03. Skutki malpiego procesu (2007).pdf

(135 KB) Pobierz
pp34
PawełChojecki
NAUKAABIBLIA
J akiś czas temu pewien naukowiec
Πx(10łokci2g)=30łokcito
g=(31,4łokcia30łokci):6,28=
0,22łokcia≈10cm
Umiejętność dokładnych obliczeń związa
nychzkołemśydzimusieliznać,jakoŜezarzą
dzali przez pewien czas Egiptem. Egipcjanie
posługiwali się przybliŜeniem z dokładnością do
0,6% (dla naszych wymiarów), obliczając pole
kołajakopolekwadratuoboku8/9średnicy.
DrugiewyjaśnieniewiąŜesięzezjawiskiem
przybliŜania. Jak wiadomo 3,14 przyjmowane w
większościpopularnychobliczeńtotylkozaokrą
glenieprawdziwejwartościliczbyΠ.Zewzględu
nato,Ŝeniedasięidealnieodwzorowaćłukuna
prostą,wartośćΠzawszepozostanieliczbąprzy
bliŜonąniezaleŜnieodilościmiejscpoprzecin
ku.AwięcwzaleŜnościodwyborustopniaprzy
bliŜenia(miejscapoprzecinku)wartośćΠmoŜe
wynosić:
3,141592954≈3,14≈3,1≈3
Zakładając, Ŝe wykonanie kadzi zlecone
zostałonajzdolniejszymówczesnymfachowcom:
Wszyscy zaś, którzy sąwprawieni w rze
mioślewśródwas,niechprzyjdąizrobiąwszyst
ko,coPanrozkazał:
(…)OłtarzcałopaleniainaleŜącądoniego
kratę miedzianą, jego drąŜki i wszystkie jego
przybory,kadź i jej podstawę,2MojŜ.35:10i
16
moŜnabezobawyprzyjąć,Ŝewiedzielioni,
jakdokładnieprzeliczyćśrednicęnaobwód.
Praktyka przybliŜonego podawania wymia
rówpojawiasięwinnymmiejscuBiblii:
(…)Iotomurotaczałodzewnątrzświątynię
dookoła.AmąŜtenmiałwrękupręt mierniczy
na sześć łokci, liczonych po łokciu i dłoni;
mierzyłonnimszerokośćścianybudynku,która
wynosiła jeden pręt, a wysokość takŜe jeden
pręt..Ezech.40:5
A takie są wymiary ołtarza w łokciach
jakołokiećliczysięłokiećidłoń(…)Ezech.
43:13
Bez trudu więc moŜemy wyjściowy tekst
Biblii rozumieć albo jako język fachowy, gdzie
odbiorca (biegły rzemieślnik) wiedział, o jakie
konkretnie wymiary chodzi (zewnętrzne czy
wewnętrzne),albojakoprzybliŜony,ogólnyopis.
NiktjednakniemoŜezaprzeczyć,Ŝegłównycel
tegoprzekazuwykonaniekadzizostałdosko
nale osiągnięty. Świątynia wraz ze wszystkimi
przyboramizostaławykonanaitodwukrotnie…
postawił przede mną wyzwanie: jeśli
Biblia jest nieomylna i bezbłędna, to
jakwyjaśnićnastępującybłądwrachunkach:
SporządziłteŜkadźodlewnąwyobraŜającą
morze, okrągłą, długości dziesięciu łokci od
krawędzi do krawędzi; pięć łokci wynosiła jej
wysokośćnakrawędzi,obwód zaś jej wynosił
trzydzieściłokci.1Król.7:23
Zpoczątkównaukimatematykiwiemy,Ŝe
obwódkołatoΠśrednic.Wnaszymwypadkuto:
Πx10łokci=3,14x10łokci=31,4łokcia.
ABibliamówio30…
Istnieją przynajmniej dwa dobre wytłuma
czenia tej róŜnicy. Pierwsze dotyczy miejsca
pomiaru średnicy. Określenie „od krawędzi do
krawędzi”moŜezpowodzeniemoznaczaćśred
nicęzewnętrzną(gabaryt),aobwódliczonybył
po krawędzi wewnętrznej (uŜytkowej). W takim
razieBógwoszczędnysposóbpodałbyfachow
com kolejny wymiar potrzebny do wykonania
kadzigrubośćściankiwgórnejczęścinaczynia
(g).
PRZEGLĄDPRASYKREACJONISTYCZNEJ MartaCuberbiller
SKUTKI„MAŁPIEGOPROCESU”
szośćAmerykanówprzyznajesiędowiarychrześci
jańskiej,szkolnictwowyŜsze,prasa,radioitelewizja,
takŜekinematografiasązdominowaneprzezludzii
P roces Scopesa, który miał miejsce w
nessee,umieszczonoogłoszenia,Ŝeposzukujesię
jakiegoś nauczyciela, który zgodziłby się przyznać
do pogwałcenia prawa zakazującego nauczania o
zwierzęcym pochodzeniu człowieka. Obiecywano
pokryciewszystkichkosztówsądowychorazufundo
waniestypendiumnastudiawyŜsze.Biznesmeniz
niewielkiegomiastaDaytonnamówiliJohnaScope
sa,bywziąłudziałwoperacjiACLU,mającnadzieję,
Ŝebędzieonareklamą dla ichmiasta.Scopesnie
byłjednaknauczycielembiologii,tylkoczasamibrał
zastępstwa za chorych nauczycieli. Sam prowadził
zajęciazwychowaniafizycznego.Scopestwierdził,
Ŝe właśnie podczas jakiegoś zastępstwa uczył o
ewolucji człowieka. śeby jednak nie było cienia
wątpliwościojegowinie,prawnicyACLUprzyprowa
dzili do niego jednego ucznia, któremu Scopes
prywatnieopowiadałoteoriiDarwinaipochodzeniu
człowieka.
Proces Scopesa, zwany ironicznie "małpim
procesem", stał się znany na całym świecie. Do
Dayton przybyli dziennikarze prasowi i radiowi.
ZbieralisięteŜuczenipopierającyewolucjonizm,ale
poniewaŜ sędzia nie rozstrzygał o słuszności lub
niesłuszności ewolucjonizmu, zamiast wypowiada
niasięnasalisądowejudzielalioniwywiadówobec
nymwDaytondziennikarzom.ProcesScopesastał
sięwielkąokazjądopropagowaniaewolucjonizmui
naturalizmu, z czego skwapliwie skorzystano.
Chrześcijaństwo i chrześcijanie byli nieustannie
wyśmiewani.
SkutkiprocesuScopesatrwająwAmerycedo
dzisiaj. Choć formalnie Scopes został uznany za
winnego i skazany na niewielką grzywnę (później
wyrokuniewaŜnionozpowodubłędupopełnionego
przez sędziego), to jednak chrześcijanie ponieśli
miaŜdŜącąpropagandowąklęskę.Wierzącyschroni
li się w kruchcie, porzucając całkowicie szkoły,
mediaorazsferępubliczną.Tenstanrzeczytrwado
dzisiaj,anawetsięstopniowopogarsza.Choćwięk
1925roku,doczekałsięwieluanalizw
artykułach,ksiąŜkach,anawetkręcono
o nim dwukrotnie film "Kto sieje wiatr" (wyjątkowo
kłamliwy, nawiasem mówiąc). Zainteresowanie to
jest w pełni zrozumiałe, gdyŜ proces ten stanowi
punktzwrotnywhistoriikreacjonizmu.JohnD.Mor
ris,dyrektorkalifornijskiegoInstytutuBadańKreacjo
nistycznych,wracadoniegojeszczerazwlipcowym
numerzemiesięcznika"Acts&Facts".
Tłemprocesubyłarosnącaakceptacjadarwini
zmu na początku XX wieku. Od 1859 roku, kiedy
DarwinopublikowałksiąŜkę"Opowstawaniugatun
ków", zyskiwał on coraz większą przychylność w
kręgach naukowych. Nadszedł w końcu czas, gdy
darwiniści,zdającsobiedoskonalesprawęznega
tywnych dla religii i tradycyjnej moralności konse
kwencji darwinowskiego ewolucjonizmu, zaczęli
naciskać,bykoncepcjętęwprowadzićdoszkolnych
programów nauczania. W reakcji na ich wysiłki
niektóre stany amerykańskie, w tym Tennessee,
uchwaliły po I wojnie światowej prawo zakazujące
nauczaniawszkołachtego,Ŝeczłowiekpochodziod
zwierząt. Ustawodawcy tego stanowego prawa nie
zakazywali więc nauczania o ewolucji, a tylko o
zwierzęcym pochodzeniu człowieka, uwaŜając, Ŝe
nauczanietoprzyniesieopłakaneskutkiwświado
mości uczniów. Nie ulega wątpliwości, Ŝe mimo
dobrychintencjiniebyłotofortunneposunięcie,bo
stwarzałowraŜenie,Ŝereligiajestwrogonastawiona
donauki.DouchyleniategoprawadąŜyłzwłaszcza
niewiele wcześniej powstały Amerykański Związek
Wolności Obywatelskich (ACLU). Aktywiści ACLU
propagowaliświeckąwizjęrzeczywistościopartąna
darwinowskim naturalizmie. Jest oczywiste, Ŝe
wspomnianeprawoodrazustałosięcelemataków
dlatejorganizacji.
ACLU zastosowało skuteczną strategię. W
wielu czasopismach, wychodzących w stanie Ten
organizacjeniechętne,anawetwrogiechrześcijań
stwu.
Niektórzy aktywiści chrześcijańscy, prawnicy i
nauczycielechcielikilkakrotnieodwrócićtęniedobrą
sytuację,wychodzączinicjatywamiustawodawczy
mi, ale jak dotąd bez skutku. Kreacjoniści zdają
sobie dziś sprawę, Ŝe nie ma i nie powinno być
powrotu dostanusprzed 1925roku.Jedyne, oco
moŜnawalczyćioconaleŜywalczyć,toprawodo
poznawania alternatywnych ujęć, prawo do plurali
zmu w programach szkolnych. Niestety, rządzące
elity wrogo nastawione do biblijnego chrześcijań
stwauznają,Ŝewprogramachszkolnychjestmiej
scetylkodladarwinowskiegoewolucjonizmu.Wten
sposóbprogramszkolnystałsięnarzędziemsekula
ryzacji i ateizacji amerykańskiego społeczeństwa,
gwałcąctymsamymzasadęwolnościprzekonań.
Jak wybrnąć z pułapki, w jakiej znaleźli się
chrześcijanie po "małpim procesie"? Na to pytanie
nie ma dobrej odpowiedzi. Zdaje się, Ŝe jedynym
skutecznym sposobem jest Ŝmudne oddolne odzy
skiwanie terenu przez propagowanie na kaŜdym
krokuzaufaniadoBiblii,wtymdojasnowyłoŜonego
najejkartachkreacjonizmu.
(JohnD.Morris,"ALookBackattheScopes
Trial",Acts&FactsJuly2007,vol.36,no.7,s.23)
PODPR ĄD”nr12/41/grudzień2007
10
„Π”ABIBLIA
PODPR ĄD”
„„„„idźPODPR ĄD”
19270456.001.png 19270456.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin