TYDZIEŃ I – Zdrowie, to nasz skarb
Treści programowe (oraz programu innowacyjnego):
Dbamy o nasze zdrowie
– Dbałość o higienę:
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu),
• dbanie o higienę poprzez:
§ codzienne mycie całego ciała,
§ mycie zębów po posiłkach,
§ mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.
– Zdrowa żywność:
• spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczanie napojów gazowanych),
• przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. (Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej, MAC Edukacja, Kielce 2009, s. 60-61).
• Zestaw zabaw ruchowych nr XI (ułożone przez autora).(5,6)
• Zabawy ruchowe rozwijające inwencję ruchową: Na lodowisku, Dziwne kroki. (5,6)
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Witaminki. (5,6)
• Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał Uciekaj przed słodyczami. (5,6)
• Zabawa ruchowa rozwijająca szybkość i zwinność Rozsypane tabletki. (5,6)
Dzień
Przebieg - cel ogólny
Cele operacyjne
Dziecko:
Obszar
z podstawy programowej
Uwagi
1
Ruch to zdrowie
- Zabawy w dowolnie wybranych kącikach wg zainteresowań dzieci
- Słuchanie wiersza J. Korczakowskiej Kto chce jeździć razem ze mną? – podkreślenie znaczenia ruchu dla prawidłowego rozwoju; zachęcanie do korzystania z uroków zimy
- Zabawy ruchowe na śniegu
- Zabawa dydaktyczna Co mówi moje ciało – zapoznanie z mową naszego ciała
– rozumie znaczenie ruchu dla zdrowia; chętnie bawi się na świeżym powietrzu
- bezpiecznie bawi się na śniegu
– porozumiewa się bez słów
1, 2, 3, 4, 11,
2
Witaminy wokół nas
- Rozmowa na temat znaczenia witamin w diecie człowieka
inspirowana wierszem M. Szustakiewicza Zabawa z Witaminką – zapoznanie z pokarmami będącymi źródłem witamin, zachęcanie do ich spożywania
- Smakowite myszki –wykonanie zdrowej przekąski z naturalnych produktów.
– wymienia potrawy będące źródłem witamin
- potrafi dostosować się do ustalonych zasad bezpiecznej zabawy na śniegu
– wykonuje zdrową przekąskę z naturalnych produktów
1, 2, 3, 4, 10,
3
Wiemy, jak się ubrać
- Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza K. Datkun-Czerniak
Szuwarkowa rozmowa. – uświadomienie konieczności dostosowania ubiorów do warunków atmosferycznych
- Układanie reguł gry – określanie, kto pierwszy dojdzie na bal – Gawronek czy wróbel
– ubiera się odpowiednio do pogody
- Próbuje samodzielnie układać reguły gry
1, 2, 3, 4, 7, 12, 13
4
Czy słodyczesą zdrowe?
- Słuchanie baśni Spotkanie z Cukrową Czarownicą. – stwarzanie okazji do zapoznania dzieci z niezdrowymi produktami spożywczymi
- Projektujemy krainę Cukrowej Czarownicy– twórcza zabawa plastyczna. – rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej
– nie je zbyt dużo słodyczy
– wykonuje pracę plastyczną według własnych pomysłów
1, 2, 3, 4, 9,
5
Kto dba o nasze
zdrowie?
- Słuchanie opowiadania J. Thomasa-Bilsteina Dzielni ratownicy– uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w razie choroby; podkreślenie znaczenia zawodu lekarza dla naszego zdrowia
- Zabawy przy piosence Wdech i wydech. – rozwijanie poczucia rytmu
– wymienia osoby, u których może szukać pomocy w czasie choroby; chroni się przed chorobami
- wie, jak bezpiecznie bawić się śnieżkami
– śpiewa i ilustruje piosenkę ruchem
1, 2, 3, 4, 11, 14
TYDZIEŃ II – Zdrowie, to nasz skarb - cd
• Zestaw zabaw ruchowych nr XI (ułożone przez autora) (5,6)
• Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję i zwinność Hop szczoteczka do kubeczka.. (5,6)
• Zabawa ruchowa z elementem korekcyjnym Prostuję plecy (5,6)
• Zabawa ruchowa z elementem turlania się Rozsypane łyżeczki. (5,6)
• Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Sprzątamy przedszkole. (5,6)
...
Magadan