listopad plan.doc

(124 KB) Pobierz
LISTOPAD 2010

 

 

 

LISTOPAD 2010                                    I - II TYDZIEŃ „KROPI, KAPIE, MŻY”

PODSTAWA PROGRAMOWA: 1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych; 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci, 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci, 8. Wychowanie prze sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec, 9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne, 11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń, 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną, 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

CELE POŚREDNIE:

- zna aktualną porę roku i charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne;

- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne, słuchowe i oddechowe;

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół  tematyki;

- rozwijanie aktywności twórczej, ruchowej i słownej;

- ćw. w liczeniu, prawidłowe stosowanie liczebników głównych i porządkowych;

- nauka piosenki „Deszczyk”;

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową poprzez literaturę dziecięcą o tematyce jesiennej, zabawy słuchowe, spacery, zabawy dydaktyczne;

- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: wydzieranie, naklejanie, ozdabianie elementami dekoracyjnymi oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny,  budowanie z klocków na dowolny temat, układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej                            i patyczków, ćw. graficzne, wycinanie, rysowanie na dowolny temat;

- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez zabawy i ćw.  ruchowe i muzyczno – rytmiczne;

- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej poprzez zabawy z sylabami;

- pogadanki przed wyjściem poza teren przedszkola-  utrwalanie przepisów ruchu drogowego dla pieszych- przejścia przez  ulicę po pasach, utrzymywanie szyku para za parą;

- organizowanie dzieciom możliwości obcowania z literaturą dziecięcą poprzez codzienne czytanie dzieciom opowiadań, bajek, wierszy;

TEMAT DNIA

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

ZABAWY RUCHOWE

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

1. Dzień wolny od zajęć                             – Dzień Wszystkich Świętych

 

 

 

 

 

 

2. Wycieczka do parku  –

„ Czy wszystkie drzewa zgubiły już liście ?”

 

Poznajemy przyrodę poprzez:

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, niskiej temperatury (…);

- rozwijanie umiejętności spostrzegania, wyciągania prawidłowych wniosków;

 

- zna charakterystyczne cechy późnej jesieni,

- określa słownie pogodę,

- odczuwa nastrój i koloryt późnej jesieni,

- dokonuje obserwacji przyrodniczych;

 

3. Zabawa dydaktyczna: „Kalendarz pogody”

Poznajemy przyrodę poprzez:

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych (…)

- poznawanie kalendarza pogody;

- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania zjawisk atmosferycznych; określania aktualnej pogody;

- tworzenie przedszkolnego  kalendarza pogody;

- potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska atmosferyczne;

- potrafi określić aktualną pogodę za pomocą emblematów słoneczka, chmurki, deszczu, porywistego wiatru itp.;

- tworzy przedszkolny  kalendarz pogody

 

4. Wesoły parasol” – wydzieranie i  naklejanie 

Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

- wydzieranie z różnego materiału, naklejanie (…)

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia poprzez:

- posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,

- rozbudzanie zmysłu estetycznego, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.

- potrafi wydzierać małe kawałki z kolorowego papieru,

- ozdabia parasol wesołymi kawałkami kolorowego papieru;

- liczy w zakresie trzy 3-latki i pięć 4-5-latki;

- nakleja postaci pod parasolem; trzy 3-latki i pięć 4-5-latki,

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 5

5. Zabawy rytmiczne przy piosence „Deszczyk”  Moje 3 i 4 lata

 

Wyrażanie muzyki ruchem poprzez:

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, rytmiczne poruszanie się przy muzyce (…);

Słuchanie i śpiewanie piosenek:

- w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych;

- naukę prostych piosenek fragmentami ze słuchu;

Zwracanie uwagi na barwy wokół siebie poprzez: nazywanie barw podstawowych;

Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez: malowanie farbami przy użyciu palców;

 

- kształtowanie poczucia rytmu;

- doskonalenie słuchu muzycznego;

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk.

 

- zna słowa i melodie piosenki,

-potrafi rytmicznie poruszać się przy muzyce;

- śpiewa fragmenty piosenki;

- maluje palcem niebieską farbą chmurki i kropelki deszczu;

- zna kolor niebieski;

(czterolatek s 109);

 

6. Zabawa matematyczna

- „ Kolorowe kalosze”

 

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia poprzez:

- posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,

- 3-4-latki liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych, zwrócenie uwagi na role ostatniego liczebnika;

Nasze przedszkole , cz. 1, s. 137

 

- rozwijanie  sprawności manualnej

- rozwijanie umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem;

- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

 

- przelicza w zakresie 3-LATKI  trzy; 4-5 LATKI pięć;

- potrafi  posługiwać  się nazwami liczebników głównych i porządkowych w zakresie trzy i pięć;

- potrafi dokleić na kartce tyle kaloszy, aby wszystkich było trzy 3-laki, pięć 4-5-latki.

Nasze przedszkole , cz. 1, s. 137

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 5

7. Zabawa twórcza: deszczowe kompozycje – DESZCZOWY KONIK

Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

- wycinanie, naklejanie (…);

- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;

- rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej;

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk i dłoni;

- rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami

(5-latki wycinanie kropel deszczu)

- potrafi wyobrazić sobie deszczowego konika;

- wycina i przykleja krople deszczu na szarą kartkę papieru tworząc własną kompozycję, konika z kropel deszczu;

- czerpie radość z tworzenia;

Zajęcia choreograficzne

8.Wycieczka do Biblioteki miejskiej –spotkanie z Panią bibliotekarką

Interesujemy się książką

- zainteresowanie książką, zwrócenie uwagi na jej okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, na sposób odwracania stron, oglądanie tekstu;

- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;

- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych;

- wie co to jest biblioteka, komu służy ;

- wie, jak nazywają się ludzie pracujący w bibliotece;

- potrafi słuchać  z uwagą utworu literackiego czytanego przez bibliotekarkę;

- wie na czym polega wypożyczanie książek z biblioteki.

 

 

 

Praca w pozostałej części dnia:

 

1. Zabawy i ćwiczenia utrwalające kolory podstawowe;

2. Ćwiczenia w przeliczaniu - krople deszczu - kształtowanie pojęcia liczby;

3. Spacery - obserwowanie jesiennej pogody, jesiennego krajobrazu, hartowanie organizmu;

4. Opowiadanie  logopedyczne „ Jesienne porządki pana Języczka” - wypracowywanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia ( NP, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin