PLANY NA LISTOPAD DLA 4- LATKÓW.doc

(273 KB) Pobierz
I TYDZIEŃ: „WIOSNA NA WSI”

 

LISTOPAD 2008              I TYDZIEŃ „ JESIENNA SZARUGA

PODSTAWA PROGRAMOWA:

(I, 13/ 1)Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

( I, 4) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

(II, 9) Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń , przeżyć , uczuć w różnych formach działalności , z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

(IV. 3) Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i zachowań oceny innych.

 

CELE POŚREDNIE:

-poznawanie cech charakterystycznych dla późnej jesieni; ( jesienna szaruga): krajobraz , zjawiska atmosferyczne ( deszcz , wiatr), ubiór;

- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne , słuchowe i oddechowe;

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki;

- pobudzanie aktywności poznawczej ;

- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;

- rozwijanie sprawności manualnych palców i dłoni.

- ćw. w liczeniu  w zakresie cztery ;

- poznanie przez dzieci koloru szarego;

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1. Słuchanie wiersza „Słota’ I. Suchorzewskiej

 

- Obserwowanie zmian krajobrazie (…) w zależności od pory roku. S. 19

- Słuchanie literatury dziecięcej(…) s. 26

- Rozróżnianie i nazywanie różnych odgłosów i dźwięków – próby naśladowania. s. 34

- Próby zapamiętywania wierszyków dziecięcych. s. 26 

- wzbogacanie słownictwa czynnego o słowa i zwroty: niebo płacze, słota, mżawka, kapuśniaczek;

- rozwijanie pamięci odtwórczej;

- kształtowanie prawidłowej wymowy;

 

- zna oznaki późnej jesieni;

- podejmuje próby określania jesiennej pogody oraz kolorystyki krajobrazu przez okno;

- rozpoznaje i nazywa odgłosy z otoczenia ( wiatr, deszcz ) i naśladuje je;

Moje 4 lata, s. 92

2. „  Deszcz” – wydzieranie i  naklejanie

 

- wydzieranie z papieru kolorowego drobnych kawałków (...). s. 35

- Znajomość podstawowych barw  i kojarzenie ich z nazwą. s.35

- wyrabianie sprawności manualnych palców i dłoni;

- potrafi wydzierać małe kawałki z kolorowego papieru i nakleić je na całej powierzchni kartki;

- zna kolor niebieski;

 

 

 

Maria Janiak scenariusze, s. 37

3. Zabawy rytmiczne przy piosence „Deszczyk

- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (…) s. 34;

- Słuchanie prostych piosenek  (…) s. 34

 

- kształtowanie poczucia rytmu;

- doskonalenie słuchu muzycznego;

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk.

 

 

- zna słowa i melodie piosenki,

- potrafi rytmicznie poruszać się przy muzyce;

- śpiewa fragmenty piosenki;

- maluje palcem niebieska farbą chmurek i kropel deszczu: dużych, mniejszych i najmniejszych .

 

 

Czterolatek, s. 109

4 Przeliczanie w zakresie czterech na podstawie wiersza T. Gruzińskiego „ Sen myszki”

 

 

- Uważne słuchanie i rozumienie słownych poleceń nauczycielki kierowanych do poszczególnych dzieci do całej grupy (...). s. 26

- ( …) . Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania (…) . s. 31

- Podejmowanie (…) ćwiczeń rozwijających  motoryczność i koordynacje wzrokowo – ruchową. s. 28

- rozwijanie  sprawności manualnej ,

- rozwijanie umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem;

- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

 

- przelicza w zakresie czterech;

- prawidłowo posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych.

- potrafi zaznaczyć drogę myszki do norki – karta pracy

 

Moje 4 lata, s. 97

5. Bawimy się muzyką” – zabawy muzyczno – rytmiczne

 

 

-Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe i uwrażliwiających na różne elementy muzyki. s. 34

- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (…) s. 34;

 

- rozwijanie wrażliwości słuchowej

- rozwijanie ekspresji ruchowej

- pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci

-rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej,

- szybko reaguje na zmiany rytmu i tempa
- potrafi współdziałać  w zespole
- potrafi prawidłowo oddychać

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ( PULPIT)

6.. „ Wesoły parasol” – malowanie farba plakatowa

 

- (…) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania(…). s. 31

- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą (...)  pędzla (...). S. 35

- rozbudzanie zmysłu estetycznego, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.

- nazywa różne postaci pod parasolem,

- liczy w zakresie 4;

- ozdabia parasol wesołymi kolorami i elementami dekoracyjnymi : kropki, kreski, plamki, itp.

- nakleja cztery postaci pod parasolem;

 

 

 

 

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

1.Realizacja planu  wychowawczego z obszaru::

 

KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE -

Samokontrola

- Słuchanie opowiadania  nauczycielki Pt. „ Kto naprawi szkodę ?” – ukazanie skutków niewłaściwej zabawy- zepsucie lalki, zepsucie budowli – wprowadzenie zasady szanowania przedmiotów znajdujących się w sali;

- Słuchanie opowiadania  nauczycielki Pt. „ Hałasek” – ustalenie zasady mówienia umiarkowanym głosem

- zabawy swobodne przestrzeganie przez dzieci  zasady nie przeszkadzania sobie podczas zabawy, zgodnego korzystania z zabawek, szanowania zabawek;

 

DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

Bezpieczeństwo w każdej sytuacji (…)

- pogadanki przed wyjściem poza teren przedszkola;

- utrwalanie przepisów ruchu drogowego dla pieszych- przejścia przez ulicę po pasach, utrzymywanie szyku para za parą;

 

JESTEM POLAKIEM

Kształtowanie właściwego stosunku do jednego z najcenniejszych dóbr kultury, jakim jest język ojczysty, przekazany w dziele literackim

- organizowanie dzieciom możliwości obcowanie z literatura dziecięcą

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin