Poradnik Agrobiznesu.doc

(876 KB) Pobierz
Rola marketingu w działalności usługowej

 

 

Zespół Szkół Ekonomicznych  im. Marii Skłodowskiej-Curie

w Rzeszowie

 

 

 

 

 

Poradnik agrobiznesu

 

 

 

Opracowanie:

Marta Kruczek-Grochala

Danuta Ferenc

Małgorzata Przybyło

Mariola Świtalska

Iwona Wojciechowska

Dorota Zajchowska

Damian Strączyk

Jacek Sączawa

 

 

 

 

Rzeszów 2002


 

 

„Poradnik agrobiznesu” został opracowany w ramach projektu „Agroturystyka szansą dla mieszkańców wsi na Podkarpaciu” realizowanego przez Zespół Szkół Ekonomicznych w Rzeszowie przy wsparciu Programu Fundacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego.

 

Projekt obejmował:

- szkolenie dla rolników

- szkolenie dla młodzieży

- konkursy: „Wypromuj swoją miejscowość”,

„Projekt gospodarstwa agroturystycznego”

- wyjazd laureatów konkursów do gospodarstw agroturystycznych w krajach Unii Europejskiej i dzielenie się spostrzeżeniami z pobytu w nich z pozostałymi uczestnikami szkolenia

- wydanie poradnika

 

 

 

 

 

Wszystkim uczestnikom szkolenia życzymy sukcesów w prowadzeniu działalności agroturystycznej

 

Autorzy

 

 

 

 

 

Skład komputerowy: Jacek Sączawa


Spis Treści

 

Przepisy prawne i procedury tworzenia własnej firmy              5

Opracowała: Małgorzata Przybyło:

 

Przepisy regulujące działalność agroturystyczną              5

I. Działalność gospodarcza przedsiębiorców              5

II. Działalność agroturystyczna              6

III. Usługi turystyczne              7

IV. Umowy w agroturystyce              9

V. Obowiązek podatkowy w agroturystyce              14

 

Marketing usług agroturystycznych              19

Opracowały: Marta Kruczek-Grochala, Iwona Wojciechowska, Mariola Świtalska

 

Zarządzanie firmą agroturystyczną w realiach gospodarki rynkowej.              19

1. Charakterystyka działalności gospodarczej.              19

2. Organizacja pracy i zarządzanie w podmiotach gospodarczych.              21

3. Istota i determinanty rozwoju agroturystyki.              22

Istota i znaczenie marketingu usług.              24

System gromadzenia informacji o rynku              25

Budowanie pozytywnego wizerunku firmy na współczesnym rynku.              26

Image – pojecie, istota.              26

Znaczenie image’u gospodarstwa agroturystycznego w zdobywaniu nowych klientów.              28

Planowanie, utożsamianie i korygowanie wizerunku gospodarstwa agroturystycznego.              29

Otoczenie gospodarstwa              30

Znaczenie instrumentów marketingu – mix w tworzeniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego.              31

Działania marketingowe gospodarstwa agroturystycznego, związane z tworzeniem trafnej oferty usługowej (produkt).              32

Strategie w zakresie cen.              34

Dystrybucja usług agroturystycznych.              34

Promocja usług agroturystycznych i jej wpływ na tworzenie pozytywnego wizerunku.              35

Ludzie świadczący usługi – piątym instrumentem marketingu-mix.              37

Istota biznes planu              37

Struktura biznes planu              38

Segmentacja rynku usług agroturystycznych.              42

Opracowanie atrakcyjnej oferty usługowej w agroturystyce.              48

Czym jest agroturystyka?              48

Wiejska Baza Noclegowa (WBN) – typy zakwaterowania              49

Podstawowe zasady dotyczące urządzania kwater agroturystycznych              51

Zasady dotyczące urządzania i wyposażania powierzchni wokół obiektu              53

Kategoryzacja Wiejskiej Bazy Noclegowej              55

Promocja usług agroturystycznych.              64

Czym jest promocja produktu agrturystycznego?              64

Skuteczna reklama usług agroturystycznych              65

Wizerunek gospodarza i gospodarstwa              67

Stowarzyszenia agroturystyczne i ich rola w promocji agroturystyki              69

Marketingowa strategia ceny              70

 

Technologia informacyjna              72

Opracował: Jacek Sączawa

 

Zastosowanie technologii informacyjnej do tworzenia materiałów promocyjnych. Podstawy obsługi komputera.              72

Podstawy obsługi Internetu.              77

Podstawy księgowości              85

Opracowały: Dorota Zajchowska, Danuta Ferenc

 

Kalkulacja kosztów usług agroturystycznych:              85

Kalkulacja              85

Koszt              85

Kalkulacja kosztów pobytu gości w gospodarstwie agroturystycznym              85

Ceny w działalności agroturystycznej              88

Przykładowy projekt obliczania planowanego dochodu, wynikającego z użytkowania pomieszczeń noclegowych:              91

ŹRODŁA FINANSOWANIA GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH              92

Kapitały własne i kapitały obce.              92

Kredyty preferencyjne i minipożyczki.              92

Wnioski i umowy kredytowe.              97

OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I ZDROWOTNE              99

Ubezpieczenia społeczne.              99

Ubezpieczenia zdrowotne.              99

DOKUMENTACJA KSIĘGOWA I BIEŻĄCA JEJ EWIDENCJA              100

Dowody księgowe.              100

Obowiązek dokumentowania działalności w związku z rozliczaniem się z podatku VAT.              102

Obowiązek dokumentowania działalności w związku z rozliczaniem się z podatku dochodowego.              105

 

Komunikacja interpersonalna              106

Opracowała: Marta Kruczek-Grochala

 

Proces komunikowania się z klientem.              106

Asertywność jako jeden ze sposobów zmniejszania kosztów psychicznych w procesie obsługi klienta              108

Istota negocjacji              108

Zasady negocjacji:              109

Techniki negocjajne:              109

 

Podstawowe zasady żywienia zbiorowego              110

Opracował: Damian P. Strączyk

 

Żywność jako źródło składników pokarmowych              110

Normy żywienia dla ludności              111

Charakterystyka głównych składników odżywczych              111

Wartość odżywcza produktów spożywczych              116

Określenia związane z żywnością              118

„Lit – pierwiastek spokoju”              121

„Chrom w roślinach uprawnych Polski”              124


Przepisy prawne i procedury tworzenia własnej firmy

 

Opracowała: Małgorzata Przybyło

 

 

Przepisy regulujące działalność agroturystyczną

I. Działalność gospodarcza przedsiębiorców

Działalność gospodarcza – to zarobkowa działalność wydobywcza, wytwórcza, handlowa, budowlana i usługowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Zasady jej podejmowania i wykonywania przez przedsiębiorców, za wyjątkiem działalności wytwórczej w rolnictwie, określa ustawa z 19 listopada 1999r. – Prawo działalności gospodarczej ( Dz. U. Nr 101, poz.1178).

 

Przedsiębiorcą jest podmiot, który zawodowo we własnym imieniu pod...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin