Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Maj 2011
Zadania:
1. Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością (poprawne nazywanie własnej miejscowości; zapoznanie z ważniejszymi zabytkami; poznanie herbu swojego miasta, wyjaśnienie jego znaczenia).
2. Nabywanie poczucia przynależności narodowej (zapoznanie z flagą, godłem oraz nazwą stolicy, poznanie wybranych informacji dotyczących stolicy Polski).
3. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
Tematyka: Moja miejscowość. Mój kraj. ( 09.05 - 13.05.2011)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
III – 2, 3
IV – 2
V – 3, 4
XV – 2
- Kształtowanie sprawności ruchowej.
- Rozbudzanie zainteresowania własną miejscowością.
- Poznanie herbu swojego miasta, wyjaśnienie jego znaczenia.
- Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
- Zestaw zabaw ruchowych „Poranna gimnastyka”, z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
- Oglądanie albumów, przewodników i książek o miejscowości, w której mieszkają dzieci. Wypowiedzi dzieci na temat miejsc chętnie odwiedzanych z rodzicami. Zapoznanie dzieci z herbem, miasta, w którym mieszkają; wspólne omówieni poszczególnych jego elementów, kolorystyki.
- Zabawa dydaktyczna „Rozpoznajemy miejscowość, w której mieszkamy”- prezentacja ilustracji, obrazków przedstawiających charakterystyczne miejsca znajdujących się wokół przedszkola, w danej miejscowości oraz z innych stron kraju. Dzieci wybierają je, rozpoznają i nazywają, uzasadniając swój wybór.
- Słuchanie wybranych wierszy „Łódź – moje miasto”, napisanych przez inne przedszkolaki; rozmowa na temat ich treści, swobodne wypowiedzi dzieci.
- „Widokówka”- składanie w całość pociętych widokówek przedstawiających charakterystyczne miejsca w Łodzi.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Współdziała z partnerem.
- Wie, jak nazywa się miejscowość, w której mieszka.
- Uważnie słucha wierszy.
- Potrafi wypowiadać się na temat swojej miejscowości.
- Układa pociętą widokówkę,
2.
IV - 2
XV - 3
- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej.
-Przybliżenie wybranych regionów Polski.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Zabawy orientacyjno-porządkowe „Wracamy do domów”, „Rybak i ryby”- wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał; zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni „Ciuciubabka”.
- Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?”- rozmowa na temat wiersza, wyjaśnienie pojęcia ojczyzna; zapoznanie z mapą naszego kraju, zaznaczenie na mapie miejscowości dzieci.
- Zabawa dydaktyczna „Zwiedzamy różne regiony naszego kraju”- dzieci odbywają wycieczkę po sali, zatrzymując się w wybranych miejscach, prezentując ilustracje i recytując fragmenty inscenizacji J. Papuzińskiej „Polska ziemia” (Wisła, Gdańsk, Kraków, Warszawa). Dzieci z elementów układają warszawską Syrenkę.
- Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.
- Reaguje na umówiony sygnał.
- Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat.
- Wie, jak nazywa się nasz kraj.
- Wykonuje zadania podczas wycieczki po sali.
- Układa Syrenkę warszawską.
3.
I - 2
VII – 1
XIV - 5
- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Zestaw zabaw ruchowych „Zwiedzamy Polskę samolotem”: zabawa orientacyjno-porządkowa „Samoloty”; zabawa rozwijająca duże grupy mięśniowe „Samolot startuje i ląduje”; zabawa „Wypatrujemy”; zabawa „Defilada samolotów”.
- Przypomnienie dzieciom zasad bezpieczeństwa podczas spaceru oraz właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
- Udział dzieci w zajęciach zorganizowanych w Bibliotece Miejskiej Nr 8 „Jestem sobie mały miś…..Miś Uszatek” z okazji obchodów 100-tej rocznicy urodzin Czesława Janczarskiego, poety i autora książek dziecięcych, między innymi „Misia Uszatka”. Słuchanie wybranych utworów pisarza, oglądanie wystawy ilustracji Z. Rychlickiego, pokaz filmowy oraz w zajęcia plastyczne.
- Prawidłowo wykonuje polecenia.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach bibliotecznych.
- Uważnie słucha literatury dziecięcej.
- Rysuje portret Misia Uszatka.
- Zna zasady bezpieczeństwa podczas spaceru.
4.
XIV – 2
VIII - 3
XV – 3
XIV - 3
- Przybliżenie wybranych informacji o Warszawie.
- Zapoznanie z nazwą stolicy Polski – Warszawą.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Zabawy orientacyjno-porządkowe „Rybak i ryby”, „Dzieci na łące”, „Bocian i żaby” - wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał; zabawa ruchowa z elementem skoku „Żabi skok”.
- Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Wszyscy kochamy stolicę”- rozmowa na temat wiersza, zapoznanie z nazwą stolicy Polski – Warszawą; wyjaśnienie dzieciom pojęcia stolica, zaznaczenie jej na mapie Polski, swobodne wypowiedzi dzieci.
- Zabawa „Poznajemy zabytki Warszawy”- dzieci poruszają się po sali przy muzyce, naśladując lot samolotem, lądują przy ilustracjach przedstawiających wybrane zabytkami Warszawy.
- Syrenka – rysowanie po śladzie rysunku warszawskiej Syrenki, kolorowanie go według wzoru.
- Potrafi wykonać skok obunóż.
- Nazywa stolicę Polski.
- Uczestniczy w zabawie, naśladuje lot samolotu.
- Wie, jak wygląda herb Warszawy.
- Rysuje po śladzie postać Syrenki.
5.
IX – 2
XIV – 3
XV - 4
- Zapoznanie z flagą.
- Stymulowanie rozwoju mowy.
- Oglądanie albumów, obrazków i ilustracji przedstawiających różne flagi, pokaz polskiej flagi przez nauczyciela.
- Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste”- wypowiedzi dzieci na temat wyglądu polskiej flagi, symboliki jej kolorów, zwrócenie uwagi na kolejność ich występowania. Ćwiczenia plastyczne „Flaga Polski”- wyklejanie sylwety flagi odpowiednimi kolorami papieru.
- Zabawa orientacyjni-porządkowa „Układamy flagi...
Magadan