Plan pracy Kwiecień.doc

(95 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I

             

Kwiecień 2011

 

Zadania:

 

1. Rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody - wyrabianie nawyku dbania o najbliższe środowisko poprzez: nie niszczenie roślin; wyrzucanie śmieci do kosza; nie deptanie trawników, klombów z kwiatami.

2. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi w przyrodzie wiosną.

3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.

4. Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa dotyczących zabaw na świeżym powietrzu.

 

Tematyka: Dbamy o Ziemię. ( 11.04 - 18.04.2011)

 

 

L.p.

Obszary

edukacyjne

 

Cele ogólne

 

Sposoby realizacji

 

Cele operacyjne

 

Ewaluacja

1.

I – 2

II - 4

III – 1, 3

VI – 2

V- 3, 4

XII - 2

- Rozwijanie sprawności ruchowej.

 

- Zwrócenie uwagi na potrzebę dbania o rośliny, które są źródłem tlenu.

 

 

- Uwrażliwienie na potrzeby przyrody.

- Zestaw zabaw ruchowych, z wykorzystaniem metody

W. Sherborne: poznanie i wyczucie własnego ciała; zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni; nawiązanie kontaktu z partnerem.

- „Z czego składa się drzewo?”- rozmowa z dziećmi na temat drzew, dbania o nie; z wykorzystaniem ilustracji. Rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych elementów drzewa, wyciętych z papieru; układanie i przypinanie ich na tablicy; dzieci określają, które części drzewa rosną pod ziemią, a które nad nią.

- Słuchanie wiersza R. Pisarskiego „Zielone serce” z wykorzystaniem ilustracji – rozmowa z dziećmi o treści wiersza; wypowiedzi dzieci na temat wyglądu drzewa, zachowania małego urwisa, odczucia okaleczonego drzewa.

- „Kto postępuje dobrze, a kto źle?”- oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe i nieprawidłowe zachowania dzieci wobec przyrody, rozmowa na temat ich zachowań.

 

- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Współdziała z partnerem.

- Wie, z jakich elementów składa się drzewo.

- Rozpoznaje i nazywa elementy drzewa.

- Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat.

- Wie, dlaczego należy dbać o rośliny i drzewa.

 

 

2.

I 1, 3

III – 1, 3

IV - 2

V – 3, 4

XII– 2

 

- Kształtowanie sprawności ruchowej.

 

 

 

 

- Zapoznanie ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka.

 

- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

 

 

 

 

- Ilustracja ruchowa wiersza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „Drzewo”- dzieci naśladują ruchy pokazywane przez nauczyciela.

- Szukamy powietrza”- zabawy badawcze: nadmuchiwanie balonów i ich obserwacja; obserwacja drzew poruszających się na wietrze; dmuchanie przez słomki do kubeczków z wodą; dmuchanie na piórka. Uświadomienie dzieciom, że powietrza nie można zobaczyć, ani powąchać; natomiast ruch powietrza można poczuć wtedy, gdy wieje wiatr.

- Słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie historyjki obrazkowejO kominie który przestał dymić”- układanie historyjki zgodnie z następstwem czasowym, omówienie jej treści przez chętne dzieci.

- Zabawa dydaktyczna „Co zanieczyszcza powietrze?” praca z ilustracjami; dzieci oglądają zawieszone obrazki, każde z nich otrzymuje - uśmiechniętą i smutną buźkę. Zadaniem dzieci jest ocena, które z ilustracji przedstawiają zanieczyszczanie powietrza, a które nie mają na to wpływu, poprzez podniesienie w górę odpowiedniej karteczki; uzasadniają swój wybór.

 

- Ilustruje wiersz odpowiednimi ruchami.

- Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych.

- Wie, gdzie znajduje się powietrze i jakie jest jego znaczenie dla człowieka.

- Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat.

- Rozumie związki przyczynowo-skutkowe.

- Układa historyjkę obrazkową.

- Rozpoznaje i nazywa ilustracje.

- Umie dokonać właściwej oceny na podstawie ilustracji.

 

 

3.

I – 2

III – 3

V – 1, 4

VII - 1

XIV - 5

XII - 2

- Rozwijanie sprawności ruchowej.

 

- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

 

 

 

 

- Obserwowanie wiosennej przyrody.

- Zestaw zabaw ruchowych z użyciem przyboru – piłki, przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy; zabawa orientacyjno-porządkowa „Spłoszone ptaki”; zabawa z elementami czworakowania „Kotki bawią się piłkami”; ćwiczenia tułowia „Krążąca piłka”; zabawa z elementem rzutu „Piłka w kole”.

 

- Przypomnienie zasad podczas spaceru oraz właściwego zachowania się w miejscach publicznych. Udział dzieci w zajęcia bibliotecznych – Savoir vivre – zasady właściwego zachowania się przedszkolaka”, słuchanie literatury o wybranej tematyce, rozwiązywanie zagadek oraz zabawy ruchowe.

 

- Spacer do pobliskiego parku, obserwacja zmian zachodzących w wiosennym krajobrazie oraz dokarmiane ptaków.

- Uczestniczy w zabawach ruchowych z przyborem – piłką.

- Reaguje na umówiony sygnał.

- Rzuca piłkę do koła.

- Aktywnie uczestniczy w zajęciach bibliotecznych.

- Zna zasady bezpieczeństwa podczas spaceru.

- Dostrzega zmiany w wiosennym krajobrazie.

 

 

 

4.

 

I – 2

III – 3

V – 3, 4

IV – 2

IX - 2

 

 

- Rozwijanie poczucia rytmu.

 

 

- Rozwijanie właściwego stosunku do środowiska przyrodniczego.

 

- Uświadomienie konieczności segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania.

 

- Rozwijanie sprawności manualnych.

 

 

- Zabawy ruchowe przy piosence „Wiosenne słońce”- reagują na umówiony sygnał, dobierają się w pary lub w zespoły, tańczą w kółeczkach; ilustrują ruchem piosenkę.

 

- Zabawa dydaktyczna „Szukamy rady na złe odpady”- dzieci poszukują w sali ukrytych różnych opakowań: papierowych, szklanych, plastikowych i aluminiowych; zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je zgodnie z materiałem, z jakiego zostały wykonane.

- Prezentacja dzieciom na ilustracjach specjalnych pojemników, których się używa do segregowania odpadów, wyjaśniając, jakie odpady można do nich wkładać.

- Zabawa ruchowa „Segregujemy śmieci”- dzieci poruszają się swobodnie przy muzyce, na umówiony sygnał segregują śmieci znajdujące się na dywanie do odpowiednich pojemników.

 

- Zabawy plastyczne „Gazetowe miasteczko”- tworzenie gazetowego miasta przez dzieci, poprzez wyklejanie kawałkami papieru sylwet domów, ulic, samochodów; tworzenie z pomocą nauczyciela przestrzennej mapy miasteczka. Prezentacja pracy w kąciku dla rodziców.

 

- Reaguje na umówiony sygnał.

- Tworzy parę i koło.

- Ilustruje ruchem poznaną piosenkę.

- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.

- Wypowiada się na określony temat.

- Potrafi posegregować odpady ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane.

- Wykonuje pracę plastyczną.

- Wykleja sylwetę wybranego domu kawałkami gazety.

 

 

5.

I – 2

III – 3

IV - 2

V 3, 4

XII - 2

 

- Kształtowanie sprawności ruchowej.

 

 

- Uświadomienie konieczności dbania o środowisko naturalne.

 

- Przestrzeganie przed bezmyślnym niszczeniem roślin.

 

- Poznanie wybranych roślin chronionych.

 

- Zestaw zabaw ruchowych, z wykorzystaniem metody

W. Sherborne: poznanie i wyczucie własnego ciała; zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni; nawiązanie kontaktu z partnerem.

- Teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu M. Kownackiej „Czy Agata kocha się w kwiatach?”- rozmowa z dziećmi dotycząca treści teatrzyku, zwrócenie uwagi na postacie w nim występujące. Wypowiedzi dzieci na temat postępowania Agaty, jego ocena, wyjaśnienie – czy naprawdę kocha kwiaty i dlaczego nie powinno się ich niszczyć.

- „Chronimy kwiaty”- prezentacja przez nauczyciela ilustracji wiosennych (tulipany, żonkile, krokusy, przebiśniegi, pierwiosnki, fiołki, konwalie), dzieci podają ich nazwy i wspólnie z nauczycielem rozpoznają, które z nich są pod ochroną i dlaczego, segregują je.

- Zabawa ruchowa „Wąchamy kwiaty”- dzieci swobodnie poruszają się po sali, omijając papierowe tulipany, na przerwę w muzyce przykucają przy wybranym kwiatku i naśladują jego wąchanie.

 

- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Współdziała z partnerem.

- Uważnie ogląda teatrzyk kukiełkowy.

- Wypowiada się na temat postępowania dziewczynki.

- Wie, dlaczego nie należy niszczyć roślin.

- Rozpoznaje i nazywa co najmniej dwa chronione kwiaty.

- Segreguje wiosenne kwiaty.

- Reaguje na umówiony sygnał, naśladując wąchanie kwiatów.

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin