LISTOPAD 2010 I - II TYDZIEŃ „KROPI, KAPIE, MŻY”
PODSTAWA PROGRAMOWA: 1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych; 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci, 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci, 8. Wychowanie prze sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec, 9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne, 11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń, 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną, 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
CELE POŚREDNIE:
- zna aktualną porę roku i charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne;
- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne, słuchowe i oddechowe;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki;
- rozwijanie aktywności twórczej, ruchowej i słownej;
- ćw. w liczeniu, prawidłowe stosowanie liczebników głównych i porządkowych;
- nauka piosenki „Deszczyk”;
- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową poprzez literaturę dziecięcą o tematyce jesiennej, zabawy słuchowe, spacery, zabawy dydaktyczne;
- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: wydzieranie, naklejanie, ozdabianie elementami dekoracyjnymi oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny, budowanie z klocków na dowolny temat, układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej i patyczków, ćw. graficzne, wycinanie, rysowanie na dowolny temat;
- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez zabawy i ćw. ruchowe i muzyczno – rytmiczne;
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej poprzez zabawy z sylabami;
- pogadanki przed wyjściem poza teren przedszkola- utrwalanie przepisów ruchu drogowego dla pieszych- przejścia przez ulicę po pasach, utrzymywanie szyku para za parą;
- organizowanie dzieciom możliwości obcowania z literaturą dziecięcą poprzez codzienne czytanie dzieciom opowiadań, bajek, wierszy;
TEMAT DNIA
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
ZABAWY RUCHOWE
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1. Dzień wolny od zajęć – Dzień Wszystkich Świętych
Poznajemy przyrodę poprzez:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, niskiej temperatury (…);
- rozwijanie umiejętności spostrzegania, wyciągania prawidłowych wniosków;
- zna charakterystyczne cechy późnej jesieni,
- określa słownie pogodę,
- odczuwa nastrój i koloryt późnej jesieni,
- dokonuje obserwacji przyrodniczych;
3. Zabawa dydaktyczna: „Kalendarz pogody”
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych (…)
- poznawanie kalendarza pogody;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania zjawisk atmosferycznych; określania aktualnej pogody;
- tworzenie przedszkolnego kalendarza pogody;
- potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska atmosferyczne;
- potrafi określić aktualną pogodę za pomocą emblematów słoneczka, chmurki, deszczu, porywistego wiatru itp.;
- tworzy przedszkolny kalendarz pogody
4. „Wesoły parasol” – wydzieranie i naklejanie
Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
- wydzieranie z różnego materiału, naklejanie (…)
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia poprzez:
- posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- rozbudzanie zmysłu estetycznego, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- potrafi wydzierać małe kawałki z kolorowego papieru,
- ozdabia parasol wesołymi kawałkami kolorowego papieru;
- liczy w zakresie trzy 3-latki i pięć 4-5-latki;
- nakleja postaci pod parasolem; trzy 3-latki i pięć 4-5-latki,
Zestaw zabaw ruchowych nr 5
5. Zabawy rytmiczne przy piosence „Deszczyk” Moje 3 i 4 lata
Wyrażanie muzyki ruchem poprzez:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, rytmiczne poruszanie się przy muzyce (…);
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
- w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych;
- naukę prostych piosenek fragmentami ze słuchu;
Zwracanie uwagi na barwy wokół siebie poprzez: nazywanie barw podstawowych;
Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez: malowanie farbami przy użyciu palców;
- kształtowanie poczucia rytmu;
- doskonalenie słuchu muzycznego;
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk.
- zna słowa i melodie piosenki,
-potrafi rytmicznie poruszać się przy muzyce;
- śpiewa fragmenty piosenki;
- maluje palcem niebieską farbą chmurki i kropelki deszczu;
- zna kolor niebieski;
(czterolatek s 109);
6. Zabawa matematyczna
- „ Kolorowe kalosze”
- 3-4-latki liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych, zwrócenie uwagi na role ostatniego liczebnika;
Nasze przedszkole , cz. 1, s. 137
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- przelicza w zakresie 3-LATKI trzy; 4-5 LATKI pięć;
- potrafi posługiwać się nazwami liczebników głównych i porządkowych w zakresie trzy i pięć;
- potrafi dokleić na kartce tyle kaloszy, aby wszystkich było trzy 3-laki, pięć 4-5-latki.
- wycinanie, naklejanie (…);
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
- rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej;
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk i dłoni;
- rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami
(5-latki wycinanie kropel deszczu)
- potrafi wyobrazić sobie deszczowego konika;
- wycina i przykleja krople deszczu na szarą kartkę papieru tworząc własną kompozycję, konika z kropel deszczu;
- czerpie radość z tworzenia;
Zajęcia choreograficzne
Interesujemy się książką
- zainteresowanie książką, zwrócenie uwagi na jej okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, na sposób odwracania stron, oglądanie tekstu;
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych;
- wie co to jest biblioteka, komu służy ;
- wie, jak nazywają się ludzie pracujący w bibliotece;
- potrafi słuchać z uwagą utworu literackiego czytanego przez bibliotekarkę;
- wie na czym polega wypożyczanie książek z biblioteki.
Praca w pozostałej części dnia:
1. Zabawy i ćwiczenia utrwalające kolory podstawowe;
2. Ćwiczenia w przeliczaniu - krople deszczu - kształtowanie pojęcia liczby;
3. Spacery - obserwowanie jesiennej pogody, jesiennego krajobrazu, hartowanie organizmu;
4. Opowiadanie logopedyczne „ Jesienne porządki pana Języczka” - wypracowywanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia ( NP, ...
Magadan