Warszawa, dnia 21.12.2009r
,,ZATWIERDZAM”
STARSZY WYKŁADOWCA
STUDIUM SZKOLENIA WOJSKOWEGO
ppłk Artur KRZACZYŃSKI
…………………………………
PLAN PRACY
INSTRUKTORA NA PUNKCIE NAUCZANIA
I. ZAGADNIENIE:
PROWADZENIE ZAJĘĆ W ROLI INSTRUKTORA W PUNKCIE NAUCZANIA NA TEMAT: „PRZYJMOWANIE POSTAWY STRZELECKIEJ Z KBK, SKŁADANIE SIĘ DO STRZAŁU, CELOWANIE I ŚCIĄGANIE JĘZYKA SPUSTOWEGO.”
II. CEL:
- doskonalenie umiejętności w przyjmowaniu postawy strzeleckiej z kbk, składania się do strzału, celowania i ściągania języka spustowego.
III. CZAS: 19 minut.
IV. MIEJSCE: Strzelnica szkolna WAT ( Oś ,,A”)
V. LITERATURA:
Metodyka Szkolenia Strzeleckiego - Szkol.730/89. str. 39-42
Kompendium wiedzy o eksploatacji broni strzeleckiej- Uzbr. 2637/99 str. 64-70
5,56 mm karabin szturmowy wz. 1996. Opis i użytkowanie – DWLąd. 21/2000 str. 32-38
VI. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:
5, 56 mm kbs „Beryl” - 6 kpl.
Figura bojowa nr 27 (karabin maszynowy) - 3 szt.Figura bojowa nr 31(pancerzownica ) - 3 szt.
Ponadto szkoleni posiadają uzbrojenie etatowe.
VII. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń praktycznych z bronią każdorazowo sprawdzam
jej rozładowanie.
Zwracam szczególną uwagę na zachowanie bezpiecznego kierunku wylotu lufy pistoletu.
Nie oddalać się z punktu nauczania bez zezwolenia instruktora.
Niezwłocznie meldować o urazach powstałych podczas ćwiczeń.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Lp.
CZYNNOŚCI INSTRUKTORA
CZYNNOŚCI SZKOLONYCH
1.
Ustawiam szkolonych w wyznaczonym miejscu, określonym podczas instruktażu, podaję treść zagadnienia.
Szkolenie realizuję podstawowym modelem nauczania.
„BACZNOŚĆ”- Prowadzenie zajęć w roli instruktora
w punkcie nauczania na temat: „Przyjmowanie postawy strzeleckiej z kbk, składanie się do strzału, celowanie
i ściąganie języka spustowego. - „SPOCZNIJ”.
Celem szkolenia jest nauczyć, utrwalić i ujednolicić sposób prowadzenia szkolenia w roli instruktora, wykorzystując podstawowy model nauczania.
.
Przypominam podstawowy model nauczania.
Podstawowy model nauczania:
1. Podać treści zagadnienia (nazwać czynności, które są przedmiotem nauczania) („BACZNOŚĆ” – nauczę was, doskonalić będziemy, realizować będziemy, poznamy zasady, itd. - „SPOCZNIJ”);
2. Podać komendę, na którą wykonuje się tę czynności (podać sytuację kiedy daną czynność się wykonuje) oraz zapoznać z celem nauczania tej czynności (czynność ta służy do);
3. Wzorowo pokazać wykonania nowej czynności ,,Pokazuję”;
4. Pokazać i wyjaśnić zasady i sposoby wykonywania (jeśli jest potrzeba – także pokaz czynności fragmentami „lub na tempa”),
,,Pokazuję i objaśniam”;
5. Ćwiczyć praktycznie czynności (początkowo
„na tempa” lub fragmentami, później w całości);
6. Doskonalić szkolonych w prawidłowym i dokładnym wykonywaniu czynności;
7. Omówić zagadnienie (wskazać najczęściej popełnione błędy i niedociągnięcia).
ĆWICZENIE PRAKTYCZNE
Do prowadzenia szkolenia w roli instruktora wyznaczam podchorążego.
Zwracam uwagę na właściwe prowadzenie szkolenia pod względem metodycznym i merytorycznym , zgodnie
z podstawowym modelem nauczani, który jest zawarty
w ( Załącznik nr 1)oraz przyjmowanie postawy strzeleckiej klęcząc z karabinka, składanie się do strzału, celowanie i ściąganie języka spustowego który jest zawarty w (Załącznik nr 2).
Zwracam uwagę na dyscyplinę szkoleniową w trakcie zajęć.
OMÓWIENIE ZAGADNIENIA
- omawiam najczęściej popełniane błędy (Załącznik nr 1),
- wskazuję najlepiej ćwiczących;
- odpowiadam na pytania szkolonych;
- wskazuję literaturę do nauki własnej.
Ustawiają się w szeregu.
Przyjmują postawę zasadniczą.
Stoją, słuchają i notują.
Stoją, słuchają i notują
Ustawia szkolonych w wyznaczonym miejscu, określonym podczas instruktażu
i podaje treść zagadnienia.
,,BACZNOŚĆ” uczył was będę przyjmowania postawy strzeleckiej z kbk, składania się do strzału, celowania i ściągania języka spustowego. - „SPOCZNIJ”.
Celem szkolenia jest przygotować was
do przyjmowania postawy strzeleckiej z kbk, składania się do strzału, celowania i ściągania języka spustowego.
Szkolenie praktyczne realizuje się
w oparciu o materiały zawarte
w załącznikach ( Załączniki 2).
Słuchają i notują.
OPRACOWAŁ
Załącznik nr 1
Wskazówki metodyczne
- instruktor przed zajęciami odpowiedzialny jest za przygotowanie podpunktu nauczania w niezbędne środki nauczania,
- przed rozpoczęciem szkolenia wskazać kierunek bezpieczny do sprawdzenia rozładowania broni,
- ustawienie instruktora podczas szkolenia powinno być takie, aby szkoleni mogli z łatwością obserwować czynności, które wykonuje,
- wykorzystywać podstawowy model nauczania uwzględniając stopień znajomości przerobionego materiału ( nauka, doskonalenie),
- pytania kontrolne zadawane w czasie szkolenia kierować do wszystkich szkolonych, pozostawiając kilka sekund do namysłu, a następnie wskazać odpowiadającego. Taka forma mobilizuje szkolonych do ciągłego myślenia,
- podczas szkolenia należy uwzględnić zasadę złożoności i stopniowania trudności,
- stosować poprawne wysławianie się (zdania powinny być krótkie, proste i zrozumiale),
- analizować powstałe trudności i wyciągać wnioski szkoleniowe,
- zwracać uwagę na zasady przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w czasie zajęć, oraz wykonywanie przez szkolonych tylko tych czynności które zostały nakazane przez instruktora,
- wymagać od szkolonych bezwzględnego przestrzegania regulaminów, oraz zasad żołnierskiego zachowania się.
...
mmaciekszwed