej grupie przewodniczyły
wspólnie 2 osoby; grupa liczyła do pięciu kolej-
nych ekspertów. Aby uniknąć błędu lub konflik-
tu interesów, żaden z przewodniczących nie był
w istotnym stopniu zaangażowany w badania kli-
niczne lub badania omawiane przez grupę, której
przewodniczył.
Wytyczne te obejmują zarówno udar niedo-
krwienny mózgu, jak i napad przemijającego nie-
dokrwienia mózgu (TIA), które się obecnie uznaje
za jedną jednostkę chorobową. Jeżeli zalecenia się
różnią w odniesieniu do tych 2 stanów, będzie to
jednoznacznie zaznaczone; w przeciwnym razie
zalecenia dotyczą ich obu. Osobne wytyczne ist-
nieją lub są przygotowywane ne temat krwotoku
śródmózgowego 3 i krwotoku podpajęczynówkowe-
go. Klasy wiarygodności dowodów i siła zaleceń
użyte w tych wytycznych są zdefiniowane według
kryteriów European Federation of Neurological
Societies (tab. 1 i 2). Artykuł zawiera informacje
na temat systemu kierowania pacjentów, leczenia
doraźnego, roli oddziału udarowego, diagnosty-
ki, profilaktyki pierwotnej i wtórnej, ogólnego
leczenia udaru, leczenia swoistego obejmującego
leczenie w ostrym okresie choroby, postępowania
w powikłaniach oraz rehabilitacji.
Zmiany w wytycznych, wynikające z nowych
dowodów naukowych będą w sposób ciągły wpro-
wadzane do wersji elektronicznej, która jest do-
stępna na stronie internetowej ESO (www.eso-
-stroke.org). Przy podejmowaniu istotnych decy-
zji dotyczących leczenia doradzamy Czytelnikowi
sprawdzenie wersji elektronicznej wytycznych.
Artykuł jest aktualizacją zaleceń European Stroke
Initiative dotyczących postępowania w udarze mó-
zgu. Wytyczne te obejmują zarówno udar niedo-
krwienny mózgu, jak i przemijający napad niedo-
krwienia mózgu, które obecnie są traktowane jako
jedna jednostka chorobowa. Artykuł zawiera infor-
macje na temat systemu kierowania pacjentów, le-
czenia doraźnego, działania oddziału udarowego,
diagnostyki, profilaktyki pierwotnej i wtórnej, ogól-
nego leczenia udaru, leczenia swoistego obejmują-
cego leczenie w ostrym okresie choroby, postępo-
wania w powikłaniach oraz rehabilitacji.
Przedmowa
Artykuł jest aktualizacją zaleceń European
Stroke Initiative (EUSI) dotyczących postępowa-
nia w udarze mózgu, które po raz pierwszy opu-
blikowano w tym czasopiśmie ( „Cerebrovascular
Diseases” – przyp. tłum. ) w 2000 roku, 1,2 a na-
stępnie przetłumaczono na wiele języków, w tym
na hiszpański, portugalski, włoski, niemiecki,
grecki, turecki, litewski, polski, rosyjski i chiń-
ski. Pierwszą aktualizację zaleceń opublikowano
w 2003 roku 2 . W 2006 roku EUSI zdecydowała,
że kolejne uaktualnienie powinno być przygoto-
wane przez większą grupę autorów. W między-
czasie powołano nowe europejskie towarzystwo
udarowe – European Stroke Organisation (ESO);
przejęło ono zadanie uaktualnienia wytycznych.
W związku z tym nowe zalecenia zostały przygo-
towane przez członków zarówno wcześniejszego
EUSI Recommendations Writing Committee, jak
i ESO (p. dodatek). Członkowie Writing Commit-
tee spotkali się w Heidelbergu (Niemcy) na 3 dni
Wstęp
Skróty: ADC – współczynnik pozornej dyfuzji, APTT – czas
częściowej tromboplastyny po aktywacji, AR – ryzyko bez-
względne, ASA – kwas acetylosalicylowy, DWI – technika
dyfuzyjna, EEG – elektroencefalogram, ESO – European
Stroke Organisation, NIHSS – skala udarowa Narodowych
Instytutów Zdrowia, NNT – liczba osób, które należy poddać
danej interwencji przez określony czas, aby zapobiec jednemu
niekorzystnemu punktowi końcowemu, OR – iloraz szans,
PEG – przezskórna endoskopowa gastrostomia, PFO – droż-
ny otwór owalny, RM – rezonans magnetyczny, ROSIER
Recognition of Stroke in the Emergency Room, RR – ryzyko
względne, SSRI – wybiórcze inhibitory wychwytu zwrotnego
serotoniny, TIA – napad przemijającego niedokrwienia móz-
gu, TK – tomografia komputerowa
Udar mózgu jest jedną z głównych przyczyn cho-
robowości i umieralności na świecie. 4 Zauważalne
są duże różnice między Europą Wschodnią i Za-
chodnią w zakresie zapadalności, chorobowości
i umieralności. Przypisuje się je różnicom w za-
kresie czynników ryzyka, w tym większemu nasi-
leniu nadciśnienia tętniczego i innych czynników
ryzyka, co skutkuje ciężej przebiegającymi udara-
mi mózgu w Europie Wschodniej. 5 Także w kra-
jach Europy Zachodniej stwierdzono zauważalne
Postępowanie w udarze niedokrwiennym mózgu i przemijającym...
3
163515953.001.png 163515953.002.png 163515953.003.png 163515953.004.png
WYTYCZNE
Tabela 1. Klasyfikacja wiarygodności danych dotyczących metod diagnostycznych i interwencji
terapeutycznych (z: Brainin i wsp. 582 )
Schemat klasyfikacji wiarygodności danych
dotyczących metod diagnostycznych
Schemat klasyfikacji wiarygodności danych dotyczących
interwencji terapeutycznych
klasa I badanie prospektywne obejmujące dużą grupę
chorych z podejrzeniem określonej jednostki
chorobowej, rozpoznanej za pomocą „złotego
standardu”; wykonując oceniany test, stosowano
metodę ślepej próby odpowiednimi metodami
sprawdzano poprawność rozpoznania
Prospektywne badanie kliniczne z randomizacją i z grupą
kontrolną, mające wystarczająco dużą moc, w którym
punkty końcowe oceniano bez znajomości przynależności
do grupy, obejmujące odpowiednią grupę pacjentów albo
mający wystarczająco dużą moc przegląd systematyczny
takich badań. Muszą być spełnione następujące kryteria:
a) ukrycie sposobu przypisania do grup
b) jednoznacznie określone główne punkty końcowe
c) jednoznacznie określone kryteria włączające i wykluczające
d) prawidłowy opis losu osób, które przedwcześnie ukończyły
badanie lub otrzymały leczenie niezgodnie z wyjściowym
przydziałem do grupy; odpowiednio mała liczba
takich osób, by ryzyko błędu systematycznego było jak
najmniejsze
e) przedstawione wyjściowe cechy demograficzne i kliniczne
badanych grup; brak znamiennej różnicy tych cech lub
wprowadzenie odpowiedniej statystycznej poprawki na
nierównowagę czynników zakłócających.
klasa II badanie prospektywne, obejmujące małą grupę
chorych z podejrzeniem określonej jednostki
chorobowej lub prawidłowo zaplanowane badanie
retrospektywne, w którym dużą grupę chorych
z rozpoznaniem ustalonym za pomocą „złotego
standardu” porównano z liczną grupą kontrolną;
wykonując oceniany test, stosowano metodę ślepej
próby i odpowiednimi metodami sprawdzano
poprawność rozpoznania
prospektywne badanie kohortowe z odpowiednio dobraną
grupą kontrolną, w którym punkty końcowe oceniano
bez znajomości przynależności do grupy, obejmujące
odpowiednią grupę pacjentów i spełniające wszystkie
wymienione wyżej kryteria a–e lub badanie z randomizacją,
obejmujące odpowiednią grupę pacjentów, niespełniające
jednego z wymienionych powyżej kryteriów a–e
klasa III dane z badania retrospektywnego, w którym
wzięła udział mała grupa osób z określoną
jednostką kontrolną lub mała grupa osób w grupie
kontrolnej i w którym wykonując oceniany test,
stosowano metodę ślepej próby
wszystkie pozostałe badania z grupą kontrolną (w tym
z taką grupą kontrolną chorych, u których nie ingerowano
w naturalny przebieg choroby oraz z uczestnikami
będącymi samymi dla siebie grupą kontrolną), obejmujące
odpowiednią grupę pacjentów, w których wyniki oceniano
niezależnie od stosowanego leczenia
klasa IV dane z badań bez grupy kontrolnej, serii przypadków,
opisów przypadków lub stanowisko ekspertów
dane z badań bez grupy kontrolnej, serii przypadków, opisów
przypadków lub stanowisko ekspertów
regionalne różnice. Udar mózgu jest najważniej-
szą przyczyną chorobowości i długotrwałej nie-
sprawności w Europie, a zmiany demograficzne
spowodują zwiększenie zarówno zapadalności,
jak i chorobowości. Udar jest również drugą pod
względem częstości przyczyną otępienia, naj-
częstszą przyczyną padaczki u osób w podeszłym
wieku oraz częstą przyczyną depresji. 6,7
W ostatnich 10 latach opublikowano wiele
wytycznych i zaleceń dotyczących postępowania
w udarze mózgu lub swoistych aspektów opieki
nad chorymi z udarem. 2,8-18 Ostatnio w uaktual-
nionej Deklaracji Helsingborskiej skupiono się na
standardach opieki nad chorymi z udarem móz-
gu i na priorytetach badawczych w Europie. 19
W przyszłości celem World Stroke Organisation,
wspieranej przez ESO oraz przez inne narodowe
i regionalne towarzystwa udarowe, będzie cało-
ściowa harmonizacja wytycznych dotyczących
udaru mózgu.
Świadomość społeczna i edukacja
Zalecenia
n Zaleca się prowadzenie programów edukacyj-
nych na poziomie populacji w celu zwiększenia
świadomości społecznej dotyczącej udaru móz-
gu (klasa II, poziom B).
n Zaleca się prowadzenie programów edukacyj-
nych wśród ochrony zdrowia (ratownicy me-
4
MEDYCYNA PRAKTYCZNA – WYDANIE SPECJALNE 1/2009
163515953.005.png 163515953.006.png 163515953.007.png 163515953.008.png 163515953.009.png 163515953.010.png 163515953.011.png 163515953.012.png 163515953.013.png 163515953.014.png 163515953.015.png 163515953.016.png 163515953.017.png 163515953.018.png
WYTYCZNE
Tabela 2. Definicje siły zaleceń (z: Brainin i wsp. 582 )
poziom A
potwierdzona przydatność/wartość predykcyjna lub nieprzydatność/brak wartości predykcyjnej
dla metody diagnostycznej albo potwierdzona skuteczność, nieskuteczność lub szkodliwość dla
interwencji terapeutycznej; wymaga przekonujących wyników co najmniej 1 badania klasy I lub
przekonujących i zgodnych wyników co najmniej 2 badań klasy II
poziom B
potwierdzona przydatność/wartość predykcyjna lub nieprzydatność/brak wartości predykcyjnej
dla metody diagnostycznej albo potwierdzona skuteczność, nieskuteczność lub szkodliwość dla
interwencji terapeutycznej; wymaga przekonujących wyników co najmniej 1 badania klasy II lub
zgodnych wyników licznych badań klasy III
poziom C
potwierdzona przydatność/wartość predykcyjna lub nieprzydatność/brak wartości predykcyjnej
dla metody diagnostycznej albo potwierdzona skuteczność, nieskuteczność lub szkodliwość dla
interwencji terapeutycznej; wymaga wyników co najmniej 2 badań klasy III
punkty GCP (dobrej
praktyki klinicznej)
najlepsze postępowanie zalecane na podstawie doświadczenia osób opracowujących wytyczne;
zwykle oparte na danych IV klasy wiarygodności, wskazuje na dużą niepewność kliniczną; takie
punkty GCP mogą być przydatne dla pracowników ochrony zdrowia
dyczni/lekarze medycyny ratunkowej) w celu
zwiększenia świadomości dotyczącej udaru
mózgu (klasa II, poziom B).
przyjęcia do szpitala mogą wskazać cele dla kam-
panii edukacyjnych. 23,24
Odstęp od początku objawów do pierwszego
wezwania pomocy medycznej stanowi dominującą
część opóźnienia przedszpitalnego. 25-28 Główne
przyczyny opóźnionego kontaktowania się obej-
mują brak znajomości objawów podmiotowych
udaru mózgu i nieuświadamianie sobie ich cięż-
kości, ale również zaprzeczanie chorobie i nadzie-
ję, że objawy ustąpią. Wskazuje to, że przeszkole-
nie populacji w zakresie rozpoznawania objawów
podmiotowych udaru mózgu i zmiana postaw
ludzi wobec świeżego udaru mogą zmniejszyć
opóźnienie od początku objawów do angażowania
pogotowia ratunkowego.
Pacjent rzadko sam poszukuje pomocy lekarza.
W wielu przypadkach kontakt jest nawiązywany
początkowo przez członka rodziny. 28-30 W związ-
ku z tym inicjatywy informacyjne i edukacyjne
powinny być kierowane do osób obciążonych du-
żym ryzykiem zachorowania na udar mózgu i do
ich otoczenia.
Świadomość dotycząca udaru zależy od czyn-
ników demograficznych i społeczno-kulturowych
oraz od osobistej wiedzy medycznej. Znajomość
objawów ostrzegawczych udaru mózgu różni się
znacząco w zależności od objawu i zależy od spo-
sobu zadawania pytań (np. pytania otwarte lub
wielokrotnego wyboru 31,32 ).
Chociaż większość osób zgadza się co do tego,
że udar mózgu jest stanem naglącym i że w takiej
sytuacji poszukiwaliby niezwłocznie pomocy me-
dycznej, to w rzeczywistości jedynie <50% ludzi
dzwoni na pogotowie ratunkowe. W wielu przy-
Określenie „czas to mózg” oznacza, że leczenie
udaru powinno być uznane za stan naglący. Dla-
tego głównym celem działań na przedszpitalnym
etapie postępowania w świeżym udarze mózgu
jest unikanie opóźnienia w podjęciu leczenia. Ma
to daleko idące implikacje w odniesieniu do roz-
poznawania objawów przedmiotowych i podmio-
towych udaru przez pacjenta lub przez krewnych
albo świadków zdarzenia, rodzaju pierwszego
kontaktu z ochroną zdrowia i środków transpor-
tu do szpitala.
Opóźnienia w podjęciu leczenia w świeżym
udarze mózgu stwierdzono na różnych pozio-
mach: 20
1) na poziomie populacji – ze względu na niemoż-
ność rozpoznania objawów udaru i skontakto-
wania się z pomocą doraźną
2) na poziomie pogotowia ratunkowego i lekarzy
pomocy doraźnej – ze względu na brak priory-
tetu dla transportu chorych z udarem mózgu
3) na poziomie szpitala – ze względu na opóźnie-
nia w neuroobrazowaniu i nieskuteczną opie-
kę wewnątrzszpitalną.
Dużo czasu traci się poza szpitalem: 21 u cho-
rych z udarem w portugalskim szpitalu uniwer-
syteckim opóźnienie na tym etapie stanowiło
82% opóźnienia w podjęciu leczenia 22 . Badania,
w których ustala się czynniki demograficzne,
społeczne, kulturowe, behawioralne i kliniczne,
związane z dłuższym czasem upływającym do
Postępowanie w udarze niedokrwiennym mózgu i przemijającym...
5
163515953.019.png 163515953.020.png 163515953.021.png 163515953.022.png 163515953.023.png 163515953.024.png 163515953.025.png
WYTYCZNE
padkach pierwszy kontakt polega na rozmowie
z rodziną lub z lekarzem ogólnym; w niektórych
badaniach 45–48% pacjentów było kierowanych
do szpitala za pośrednictwem lekarza podstawo-
wej opieki zdrowotnej (POZ). 29,33-36
Większość badań wskazuje, że jedynie 33–
50% pacjentów rozpoznaje własne dolegliwości
jako udar mózgu. Istnieją znaczące rozbieżności
między teoretyczną wiedzą o udarze a reakcją
w przypadku wystąpienia świeżego udaru móz-
gu. W niektórych badaniach wykazano, że pa-
cjenci z większą wiedzą na temat objawów pod-
miotowych udaru nie zawsze wcześniej docierają
do szpitala.
Najczęstszymi źródłami informacji na temat
udaru mózgu są środki masowego przekazu 37-39
oraz przyjaciele i krewni, którzy posiadają wiedzę
na ten temat. Rzadko informacja pochodzi od le-
karzy POZ lub z książek. 40-44 Źródła, do których
sięgają ludzie, różnią się w zależności od wieku:
starsze osoby częściej uzyskują informacje z kam-
panii zdrowotnych lub od swoich lekarzy POZ,
podczas gdy osoby młodsze czerpią więcej infor-
macji z telewizji. 38-40
Badania interwencyjne mierzyły wpływ edu-
kacji na wiedzę o udarze mózgu. W 8 badaniach
bez randomizacji mierzono wpływ działań eduka-
cyjnych na opóźnienie w okresie przedszpitalnym
lub na stosowanie trombolizy. 45-52 W 6 badaniach
interwencja polegała na połączonym programie
edukacyjnym skierowanym do społeczności, ra-
towników medycznych i pracowników ochrony
zdrowia, a w 2 innych badaniach działania eduka-
cyjne były skierowane wyłącznie do społeczności.
Jedynie w TLL Temple Foundation Stroke Project
uwzględniono równoległą grupę kontrolną. 50,51
Wszystkie badania miały układ porównujący stan
przed interwencją i po niej. Stosowanie tromboli-
zy zwiększyło się po szkoleniu w grupie poddanej
interwencji w badaniu TLL, ale tylko do 6 miesię-
cy od zakończenia interwencji. 51 Wskazuje to, że
edukacja społeczeństwa powinna być podtrzymy-
wana, aby utrzymać świadomość populacji doty-
czącą udaru mózgu.
Szkoleniem należy objąć również ratowników
medycznych i personel oddziałów ratunkowych
w celu polepszenia rozpoznawania udaru mózgu
i przyśpieszenia przeniesienia chorego do szpita-
la. 53 Szkolenie ratowników medycznych zwiększa
ich wiedzę na temat udaru, poprawia umiejętno-
ści kliniczne i komunikowania się oraz zmniejsza
opóźnienia w okresie przedszpitalnym. 54
Szkolenie studentów medycyny w zakresie
podstawowej wiedzy na temat udaru podczas
pierwszego roku zajęć wiąże się z dużym stopniem
utrzymania tej wiedzy. 55 Wartość szkolenia pody-
plomowego jest uznawana powszechnie, ale pro-
gramy szkoleń dla specjalistów w zakresie udaru
są wciąż niejednolite w Europie. W celu przezwy-
ciężenia tej niejednorodności i w celu zwiększe-
nia liczby specjalistów dostępnych w opiece nad
chorymi z udarem mózgu w niektórych krajach
(np. we Francji i w Wielkiej Brytanii) opracowano
i wdrożono krajowe programy szkoleń. W przeci-
wieństwie do tego pozostałe kraje opierają się na
szkoleniu specjalizacyjnym w ramach programu
specjalizacji z neurologii. W celu ujednolicenia
szkolenia powołano European Masters’ Program-
me for Stroke Medicine (http://www.donau-uni.
ac.at/en/studium/stroke-medicine/index.php) oraz
doroczne Stroke Summer Schools (http://www.
eso-stroke.org).
System kierowania i transport chorych
Zalecenia
n Zaleca się natychmiastowy kontakt z pogoto-
wiem ratunkowym i priorytetowe dyspozycje
dla załóg karetek pogotowia (klasa II, poziom
B).
n Zaleca się priorytetowy transport (poza szpi-
talem i w jego obrębie) z uprzednim poinfor-
mowaniem szpitala, do którego kierowany jest
chory (klasa III, poziom B).
n Osoby z podejrzeniem udaru mózgu powinny
być transportowane bez opóźnienia do najbliż-
szego ośrodka z odziałem udarowym, który
może zapewnić bardzo wczesne leczenie (klasa
III, poziom B).
n Zaleca się, aby dyspozytorzy i członkowie załóg
pogotowia ratunkowego byli szkoleni w zakre-
sie rozpoznawania udaru mózgu przy użyciu
prostych badań, takich jak na przykład Face-
-Arm-Speech Test (klasa IV, dobra praktyka
kliniczna [GCP]).
n Zaleca się natychmiastową wstępną ocenę kli-
niczną chorych w izbie przyjęć, ocenę neuro-
logiczną i za pomocą badań laboratoryjnych
6
MEDYCYNA PRAKTYCZNA – WYDANIE SPECJALNE 1/2009
163515953.026.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin