Arteterapia w praktyce - Piotr J. Babecki.doc

(2984 KB) Pobierz
Arte terapia,



STUDIUM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ

CENTRUM TERAPII NATURALNEJ

We Wrocławiu

 

 

 

 

Piotr J. Babecki

 

Arteterapia w praktyce -

Badanie efektywności metody terapeutycznej stosowanej przez zawodowego arteterapeutę

Halinę Szejak vel Żeak

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Promotor pracy:

 

prof. dr hab. Zbigniew Królicki

 

 

 

 

 

WROCŁAW 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mojej Mamie – nauczycielce sztuki:

spontaniczności, swobodnej ekspresji, estetyki, porządku, tworzenia „czegoś z niczego”, mówienia ‘dziękuję’ i ‘przepraszam’, okazywania miłości i zadowolenia z drobiazgów oraz radości i optymizmu w życiu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Istnieje zasada, odporna na wszelkie dane, odporna na wszelkie argumenty, która niezawodnie utrzymuje człowieka w wiecznej ignorancji. Tą zasadą jest potępienie, zanim przystąpi się do badania.
                                                                                                                                Herbert Spencer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

1              Wstęp              5

2              Problem badań w świetle literatury              8

2.1              Definicja pojęcia - Co to jest arteterapia?              8

2.2              Początki arteterapii              10

2.3              Odkrycie sztuki przez psychoterapeutów              11

2.4              Arteterapeuta – odrębna profesja – przedstawiciele w Polsce              13

2.5              Oddziaływanie arteterapii: sztuka + terapia = proces + produkt              17

2.6              Wpływ umysłu i psychiki na naszą rzeczywistość              19

2.7              Tworzenie mandali = medytacja + połączenie z centrum              22

3              Metodologia badań własnych              25

3.1              Uzasadnienie wyboru tematu i cele badań w tym opis populacji              25

3.2              Problematyka badań (pytania i hipotezy)              26

3.3              Metody, techniki, narzędzia badawcze              27

3.4              Organizacja przebiegu badań – opis kursu              29

4              Wyniki badań              33

5              Wnioski              42

6              Bibliografia              43

7              Aneks              45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1         Wstęp

 

Zapewne każdy z nas doświadczył kiedyś w swoim życiu twórczego i wzbogacającego wpływu sztuki na swoje samopoczucie. Jako dziecko prawdopodobnie doskonale bawiliśmy się lepiąc zamki z piasku, śpiewając, tańcząc, malując to, co widzimy lub wycinając kółka i inne wzory. Później, już jako dorośli mogliśmy np. robić zdjęcia, dorysowywać wąsy modelkom w czasopismach lub po prostu zapełniać długopisem wolne miejsca papieru pozornie nic-nieznaczącymi wzorami wtedy, gdy akurat strasznie się nudziliśmy. Robiliśmy to jednak nieświadomie.



Z reguły traktujemy sztukę jako coś, co stosuje się w celach dekoracyjnych, coś, co można podziwiać w muzeum lub galerii. Natomiast nasze pozytywne doświadczenia ze sztuką z dzieciństwa są dla nas już tylko dziecinną zabawą lub wyszukanym hobby, ewentualnie pracą dla tych, co mają ‘talent’. Nie zdajemy sobie sprawy że proces tworzenia sztuki może nam bardzo pomóc w życiu, może to życie znacząco wzbogacić i wcale nie trzeba przy tym posiadać umiejętności artystycznych. 

Sztuka oprócz swych walorów estetycznych i dekoracyjnych może pozytywnie oddziaływać powodując samo-poznanie, rozwój osobisty, uwrażliwienie, a przede wszystkim samo-uzdrowienie. Malowanie, rysowanie, rzeźbienie oraz inne formy sztuki są potężnymi i efektywnymi

Ilustracja 1.

Studenci Studium Terapii Sztuką w Pabianicach w trakcie ćwiczeń

sposobami komunikacji. Erich Froom powiedział kiedyś, że sztuka to jedyny język uniwersalny, jaki ludzkość kiedykolwiek wytworzyła, identyczny dla wszystkich kultur i religii.[1] Każdy człowiek jest artystą.

Przedstawiona tutaj metoda terapeutyczna oparta jest na założeniu jedności ciała, ducha i umysłu, co w praktyce oznacza, że każdy sam ponosi odpowiedzialność za swoje zdrowie i jakość życia. Założenie to wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej, hinduskiej ajurwedy, starożytnych systemów filozoficzno-religijno-ezoterycznych, a obecnie znajduje zwolenników, nie tylko wśród stale powiększającej się liczby naturoterapeutów, ale też wśród niektórych przedstawicieli medycyny tradycyjnej, głównie lekarzy tzw. Nowej Medycyny oraz psychoterapeutów, jak chociażby u psychoonkologa dr Mariusza Wirgi z Instytutu Pacific Palisades, bezpośredniego współpracownika dr Simontona.  Stwierdza on, że:

Wszyscy wpływamy na swoje zdrowie przez sposób odżywia­nia, nawyki i nałogi, a także poprzez nasze myśli, uczucia, sposób rea­gowania na stresy i nastawienie do siebie samych, do swego otoczenia, do choroby.[2]

Louis Hay, wybitna amerykańska psychoterapeutka, autorka wielu książek z zakresu niekonwencjonalnego uzdrawiania i samorozwoju, dodaje, że:

Każdy z nas jest w stu procentach odpowiedzialny za wszystko, co go w życiu spotyka i każdy z nas tworzy swoje doświadczenia dzięki własnym myślom i uczuciom.[3] 

Wynika z tego, iż wystarczy zmienić nasze myśli i dotrzeć do skrywanych emocji aby odzyskać zdrowie i odczuć radość i zadowolenie z życia.

Nie jest to jednak takie proste, zwłaszcza przy obecnym sceptycznym nastawieniu większości społeczeństwa do powyższych stwierdzeń.

„Współczesna medycyna,” jak pisze autor światowego bestsellera „Miłość, medycyna i cuda” psychoonkolog dr Bernie Siegel, „dzięki lekarstwom ma takie osiągnięcia w walce z niektórymi chorobami, że zapomniała o możliwościach sił drzemiących w pacjencie... i odrzuciła wszystkie ‘nieważne’ dane, informacje, których nie można łatwo zaszufladkować i które nie są ‘naukowe’”.[4] Ponadto wielu terapeutów stosując najprzeróżniejsze metody i techniki usiłuje rozpoznać i uzdrowić problemy swoich pacjentów, jednak często doświadczają oni trudności z rozwinięciem i utrzymaniem związku terapeutycznego pomiędzy leczącym a pacjentem. Utworzenie tej relacji wymaga uwzględnienia wielu subtelnych aspektów i indywidualnego podejścia do pacjenta. Często też terapeuta natrafia na „trudnych pacjentów”, którzy mają spore kłopoty z wyrażeniem siebie za pomocą słów lub nie potrafią dostarczyć dokładnej informacji werbalnej i udzielić pełnego dostępu do wszystkich aspektów swojej osobowości. Poza tym niektóre treści emocjonalne trudno jest wyrazić słowami lub są głęboko ukryte w podświadomości, często zapomniane.[5]

W niniejszej pracy, autor opierając się na przeprowadzonych badaniach w trakcie warsztatów terapii sztuką prowadzonych przez Halinę Szejak vel Żeak, własnych doświadczeniach oraz literaturze z badanego zakresu udowadnia, że działania artystyczne, a więc rzeźba, teatr, utwory literackie, muzyka wokalna i instrumentalna a przede wszystkim malarstwo mogą w znacznym stopniu pomóc terapeucie, a zwłaszcza samemu pacjentowi, uzyskać rewelacyjne efekty lecznicze, a przy okazji rozbudzić w pacjencie wrażliwość i radość życia.      

Tworzenie sztuki nie tylko poprawia komunikację i ekspresję, lecz również dostarcza przyjemności i wzmacnia poczucie kontroli i spełnienia. Proces tworzenia np. graficznych kompozycji bywa użyteczny w łagodzeniu dyskomfortu psychicznego, a interakcja między rysowaniem a leczeniem może być wskaźnikiem postępu terapeutycznego, a także  wyjaśnić dynamikę osobowości i odsłonić ukryte konflikty. Rysowanie wyzwala spontaniczność u małych dzieci, a zahamowanym dorosłym pomaga pokonać przeszkody w rozwoju osobistym. Rysunek i inne działania artystyczne mogą też ułatwić pacjentowi zidentyfikowanie motywów powtarzających się w jego zachowaniu i zwrócić uwagę na problemy, z którymi się boryka.[6]

Jak widać na przykładzie ilustracji i wykresów zawartych w niniejszej pracy, działanie artystyczne mają zdolność wywoływania katharsis: negatywne uczucia przekształcają się w bardziej adaptacyjne sposoby ekspresji. Tworzenie sztuki ma jeszcze tę dodatkową zaletę, że jest inicjowa­ne i kontrolowane przez pacjenta, przez co wzmocnione zostaje ego jednostki. Ukoń­czone dzieło, tak jak i sam proces tworzenia, zapewnia klientowi poczucie rozwoju i osiągnięcia celu, będące warunkiem osobistej satysfakcji i przekonania o własnej wartości.

Zamieszczone w tej pracy wyniki badań, przemyślenia oraz ilustracje są owocem udziału  autora we wspomnianych już wcześniej wakacyjnych warsztatach terapii sztuka „Terapia Otwartego Serca” w Łazach oraz częściowo Laboratorium Terapii Sztuką w Pabianicach prowadzonych przez arteterapeutę Halinę Szejak vel Żeak. Niemniej jednak na ogólny kształt pracy miały również wpływ osobiste poszukiwania i doświadczenia autora w trakcie studiów w  Akademii Terapii Naturalnych we Wrocławiu oraz uczestnictwa w kursach  rozwoju osobistego, kontroli umysłu prof. Zbigniewa Królickiego, kursach rebirthingu i arteterapii Zbigniewa i Wiesławy Pląder z Sosnowca, terapii tańcem Ewy May z Warszawy, psychocybernetyki Aldony i Jarosława Mirońskich i konsultacji astrologicznych Marii Sobolewskiej. Wszystkim wymienionym powyżej osobom (oraz tym niewymienionym) autor w tym miejscu dziękuję za okazane przewodnictwo. Specjalne podziękowania kieruję do  Haliny Szejak vel Żeak za zgodę na opisanie jej metod, pomocne uwagi oraz dotychczasową naukę i motywację do niej. Autor dziękuję też za pomoc swojemu bliźniaczemu płomieniowi, swojej partnerce, Agnieszce, która zawsze wspiera go w jego działaniach.

Wszystkie ilustracje zostały wybrane tylko po to, by za­pewnić większą jasność omawianych zagadnień, lub ze względu na swe szczególne walory poznawcze. Autor zdaję sobie sprawę, że jego praca nie opisuje w pełni metody Haliny Szejak vel Żeak, jednak ma  nadzieję, że będzie ona krótkim wprowadzeniem do arteterapii i zachęci ona czytelnika do odnajdowania podobnych sytuacji czy prob­lemów we własnym życiu i że zechce on zastosować opisane tu metody w codziennej pracy nad sobą.

2        
Problem badań w świetle literatury

 

2.1      Definicja pojęcia - Co to jest ar...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin