PLANY NA PAŻDZIERNIK DLA 4- LATKÓW.doc

(308 KB) Pobierz
I TYDZIEŃ: „WIOSNA NA WSI”

PAŻDZIERNIK 2008              I TYDZIEŃ „SKĄD SIĘ BIERZE CHLEB ?”?”

PODSTAWA PROGRAMOWA:  ( I. 2) Organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka ( postrzegam, myślę , czuję , działam).

( I. 6/1) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów: wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie pod względem (…) kształtu, (…).

(II. 1). Wspieranie samodzielnych działań dziecka.

CELE POŚREDNIE:

- poznawanie z czego otrzymujemy mąkę, i co robimy z mąki, właściwości mąki; różnych gatunków pieczywa,

-rozpoznawanie figury geometrycznej płaskiej -  koła;

- nauka piosenki „ Psotny wietrzyk”

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk poprzez lepienie z masy solnej i malowanie słomką ( wprowadzenie nowej techniki)

- kształtowanie zmysłów : dotyku i smaku , węchu

- tworzenie wystawy owoców i warzyw w kąciku przyrody;

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką„Skąd się bierze chleb ?”;

 

 

(TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1.Zabawa dziecieca ludowa „ Mało nas do pieczenia chleba”

 

 

- uczestniczenie w zabawach i ćw. doskonalących zmysły : wzrok, (…), smak, dotyk, węch. S. 16

- Dowiadywanie się o pochodzeniu przedmiotów wykonanych przez człowieka z surowców naturalnych ( produkty spożywcze). S. 21

 

- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela

- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn;

- rozwijanie zmysłu dotyku , smaku , węchu

- zna zabawę  dziecięca ludowa;

- wie z czego otrzymujemy mąkę;

- zna właściwości maki ( biała, gładka)

- słuch z uwaga wiersz Pt. „ Dokąd jadą wozy ?” J. Korczakowskiej

- zna sposób otrzymywania maki do pieczenia chleba 

Moje 4 lata , s. 75

Czterolatek , s. 76

2. Słuchanie piosenki

„ Wiatr psotnik”

( piosenka do nauki)

- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

- Próby śpiewania piosenek indywidualnie i zbiorowo. s. 34

 

- rozwijanie poczucia rytmu;

- rozwijanie pamięci muzycznej i odtwórczej

 

 

 

 

 

- zna tekst i melodie piosenki

- wystukuje, wyklaskuje rytm piosenki;

- reaguje ciałem na zmianę dynamiki utworu;

 

Czterolatek, s. 79

3. Lepienie pieczywa z masy solnej

- Lepienie z różnych mas plastycznych: (...),masa solna , (...). s. 35

 

 

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk podczas formowania pieczywa

- zna nazwy, niektórych gatunków pieczywa;

- potrafi naklejać owoce wykonane z z plasteliny  na  gałęziach drzewa  i pod drzewem ;

 

Czterolatek, s.82

4. „ Gdzie jest koło ?”- zabawa matematyczne z kołami

 

-Rozpoznawanie figur geometrycznych  (…) i płaskich  (koło) … s. 32

- Kreślenie linii pionowych , poziomych  z uwzględnieniem kierunku od lewej do prawej. s. 28

- rozwijanie sprawności poznawczych.

- rozwijanie spostrzegawczości i uwagi;

- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej

- zna charakterystyczne cechy koła,

- wyodrębnia kształt kolisty wśród innych kształtów;

- wypełnia koła liniami pionowymi i poziomymi.

 

Moje 4 lata, s. 80

5. „ Kolorowe ciasteczka”- malowanie słonką

 

- Malowanie farbami plakatowymi (…) słomką. s. 35

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk

 

- rozwijanie aktywności plastycznej;

- zna kilka produktów żywnościowych, do których sporządzenia potrzebna jest mąka;- - zna technikę malowania słomką;

- potrafi ozdobić ciasteczka wg własnego pomysłu;

- odczuwa zadowolenie z wykonanej pracy;

 

Malowanie słonką

Słomkę z jednej strony zatykamy modeliną. Maczając w farbie rozcieńczonej wodą pokrywamy obrazek punktami.

 

6 „ Co to jest ?”- zagadki słuchowe

 

 

 

 

Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (...) 34

- Słuchanie różnorodnej muzyki (...) s. 34

- rozwijanie wrażliwości słuchowej;

 

 

 

 

- potrafi rozpoznać piosenkę po słyszanej muzyce, wyklaskanym rytmie;

- rozpoznaje i nazywa przedmioty wydające określone dźwięki;

- odnajduje grającą kartę;

 

 

 

 

 

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

1. Zabawa kontaktowo – naśladowcza „ Dzwony”- rozwijanie cech motorycznych;( Moje 4 lata , s. 76

2. Ćw. artykulacyjne z głoska r na podstawie wiersza J. Tuwima „ O panu Tralalińskim” (Moje 4 lata , s. 76)- kształtowanie prawidłowej wymowy

3. Zagadki pantomimiczne „Nazwij to , co pokazałam”. ( Moje 4 lata, s. 80)- rozwijanie procesów myślowych.

4.„ Tworzymy rytm”- uchwycenie rytmu w serii ruchów i kontynuowanie go ( ( Moje 4 lata, s. 80)- rozwijanie uwagi, pamięci słuchowej i wzrokowej.

5. Zabawy z przeliczaniem- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 4, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi. .

6. Zabawy swobodne, kołowe i ze śpiewem – integrowanie grupy, wdrażanie do przestrzegania reguł kodeksu przedszkolaka.

7. Śpiewanie piosenki „ Wiatr psotnik” zbiorowo i indywidualnie z ilustracja ruchową- rozwijanie pamięci odtwórczej, przełamywanie nieśmiałości do indywidualnych wystąpień przed grupą.

8. Zabawy mające na celu przeliczanie.

9. „Echo” - zabawa rytmiczna

10 . Improwizacja ruchowa „ Powiał lekki wietrzyk”- rozwijanie koordynacji ruchowo – słuchowej ( B. Forma , s. 70)

 

 

 

 

PAŻDZIERNIK 2008              II TYDZIEŃ „ KOLOROWA JESIEŃ W PARKU I W LESIE

PODSTAWA PROGRAMOWA: (I. 6/1.) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów – wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie pod względem (…) kształtu, koloru (…). (I. 13/ 1) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości  przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie. (II. 5.) Umożliwienie dziecku (…) liczenia. (II. 10) Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.

CELE POŚREDNIE:

-umożliwianie bezpośredniego i pośredniego kontaktu z przyrodą;

- obserwacja jesiennych zmian w otoczeniu- zapoznanie z oznakami jesieni( zmiana barwy liści, usychanie , opadanie);

- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne i oddechowe;

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Kolorowa jesień w parku i w lesie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin